Weteringschans informatie
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 06 nov 2018, 20:47
- Woonplaats: Hengelo
Weteringschans informatie
Hoi allemaal,
Ik was wat door het forum aan het bladeren en zag in een aantal folder het adres Weteringschans 136 te Amsterdam staan. Heel toevallig maar mijn oma heeft toentertijd jaren aan de Weteringschans gewoond. Dus ik vroeg me eigenlijk af of iemand meer informatie heeft over wat er daar gebeurde? Werden daar brommers verkocht of was het meer het hoofdkantoor?
Ben gewoon nieuwsgierig . Alvast bedankt!
Ik was wat door het forum aan het bladeren en zag in een aantal folder het adres Weteringschans 136 te Amsterdam staan. Heel toevallig maar mijn oma heeft toentertijd jaren aan de Weteringschans gewoond. Dus ik vroeg me eigenlijk af of iemand meer informatie heeft over wat er daar gebeurde? Werden daar brommers verkocht of was het meer het hoofdkantoor?
Ben gewoon nieuwsgierig . Alvast bedankt!
Re: Weteringschans informatie
Voor zover mij verteld is waren daar kantoor en opslag toestanden.
Toen het werd opgedoekt werd er nogal wat "oud ijzer" vanuit de
achterdeur in de gracht gekieperd.
Willem Kaptein had al voor de oorlog een motorenhandel in Amsterdam
waaronder ook in engelse merken. Pas eind jaren 40 werd Arnhem
het hart van de activiteiten.
Dit als voorzetje, groet md
https://www.google.nl/search?hl=nl&tbm= ... fXcBhYf2GM:
https://www.google.nl/search?hl=nl&biw= ... Ay_J9WD-oM:
https://www.google.nl/search?hl=nl&biw= ... VcRLD1hSFM:
Dit laatste charmante dametje met het hoofd vol mobylette lijkt te wijzen op een winkel.
Toen het werd opgedoekt werd er nogal wat "oud ijzer" vanuit de
achterdeur in de gracht gekieperd.
Willem Kaptein had al voor de oorlog een motorenhandel in Amsterdam
waaronder ook in engelse merken. Pas eind jaren 40 werd Arnhem
het hart van de activiteiten.
Dit als voorzetje, groet md
https://www.google.nl/search?hl=nl&tbm= ... fXcBhYf2GM:
https://www.google.nl/search?hl=nl&biw= ... Ay_J9WD-oM:
https://www.google.nl/search?hl=nl&biw= ... VcRLD1hSFM:
Dit laatste charmante dametje met het hoofd vol mobylette lijkt te wijzen op een winkel.
Re: Weteringschans informatie
Na de WO2 opende Willem Kaptein zijn nieuwe zaak op de Weteringschans.
Peter L. heeft daar nog gewerkt.
Hieronder een foto. Tijdens de Amsterdamrit in 2017 hebben we op die plek nog even stilgestaan.
Uiteraard viel er van Kaptein niets meer te zien.
Een oude foto van de opening met tekst hieronder.
Henk
Peter L. heeft daar nog gewerkt.
Hieronder een foto. Tijdens de Amsterdamrit in 2017 hebben we op die plek nog even stilgestaan.
Uiteraard viel er van Kaptein niets meer te zien.
Een oude foto van de opening met tekst hieronder.
Henk
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Weteringschans informatie
Mooi nieuw logo / avatar Henk; zeer gepast.
Ja verekkes jammer, dat PeterL niet meer binnen dit kader
kan uitpakken, zijn verscheiden is als een brand in een archief
geweest. groet MD
Ja verekkes jammer, dat PeterL niet meer binnen dit kader
kan uitpakken, zijn verscheiden is als een brand in een archief
geweest. groet MD
Re: Weteringschans informatie
Hallo MobyDilz,
Ik heb met Peter in het verleden op campings in het buitenland uitgebreid gesproken over zijn werkzaamheden bij Kaptein in Amsterdam.
Hij is op een gegeven moment weggegaan, omdat hij het vervangen van die grijze hoogspanningsspoelen spuugzat werd. Hij is de lerarenopleiding gaan volgen en is het onderwijs ingegaan. Dat deed hij mede, omdat hij kinderloos was en hij kinderen / jongeren erg leuk vond om mee om te gaan.
Peter kon leuk vertellen over allerlei simpele trucs, die ze bij Kaptein toepasten. Zo werden contactpunten voor montage even schoonmaakt door ze over hun stofjas te strijken. Bij het klinken van koppelingen werden de klinknagels even tegen de slijpsteen gehouden, zodat ze altijd verzonken lagen.
En zo had hij wel meer tips. Hij heeft ook diverse artikelen geschreven op forums en in het clubblad van de Rijwielhulpmotor Club, waarvan Dick Hoogendoorn in het begin zich bezig hield met Kaptein. Eind jaren negentig heb ik dat stokje van Dirk overgenomen en daarna was Peter Langemeijer de vraagbaak bij die Club.
Henk
Ik heb met Peter in het verleden op campings in het buitenland uitgebreid gesproken over zijn werkzaamheden bij Kaptein in Amsterdam.
Hij is op een gegeven moment weggegaan, omdat hij het vervangen van die grijze hoogspanningsspoelen spuugzat werd. Hij is de lerarenopleiding gaan volgen en is het onderwijs ingegaan. Dat deed hij mede, omdat hij kinderloos was en hij kinderen / jongeren erg leuk vond om mee om te gaan.
Peter kon leuk vertellen over allerlei simpele trucs, die ze bij Kaptein toepasten. Zo werden contactpunten voor montage even schoonmaakt door ze over hun stofjas te strijken. Bij het klinken van koppelingen werden de klinknagels even tegen de slijpsteen gehouden, zodat ze altijd verzonken lagen.
En zo had hij wel meer tips. Hij heeft ook diverse artikelen geschreven op forums en in het clubblad van de Rijwielhulpmotor Club, waarvan Dick Hoogendoorn in het begin zich bezig hield met Kaptein. Eind jaren negentig heb ik dat stokje van Dirk overgenomen en daarna was Peter Langemeijer de vraagbaak bij die Club.
Henk
Re: Weteringschans informatie
Toevallig trof ik bij de reorganisatie van mijn onderbrekerpunten een piepkleine handleiding aan.
Ongetwijfeld zal er een heleboel vakkennis verloren zijn gegaan bij het sluiten van De Weteringschans te Amsterdam en de Kapteinfabriek te Arnhem.
Een ramp? Welnee, met de kennis van de vakhandel, de bereikbaarheid van allerlei informatie en de uitstekende technische achtergrond van veel liefhebbers kan momenteel elke Kaptein brommer gerestaureerd worden.
Henk
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Weteringschans informatie
Leuk. En nu weten we dat we nieuwe contactenpunten voor montage even moeten opschuren en dan de remreiniger erop. Gr. Joop
Re: Weteringschans informatie
Hallo Joop,
Ja met zeer fijn waterproof schuurpapier: 600-1000
Ontvetten is prima, maar ik smeer er ook nog een dunne laag zuurvrije vaseline erop.
Dat beschermt tegen corrosie en laat de stroom toch lekker door.
Henk
Ja met zeer fijn waterproof schuurpapier: 600-1000
Ontvetten is prima, maar ik smeer er ook nog een dunne laag zuurvrije vaseline erop.
Dat beschermt tegen corrosie en laat de stroom toch lekker door.
Henk
Re: Weteringschans informatie
Goed te weten. Ik maak ze geregeld schoon met contactreiniger.
-
- Berichten: 198
- Lid geworden op: 07 mar 2011, 15:10
- Woonplaats: Drechterland
- Locatie: West Friesland
Re: Weteringschans informatie
Reinigen oké, maar opschuren lijkt mij ongewenst. het is van belang dat nieuwe contactpunten juist goed zijn gepolijst. Bij goede contactpunten wordt daar door de fabrikant veel zorg aan besteed. Het invetten met vaseline o.i.d. lijkt mij totaal ongewenst; wat denk je dat er gebeurt met de verbrandingsresten van dat preserveer middel? Dat schoonmaken van de contactpunten aan "de stofjas" is een goede gewoonte.Verder wordt onderschat hoe belangrijk het goed sluitend maken van de punten is. Bij goede contactpunten is één der oppervlakten bol uitgevoerd. Toch kan het "nastellen" van dat sluitvlak veel uitmaken voor de levensduur van de puntjes. Het sluitvlak moet precies in het centrum van de punten liggen. Gebruikte punten polijst ik altijd met zeer fijn polijstpapier ; nooit met een "contactpuntvijltje. Tenslotte; vergeet niet het Nokje met het juiste smeermiddel te smeren.
Re: Weteringschans informatie
Weten jullie dat er ook elektrisch geleidend vet bestaat?
Paul
Paul
-
- Berichten: 198
- Lid geworden op: 07 mar 2011, 15:10
- Woonplaats: Drechterland
- Locatie: West Friesland
Re: Weteringschans informatie
Ja, dat weet ik, maar zover ik weet is dat niet bedoeld voor contactpunten. Want nogmaals, wat gebeurt er met de verbrandingsproducten. Brandschone contactpunten hebben m.i. helemaal geen smeermiddel nodig
om goed contact te maken.
om goed contact te maken.
Re: Weteringschans informatie
Klopt, maar het voorkomt oxidatie door vocht.
Henk
Re: Weteringschans informatie
Van welk materiaal zijn de onderbrekerpunten eigenlijk gemaakt?
Ik dacht altijd van platina, maar weet het eigenlijk helemaal niet.
Ruud
Ik dacht altijd van platina, maar weet het eigenlijk helemaal niet.
Ruud
-
- Berichten: 198
- Lid geworden op: 07 mar 2011, 15:10
- Woonplaats: Drechterland
- Locatie: West Friesland
Re: Weteringschans informatie
Contactpunten ( onderbrekerpunten ) zijn gemaakt van wolfram. Onderbrekerpunten in conventionele spannings/stroomregelaars zijn, afhankelijk van de polariteit, van wolfram of platina gemaakt.