Typeringen AV en S

Algemene informatie over Mobylette/Motobecane/Kaptein/Unikap/MBK
Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Typeringen AV en S

Ongelezen bericht door ruudk » 06 mar 2011, 12:23

Hoi,

Er is weer eens een vraag bij me opgeborreld. Ik vroeg me af waarvoor de letters "AV" en "S" eigenlijk staan.

De typering AV komt zo veelvuldig voor bij Mobylette, zoals in AV3, AV31, AV33 voor bepaalde vroege modellen, maar ook in AV7, wat weer voor een bepaald motortype staat. Het gaat verder met AV42 en AV44 (EEG-tjes meen ik), AV65, AV85 en er is vast nog veel meer AV...

De aanduiding S komt voor in de (eveneens vroege) serie S1, S2 en S3 en in bijvoorbeeld de robuuste S35b, en vast ook nog veel meer. Het lijkt me dat S een bepaalde onderscheiding van de AV-types moet aanduiden. Waarin zit hem het verschil?

Zijn deze letters (wellicht franstalige) afkortingen? Bijvoorbeeld AV van Average en S van Superbe o.i.d.?

Groet,
Ruud

peterl
Berichten: 265
Lid geworden op: 22 aug 2011, 00:53

Re: Typeringen AV en S

Ongelezen bericht door peterl » 26 aug 2011, 00:33

De afkorting AV schijnt voor auto velo te staan. Maar zeker weet ik het ook niet. want motoconfort heeft de afkorting AU. De S staat voor de in Nederland ontwikkelde en aangepaste bromfietsen. BG staat voor bicyclette galet.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Typeringen AV en S

Ongelezen bericht door ruudk » 27 aug 2011, 11:22

Dank je wel Peterl,

Ik had al zo'n vermoeden dat de letter S iets met de nederlandse Mobylettes van doen had. Galet is frans voor rol, dit duidt dan waarschijnlijk op het aandrijfrolsysteem van de Fiets-O-Matic, dit zijn immers de BG43 en BG44 brommertjes. Nu AU nog... Auto U... Wat is Motoconfort eigenlijk? Is dat iets anders dan Motobecane? Of is het iets speciaals binnen Motobecane? Ik heb zomaar het idee dat Motoconfort iets met motorfietsen te maken heeft, terwijl Motobecane meer bij de bromfietsen hoort.

Groeten,
Ruud

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Typeringen AV en S

Ongelezen bericht door MobyJoost » 27 aug 2011, 12:44

Voor zover ik weet,Is Motoconfort als "ander" merk in het leven geroepen, omdat het Motobécane dealer-netwerk de wettelijk toegestane maximale grootte bereikt had. Omdat er toen nog steeds groei zat in de markt, is Motoconfort opgezet, met precies dezelfde modellen en, natuurlijk, onderdelen en onderhoudsvoorschriften, zodat dealers van beide "merken" elkaars voertuigen konden onderhouden en repareren met onderdelen van hun eigen moedermerk. Verbeteringen en toevoegingen welkom. Groet, Joost.

peterl
Berichten: 265
Lid geworden op: 22 aug 2011, 00:53

Re: Typeringen AV en S

Ongelezen bericht door peterl » 28 aug 2011, 01:26

De merken Motobecane en Motoconfort waren zustermerken. Ze zijn in het leven geroepen vanwege de concurentie.Zelf je concurent maken
levert meer op den het aan een ander overlaten. In het begin waren ze wel degenlijk verschillend, maar rond 1930 werden ze gelijk bijvoorbeeld
de Poney en de Scout van 1939. Na de oorlog ging men verder met de integratie van de merken.Bij de bromfietsen is er altijd een tegenhanger geweest
vanwege de dealerschappen in een plaats.Dus een AV3 is er in Motobecane en Motoconfort uitvoering op de stickers na zijn ze gelijk.

gegroet
Peterl

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Typeringen AV en S

Ongelezen bericht door ruudk » 05 sep 2011, 21:58

Dank jullie voor de info! Vind ik gewoon interessant om te weten.

Plaats reactie