Attest van verlies A klasse maar kan 45

Algemene informatie over Mobylette/Motobecane/Kaptein/Unikap/MBK
Emily
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 jun 2012, 15:46

Attest van verlies A klasse maar kan 45

Ongelezen bericht door Emily » 09 jul 2012, 14:15

Hallo

Ik heb een vraag waar ik via deze weg antwoord op hoop te krijgen.
Ik heb een oude mobylette motobecane brommer gekocht uit de jaren zeventig, hij is goedgekeurd in 76, maar het exacte bouwjaar kon de vorige eigenaar me niet meegeven.
Hij gaf me een attest van verlies van het gelijkvormigheids attest mee. Op dat attest van verlies staat dat het om een A klasse gaat, maar de brommer kan origineel 45 km per uur. Zonder dat hij opgevoerd is, alle stukken zijn origineel. Toen hij uit de fabriek kwam kon hij dus al zo snel.
Kan ik nu een nieuw attest van verlies aanvragen bij de politie waar opstaat dat het een B klasse is? En hiermee een nieuw gelijkvormigheidsattest trachten te bekomen bij Yamaha.
Ik wilde hem eerst afstellen tot 25 km per uur, maar dit is mij afgeraden omdat dit heel slecht is voor zo'n oude brommer.
Of kan ik hem gewoon laten omzetten naar een B klasse?
Volgens de politie kan dit enkel wanneer je goedkeuring hebt van de constructeur, wat me nogal moeilijk lijkt aangezien Motobecane niet meer bestaat.

Hopelijk kan iemand me helpen.

Groetjes

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6325
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Attest van verlies A klasse maar kan 45

Ongelezen bericht door MobyJet » 11 jul 2012, 18:41

In België hechten ze veel waarde aan de oorspronkelijke typegoedkeur.
In Nederland is het wat makkelijker; hier kun je bijvoorbeeld ook een 50cc bromfiets die te hard gaat, als motorfiets keuren (heb ik al een keer of 6 gedaan..). En een snorfiets als bromfiets, en andersom (als hij maar aan de "permanente (technische) eisen" voldoet).

Dus ik ben bang dat er niets anders op zit dan afvoeren als je met die papieren wilt rijden. Of overbouwen op een frame met Klasse B typegoedkeur.

Emily
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 jun 2012, 15:46

Re: Attest van verlies A klasse maar kan 45

Ongelezen bericht door Emily » 23 jul 2012, 12:57

Bedankt Mobyjet

Ik denk dat ik op zoek zal gaan naar een frame van een B klasse

brittjan
Berichten: 93
Lid geworden op: 24 nov 2011, 10:36
Locatie: Eksel (België)
Contacteer:

Re: Attest van verlies A klasse maar kan 45

Ongelezen bericht door brittjan » 01 aug 2012, 12:07

Mijn G50 is van 75. Op de papieren staat alleen het framenr op, niet welke klasse hij is, zelfs geen bouwjaar.

Bij jou is de vorige eigenaar is naar de politie geweest voor een attest van verlies en heeft gezegd dat het een A-Klasse is.
Wat jij moet doen is terug naar de politie gaan, laten zien dat je een aankoop contractje hebt en vragen of ze een attest van verlies opstellen waarop staat dat het een b klasse is.
Het attest van verlies op naam van de vorige eigenaar is trouwens niet geldig voor jou.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Attest van verlies A klasse maar kan 45

Ongelezen bericht door Polle » 01 aug 2012, 20:47

Hallo Brittjan

Ga gewoon naar de verzekeringsagent en vraag een verzekering aan voor een mobylette type G50 kadernummer vermelden en laten verzekeren voor een B
Het bouwjaar moet niet vermeld worden op het verzekeringsbewijs.
Trouwens heb je de onderdelen goed kunnen gebruiken die je bij mij kocht?

Gr Polle

brittjan
Berichten: 93
Lid geworden op: 24 nov 2011, 10:36
Locatie: Eksel (België)
Contacteer:

Re: Attest van verlies A klasse maar kan 45

Ongelezen bericht door brittjan » 02 aug 2012, 12:07

Hey Polle,

Het verzekeren heb ik zo inderdaad gedaan!
De onderdeeltjes heb ik goed kunnen gebruiken, nogmaals bedankt hiervoor ;)

Goozzez
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 aug 2012, 16:13

Re: Attest van verlies A klasse maar kan 45

Ongelezen bericht door Goozzez » 06 aug 2012, 22:09

Kom je dan niet in de problemen bij een eventuele politiecontrole? Of wordt het GVA daar nooit gevraagd?

brittjan
Berichten: 93
Lid geworden op: 24 nov 2011, 10:36
Locatie: Eksel (België)
Contacteer:

Re: Attest van verlies A klasse maar kan 45

Ongelezen bericht door brittjan » 07 aug 2012, 07:15

Goozzez schreef:Kom je dan niet in de problemen bij een eventuele politiecontrole? Of wordt het GVA daar nooit gevraagd?
Is geen enkel probleem als je brommer van een bouwjaar is van voor 1974.
Heb dit na gevraagd bij de lokale politie en hun bevestigend antwoord afgedrukt en bij mijn verzekeringspapieren gestoken.. (Motobecane 40T van 1972)

Van mijn G50 heb ik papieren, alleen staat er geen bouwjaar en geen klasse op dit GVA.

Plaats reactie