Hoe zit het met Motoconfort?
-
- Berichten: 308
- Lid geworden op: 12 jun 2023, 08:55
- Woonplaats: Heinkenszand Nederland
- Locatie: Heinkenszand
Hoe zit het met Motoconfort?
Gisteren met het ophalen van wat Moby onderdelen gezwicht voor een AU43. Die noemt zichzelf een Mobylette Motoconfort.
Nu dacht ik dat de Motobecane de Franse equivalent was van de Kaptein. Wat is dan de Motoconfort? Klinkt namelijk minstens net zo Frans als Motobecane.. of is dit gewoon n modellenlijn met een eigen "subnaam"?
Nu dacht ik dat de Motobecane de Franse equivalent was van de Kaptein. Wat is dan de Motoconfort? Klinkt namelijk minstens net zo Frans als Motobecane.. of is dit gewoon n modellenlijn met een eigen "subnaam"?
Re: Hoe zit het met Motoconfort?
Alles hetzelfde maar andere fabriekFrankvdJ schreef: ↑06 aug 2023, 09:38Gisteren met het ophalen van wat Moby onderdelen gezwicht voor een AU43. Die noemt zichzelf een Mobylette Motoconfort.
Nu dacht ik dat de Motobecane de Franse equivalent was van de Kaptein. Wat is dan de Motoconfort? Klinkt namelijk minstens net zo Frans als Motobecane.. of is dit gewoon n modellenlijn met een eigen "subnaam"?
-
- Berichten: 308
- Lid geworden op: 12 jun 2023, 08:55
- Woonplaats: Heinkenszand Nederland
- Locatie: Heinkenszand
Re: Hoe zit het met Motoconfort?
Ok.. maar wel onder de overkoepelende paraplu van Mobylette?
En qua onderdelen grotendeels uitwisselbaar?
En qua onderdelen grotendeels uitwisselbaar?
Re: Hoe zit het met Motoconfort?
Volgens mij zelf onder de paraplu van motobecane Volledig uitwisselbaar.
Re: Hoe zit het met Motoconfort?
Motoconfort zag je wel vaker in Engeland volgens mij.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Motob%C3%A9cane :
Motobécane is een historisch Frans merk van fietsen, motorfietsen en bromfietsen, waaronder de bekende Mobylette en de Solex. De naam betekent motorfiets. Sedert 1984 gebruikt het de merknaam MBK. Tot 1982 was Motobécane een van de grootste tweewielerfabrikanten ter wereld.
Usines Motoconfort, later Usines Motobécane en Motobécane S.A., Pantin, Seine (1922-1982). Frans merk dat werd opgericht door Abel Bardin en Charles Benoît. Na enkele jaren lichte tweetakten te hebben gemaakt bouwde men zwaardere machines die Confort en even later Motoconfort werden genoemd. Motobécane maakte vanaf 1922 98- tot 344cc-tweetakt- en 346- en 498cc-viertaktmodellen. Deze laatste hadden Blackburne-motoren, in andere modellen werden Zürcher-blokken gebruikt.
Begin jaren dertig kwamen er zwaardere modellen van 498 en 746 cc met viercilinder viertaktmotoren, onder andere van JAP. Na 1945 concentreerde Motobécane zich op lichte tweetakten, onder andere de Mobylette-bromfiets, die in 1949 werd gepresenteerd. Tussen 1965 en 1973 werden de Mobylette-bromfietsen AV40, AV50, SP93 en SP98 in Nederland geassembleerd als de Kaptein Mobylette. De frames, wielen, motorblokken en overige onderdelen werden in Frankrijk geproduceerd. De banden werden speciaal voor de Nederlandse markt geleverd door Vredestein als Type M bromfietsbanden. In deze periode (1965-1973) werd de Kaptein Mobylette door de firma Unikap NV uit Den Hulst geleverd. In Nederland is de Mobylette daarna nog tot medio 1979 verkocht onder de eigen merknaam Motobécane via het toenmalige Mobylette-dealernetwerk. De laatste Mobylette-bromfietsen met als modelaanduiding 51 Super, AV88 en AV92 werden in november 2002 geproduceerd, waarna de productie in de MBK-fabriek te Saint-Quentin werd beëindigd.
In 1974 kwam er samenwerking met de De Tomaso-groep (Moto Guzzi-Benelli). In 1977 werd er een 350 cc-model onder de merknaam Motoconfort gebouwd. In 1982 ging het bedrijf failliet, werd in 1983 overgenomen door de Yamaha-groep, die de naam in 1984 veranderde in MBK, een fonetische weergave van de merknaam. Het merk Motoconfort heeft lang als zusterbedrijf van Motobécane bestaan. De modellen waren gelijk, maar in de typeletters zat vaak een letter verschil.(edit: Wim: AV of AU) Verder bestaat er een Motobecane USA, een fietsmerk dat behalve de merknaam geen verband heeft met het oorspronkelijke Franse bedrijf.
Gr. Wim.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Motob%C3%A9cane :
Motobécane is een historisch Frans merk van fietsen, motorfietsen en bromfietsen, waaronder de bekende Mobylette en de Solex. De naam betekent motorfiets. Sedert 1984 gebruikt het de merknaam MBK. Tot 1982 was Motobécane een van de grootste tweewielerfabrikanten ter wereld.
Usines Motoconfort, later Usines Motobécane en Motobécane S.A., Pantin, Seine (1922-1982). Frans merk dat werd opgericht door Abel Bardin en Charles Benoît. Na enkele jaren lichte tweetakten te hebben gemaakt bouwde men zwaardere machines die Confort en even later Motoconfort werden genoemd. Motobécane maakte vanaf 1922 98- tot 344cc-tweetakt- en 346- en 498cc-viertaktmodellen. Deze laatste hadden Blackburne-motoren, in andere modellen werden Zürcher-blokken gebruikt.
Begin jaren dertig kwamen er zwaardere modellen van 498 en 746 cc met viercilinder viertaktmotoren, onder andere van JAP. Na 1945 concentreerde Motobécane zich op lichte tweetakten, onder andere de Mobylette-bromfiets, die in 1949 werd gepresenteerd. Tussen 1965 en 1973 werden de Mobylette-bromfietsen AV40, AV50, SP93 en SP98 in Nederland geassembleerd als de Kaptein Mobylette. De frames, wielen, motorblokken en overige onderdelen werden in Frankrijk geproduceerd. De banden werden speciaal voor de Nederlandse markt geleverd door Vredestein als Type M bromfietsbanden. In deze periode (1965-1973) werd de Kaptein Mobylette door de firma Unikap NV uit Den Hulst geleverd. In Nederland is de Mobylette daarna nog tot medio 1979 verkocht onder de eigen merknaam Motobécane via het toenmalige Mobylette-dealernetwerk. De laatste Mobylette-bromfietsen met als modelaanduiding 51 Super, AV88 en AV92 werden in november 2002 geproduceerd, waarna de productie in de MBK-fabriek te Saint-Quentin werd beëindigd.
In 1974 kwam er samenwerking met de De Tomaso-groep (Moto Guzzi-Benelli). In 1977 werd er een 350 cc-model onder de merknaam Motoconfort gebouwd. In 1982 ging het bedrijf failliet, werd in 1983 overgenomen door de Yamaha-groep, die de naam in 1984 veranderde in MBK, een fonetische weergave van de merknaam. Het merk Motoconfort heeft lang als zusterbedrijf van Motobécane bestaan. De modellen waren gelijk, maar in de typeletters zat vaak een letter verschil.(edit: Wim: AV of AU) Verder bestaat er een Motobecane USA, een fietsmerk dat behalve de merknaam geen verband heeft met het oorspronkelijke Franse bedrijf.
Gr. Wim.
Laatst gewijzigd door wimv8 op 06 aug 2023, 10:16, 3 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 308
- Lid geworden op: 12 jun 2023, 08:55
- Woonplaats: Heinkenszand Nederland
- Locatie: Heinkenszand
Re: Hoe zit het met Motoconfort?
Ok Wim & Lolle,
Dank alvast voor deze info..
Mooi om zo iets terug te lezen van de historie.
En dan te bedenken dat ik dacht dat het iets van deze tijd was dat achter al die automerken zoveel samenwerkingsverbanden zitten.
Dat gebeurde dus in de vroege jaren van de vorige eeuw al!!

Dank alvast voor deze info..
Mooi om zo iets terug te lezen van de historie.
En dan te bedenken dat ik dacht dat het iets van deze tijd was dat achter al die automerken zoveel samenwerkingsverbanden zitten.
Dat gebeurde dus in de vroege jaren van de vorige eeuw al!!


-
- Berichten: 1227
- Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
- Locatie: oostwold oldambt
Re: Hoe zit het met Motoconfort?
Motobecane stond voor sobere,maar zeer betrouwbare en betaalbare 175 cc motorfietsen.
De eigenaren Bardin en Benôit wilden ook in het wat luxere segment gaan opereren en kwamen daarom met het merk Motoconfort.
Dit was een 100% dochterbedrijf.Alle sindsdien gemaakte modellen zijn onder beide merknamen uitgebracht.
Voor folders waren er motoren die aan de ene kant de Motoconfort transfers hadden en aan de andere kant die van Motobecane.
Hans
De eigenaren Bardin en Benôit wilden ook in het wat luxere segment gaan opereren en kwamen daarom met het merk Motoconfort.
Dit was een 100% dochterbedrijf.Alle sindsdien gemaakte modellen zijn onder beide merknamen uitgebracht.
Voor folders waren er motoren die aan de ene kant de Motoconfort transfers hadden en aan de andere kant die van Motobecane.
Hans
-
- Berichten: 308
- Lid geworden op: 12 jun 2023, 08:55
- Woonplaats: Heinkenszand Nederland
- Locatie: Heinkenszand
Re: Hoe zit het met Motoconfort?
Grappig
Wel doordacht.. kon je 1 product voor beide merken folders benutten alleen ben je dan toch ook n beetje he eigen concurent



Wel doordacht.. kon je 1 product voor beide merken folders benutten alleen ben je dan toch ook n beetje he eigen concurent



Re: Hoe zit het met Motoconfort?
Veel redenen voor twee merken. Hier nog één. Er was in Frankrijk een wettelijke restrictie voor het aantal dealers van één merk. Met het groeiende succes van de Mobylette, wilde elke fietsenmaker wel dealer worden en was de grens snel bereikt. De oplossing was het creeëren van een nieuw merk, met dezelfde modellen met een iets andere naam. AV X, of AU X (of D X en C X). Onderdelen allemaal één op één uitwisselbaar. En dus ook onderdelenboeken voor beide merken! Bijvoorbeeld: http://lach6398.odns.fr/assets/av85_65_88_68_001.jpg .
-
- Berichten: 308
- Lid geworden op: 12 jun 2023, 08:55
- Woonplaats: Heinkenszand Nederland
- Locatie: Heinkenszand
Re: Hoe zit het met Motoconfort?
Kijk dat wist ik dus al helemaal niet..
En dat is wel n hele leuk weetje..
Zo zie je dat we soms op n simpele manier onzinnige wet- en regelgeving weten te omzeilen..
Maar ook fijn te weten dat het materiaal grotendeels uitwisselbaar is.
Ik ga hier nog wat leuke (vind ik dan) detail fotos plaatsen van kleine verschillen die ik intussen ben tegen gekomen..
Leuk detail is dat in het zadel-/gereedschapstasje nog n keuke verrassing zat.. er zat namelijk nnoude reserve bougie in én een verzekeringsbewijs van een van de eigenaren uit 1982.
En ik heb het plan gevat te kijken of ik deze persoon kan traceren. Wordt wel een uitdaging want dat is n Fransman
Mr Thevenon Gabriel
Inclusief toenmalig adres.. dus wie weet

Om een en ander een beetje uit elkaar te houden even een Project topic aangemaakt voor Moby4
Dus foto's en verslag komen op het topic hieronder.
https://www.mobyletteforum.com/phpBB3/v ... =23&t=6722
En dat is wel n hele leuk weetje..
Zo zie je dat we soms op n simpele manier onzinnige wet- en regelgeving weten te omzeilen..
Maar ook fijn te weten dat het materiaal grotendeels uitwisselbaar is.
Ik ga hier nog wat leuke (vind ik dan) detail fotos plaatsen van kleine verschillen die ik intussen ben tegen gekomen..
Leuk detail is dat in het zadel-/gereedschapstasje nog n keuke verrassing zat.. er zat namelijk nnoude reserve bougie in én een verzekeringsbewijs van een van de eigenaren uit 1982.


En ik heb het plan gevat te kijken of ik deze persoon kan traceren. Wordt wel een uitdaging want dat is n Fransman
Mr Thevenon Gabriel
Inclusief toenmalig adres.. dus wie weet


Om een en ander een beetje uit elkaar te houden even een Project topic aangemaakt voor Moby4
Dus foto's en verslag komen op het topic hieronder.
https://www.mobyletteforum.com/phpBB3/v ... =23&t=6722
Re: Hoe zit het met Motoconfort?
De merknaam Motoconfort is momenteel eigendom van Motobécane Club de France.
In de samenvatting van de historie (overgenomen uit Wikipedia) zitten diverse fouten. Het probleem is dat men allerlei zaken klakkeloos overneemt en verder niet toetst a.h.v. bestaande modellen, originele publicatie en handleidingen.
Ik zal slechts één voorbeeld noemen:
Tussen 1965 en 1973 werden de Mobylette-bromfietsen AV40, AV50, SP93 en SP98 in Nederland geassembleerd als de Kaptein Mobylette.
Al deze brommers kwamen direct uit Frankrijk. Er gingen wel wekelijks vrachtwagens met onderdelen (jasbeschermers, achterlichten, zadels e.d.) vanuit Arnhem naar Frankrijk toe. De AV42 was voor Kaptein de grootste topper, wat verkoopcijfers betreft.
De SP98 is nooit in Nederland verkocht; laat staan dat deze brommer geassembleerd is door Kaptein.
Er staat veel onzin op allerlei sites en je moet niet alles geloven wat geschreven of gedrukt staat.
Geloof me!
Groet,
Henk
In de samenvatting van de historie (overgenomen uit Wikipedia) zitten diverse fouten. Het probleem is dat men allerlei zaken klakkeloos overneemt en verder niet toetst a.h.v. bestaande modellen, originele publicatie en handleidingen.
Ik zal slechts één voorbeeld noemen:
Tussen 1965 en 1973 werden de Mobylette-bromfietsen AV40, AV50, SP93 en SP98 in Nederland geassembleerd als de Kaptein Mobylette.
Al deze brommers kwamen direct uit Frankrijk. Er gingen wel wekelijks vrachtwagens met onderdelen (jasbeschermers, achterlichten, zadels e.d.) vanuit Arnhem naar Frankrijk toe. De AV42 was voor Kaptein de grootste topper, wat verkoopcijfers betreft.
De SP98 is nooit in Nederland verkocht; laat staan dat deze brommer geassembleerd is door Kaptein.
Er staat veel onzin op allerlei sites en je moet niet alles geloven wat geschreven of gedrukt staat.
Geloof me!
Groet,
Henk

Laatst gewijzigd door PantinNL op 08 aug 2023, 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Hoe zit het met Motoconfort?
Was de opzet van Motoconfort naast Motobécane ook niet puur economisch?
Mij staat iets bij van het oprichten van een extra bedrijf dat in geval van financiele nood opgeofferd kon worden als sterfhuis BV.
Dan zou Motobécane in geval van een economisch debakel nog voort kunnen blijven bestaan.
Novi was hun dochterondernemeing op electrisch gebied.
MWU was hun restauratieafdeling die vooraf ging aan de huidige restauratie-wildgroei
gr jed
Mij staat iets bij van het oprichten van een extra bedrijf dat in geval van financiele nood opgeofferd kon worden als sterfhuis BV.
Dan zou Motobécane in geval van een economisch debakel nog voort kunnen blijven bestaan.
Novi was hun dochterondernemeing op electrisch gebied.
MWU was hun restauratieafdeling die vooraf ging aan de huidige restauratie-wildgroei
gr jed
-
- Berichten: 308
- Lid geworden op: 12 jun 2023, 08:55
- Woonplaats: Heinkenszand Nederland
- Locatie: Heinkenszand
Re: Hoe zit het met Motoconfort?
Mooi om te zien hoe er vanuit verschillende hoeken stukjes informatie bij elkaar komen
En ook met Henk eens..
Niet alles wat geschreven wordt is altijd juist.
Maar de informatie die loskomt is altijd waardevol..
Ofwel omdat je het kunt bevestigen dan wel doordat je het kunt aantonen dat het onjuist is en dus uit de informatie stroom kunt filteren



En ook met Henk eens..
Niet alles wat geschreven wordt is altijd juist.
Maar de informatie die loskomt is altijd waardevol..
Ofwel omdat je het kunt bevestigen dan wel doordat je het kunt aantonen dat het onjuist is en dus uit de informatie stroom kunt filteren

