Cross brommertje ?
-
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 15 nov 2010, 09:02
- Locatie: Stadskanaal
Cross brommertje ?
Een paar weken geleden was ik bij een kennis die me terloops vertelde dat hij een cross Mobylette in de schuur had staan en of ik er belang bij had.
Nou dacht ik aan een afgeragt brommertje van de jongens uit de buurt en zodoende dus geen belangstelling maar de kennis bleef aandringen dat het echt wel apart was.
Toch maar even kijken, alleen al om van het gezeur af te zijn.
Het bleek toch zo apart te zijn dat ik ze in ieder geval nog nooit gezien had, een off road brommertje alla Honda MTX maar dan met een watergekoeld automaten blokje.
Op dat moment dacht ik dat ik dat moest hebben en de koop was snel rond, nu denk ik "wat moet ik ermee"
Er zou een supersnelle cilinder opzitten en een niet geheel originele Bidalot expansie uitlaat, of ze daadwerkelijk snel is weet ik nog niet, het carburateurtje mist namelijk.
Wat voor carburateur hoort er eigenlijk op ?
Zijn deze brommers in NL verkocht geweest ?
Waarom maakte die Fransen eigenlijk een automaatje onder een stoere Off Road brommer ?
Zomaar een paar vragen die bij me opkwamen toen ik het kleedje eraf trok om een goed te bekijken wat ik nou eigenlijk had.
Het bij gevoegde plaatje heb ik van internet geplukt, als mijn batterij van mijn fototoestel vol is zal ik een paar hier neerzetten.
Mag deze brommer eigenlijk wel Mobylette heten, op het type plaatje staat in elk geval MBK ?
Nou dacht ik aan een afgeragt brommertje van de jongens uit de buurt en zodoende dus geen belangstelling maar de kennis bleef aandringen dat het echt wel apart was.
Toch maar even kijken, alleen al om van het gezeur af te zijn.
Het bleek toch zo apart te zijn dat ik ze in ieder geval nog nooit gezien had, een off road brommertje alla Honda MTX maar dan met een watergekoeld automaten blokje.
Op dat moment dacht ik dat ik dat moest hebben en de koop was snel rond, nu denk ik "wat moet ik ermee"
Er zou een supersnelle cilinder opzitten en een niet geheel originele Bidalot expansie uitlaat, of ze daadwerkelijk snel is weet ik nog niet, het carburateurtje mist namelijk.
Wat voor carburateur hoort er eigenlijk op ?
Zijn deze brommers in NL verkocht geweest ?
Waarom maakte die Fransen eigenlijk een automaatje onder een stoere Off Road brommer ?
Zomaar een paar vragen die bij me opkwamen toen ik het kleedje eraf trok om een goed te bekijken wat ik nou eigenlijk had.
Het bij gevoegde plaatje heb ik van internet geplukt, als mijn batterij van mijn fototoestel vol is zal ik een paar hier neerzetten.
Mag deze brommer eigenlijk wel Mobylette heten, op het type plaatje staat in elk geval MBK ?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Cross brommertje ?
Jazeker, er zijn verschillende Enduro's gemaakt door MBK. Waarschijnlijk heb je een Enduro FX. Gefeliciteerd met die leuke machine!
Waarom een automaat onder een stoere off the road brommer?
Een achterhaald standpunt dat me doet denken aan de volgende archaïsche uitspraak: "Het is geen man die niet roken kan!"
Schakelen is niet stoer....; het is slechts een primitieve handeling om de overbrengingsverhouding gunstiger te maken.
Beter is om dat de automatiseren. Je kunt je tijdens het rijden dan beter concentreren op: kijken, sturen, gas geven en remmen.
Maar dat wisten ze bij Motobécane lang geleden al.
Harrie
Waarom een automaat onder een stoere off the road brommer?
Een achterhaald standpunt dat me doet denken aan de volgende archaïsche uitspraak: "Het is geen man die niet roken kan!"
Schakelen is niet stoer....; het is slechts een primitieve handeling om de overbrengingsverhouding gunstiger te maken.
Beter is om dat de automatiseren. Je kunt je tijdens het rijden dan beter concentreren op: kijken, sturen, gas geven en remmen.
Maar dat wisten ze bij Motobécane lang geleden al.
Harrie
- Franky
- Berichten: 6212
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Cross brommertje ?
Ik denk eerder dat MBK voor de goedkopere oplossing ging Ik mag toch aannemen dat het rendement van een versnellingsbak hoger licht dan een variateur. Al hoewel, het zijn 2-takt motoren. Hoezo efficiëntie
Re: Cross brommertje ?
Niet goed nagedacht, Franky. Een belangrijk doel van de variateur, is de motor in z'n powerband te laten werken, tijdens het opschakelen. En zoals we weten, is de powerband het toeren gebied, waar de motor het meeste vermogen per omwenteling genereert. En dat is, zeker bij getunede motoren, een smal gebied. Dat betekend dus ook, dat je bij een schakelbrommer, in elke versnelling, door een groot toerengebied moet trekken, dat lang niet zo efficiënt is, als in de powerband. De razendsnelle 50cc, tweecylinder Suzuki van Georg Anscheidt (1968 of '69 geloof ik) had 16 versnellingen, om de motor in de, uiterst smalle, powerband te kunnen houden. Daaronder en daarboven had die motor nauwelijks vermogen. Als je variateur goed is afgesteld, is je rendement dus wel degelijk hoger in vergelijking met de schakelbak.
- Franky
- Berichten: 6212
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Cross brommertje ?
Daar heb je inderdaad gelijk in Joost
-
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 15 nov 2010, 09:02
- Locatie: Stadskanaal
Re: Cross brommertje ?
Tjongejonge er gaat een wereld voor me open op het gebied van overbrenging.
Die Anscheidt had dus beter met een variateur kunnen racen
Volgens mij weten ze dat in de racerij nog steeds niet, het overgrote deel rijdt nog steeds met die onmoderne versnellingsbakken.
Waarom heeft de LT 125 dan versnellingen als een variateur beter was ?
Twee vragen staan nog open voor me, Wat voor carburateur hoort er eigenlijk op ? Zijn deze brommers in NL verkocht geweest ?
En een derde heb ik ook, zit er een begrenzer in zijn ontsteking ?
Oh ja, een vierde, mag dit wel een Mobylette heten ?
Die Anscheidt had dus beter met een variateur kunnen racen
Volgens mij weten ze dat in de racerij nog steeds niet, het overgrote deel rijdt nog steeds met die onmoderne versnellingsbakken.
Waarom heeft de LT 125 dan versnellingen als een variateur beter was ?
Twee vragen staan nog open voor me, Wat voor carburateur hoort er eigenlijk op ? Zijn deze brommers in NL verkocht geweest ?
En een derde heb ik ook, zit er een begrenzer in zijn ontsteking ?
Oh ja, een vierde, mag dit wel een Mobylette heten ?
Re: Cross brommertje ?
De variateur wordt al heel lang toegepast in sneeuwscooters. Honda had, in de jaren 80, geloof ik, een formule 1 wagen met CVT (Continu Variabele Transmissie). Ik weet niet, of die verdwenen is door de regels in de formule 1, of omdat het niet goed werkte. Ga je het systeem toepassen op een grotere motor, dan komen er andere problemen kijken. Al snel is het systeem met de klassieke v-snaar niet meer toereikend; de v-snaar kan het niet aan. Het zal je verrassen, maar er zijn meerdere auto merken, die het systeem toepassen in bepaalde modellen. Hierbij worden de schuivende pully's via een digitaal meetsysteem en hydrauliek gestuurd, zodat je snel kan optrekken, maar bij lage snelheid ook opschakeld, om de motor zuiniger te laten werken.
De meeste moderne brom- en ook motor-scooters hebben tegenwoordig een dubbel-vario systeem, ook te danken aan Motobécane, die dit systeem rond 1960 voor het eerst op een (zware) brommer toepasten, de AV98 "Sommet".
De meeste moderne brom- en ook motor-scooters hebben tegenwoordig een dubbel-vario systeem, ook te danken aan Motobécane, die dit systeem rond 1960 voor het eerst op een (zware) brommer toepasten, de AV98 "Sommet".
- Franky
- Berichten: 6212
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Cross brommertje ?
Het zullen wel weer de regels geweest zijn. Als iemand iets bedenkt dat veel beter is dan de rest dan wordt het meteen verboden. Beetje jammer.
Hier in Wageningen hebben we de puchshop zitten. Die lui die racen met ene puch maxi. Die hebben dus geen versnellingen. Ze waren een keer tegen mij aan het klagen over die MBK bromfietsen met variateurs. Daar hadden ze geen schijn van kans tegen
Hier in Wageningen hebben we de puchshop zitten. Die lui die racen met ene puch maxi. Die hebben dus geen versnellingen. Ze waren een keer tegen mij aan het klagen over die MBK bromfietsen met variateurs. Daar hadden ze geen schijn van kans tegen
Re: Cross brommertje ?
De competitie in Frankrijk, begonnen in de jaren '80, zorgde voor een versnelde ontwikkeling. MBK voerde lang de boventoon. Als ik het goed heb, ononderbroken kampioen tussen 1993 en 2000.
Bekijk deze maar eens: http://galerie.competition50cc.info/index.php?cat=11
Bekijk deze maar eens: http://galerie.competition50cc.info/index.php?cat=11
- MobyJet
- Beheerder
- Berichten: 6348
- Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
- Woonplaats: Rijk van Nijmegen
- Contacteer:
Re: Cross brommertje ?
Ik vind hem gaaf hoor
-
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 15 nov 2010, 09:02
- Locatie: Stadskanaal
Re: Cross brommertje ?
Aangezien ik projecten zat heb en geen of weinig ruimte, mag ze weg.MobyJet schreef:Ik vind hem gaaf hoor
Re: Cross brommertje ?
Kan je foto's plaatsen van jouw brommer en heb je een richtprijs?
-
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 15 nov 2010, 09:02
- Locatie: Stadskanaal
Re: Cross brommertje ?
Wat de richtprijs is vertel ik lekker niet maar als ik mijn kosten [het liefst met een klein beetje winst om te besteden aan mijn andere projecten] er uit heb ben ik al tevreden.MobyJoost schreef:Kan je foto's plaatsen van jouw brommer en heb je een richtprijs?
Voor foto's en beschrijving even bij "aangeboden" kijken.