Duitse uitvoeringen
Duitse uitvoeringen
Om maar even bezig te blijven. In Duitsland werden ook Mobylettes verkocht. Ik heb een Duitse, 1961, AV89, Fourche Balancier. Heeft de Kaptein motor met Speedcontrol. Ik heb ook de, originele, Betriebs erlaubnis, die een maximum snelheid van 35 km/u aangeeft. Waar de Nederlandse versie, volgens mij, afgeregeld was op 45 km/u. Jaren geleden kocht ik een NOS cylinder voor een, Duitse, AV42. Het is een hhel zwaar stuk, met h;e;el dikke koelribben en een heel vreemd "varkensstaart" spruitstuk. Haal je dat weg, zie je een inlaat op de cylinder, van 10 x 10 mm. Ik weet, dat die Duitse EEG'tjes voorzien waren, van een 7 (!) mm Bing. Dus nog kleiner, dan de standaard 8,7 Gürtner, die we kennen van onze EEG'tjes. Waardoor ze zo heerlijk zuinig zijn. Die Duitse uitvoering moet nog zuiniger geweest zijn en echt niet vooruit te branden.
Laatst gewijzigd door MobyJoost op 08 apr 2020, 02:12, 1 keer totaal gewijzigd.
- Franky
- Berichten: 6197
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Duitse uitvoeringen
Vreemd ontwerp. Al die extra kosten voor zo'n extra lang spruitstuk.
Leuk om te zien overigens!
Leuk om te zien overigens!
Re: Duitse uitvoeringen
Zeker, Dat spruitstuk ziet er zo uit.
Inderdaad een hoop werk, voor zo'n ding. Weet er iemand meer, over wie deze onderdelen maakten? En waar ze gemaakt werden? Ze komen niet, denk ik, uit de Kaptein/Union achtergrond. Ik heb Kaptein cylinders (waaronder één van jou gekocht, Franky), die zoveel subtieler zijn, met zoveel dunnere en mooiere koelribben. Dit is zulk ander gietwerk. Ook niet Frans. Maar wel een hoop extra aluminium, om warmte af te geven en dat voor zo'n schokkend klein motortje, dat zo zuinig is, dat er bijna niets verbrand.
Inderdaad een hoop werk, voor zo'n ding. Weet er iemand meer, over wie deze onderdelen maakten? En waar ze gemaakt werden? Ze komen niet, denk ik, uit de Kaptein/Union achtergrond. Ik heb Kaptein cylinders (waaronder één van jou gekocht, Franky), die zoveel subtieler zijn, met zoveel dunnere en mooiere koelribben. Dit is zulk ander gietwerk. Ook niet Frans. Maar wel een hoop extra aluminium, om warmte af te geven en dat voor zo'n schokkend klein motortje, dat zo zuinig is, dat er bijna niets verbrand.
Re: Duitse uitvoeringen
Suggestie uit het ongerijmde:
Brackwede (waar de duitse Motobécane vestiging was) ligt vlakbij Bielefeld en daar had je
de Dürkopp naaimachine-, motoren- en fietsen-fabriek. Voor die fabriek zou het een
doenlijke klus zijn geweest lijkt me.
gr md
Brackwede (waar de duitse Motobécane vestiging was) ligt vlakbij Bielefeld en daar had je
de Dürkopp naaimachine-, motoren- en fietsen-fabriek. Voor die fabriek zou het een
doenlijke klus zijn geweest lijkt me.
gr md
-
- Berichten: 2006
- Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
- Woonplaats: Wierden
- Locatie: Wierden
Re: Duitse uitvoeringen
Leuk om te zien. Spruitstuk heeft wel iets weg van een cady spruitstuk.
- Franky
- Berichten: 6197
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Duitse uitvoeringen
Heb jij een Kaptein cilinder van mij gekocht? Ik kan me dat eigenlijk niet voorstellen Ik heb de ruimte niet om voorraad aan te leggen om aan andere mensen te verkopen Hierdoor verkoop ik zelden tot nooit onderdelen.
Er zullen zat fabrieken geweest zijn die dit kunnen. Het maken is het probleem niet. Het verantwoorden van de extra kosten van deze oplossing is het probleem.
Er zullen zat fabrieken geweest zijn die dit kunnen. Het maken is het probleem niet. Het verantwoorden van de extra kosten van deze oplossing is het probleem.
Re: Duitse uitvoeringen
In Heerhugowaard lag zo een cilnder bij een kraam een paar jaar terug , je moet het maar herkennen dat het van een moby is ,
Dan was Joost er niet of hij heeft hem gemist , of was zo in de wolken met zijn 2 voor vorken
Dan was Joost er niet of hij heeft hem gemist , of was zo in de wolken met zijn 2 voor vorken
Re: Duitse uitvoeringen
Daar heb je helemaal gelijk in, Arend. Die vorkjes waren een goudvondst. En niemand wist, dat ze voor Mobylettjes waren. De vorm van een Mobylette cylinder, zeker de "ovale" versie, is zo makkelijk te herkennen. kan je dat niet, koop lekker een Zündapp. Ha ha. En ja, Franky, ik kocht dat cylindertje van jou, maar is alweer, minstens 10 jaar geleden.
Re: Duitse uitvoeringen
En inderdaad, Mobydilz, hat lijkt me zeer geloofwaardig, dat de productie van deze cylinders daar plaatsvond, gezien het enorme verschil in dikte van koelribben. Heel ander gietproces. Bedankt voor de info.
Re: Duitse uitvoeringen
Ik heb nog veel van deze krulstaartspruitstukken liggen.Komen uit een stok van Duitsland.
Gr Polle
Gr Polle
Re: Duitse uitvoeringen
Interessant! Je komt ze anders nooit tegen. Overigens zijn je spullen ontvangen, Polle.
Re: Duitse uitvoeringen
Nee nog niet.
Heb je ze doorgestuurd naar mij ?
Gr Polle
Heb je ze doorgestuurd naar mij ?
Gr Polle
Re: Duitse uitvoeringen
Nee, ik bedoelde, dat ik ze ontvangen heb. Als we weer op reis mogen kom ik snel weer langs