Unikap

Algemene informatie over Mobylette/Motobecane/Kaptein/Unikap/MBK
Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3891
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Unikap

Ongelezen bericht door Lolle » 04 sep 2020, 20:57

Ik heb vandaag een bord opgehaald dat in opdracht van Unikap Nieuwleusen is geschilderd maar nooit is afgeleverd. Het is 40 jaar opgeslagen geweest op een werkplaats zolder die nu ruim wordt gemaakt. De gepensioneerde baas van het reclame schilder bedrijf vertelde mij dat hij het bord hand geschilderd had en toen het klaar was Unikap failliet was door mis management. Ook deed het bedrijf aan standbouw, eerst voor Union en later ook voor Unikap.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Unikap

Ongelezen bericht door loe » 04 sep 2020, 21:20

Bijzondere vonst weer Lolle. :thumbup:

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1860
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: Unikap

Ongelezen bericht door mobydilz » 04 sep 2020, 21:41

Elders gebruik wel eens de forumnaam unikap dus ik voel me aangesproken.
Bovendien ben ik ter plekke geweest en klopt het in zekere zin . . .
grappig groet unikap/mobydilz

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Unikap

Ongelezen bericht door AGB » 05 sep 2020, 09:50

In 1975 gingen de laatste restanten van mobylette weg uit nieuwleusen dat was het jaar dat ik begon met werken daar
Dus dat bord stamt van ver voor 1975 en niet begin jaren 80 , toen was het mobylette stof al lang weg , wat ook mee hielp was de grote brand,
In de oude fabriek des tijds waar door veel oude spullen zijn verloren gegaan Mischien was het toen ook al in de brand uit de brand
Wel waren er nog lang fietsen met de naam kapitein

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3891
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Unikap

Ongelezen bericht door Lolle » 05 sep 2020, 10:02

AGB, bedankt voor de aanvulling. In welk jaar is de nieuwe fabriek open gegaan? Ik begreep dat het voor de nieuwe fabriek is gemaakt. Toen het klaar was, was er dus besloten dat de bromfiets divisie gesloten werd.
Als het mee zit krijg ik nog foto’s van de toonzaal die hij ook had ingericht.

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Unikap

Ongelezen bericht door PantinNL » 05 sep 2020, 10:06

Er is ook een boek over Union met daarin informatie over Unikap.
Een eeuw in beweging heet het
Ik zal eens kijken wat daarover geschreven staat.
Henk

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Unikap

Ongelezen bericht door AGB » 05 sep 2020, 12:23

Wel vreemd dit , toen ik begon daar was er geen productie van brommers meer zelfs geen onderdelen er werden al een nog maar fietsen gemaakt
Zelfs de zware transport fietsen werden er niet meer gemaakt deze hadden een zwaardere voor vork , En ja ik was in begin voor vork richter en blij dat die Krengen weg bleven ,
Weet niet meer waneer die nieuwe kantoren er zezet is op het af gebrande gedeelte, maar dat is zeker wel ergens te achterhalen ,
Maar ben benieuwd naar de afloop

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3891
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Unikap

Ongelezen bericht door Lolle » 05 sep 2020, 12:58

Arend, wanneer ben jij er begonnen?
De bromfietsen kwamen uit Frankrijk en ook de onderdelen voor de fietsmakers volgens mij was de distributie in Nieuwleusen tot union helemaal stopte met bromfietsen.

Gebruikersavatar
wannes69
Berichten: 497
Lid geworden op: 05 jul 2016, 21:36
Woonplaats: Borssele

Re: Unikap

Ongelezen bericht door wannes69 » 05 sep 2020, 14:15


Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3891
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Unikap

Ongelezen bericht door Lolle » 05 sep 2020, 15:53

Ha Hans, ik ga het boek niet kopen. Misschien is hier 1 die het heeft en de betreffende pagina’s voor mij wil scannen. Ik kan het via de bibliotheek bestellen, misschien doe ik dat wel.
Gr. Lolle

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Unikap

Ongelezen bericht door AGB » 05 sep 2020, 19:40

Zo ik al schreef ben begonnen in eind 1975 naast de fabriek stond een tent en in die tent lagen stapels spatborden en voor vorken
In felle kleuren geel en oranje van de mobylette ( opruiming ) kocht daar een fiets heb het dus zelf gezien wat daar lag,
, union heeft ook ooit 250 cc motoren gemaak
En 49cc union brommers , ook daar van was niets meer wat er op wees in de fabriek dat ze dat gemaakt hebben

Vroeger werd daar nog gelast met gas gemaakt van carbid ,de kalk putten /kelders waren er nog toen ik er kwam werken
Even als de zuur baden , wat een troep was dat en werkomstandigheden niet normaal , eene kant wel goed dat de boel is af geflikt
Toen waren die zuur baden ook gelijk weg , maar die kwamen terug naast de afdeling waar ik werkte met een voor die tijd een grote
Straal kabinne wat een beest was dat ,de vloer altijd glad van de korrels en ja dat ging wel eens mis ,
Ook met die nieuwe zuur baden ging het wel eens mis oeps het verkeerde knopje en de mand ging van hoog heel snel naar laag,
Bommetje geluk het was het schoon water? Bad achter af ,ik was dat niet aan de knoppen maar zag het wel gebeuren :) de oude baas vergiste ,
Zich wel eens in de knoppen mocht later alleen nog maar met de straalkabine werken ,arme man zag altijd helemaal grijs van straalgrit stof ,
Niet dat het op mijn afdeling beter was met al die las rook af zuiging wat was dat
Union / unikap was mijn eerste echte vaste baas , heel wat mee gemaakt daar

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6312
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Unikap

Ongelezen bericht door MobyJet » 12 sep 2020, 21:23

Leuke aanwinst, mooi bord met een mooi verhaal!

Plaats reactie