Kaptein AV 3(2) 1954 rijdt niet

Gebruikersavatar
australman
Berichten: 1278
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Re: Kaptein AV 3(2) 1954 rijdt niet

Ongelezen bericht door australman » 18 apr 2023, 12:07

Hoi,

Hadden deze blokjes geen ingeperste gietijzeren cilinderbus?In dat geval moet de speling tussen zuiger en cilinder
beduidend groter zijn als bij de hardverchroomde aluminium versie.

Hans

brommerskieken
Berichten: 2697
Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
Woonplaats: ergens op de wereld
Locatie: friesland

Re: Kaptein AV 3(2) 1954 rijdt niet

Ongelezen bericht door brommerskieken » 18 apr 2023, 15:13

heb genoeg kam zuigers hier
je mag altijd langs komen om te passen

gr Harold

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Kaptein AV 3(2) 1954 rijdt niet

Ongelezen bericht door ruudk » 18 apr 2023, 20:09

Ik denk dat je een uitgehoonde cilinder hebt, 1 mm speling is echt teveel toch Australman?
Je had destijds kamzuigers in overmaten in stapjes van 0,25mm toenemende diameter.
Miisschien dat de derde overmaat, dus 39,75mm beter past. Ik ga ervan uit dat hier ook overmaat zuigerveren bij horen maar die heb ik nooit gezien.
Ruud

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3891
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Kaptein AV 3(2) 1954 rijdt niet

Ongelezen bericht door Lolle » 18 apr 2023, 20:30

Ik heb nog overmaat zuigers liggen. Ik geloof niet dat er overmaat zuigerveren zijn.

Remconijn
Berichten: 29
Lid geworden op: 03 mar 2020, 17:37
Woonplaats: Voorthuizen nederland

Re: Kaptein AV 3(2) 1954 rijdt niet

Ongelezen bericht door Remconijn » 01 mei 2023, 20:53

Dat zijn inderdaad deze blokjes Hans, misschien is dat het. Ontsteking afgestelt en weer in elkaar gezet en nu rijdt hij boven de 20

Harold, vriendelijk bedankt voor het aanbod!!

Remconijn
Berichten: 29
Lid geworden op: 03 mar 2020, 17:37
Woonplaats: Voorthuizen nederland

Re: Kaptein AV 3(2) 1954 rijdt niet

Ongelezen bericht door Remconijn » 08 mei 2023, 14:00

Even een vraag apart,

Ik heb een eeg met een ar 8,7 carburateur, als ik er een ar2 8,7 op zet vraagt dit verder nog aanpassing of kan ik met het standaard k80 sproeiertje gewoon rijden?

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3891
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Kaptein AV 3(2) 1954 rijdt niet

Ongelezen bericht door Lolle » 08 mei 2023, 14:59

Denk dat het luchtfilter van de carburateur niet past ivm ruimte in het frame. De Fransen hadden ook een gurtner met een klein filtertje. zou moeten kunnen werken.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Kaptein AV 3(2) 1954 rijdt niet

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 08 mei 2023, 17:11

Remconijn schreef:
08 mei 2023, 14:00
Even een vraag apart,

Ik heb een eeg met een ar 8,7 carburateur, als ik er een ar2 8,7 op zet vraagt dit verder nog aanpassing of kan ik met het standaard k80 sproeiertje gewoon rijden?
Moet je even proberen, denk ik. Anders bijvoorbeeld een Gurtner no 19.

Remconijn
Berichten: 29
Lid geworden op: 03 mar 2020, 17:37
Woonplaats: Voorthuizen nederland

Re: Kaptein AV 3(2) 1954 rijdt niet

Ongelezen bericht door Remconijn » 08 mei 2023, 19:14

Qua ruimte past het,

Maar als ik het goed begrijp zou het gewoon moeten kunnen, moet ik dan ook verstuiver aanpassen evt of alleen sproeier

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Kaptein AV 3(2) 1954 rijdt niet

Ongelezen bericht door ruudk » 08 mei 2023, 20:06

Wat is het verschil tussen een AR en een AR2 eigenlijk?
Gr. Ruud

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Kaptein AV 3(2) 1954 rijdt niet

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 08 mei 2023, 20:07

Remconijn schreef:
08 mei 2023, 19:14
Qua ruimte past het,

Maar als ik het goed begrijp zou het gewoon moeten kunnen, moet ik dan ook verstuiver aanpassen evt of alleen sproeier
Verstuiver zo laten, denk dat de 19 beter rijdt, moet je tich hebben om verschil te bepalen

Remconijn
Berichten: 29
Lid geworden op: 03 mar 2020, 17:37
Woonplaats: Voorthuizen nederland

Re: Kaptein AV 3(2) 1954 rijdt niet

Ongelezen bericht door Remconijn » 13 mei 2023, 08:05

Het verschil is dat de ar de carb is met een kleiner luchtfilter en bij de oudere types hoort als ik het goed heb en de ar 2 die met groter luchtfilter die je op de meeste av 50's ziet

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Kaptein AV 3(2) 1954 rijdt niet

Ongelezen bericht door ruudk » 13 mei 2023, 13:59

Okee, dank je, nooit geweten.
We wachten jouw ervaringen met een AR2 dan wel even af.
Groet,
Rudolf

Remconijn
Berichten: 29
Lid geworden op: 03 mar 2020, 17:37
Woonplaats: Voorthuizen nederland

Re: Kaptein AV 3(2) 1954 rijdt niet

Ongelezen bericht door Remconijn » 20 sep 2023, 20:54

Ben ik weer!
Is er toevallig iemand die weet wat de afstellingen zijn van een av32 blok
Van de andere types weet ik het maar dit kan verschillen per type meen ik?
(Het gaat om de onsteking)

Groetjes!

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Kaptein AV 3(2) 1954 rijdt niet

Ongelezen bericht door ruudk » 21 sep 2023, 21:16

Hoi Rem Conijn!
Lichthoogte der onderbrekerpunten 0,35 mm en voorontsteking 2,8 mm voor het BDP!
Dit zijn de waarden uit de originele handleiding uit 1952.
Groet,
Rudolf

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1860
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: Kaptein AV 3(2) 1954 rijdt niet

Ongelezen bericht door mobydilz » 21 sep 2023, 21:23

2.8 mm vòòrontsteking voor de AV3 en AV7 dus doe dan hetzelfde voor de AV35 motor.
gr jed

https://tobeconline.fr/assets/notice_mobylette_1959.pdf

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Kaptein AV 3(2) 1954 rijdt niet

Ongelezen bericht door PantinNL » 22 sep 2023, 07:15

Die oude blokjes zijn een stuk lastiger dan de AV7 blokjes. Ik heb afgelopen jaar veel gereden op mijn AV31. Dit brommertje rijdt het mooiste op zijn kruissnelheid van 25-28 km/ uur.
Het kan dus wel, maar dan moet wel alles in orde zijn.

De cilinderkop heeft bij mij een aluminium pakking. Dit is een ring in de kop, die afgeleid is van een AV7-pakking. Doordat de kop teveel was afgevlakt dichtte deze niet 100% af.

De cilinder is gehoond en voorzien van een derde overmaat zuiger.

Het carter is vervangen door een S1-carter met Goetze keerringen.

De transmissie is geheel vervangen: nieuwe kettingen en kettingtandwielen, v-snaar en snaarschijf.

Wiellagers zijn allemaal vervangen.

De ontsteking is geheel vervangen door een extern bobine systeem, dat geen arbeidsslagen mist.
Er zit ook een uitgerichte ontstekingsgrondplaat op, zodat de spoelen het vliegwiel niet raken en dus niet gloeiend heet worden.

Ik rijd ermee op Aspen met een scheutje TSL.

Vele stapjes, die samen een beter eindresultaat geven. Zeker geen snelheidsmonster maar wel bruikbaar in het hedendaagse verkeer. Mijn spierkracht wordt wel regelmatig ingezet om het beperkte vermogen aan te vullen als de situatie erom vraagt, zoals bij sneller optrekken en hellingen.

Conclusie:
Het vergt nogal wat, om dit oude type goed te laten lopen. Ik adviseer liefhebbers daarom te beginnen met een EEG-tje met AV7-motor.
Zonder directe ondersteuning van een ervaren mobylette-liefhebber wordt het erg lastig.
Groet,
Henk

FrankvdJ
Berichten: 357
Lid geworden op: 12 jun 2023, 08:55
Woonplaats: Heinkenszand Nederland
Locatie: Heinkenszand

Re: Kaptein AV 3(2) 1954 rijdt niet

Ongelezen bericht door FrankvdJ » 22 sep 2023, 10:34

Ik worstel nog steeds n beetje met die type aanduidingen van alle verschillende motorblokjes.

Is daar niet ergens een handig overzicht van?
En dan liefst nog met afbeeldingen?

Ik heb nu 4 moby's maar zou niet zonder meer kunnen zeggen welk blokje waar onder zit :oops: :oops: :crazy:

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Kaptein AV 3(2) 1954 rijdt niet

Ongelezen bericht door MobyJoost » 22 sep 2023, 16:28

AV3: zachtaluminium cylinder met ingeperste stalen bus. Kamzuiger en geen krukas keerringen (latere misschien wel, ben ik niet helemaal zeker over). Uitlaat uit het midden van de cylinder. Decompressor voor op de cylinderkop. http://lach6398.odns.fr/assets/av3_014.jpg .
AV35: Hardaluminium cylinder met hardchromen laag (in plaats van de stalen bus), kamzuiger en krukas keerringen. Uitlaat uit het midden van de cylinder, Transfer kanalen als los gedeelte op de cylinder gebout (Nr 14046 in de tekening). Decompressor bovenop de cylinderkop. http://lach6398.odns.fr/assets/av32s_32m_51_006.jpg .
AV7: Hardaluminium cylinder met hardchromen laag, "vlakke" cylinder, uitlaat in het midden van de cylinder. Eerste motor met omkeerspoeling. Eerste versies met 15mm krukas, later veranderd in 16mm, naast de krukas, voor eenvoudiger lagermontage. http://lach6398.odns.fr/assets/av32s_32m_51_008.jpg .
AV10: Hardaluminium cylinder met Nikasil laag, inlaat via menbraan op het carter (elimineert blowback bij omhoog bewegende zuiger, dus betere vulling van de cylinder en dus meer koppel bij (vooral) lagere toerentallen. Plaatje maar even zo: https://www.lamobylette.net/pieces-moto ... bk-51.html .

Er zijn er nog meer, waarvan, bijvoorbeeld, de motor van de 99Z heel interessant is, maar die zijn in Nederland erg zeldzaam. Franky heeft wel een 99Z, overigens.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Kaptein AV 3(2) 1954 rijdt niet

Ongelezen bericht door MobyJoost » 22 sep 2023, 16:39

Oh en vergeet ik nog een echte Kaptein versie van de AV7, de motor met speedcontrol. Door Kaptein ontwikkeld , maar daar is ook al het nodige geschreven.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3891
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Kaptein AV 3(2) 1954 rijdt niet

Ongelezen bericht door Lolle » 22 sep 2023, 16:52

Dan heb je binnen het av7 gebeuren nog wel enige verschillen. Joost noemt het speedcontrol blokje al. Carter, cilinder en krukas niet uitwisselbaar met andere av7 blokjes. Dan heb je nog de "echte" kaptein blokjes. Deze zijn vanaf 1956 op de typische Kaptein modellen ( lees ontwerp Willem Kaptein) toegepast. Deze hebben een mahle cilinder. Uitgevoerd met een tuitje aan de uitlaat zijde en met een klemverbinding op de uitlaat. Dit altijd in combinatie met een (en)carwi carburateur. De eeg en fom waren geen kaptein ontwerp en zijn uitgevoerd met de Franse motor, dus schroefdraad om de uitlaat te bevestigen.

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1860
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: Kaptein AV 3(2) 1954 rijdt niet

Ongelezen bericht door mobydilz » 22 sep 2023, 16:59

https://photos.app.goo.gl/3YrhpRMErrS2AsAo7

Compilatie van Motobécane blokjes

nadere gegevens zoeken op tobeconline
gr jed

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3891
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Kaptein AV 3(2) 1954 rijdt niet

Ongelezen bericht door Lolle » 22 sep 2023, 17:18

Moet ik je toch corigeren Jan Eric betreffende het Av7 blokje voor Grandsport, grand Tourist en ook de Speciale en de mobyclub 1960- 1965, speed control blok. Robuust en S35 hebben een mahle cilinder.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3891
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Kaptein AV 3(2) 1954 rijdt niet

Ongelezen bericht door Lolle » 22 sep 2023, 17:24

mobydilz schreef:
22 sep 2023, 16:59
https://photos.app.goo.gl/3YrhpRMErrS2AsAo7

Compilatie van Motobécane blokjes

nadere gegevens zoeken op tobeconline
gr jed
Op tobeconline staan niet de specifieke kaptein blokken

FrankvdJ
Berichten: 357
Lid geworden op: 12 jun 2023, 08:55
Woonplaats: Heinkenszand Nederland
Locatie: Heinkenszand

Re: Kaptein AV 3(2) 1954 rijdt niet

Ongelezen bericht door FrankvdJ » 22 sep 2023, 19:15

LoL... ik heb heel wat losgemaakt met deze vraag🤭😂😎 maar dank voor de reacties hier kan ik in elk geval weer een eindje verder mee.
Ik ga binnenkort met deze info alle blokjes die ik nu heb (al dan niet aan n brommer gebouwd) eens "tegen het licht houden"..
1 duidelijk houvast lijkt alvast de bevestiging van de uitlaat. In het midden of niet. Net als de plaats van de decompresseur..
Excuus als ik t topic wat "vervuild" heb🫣🤭

Plaats reactie