krukas vol /half verschil?

Algemene informatie over Mobylette/Motobecane/Kaptein/Unikap/MBK
knifeman
Berichten: 40
Lid geworden op: 20 feb 2020, 13:51
Woonplaats: Boom

krukas vol /half verschil?

Ongelezen bericht door knifeman » 15 apr 2020, 12:00

Hallo,

met het gevaar me belachelijk te maken met een stomme vraag... (achtergrond: ik ben gewoon aan vespa/lambretta motoren te werken, mobylette is nieuw voor me) toch deze:
in welk geval kies je voor een volle krukas ipv van de 'halve' modellen, bij Mobylette ... heeft het effectief een functie of kan je zonder probleem een halve met een volle wisselen?

gegroet, Joris
wat ik 'half' noem
Afbeelding
en vol
Afbeelding

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: krukas vol /half verschil?

Ongelezen bericht door loe » 15 apr 2020, 12:27

Complexe,materie waar iedereen een mening over heeft .
Wat ik wel weet is dat de volle krukas meer carterdruk geeft omdat er minder lucht en benzine mengsel is wat samendrukbaar is .
Wat ik ook zeker weet is dat je de halfvolle nooit goed uitgebalanceerd krygt en veel meer trilling geeft.
Tegenwoordig zyn de meeste merken op volle krukassen.dadat zegt my genoeg . de oude kreidler van my .al zo n 40 jaar oud heeft ook volle kruk as .daar werd niet bezuinigd .maar moest degelyk zyn .

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1860
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: krukas vol /half verschil?

Ongelezen bericht door mobydilz » 15 apr 2020, 12:58

Half bij Mobylette beschouwen wij als normaal; de volle hebben als het ware
de zuigerstang tussen 2 vliegwieltjes. Het aanzuigeffect is met een volle krukas
misschien relatief groter, maar de halve duwt het mengsel een beetje door de spoelpoorten.
Vraag het maar aan een coureur/monteur die kent de laatste opvattingen.
een fietser, md

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: krukas vol /half verschil?

Ongelezen bericht door Franky » 15 apr 2020, 15:57

Ik verwacht eigenlijk dat die volle krukassen veel meer trillen. Deze helemaal niet uitgebalanceerd. Dat kan ook niet meer. De volle zal geheid meer pit geven. Het is niet voor niets zo dat alle auto krukassen geen volle krukassen zijn. ;)

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: krukas vol /half verschil?

Ongelezen bericht door loe » 15 apr 2020, 16:40

Zit wat in .geen volle krukassen by auto s
maar Autos zyn byna altyd viertakt en die zyn niet zuigergestuurd.
Maar met klep gestuurd .
Zal ook wel wat gewichtsbesparing het geval zyn .
Zie ..er zyn vele meningen over .
De krukas is zowiezo veel lichter uitgevoerd by n auto.
Om die motor normaal rydbaar te houden is er een zwaar vliegwiel aan gekoppeld .anders valt er niet mee te ryden .

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: krukas vol /half verschil?

Ongelezen bericht door Franky » 15 apr 2020, 17:14

Het zijn niet zo zeer meningen. Als je er serieus tijd in stopt kan je dit allemaal narekenen. Het is gewoon wiskundig te bepalen :)
Op het deel van de gasstromen na natuurlijk. Dat gaat wel erg ver. :lol:

Ik heb ooit een keer naar dat balanceren van krukassen gekeken. Als ik me het goed herinner werkt het als volgt. Met de tegengewichten van de krukas probeer je het heen en weer gaan van de krukas uit te balanceren. Echter, de zuiger gaat heen en weer en de krukas draait rond. Haaks op de beweging van de zuiger introduceert het tegengewicht daardoor weer een nieuwe kracht. Deze kracht wordt weer gecompenseerd door de drijfstang die een soort van roterende beweging maakt en translerende beweging maakt in de andere richting als het tegengewicht. Al met al heb je dus een translerende kracht (zuiger), een roterende kracht (tegengewicht op de krukas) en een enigszins roterende en translerende kracht (drijfstang). Dit alles is onmogelijk uit te balanceren maar je kan de zaak wel op elkaar afstemmen om trillingen te verminder. Echter, als bijeffect van dit alles krijg je een trillingen, die zwakker is dan de trilling die je compenseert, maar dubbel de frequentie heeft. Dat laatste was een pittig iets om te beredeneren. Hoe dat zat kan ik je ook niet zo meer vertellen. Maar zoiets als dit was het wel. :)

Vliegwielen worden gebruikt om de pulsatie van de motor wat af te vlakken. Een motor kan werken zonder vliegwiel, alleen moet je het toerental wat hoger hebben anders komt hij niet meer door de compressie heen omdat er te weinig opgeslagen energie is.
Een mobylette motor draait best goed zonder vliegwiel. Natuurlijk hebben we de koppeling nog die ook een beetje vliegwiel werking heeft.

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: krukas vol /half verschil?

Ongelezen bericht door loe » 15 apr 2020, 17:29

Klopt helemaal ..maar het blyft een soort van pendulum die oude krukassen .
Die volle heb ik ook eens uitgebalanceerd gezien op internet dan is hy volledig op in balans .op elke zuigerstand
Dat lukt niet met die van ons .
Ze wegen zo n ding ook wel uit op n weegschaaltje .
Hele toestand .met allerly berekeningen
Blyf erby die volle geeft meer carterdruk en een betere respons .een betere en snellere vulling van de cilinder
Viertakt werkt niet met carterdruk .maar met kleppen .
Of inspuiting .

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: krukas vol /half verschil?

Ongelezen bericht door Polle » 15 apr 2020, 18:01

Volgens mij hebben de volle krukassen enkel zin bij een moby met membraaminlaat.
Draaien meer toeren dan de oude blokjes

Gr Polle

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: krukas vol /half verschil?

Ongelezen bericht door MobyJoost » 15 apr 2020, 21:24

Polle heeft gelijk. En daarbij heeft het uitbalanceren van, om het even welke krukas ook, alleen zin, bij een stationaire motor, die altijd op een vast toerental loopt. Bij veranderende toerentallen, verschuiven er allerlei krachten en is elke krukas, die je gebruikt, een door jou gekozen compromis.

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: krukas vol /half verschil?

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 16 apr 2020, 09:35

MobyJoost schreef:
15 apr 2020, 21:24
Polle heeft gelijk. En daarbij heeft het uitbalanceren van, om het even welke krukas ook, alleen zin, bij een stationaire motor, die altijd op een vast toerental loopt. Bij veranderende toerentallen, verschuiven er allerlei krachten en is elke krukas, die je gebruikt, een door jou gekozen compromis.
Klopt als een zwerende vinger 👍🏻

knifeman
Berichten: 40
Lid geworden op: 20 feb 2020, 13:51
Woonplaats: Boom

Re: krukas vol /half verschil?

Ongelezen bericht door knifeman » 21 apr 2020, 08:11

Polle schreef:
15 apr 2020, 18:01
Volgens mij hebben de volle krukassen enkel zin bij een moby met membraaminlaat.
Draaien meer toeren dan de oude blokjes

Gr Polle
ok dat ze enkel een extra voordeel geven bij membraam kan ik me voorstellen, maar kan je ze ook gewoon gebruiken, zonder membraan (en zonder extra voordeel) mocht ik geen originele krukas vinden ?

gegroet

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: krukas vol /half verschil?

Ongelezen bericht door loe » 21 apr 2020, 08:58

Zeker kan dat ..
By b2b hebben ze,wel krukassen toch

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: krukas vol /half verschil?

Ongelezen bericht door Franky » 21 apr 2020, 15:32

JanmobyEvert schreef:
16 apr 2020, 09:35
MobyJoost schreef:
15 apr 2020, 21:24
Polle heeft gelijk. En daarbij heeft het uitbalanceren van, om het even welke krukas ook, alleen zin, bij een stationaire motor, die altijd op een vast toerental loopt. Bij veranderende toerentallen, verschuiven er allerlei krachten en is elke krukas, die je gebruikt, een door jou gekozen compromis.
Klopt als een zwerende vinger 👍🏻
Gaan jullie me nou vertellen dat de translerende krachten van de zuiger niet lineair opschalen met de roterende krachten van de krukas? Dat zou me verbazen, maar ik heb het nooit uitgerekend.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: krukas vol /half verschil?

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 21 apr 2020, 15:35

Kijk ik met mijn neus: zie geen krukassen voor Mobylette bij BorntoBrom
Laatst gewijzigd door GROENEKAN op 21 apr 2020, 16:46, 1 keer totaal gewijzigd.

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: krukas vol /half verschil?

Ongelezen bericht door loe » 21 apr 2020, 16:04

Oh .dacht dat brom ze verkocht...myn fout

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: krukas vol /half verschil?

Ongelezen bericht door MobyJoost » 22 apr 2020, 03:07

Juist, Joop. Geen krukassen op B2B.

Plaats reactie