Veer in voorvork

Algemene informatie over Mobylette/Motobecane/Kaptein/Unikap/MBK
jacques2018
Berichten: 136
Lid geworden op: 01 sep 2018, 16:18
Woonplaats: Zaanstreek

Veer in voorvork

Ongelezen bericht door jacques2018 » 08 feb 2020, 16:32

Hallo

Ik probeer vandaag mijn veer in de vork te krijgen. Op een of andere manier krijg ik geen grip. Duwen, draaien...het maakt niet uit. Het is een Peugeot bb1 uit 1964, maar veel Mobylette’s hebben dit volgens mij ook toch?
Hoop dat iemand de handigheid kent.

Dit is precies zoals ie er voor spuiten uitging. In de buis lijkt het onderste stukje vast te zitten en moet ik daar veer omdraaien. Maar dat is niet te doen./ het lukt mij niet

Mvg jeroen
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Veer in voorvork

Ongelezen bericht door MobyJoost » 08 feb 2020, 16:45

Veel mensen denken, dat Peugeot systemen hetzelfde zijn als van Motobécane. Het lijkt op elkaar, maar is, eigenlijk, op alle fronten anders. Peugeot kenners kunnen je vast beter helpen. Op de foto lijkt de veer conisch. Misschien moet je hem omdraaien?

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Veer in voorvork

Ongelezen bericht door Franky » 08 feb 2020, 17:59

Ergens moeten er glijlagers in dit systeem zitten. Als die van kunststof zijn en jij hebt de zaak ver verwarmt, dan heb je een probleem.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Veer in voorvork

Ongelezen bericht door MobyJoost » 08 feb 2020, 19:18

Dan ga je weer van het idee uit, dat Peugeot spul (bijna) hetzelfde is, als Motobécane spul. Is dus niet zo. Ik zie in het schema geen glijlagers. Misschien zijn ze er wel, maar in een andere tekening. Zoek iemand, die van Peugeot houdt en er meer van weet.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Veer in voorvork

Ongelezen bericht door Franky » 08 feb 2020, 20:22

Nee, ik ga er vanuit dat als twee dingen schuivend t.o.v. elkaar bewegen en kracht over moeten brengen een vorm van lagering tussen moet zitten. Aangezien een kogelkooi wat onwaarschijnlijk is :lol: ga ik uit van een of ander glijlager. Dit kan zowel metaal als plastic zijn. Leek mij een redelijk goede gok dat er zoiets in moet zitten.

jacques2018
Berichten: 136
Lid geworden op: 01 sep 2018, 16:18
Woonplaats: Zaanstreek

Re: Veer in voorvork

Ongelezen bericht door jacques2018 » 10 feb 2020, 21:54

Ik ben eruit. Onderin zat een stuk los. Dat bleek is ‘naar beneden’ te kunnen tikken en daarna aan de veer vast te kunnen maken. Daarna weer in de vork.

Afbeelding

Plaats reactie