Tourist kapte er ineens mee

MariekeFaber
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 nov 2018, 20:47
Woonplaats: Hengelo

Tourist kapte er ineens mee

Ongelezen bericht door MariekeFaber » 19 jan 2024, 14:46

Hi allemaal,
Ik heb mijn Mobylette meegenomen als pitbike naar het evenement Bikers Classics op Spa-Francorchamps. Hij deed het, zoals altijd, heel goed. Maar ineens kapte hij er mee tijdens het rijden. Geen benzine die op is. Het lijkt erop dat de ontsteking niet goed werkt, maar de bougie vonkt wel. Ik kan me herinneren dat ik hem heb gekocht met een ontstekingsupgrade. Maar ik weet niet meer de details. Kan iemand vertellen wat hier op zit? Of zou de condensator het probleem kunnen zijn?

Vraag 2 zou sowieso zijn welke carburateur ik erop kan zetten zodat ie wel de 45 kan halen. Was dit nou een AV7 blok?

Afbeelding

brommerskieken
Berichten: 2697
Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
Woonplaats: ergens op de wereld
Locatie: friesland

Re: Tourist kapte er ineens mee

Ongelezen bericht door brommerskieken » 19 jan 2024, 15:28

Als er nog een vonk is dan denk ik eerder aan dat de brommer geen benzine krijgt of de bougie doet het onder druk niet
Probeer maar wat
Gr Harold

Gebruikersavatar
Campera
Berichten: 47
Lid geworden op: 09 jan 2024, 20:10
Woonplaats: Assen

Re: Tourist kapte er ineens mee

Ongelezen bericht door Campera » 19 jan 2024, 18:29

Ik sluit me aan bij Brommerskieken,

Als je wel vonk hebt zou ik het in het brandstoftraject zoeken.
Rommel in de carburateur?

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3221
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Tourist kapte er ineens mee

Ongelezen bericht door PantinNL » 19 jan 2024, 18:47

De verstrekte gegevens zijn vrij vaag en de oorzaak van de storing moet dus breed gezocht worden.
Ik ben in het verleden te vaak verrast door overhaaste conclusies.
Stap voor stap de hoofdfuncties natrekken en dat is soms vrij lastig.
Ik heb ooit over een periode van 3 maanden gezocht en toen bleek de oorzaak van de storing de nieuwe bougie rechtstreeks uit de verpakking te zijn. Op dit moment kan het alles zijn: een loszittende carburateur, een los draadje binnen de ontsteking. het schroefje op de punten te los et cetera. Neem een ervaren iemand in de arm, die vaker aan mobylette gesleuteld heeft.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3904
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Tourist kapte er ineens mee

Ongelezen bericht door Lolle » 19 jan 2024, 21:38

Het kan zoals de anderen zeggen aan vanalles liggen. Als de bougie nat is na een aantal keren trappen dan geeft hij wel benzine. Wat is de ontstekings update? Externe bobine of zoals destijds bougiekabel vanuit vliegwiel? Vaak is het de bougie of de condensator als er wel een zwakke vonk is. Ik wissel vaak onderdelen uit met bewezen goede onderdelen, zo kom ik er vaak snel achter. Maar dat heeft niet iedereen.
Je hebt een encarwi carburateur denk ik. ik twijfel of er een gurtner met zo'n groot luchtfilter achter past. Standaard reden ze al niet harder dan 40 met de male cilinder en de 10mm encarwi.
De sproeier kun je gemakkelijk uit de encarwi draaien en even doorblazen met perslucht, de encarwi heeft niet een vervelende verstuiver met minuscule gaatjes, daar ligt het dus niet aan.

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3221
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Tourist kapte er ineens mee

Ongelezen bericht door PantinNL » 24 mar 2024, 13:29

Een van mijn brommers kapte er onlangs tijdens een testrit ook ineens mee.
Liep wat moeizaam en ineens geen compressie meer.
Gelukkig stond ik relatief dicht bij huis en kon mijn vrouw mij snel oppikken.

Naar de oorzaak kan je dan gissen.
Gisteren de boel opengegooid en wat blijkt: een zuigerveer was afgebroken en had een gigantisch diepe kras in de cilinderwand gemaakt.
Een ramp, welnee er komt gewoon een nieuwe Airsal cilinder op die brommer. De oude bewaar ik als voorbeeld. Ik ben benieuwd of de trekkracht behouden blijft, want de oude Franse cilinder had niet zo'n hoge uitlaatpoort.

Het motortje is inmiddels weer gemonteerd en draait met de hand weer soepel en spelingsvrij. Nu nog een paar honderd km inrijden.
Het blijft oud spul en het gaat weleens mis, maar daar zit ik niet mee. In de loop der tijd heb ik een behoorlijke verzameling AV7-onderdelen opgebouwd en het is prettig sleutelen als je alles onder handbereik hebt. De voetpakking heb ik wel opnieuw gemaakt en aangepast aan de nieuwe cilinder. De geometrie ervan was afwijkend van de standaard AV7-cilinder. Pakkingpapier heb ik in diverse diktes ook op voorraad.
Het verwondert mij niet dat sommige mensen een restauratie opgeven, want er komt toch wel een en ander kijken aan gereedschappen en materialen. Zo heb ik speciale tapeinden voor het spruitstuk moeten gebruiken en natuurlijk de bekende messingring in de airsalcilinder, die voorkomt dat de koperasbestring in de cilinder wordt geperst.

Henk

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Tourist kapte er ineens mee

Ongelezen bericht door MobyJoost » 24 mar 2024, 15:34

"en natuurlijk de bekende messingring in de airsalcilinder, die voorkomt dat de koperasbestring in de cilinder wordt geperst."

Die messingring ken ik nog niet. Kan je daar meer over vertellen, Henk?

Gebruikersavatar
Marco
Berichten: 581
Lid geworden op: 31 dec 2010, 20:46
Woonplaats: Middle of nowhere

Re: Tourist kapte er ineens mee

Ongelezen bericht door Marco » 24 mar 2024, 17:25

Als de nieuwe cilinder een hogere uitlaatpoort heeft dan heeft die iets minder power onderin maar een iets hoger topsnelheid.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Tourist kapte er ineens mee

Ongelezen bericht door MobyJoost » 24 mar 2024, 20:23

Bedankt, maar dat wist ik dan weer wel. En heeft niets te maken met de genoemde messingring, waar ik naar vraag.

Gebruikersavatar
Marco
Berichten: 581
Lid geworden op: 31 dec 2010, 20:46
Woonplaats: Middle of nowhere

Re: Tourist kapte er ineens mee

Ongelezen bericht door Marco » 24 mar 2024, 20:50

Ik antwoorde niet op jouw bericht Joost

Van die messing ring weet ik ook niks

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3221
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Tourist kapte er ineens mee

Ongelezen bericht door PantinNL » 24 mar 2024, 21:08

MobyJoost schreef:
24 mar 2024, 15:34
"en natuurlijk de bekende messingring in de airsalcilinder, die voorkomt dat de koperasbestring in de cilinder wordt geperst."

Die messingring ken ik nog niet. Kan je daar meer over vertellen, Henk?
Tijdens een "ramp"-tocht - jaren geleden in Frankrijk - trilde mijn uitlaat steeds los.
De oorzaak was dat de Airsal cilinder toen geen mooie kamer had. De koperen asbestring werd vervormd in de kamer gedrukt en de wartel kwam los te zitten. Een extra koperenring hielp ook niet. Door een massieve ring met een mooie radius (voor een betere flow) bleef de koperen pakkingsring op zijn plaats. Hieronder een afbeelding van die dunne ring van 2 mm.
Sindsdien heb ik geen enkel probleem meer gehad met die lange uitlaat.
Henk
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door PantinNL op 24 mar 2024, 21:23, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3221
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Tourist kapte er ineens mee

Ongelezen bericht door PantinNL » 24 mar 2024, 21:17

Marco schreef:
24 mar 2024, 17:25
Als de nieuwe cilinder een hogere uitlaatpoort heeft dan heeft die iets minder power onderin maar een iets hoger topsnelheid.
Hoe dat in de praktijk uitpakt moet ik nog testen, maar ik had al zo'n vermoeden. EEG-tjes hebben vaak een mooie compressie en een iets langere slag door de lage uitlaatpoort.
Echt ontworpen voor kracht onderin. Er spelen nog andere zaken een rol zoals de overbrengingsverhouding van de transmissie.

Henk

PS: De eerste resultaten met de 50cc Airsal waren positief en het motortje lag lekker fel aan het gas. Met Pasen wordt het wat warmer en dat is dan een mooie gelegenheid voor een wat langere testrit.
Laatst gewijzigd door PantinNL op 27 mar 2024, 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Tourist kapte er ineens mee

Ongelezen bericht door MobyJoost » 26 mar 2024, 21:00

Sorry Marco.

Plaats reactie