Pagina 1 van 1

EEG met warme-start-kuren

Geplaatst: 06 nov 2011, 14:33
door JanB
hallo allemaal

mijn Kaptein Mobylette EEG van 1968 blijft problematisch met de warme start.
Even de feiten:

- Koude start: altijd prima. Het motortje start in 1 keer zelfs midden in de winter. Dat doet geen een van mijn andere brommers.
- Algemene loop: zeer netjes, maar niet te snel (ca. 40 km/u).
- Geen benzine lekkage, rare geluiden o.i.d. Je kan er zo tig kilometer mee rijden.
- Normale stationairloop, deze laat zich ook goed afstellen.
- De brommer is volkomen origineel, niet opgevoerd o.i.d.
- Vonk = 3 mm in open lucht.

Het probleem! Na een rit is de motor niet of zeer moeilijk te starten. Meestal moet je heel hard “fietsen” met de brommer op de standaard, dan het gas vol open draaien en dan springt de motor plots aan. Met 1 trap starten, of echt fietsend kan je vergeten.
Loopt de motor eenmaal, en rem je het achterwiel rustig af dan slaat de motor vaak weer af en krijg je hem gegarandeerd NIET MEER aan de praat. Pas na een half uur wachten trap je hem in 1 keer weer aan (!) en rij je er zo op weg.

Het volgende heb ik al gedaan, allemaal zonder verbetering
- Condensator vervangen (Vespa type gemonteerd).
- Contactpunten vervangen. Afstelling: 0,4 mm. De oude waren wel ietsje ingebrand.
- Voorontsteking gezet op 2,5 mm.
- Bobine vervangen, alle bedrading nagelopen. Keurig. Spoelweerstand = 3400 ohm.
- Bougie vervangen.
- Bougiekap vervangen.
- Carburateur gereinigd in ultrasoonbad.
- Benzine aanvoer vernieuwd c.q. gereinigd
- Uitlaat gereinigd.
- Koppeling gereinigd, veren en schoenen zijn goed.

Als dit maffe probleem zich voordoet (d.w.z. geen warme start) is er toch een goede vonk aanwezig, behalve onder een bepaald toerental, dan zie je geen vonk meer. Dat lijkt me vrij normaal.

Het gekke is dat ik ook een Peugeot BB1C heb staan (uit 1969) met precies hetzelfde probleem!!

Is dit een geval vapour lock?
Heeft deze Gürtner carburateur ook een remlucht-kanaal, waar je niet bij kan? In de Peugeot handleiding staat een stukje hoe je dat schoon kan maken.

Wie helpt?

Groeten
Jan

Re: EEG met warme-start-kuren

Geplaatst: 06 nov 2011, 17:42
door GROENEKAN
Beste Jan, In ieder geval heb je al veel en professioneel gedaan. Je bobine, bedoel je daar je ontstekingsspoel in het vliegwiel mee ? Zo ja, dan zou ik een externe bobine monteren / aansluiten van Vespa ciao. Groet, Joop

Re: EEG met warme-start-kuren

Geplaatst: 06 nov 2011, 17:44
door GROENEKAN
En is het ontluchtingsgaatje van je benzinedop goed open ? Gr. Joop

Re: EEG met warme-start-kuren

Geplaatst: 06 nov 2011, 18:22
door ruudk
Hallo JanB,

Dit lijkt inderdaad erg veel op het 'klassieke Mobylette-ontstekingsprobleem'. Het feit dat je wel een vonk ziet betekent niet dat de bougie ook vonkt onder cilinderdruk (als hij gemonteerd is). Het remluchtkanaal in de carburateur is mij niet bekend. Zoals Joop oppert: een externe-bobine-ontsteking biedt zeer waarschijnlijk uitkomst!

Groeten,
Ruud

Re: EEG met warme-start-kuren

Geplaatst: 06 nov 2011, 22:23
door Franky
Meneer noemt zelf al de naam bobine.
Dus het is al een externe ontsteking.
Tenzij hij daarmee de voedings spoel bedoeld.

Die spoelweeerstand van 3400 Ohm. Daar krijg ik rare kriebels van. Ik meet morgen even wat na. Volgens mij is dat veeeeeeels en veeeeeeeels te veel. Ik meet dit voor je na.

Re: EEG met warme-start-kuren

Geplaatst: 06 nov 2011, 23:27
door JanB
Allemaal al erg bedankt voor de antwoorden.

- De benzine-ontluchting is niet het probleem, dan zou de brommer ook tijdens het rijden moeten uitvallen.
- Een EEG 1968 heeft een interne bobine, d.w.z. binnen het vliegwiel.
- Een bobine is electrisch hetzelfde als een hoogspanningsspoel.
- 3400 ohm is een vrij normale waarde voor de hoogspanningswikkeling. De meeste Bosch spoelen hebben iets van 4000 tot 6000 ohm. De primaire wikkeling is ongeveer 0,3 ohm, ook normaal.
- Ombouwen naar externe bobine zal ongetwijfeld goed werken maar hoort m.i. niet op deze brommer.
- Een blauwe vonk van 3 mm in de open lucht is zeker genoeg voor 0,4 mm onder 6 bar compressie, dat bewijst mijn Prüfrex testkast met instelbare drukkamer. Mijn JLO G50 motortjes presteren meestal minder qua vonkopbrengst maar starten altijd.

Inmiddels heb ik een testje gedaan met een MKP condensator type 0,22 uF / 630 V. Deze zijn kwalitatief beter dan welke bromfietscondensator ook qua ESR, pulsherstel en lekweerstand. Deze condensator heb ik experimenteel aangesloten met een schroefoog naar massa en een draadje naar de onderbreker. Resultaat: een prima vonk bij genoeg toeren (ca. 8 kV) maar het probleem blijft bestaan.

Ik ga nu als tweede proef de spanning die op de condensator ontstaat, naar buiten voeren met een draad, zodat ik met een oscilloscoop kan bekijken wat er gebeurt bij (1) warmte en (2) lage toeren. De piekspanning op dit punt moet ongeveer 250 V zijn.

Re: EEG met warme-start-kuren

Geplaatst: 07 nov 2011, 08:25
door GROENEKAN
Beste Jan,

Nagenoeg zeker ligt het aan je ontstekingsspoel.

Ook ik heb jaren geen externe bobine willen hebben vanwege aantasting originaliteit Mobylette FietsOmatic.

De bobine heb ik op meerdere bromfietsen onder de motorschermen gemonteerd. Ze rijden nu beter als ooit tevoren.

Zie deze link: viewtopic.php?f=32&t=430&p=2706&hilit=e ... bine#p2706

Succes en groet,

Joop

Re: EEG met warme-start-kuren

Geplaatst: 07 nov 2011, 08:33
door Polle
Hallo Jan b

Lang leve de externe ontsteking en condensator.
Geeft een geweldige vonkt en ik rij ritten tot tweehonderd km per dag en nooit problemen.
Ik zou zeggen doen.

Gr Polle

Re: EEG met warme-start-kuren

Geplaatst: 07 nov 2011, 11:46
door ruudk
En controleer voor de zekerheid ook nog even of je vliegwielmagneten alle vier nog sterk zijn, een schroevedraaier/dikke spijker o.i.d. moet flink hard worden aangetrokken. Ik realiseer me dat dit een vrij onnauwkeurige meetmethode is, meer even een globaal testje.

Re: EEG met warme-start-kuren

Geplaatst: 07 nov 2011, 17:47
door Franky
Heey dat is grappig. Mijn externe bobine heeft op de hoogspanningswikkeling zo'n 7kOhm weerstand.
Dat is dus inderdaad niet zo vreemd. Weer wat geleerd.

We hebben het hier dus over een interne hoogspanningspoel.
Temperatuur is ook een probleem blijkt.
Dan ga je toch snel denken aan ontsteking problemen. Zoals al blijkt uit dit topic.
Kennelijk wordt je ontsteking warmer als je blok stilstaat na een rit dan tijdens het rijden zelf.
En dus komen de problemen pas als je stilstaat.
Heb je al eens onderzocht hoe goed je vonk is bij een warme start?
Dik kans dat die interne hoogsspanningspoel weinig meer doet als hij flink warm is :)