Informatie over S30B Robuust gezocht

IlseBrand
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 jun 2021, 07:07
Woonplaats: Lekkerkerk

Informatie over S30B Robuust gezocht

Ongelezen bericht door IlseBrand » 04 jan 2022, 21:44

Beste forumleden,

Hier meldt zich een nieuw lid. Ik ben Ilse, 21 jaar uit Lekkerkerk. Momenteel ben ik in opleiding tot vliegtuigmonteur maar ik heb gemerkt dat een oldtimer brommer toch ook echt een vak apart is, en ik heb eigenlijk nog 0 brommer ervaring. Dus bij voorbaat sorry als ik domme opmerkingen ga maken :D .

Sinds afgelopen zomer ben ik trotse eigenaar geworden van een Kaptein Mobylette Robuust uit 1962. Met veel liefde en zorg schoongemaakt, bandjes vervangen de verlichting gerepareerd. (Veel ingewikkelder durfde ik nog niet aan.) En jawel, het RDW gunde me een kenteken. Hoera! Lekker brommen dacht ik, niet dus...
Er zijn een paar mankementjes en er zijn mij wat dingen nog niet duidelijk, dus bij deze mijn vraag naar jullie expertise.

Ten eerste;
De koppeling grijpt niet aan: 1 van de 2 vlieggewichten is nogal versleten.
-Voor het bestellen van onderdelen; welke koppeling heb ik überhaupt? Ik heb tussen een paar mobylette reservedelen een koppeling liggen maar deze is kleiner in diameter dan ik nodig heb. Wat ik erover kan vertellen is dat de koppeling die erop zit een s plaat heeft die met 4 verzonken schroeven vastzit. (die ik overigens ook niet los krijg...)
- Is het misschien beter/makkelijker om er een hele nieuwe koppeling op te zetten? Of kan ik beter alleen de vlieggewichten vervangen?

Ten tweede;
Voordat de koppeling kapot ging en ik vol geluk met mijn kersverse kenteken op mijn brommer stapte, hield het blokje er opeens mee op als die warm werd. Hij ging dan steeds langzamer lopen alsof tie verzopen was. Als het blokje eenmaal weer was afgekoeld kon je hem weer starten. Nu heb ik het forum al redelijk gebrowsed en kom ik veel berichten over oude condensatoren en ontsteking tegen. Wellicht is dit het probleem. Of misschien omdat de carbarateur niet goed is afgesteld en het blokje simpelweg na verloop van tijd verzuipt, of te warm wordt? Ik heb geen idee. Ik heb nog niet aan de ontsteking gezeten dus die kan inderdaad nogal verouderd zijn. Ik heb de brommer ook gekocht van iemand die hem weer uit een schuur vol met oude brommers vandaan had.

Tot slot;
Hoe weet je eigenlijk wat voor type motor je hebt? Ik kom allemaal ''av'' termen tegen en ik weet me geen raad haha.

Gegevens:
-Op het motorplaatje staat B238872 en jaartal 1962
-B9045
-Framenummer is 245563
-Type s30b

Bij voorbaat heel veel dank!

(en ik kijk er naar uit om een ritje met jullie te rijden als tie het weer doet :D )
20210606_170051.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Informatie over S30B Robuust gezocht

Ongelezen bericht door loe » 04 jan 2022, 22:04

Het is een av 7 motortje.
Zo'n koppeling heeft vast iemand nog wel liggen voor onderdelen.
Het inhouden en afslaan bij warme motor is typiesch voor een verouderde Onsteking.
Daar moet je dus de Onstekings delen vervangen.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Informatie over S30B Robuust gezocht

Ongelezen bericht door Lolle » 04 jan 2022, 23:20

Welkom op het Forum.
Je geeft aan dat het blokje steeds langzamer gaat lopen als het warm is. Als het blokje afgeslagen is kun je het vliegwiel met de krukas dan nog gemakkelijk ronddraaien of gaat het motertje zwaar lopen? Dit zou kunnen duiden op te weinig speling tussen zuiger en cilinder of te weinig slotspeling van de zuigerveren.

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Informatie over S30B Robuust gezocht

Ongelezen bericht door loe » 05 jan 2022, 00:21

Het beste zou zijn, om iemand met mobylette ervaring in de buurt van jou. er naar te laten kijken,
En dan niet een hypermoderne scooterwinkel, die hebben geen klote verstand van oude brommers,

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Informatie over S30B Robuust gezocht

Ongelezen bericht door MobyJoost » 05 jan 2022, 04:19

Ik woon in Rotterdam. Je kan eens langskomen, als je wil.

IlseBrand
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 jun 2021, 07:07
Woonplaats: Lekkerkerk

Re: Informatie over S30B Robuust gezocht

Ongelezen bericht door IlseBrand » 05 jan 2022, 14:25

Hoi allen, hartelijk bedankt voor de snelle reacties.

Als het blokje afslaat dan kan je in principe "als normaal" fietsen, het gaat niet zwaarder, alleen hij slaat niet aan. Dus inderdaad zoals jullie al zeiden hoogst waarschijnlijk de ontsteking.

Mobyjoost, ik heb nu nog vakantie dus kan deze week nog langskomen als dat u schikt.

Mvg Ilse

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Informatie over S30B Robuust gezocht

Ongelezen bericht door MobyJoost » 05 jan 2022, 14:45

Ilse, Ik stuur je een PB met het adres. laat even weten, wanneer je deze week langs wil komen.

IlseBrand
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 jun 2021, 07:07
Woonplaats: Lekkerkerk

Re: Informatie over S30B Robuust gezocht

Ongelezen bericht door IlseBrand » 10 jan 2022, 19:32

De onsteking opnieuw afstellen en een nieuwe condensator doet al veel goeds. Bedankt Joost!

Als je nu een tijdje veel gas geeft dan gaat tie alsnog langzamer lopen maar als je dan het gas terug doet en even mee fietst herpakt tie zichzelf weer (waar die voorheen echt helemaal niks meer deed).
Dus ik ga nu mijn aandacht is op de carbarateur vestigen want volgens mij krijgt tie nu gewoon te veel benzine dan haha. ( en een paar verse pakkingen kan ook geen kwaad)

En anders is de spoel ook aan de beurt om vervangen te worden.

Ik heb in ieder geval weer een plan de campagne en goede hoop!

Nogmaals bedankt iedereen.

Plaats reactie