brommerskieken schreef: ↑30 nov 2020, 21:08
Dan heb je een motorfiets staan waar je helemaal niet op mag rijden
Maar zeker wil er ook een omkeuren
Maar moet mij er even in verdiepen hoe en wat
Er zijn div eisen van wegen bouw jaar
Hoe ouder hoe minder eisen zo als ik weet
Gr Harold
Even uit mijn hoofd de verschillen t.o.v. een brommer (voor oldtimers):
Voor 1975 moet je minimaal 1 spiegel hebben
Elektronische claxon
Kentekenplaatverlichting (= wit stukje onderaan je achterlicht

)
92dB ipv 96dB bij 50cc
Minimale snelheid 60 km/uur
Ik ben blij dat ik mijn twee FS1'tjes toendertijd al als motorfiets heb ingevoerd/heb laten keuren. Met 50cc kan dat prima.
De volgende is bijna klaar, en keur ik wel als bromfiets. Voor langere ritten is een brom-fietspad toch wat lekkerder dan 'fullspeed jagen' op een 80-weg. In een omgeving met veel 60-wegen, zoals hier, is een motorplaat wel lekkerder.
De "nieuwe" krijgt dan ook een ontheffing voor Amsterdam, omdat ik daar altijd doorheen moet als ik naar het zuiden ga (of ik moet minimaal 30-40 km omrijden, en dat is wel ver).
En goed nieuws: de roze MBK gaat dan ook mee naar de RDW. Ook als brommer uiteraard.
Dat wordt een Belgische invasie daar!
Verder zie ik het wel m.b.t. de milieuzones. In Den Haag heb ik niets te zoeken, in Amsterdam door de weeks ook niet met de brommer. Maar de hele maatregel treft wel teveel mensen, en zonder resultaat wat als argument gebruikt wordt.