AV32 houdt in

Piet
Berichten: 34
Lid geworden op: 16 jun 2018, 10:23
Woonplaats: Bleiswijk Nederland

Re: AV32 houdt in

Ongelezen bericht door Piet » 14 jul 2021, 13:50

Hallo allen, ik heb de ecomaxx uit de tank gehaald en BP Ulimate met wat olie er in gedaan en het probleem is opgelost, ik heb een uur vol gas gereden zonder problemen en de bougie is ook weer mooi bruin dus de oorzaak was de ecomaxx!!!!

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: AV32 houdt in

Ongelezen bericht door PantinNL » 14 jul 2021, 14:00

Hallo Piet,
Bedankt voor de feedback. Typisch dat ecomaxx dat kan veroorzaken.
Ik had er sowieso weinig vertrouwen in.
Super 98 met wat toevoegingen voldoet bij mij prima en in de winter gebruik ik Aspen voor de opslag.
Henk
Laatst gewijzigd door PantinNL op 14 jul 2021, 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: AV32 houdt in

Ongelezen bericht door Franky » 14 jul 2021, 14:02

Dit is inderdaad bizar. Mooi dat het opgelost is!

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: AV32 houdt in

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 14 jul 2021, 15:13

Gefelicteerd, al is het haast niet te geloven. Ik weet van een hele club Puch rijders die hier probleemloos mee rijden. Eentje heeft vastloper gehad waabij de Ecomaxx wordt verdacht. Maar na een half uur minder rijden vind ik ook nergens op internet. Maar goed, bij jou is het opgelost.

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: AV32 houdt in

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 14 jul 2021, 15:36

Herkenbaar. Mijn M3PRTS ging ook viertakten met aspen. En op meng 98 liep ie goed.

(Vastlopers en ander ongemak komt ook voor bij mengsmering. Bij onze firma lopen zo’n 50 stuks machines al jaren veel uren per dag probleemloos op oecomax en voorheen op aspen)

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: AV32 houdt in

Ongelezen bericht door PantinNL » 14 jul 2021, 16:23

Hallo Piet,
Misschien heeft Ecodinges wel vuil losgemaakt in de carburateur en is dat ergens gaan zweven?
Eerst maar eens uitgebreid testen en dan pas juichen. :thumbup:
Henk
Laatst gewijzigd door PantinNL op 14 jul 2021, 16:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Piet
Berichten: 34
Lid geworden op: 16 jun 2018, 10:23
Woonplaats: Bleiswijk Nederland

Re: AV32 houdt in

Ongelezen bericht door Piet » 14 jul 2021, 16:30

Dat is waar, maar voorlopig lijkt het probleem opgelost

brommerskieken
Berichten: 2697
Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
Woonplaats: ergens op de wereld
Locatie: friesland

Re: AV32 houdt in

Ongelezen bericht door brommerskieken » 15 jul 2021, 11:31

ecomaxx weet niet zo wat de meng verhouding is maar als deze 1 op 50 is is deze niet geschikt voor een av 32
wij mengen hier alles zelf
zo weten we dat het daar het probleem niet zit
weet wel maak niet zo veel km maar vind die soort brandstof veel te duur
de shell of de bp goede benzine voldoet mij goed
zo als ik wel vaker schrijf mijn utilitaire heeft gewoon veel olie nodig geen keringen
van af fabriek 1 op 12.5
smeer nu zelf 1 op 15 en het gaat goed
ga binnen kort naar 1 op 17.5
kijken of dat geen problemen geeft

gr Harold

Piet
Berichten: 34
Lid geworden op: 16 jun 2018, 10:23
Woonplaats: Bleiswijk Nederland

Re: AV32 houdt in

Ongelezen bericht door Piet » 16 jul 2021, 10:21

Ik heb wat info ingewonnen en we denken dat ecomaxx misschien iets dikker is dan benzine zodat er voor deze brandstof een grotere sproeier nodig is, maar ik stap van de ecomaxx af en ga voor BP ultimate gemengd met olie

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: AV32 houdt in

Ongelezen bericht door Lolle » 16 jul 2021, 10:38

Piet, ik denk dat dat een verstandige keuze is. Ultimate met goede 2tact olie, ik gebruik Castrol, mengen1:40 krijg je volgens mij geen problemen. Veel rij plezier.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: AV32 houdt in

Ongelezen bericht door ruudk » 16 jul 2021, 14:55

Voor wat betreft de Ecomaxx, Piet, even een kort zijsprongetje, ik heb er nu zo'n 150 km mee gereden met mijn S4, een variateurmodel. Dit is nog veel te weinig om er conclusies aan te verbinden maar ik heb al wel wat bevindingen.

Ik kies nu voor Ecomaxx omdat de brommer in het winterhalfjaar steeds ruim een halfjaar lang stilstaat en Ecomaxx schijnt lang houdbaar te zijn. Met V-Power benzine kreeg ik na twee / drie jaar toch wat oxidatie in het carburateurhuis. En na jarenlange stilstand gaat mijn olie "kapot", er ontstaat een soort donkere korrelige prut die neerslaat. Het is geen roest, dat kon ik wel onderscheiden. Ik gebruikte overigens Castrol TT, die rode mengsmeringsolie.

Ik gebruik nu Ecomaxx Bike 4, dit is kant en klaar 1:40 gemengd. De mengsmeringsolie is speciaal van/voor Exomaxx en is niet los te koop.
Tot nu toe nog geen negatieve verandering geconstateerd in rijgedrag. Wel zijn de uitlaatgassen een stuk schoner dan met benzine.

Voorlopig ben ik tevreden. Maar voor mijn Mobyletjes met gietstalen cilindermantel vind ik 1:40 te schraal, daar doe ik straks Ecomaxx 2 (dus zonder olie) gemengd met Addinol mengsmeringsolie tot 1:30, op advies van een Ecomaxx dealer.

Ecomaxx is volgens dezelfde dealer juist "dunner" dan benzine. Vandaar ook het vierkanten bij jou, denk ik, Piet. Na ongeveer een minuut of twintig is ook je carburateur lekker warm geworden en zal de Ecomaxx misschien nog net een fractie vluchtiger zijn geworden, nog makkelijker door de gaatjes stromen en dan merk je het met het viertakten.

Verschil tussen Ecomaxx en Aspen zou zijn dat Ecomaxx rubber (van oliekeerringen) een bepaalde benodigde zwelling geeft, net zoals gewone benzine dat schijnt te doen.

Maar ik ben wel even geschrokken van de opmerking over vastlopers. Ik ben nu extra alert.

Ruud

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: AV32 houdt in

Ongelezen bericht door Lolle » 16 jul 2021, 15:48

Wat ik er van mee gekregen heb is dat ecomax vluchtiger is waardoor er hogere temperaturen ontstaan. De verdamping van benzine zorgt deels voor de koeling van de motor. Die is bij ecomax veel lager. De koelribben zijn niet toereikend om het motortje genoeg te koelen. Bij Moderne motoren van kettingzagen en maaimachines is hier wel rekening mee gehouden door geforceerde koeling.
Voor het conserveren van motoren misschien prima spul maar om er mee te rijden????

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: AV32 houdt in

Ongelezen bericht door ruudk » 16 jul 2021, 19:50

Okee, dat had ik me niet gerealiseerd, Lolle.
Inderdaad, als een brandstof vluchtiger is, kost het minder energie om te verdampen. Daardoor koelt de motor weer minder. Interessant, ik vraag de dealer nog even over zijn ideeën hierover, want hij heeft dit niet genoemd.
Ik denk dat ik geluk heb gehad dat het steeds niet belachelijk warm weer was toen ik reed.
Maar toch, het verdampen gebeurt vooral in de venturi, onder de zuiger en in het carter, zou ik denken. In de ruimte boven de zuiger zal het verdampen niet meer zo'n rol spelen. Maar misschien dat het koelen van de onderkant van de zuiger wel heel belangrijk is. Dan kan ik me weer wel voorstellen dat de vluchtigheid van de brandstof invloed heeft.

Hmm, dan misschien toch maar weer V-Power tanken... En in de winter Ecomaxx voor de stalling.
Voor Piet met de AV32 ook erg nuttig om dit te lezen, denk ik, ook al was hij reeds weer naar benzine overgestapt.
Dank je,
Ruud

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: AV32 houdt in

Ongelezen bericht door ruudk » 16 jul 2021, 20:24

Ik heb onder topic "Brandstof" nog even een interessante link geplaatst, over de verschillende brandstoffen.
Groet,
Ruud

Plaats reactie