overzicht zware klasse
overzicht zware klasse
Lieve lezers
Na het overzichtje van de buisframe mobylettes nu een overzicht van de zware klasse beginnend in 1956 en eindigend in 2001.
(Daarna zal het een half jaar stiller zijn van mijn kant omdat het werkseizoen losbarst; ben touringcarchauf)
Ook nu is het niet om de schoonheid en de extreme details te doen; veeleer een globale oriëntatie voor lekenbroeders. Alle correcties zijn welkom.
Bronnen waren ook nu Bibliothobec, Mobyjan's site en mededelingen van Harrie, Mobyjoost en Polle, waarvoor dank.
Heilig waren voor mij folders waarin de fabrikanten hun bedoelingen duidelijk maakten, daarnaast prijslijsten en advertenties.
Door de uitwisselbaarheid van motoren zijn afgelopen decennia heel wat motoren onder niet oorspronkelijke frames terechtgekomen.
Fotogalerijen zijn daardoor niet betrouwbaar. Ook mijn eigen plaatjes op picasa bleken soms niet van correcte teksten voorzien en heb
ik dus gecorrigeerd.
Voor echt diepgaand determinatie-werk moet je bij de bekende specialisten zijn zoals Harrie, Mobyjoost, Peterl enz enz.
kijk maar eens en groeten mobydilz
Na het overzichtje van de buisframe mobylettes nu een overzicht van de zware klasse beginnend in 1956 en eindigend in 2001.
(Daarna zal het een half jaar stiller zijn van mijn kant omdat het werkseizoen losbarst; ben touringcarchauf)
Ook nu is het niet om de schoonheid en de extreme details te doen; veeleer een globale oriëntatie voor lekenbroeders. Alle correcties zijn welkom.
Bronnen waren ook nu Bibliothobec, Mobyjan's site en mededelingen van Harrie, Mobyjoost en Polle, waarvoor dank.
Heilig waren voor mij folders waarin de fabrikanten hun bedoelingen duidelijk maakten, daarnaast prijslijsten en advertenties.
Door de uitwisselbaarheid van motoren zijn afgelopen decennia heel wat motoren onder niet oorspronkelijke frames terechtgekomen.
Fotogalerijen zijn daardoor niet betrouwbaar. Ook mijn eigen plaatjes op picasa bleken soms niet van correcte teksten voorzien en heb
ik dus gecorrigeerd.
Voor echt diepgaand determinatie-werk moet je bij de bekende specialisten zijn zoals Harrie, Mobyjoost, Peterl enz enz.
kijk maar eens en groeten mobydilz
Laatst gewijzigd door mobydilz op 11 feb 2015, 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: overzicht zware klasse
MobyDilz, de "bekende" specialisten (dank voor het compliment) hebben allemaal ook maar fragmentarische kennis. PeterL heeft wel de meeste parate kennis, met vaak ook nog interessante details. Goed, dat er iemand is, die de moeite neemt, de verspreide kennis in een overzicht te gieten. Mooie tekeningen maak je erbij. Ik ga hem opslaan en eens bestuderen.
Re: overzicht zware klasse
MobyDilz. je bent in je tweede brommer-jeugd. Met belangstelling je uitzoekwerk en tekeningen bekeken. Interessant. Dank + groet, Joop
Re: overzicht zware klasse
Mooie tekeningen van de brommers.
Compleet? Helaas niet want er zijn nog veel meer "zware" Franse modellen.
Een vrij compleet overzicht van de Franse modellen tref je aan in het boek van Patrick Barrabès "La mobylette universelle".
Even nog een aanvulling op de tussentransmissie, die bij Kaptein voor het eerst werd getoond op de MobySport in 1962 (probeersel voor de dealers).
Deze transmissie werd later ook op de MobySport S65 en de Electronic S65TT toegepast. Het was een pracht van een transmissie met 3-standen:
kick, rijden en fietsen. Bij Motobécane zien we deze toegepast bij de AV98 en SP98. Deze modellen hebben ook een schakelhefboom om na het kickstarten de bak in rij-positie te schakelen. Een bak die slechts weinigen hebben opengemaakt, want de meesten stranden al bij het loshalen van het kettingwiel. Met speciale hulpgereedschappen en in een schone omgeving is dat echter wel mogelijk. Die schone omgeving is nodig vanwege wegschietende kogels en kleine spiraal veertjes.
Bij de latere modellen AV92, SP93, SP94TT, SP95TT, 99E en 99Z was de tussenbak lichter uitgevoerd en de kick stand kwam te vervallen.
Harrie
Compleet? Helaas niet want er zijn nog veel meer "zware" Franse modellen.
Een vrij compleet overzicht van de Franse modellen tref je aan in het boek van Patrick Barrabès "La mobylette universelle".
Even nog een aanvulling op de tussentransmissie, die bij Kaptein voor het eerst werd getoond op de MobySport in 1962 (probeersel voor de dealers).
Deze transmissie werd later ook op de MobySport S65 en de Electronic S65TT toegepast. Het was een pracht van een transmissie met 3-standen:
kick, rijden en fietsen. Bij Motobécane zien we deze toegepast bij de AV98 en SP98. Deze modellen hebben ook een schakelhefboom om na het kickstarten de bak in rij-positie te schakelen. Een bak die slechts weinigen hebben opengemaakt, want de meesten stranden al bij het loshalen van het kettingwiel. Met speciale hulpgereedschappen en in een schone omgeving is dat echter wel mogelijk. Die schone omgeving is nodig vanwege wegschietende kogels en kleine spiraal veertjes.
Bij de latere modellen AV92, SP93, SP94TT, SP95TT, 99E en 99Z was de tussenbak lichter uitgevoerd en de kick stand kwam te vervallen.
Harrie
Re: overzicht zware klasse
MobyDilz geeft ook aan, dat het overzicht niet compleet is en open staat voor aanvullingen. Ga je ook nog de modellen, buiten Frankrijk in licentie geproduceerd meenemen, dan wordt het al snel een onoverzichtelijk overzicht. Er is zoveel. Het is misschien een idee, het overzicht te beperken tot Kaptein modellen. Is al avontuur genoeg.
Re: overzicht zware klasse
Dank voor bijval en of commentaar. Ik ga me beperken tot frankrijk en nederland(kaptein) er is verder in de wereld
zoveel afgerommeld met motobecane-spullen; dat wordt teveel. De buisframes zijn me door de handen gegaan en
in frankrijk kom ik graag en geef ik mijn ogen de kost, maar al het andere is te ver van mijn bed en ben er niet in thuis.
Een bijdrage als van Harrie is een heel nuttige kanttekening die men hopelijk vanzelf wel zal vinden. Het is aan mij om
het model letterlijk ruw te schetsen en in de tijd te plaatsen. De détails zijn te bekomen bij de eigenaren/monteurs van
de modellen. groet mobydilz
zoveel afgerommeld met motobecane-spullen; dat wordt teveel. De buisframes zijn me door de handen gegaan en
in frankrijk kom ik graag en geef ik mijn ogen de kost, maar al het andere is te ver van mijn bed en ben er niet in thuis.
Een bijdrage als van Harrie is een heel nuttige kanttekening die men hopelijk vanzelf wel zal vinden. Het is aan mij om
het model letterlijk ruw te schetsen en in de tijd te plaatsen. De détails zijn te bekomen bij de eigenaren/monteurs van
de modellen. groet mobydilz
Re: overzicht zware klasse
Het vernieuwde overzicht van de mobylette modellen is nu op picasa gezet. Er is veel aan toegevoegd en verbeterd.
Het bestaat uit twee overzichten met typenummers en jaartallen voor de lichte en de zware klasse.
De lichte klasse betreft de bovenste 4; de zware klasse de onderste 5.
Daarnaast zijn bijlagen geleverd met plaatjes en overzichtjes van het uitrustingsniveau.
Crossers en scooters zijn apart gehouden en deze liggen lang niet zo vast in de tijd door gebrek aan gedateerde
folders. Scooters heb ik via in advertenties genoemde bouwjaren slechts globaal kunnen plaatsen.
Sommige zaken heb ik ook in steenkolenfrans uitgelegd om onze twee zuiderburen te gerieven.
De vroege franse modellenreeks is ook op Tobeconline te bezichtigen en is erg fraai geworden.
Wijzigingen, aanvullingen en verbeteringen behoud ik mij voor. Suggesties zijn welkom.
kijk maar eens: https://plus.google.com/photos/11423531 ... banner=pwa
groet mobydilz
ps als de link niet werkt ga naar picasa foto's van jan eric dilz, album: overzicht modellen (kaptein) mobylette
Het bestaat uit twee overzichten met typenummers en jaartallen voor de lichte en de zware klasse.
De lichte klasse betreft de bovenste 4; de zware klasse de onderste 5.
Daarnaast zijn bijlagen geleverd met plaatjes en overzichtjes van het uitrustingsniveau.
Crossers en scooters zijn apart gehouden en deze liggen lang niet zo vast in de tijd door gebrek aan gedateerde
folders. Scooters heb ik via in advertenties genoemde bouwjaren slechts globaal kunnen plaatsen.
Sommige zaken heb ik ook in steenkolenfrans uitgelegd om onze twee zuiderburen te gerieven.
De vroege franse modellenreeks is ook op Tobeconline te bezichtigen en is erg fraai geworden.
Wijzigingen, aanvullingen en verbeteringen behoud ik mij voor. Suggesties zijn welkom.
kijk maar eens: https://plus.google.com/photos/11423531 ... banner=pwa
groet mobydilz
ps als de link niet werkt ga naar picasa foto's van jan eric dilz, album: overzicht modellen (kaptein) mobylette
Laatst gewijzigd door mobydilz op 10 jan 2014, 16:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: overzicht zware klasse
Jan Eric, je moet altijd een spatie invoeren, vóór je de link plakt, anders wordt hij niet als zodanig herkend. Dus even je bericht editen met een spatie voor de link. Waarschijnlijk werkt hij dan wel.
Re: overzicht zware klasse
joepie het werkt dank je joost
Re: overzicht zware klasse
Hallo allemaal,
Vandaag heb ik de nieuwe Obsession ontvangen. In dit clubblad van MCF stond een afbeelding van de SP98TT met elektronische ontsteking, die in Fransen productie-documentatie tot nu toe niet ben tegengekomen.
Een soort van Kaptein Elektronic (S65TT) met natuurlijk kleinere wielen en afwijkende details.
De toekomst zal wellicht leren, hoe ik dit model moet plaatsen. Die verschillende modellen en configuraties blijven je steeds weer verrassen.
Is iemand van de lezers de term Motobécane SP98TTe ergens tegengekomen?
Groet,
Henk
Vandaag heb ik de nieuwe Obsession ontvangen. In dit clubblad van MCF stond een afbeelding van de SP98TT met elektronische ontsteking, die in Fransen productie-documentatie tot nu toe niet ben tegengekomen.
Een soort van Kaptein Elektronic (S65TT) met natuurlijk kleinere wielen en afwijkende details.
De toekomst zal wellicht leren, hoe ik dit model moet plaatsen. Die verschillende modellen en configuraties blijven je steeds weer verrassen.
Is iemand van de lezers de term Motobécane SP98TTe ergens tegengekomen?
Groet,
Henk
-
- Berichten: 2128
- Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
- Woonplaats: Wierden
- Locatie: Wierden
Re: overzicht zware klasse
Heb je er een plaatje van Henk?PantinNL schreef: ↑28 dec 2023, 17:38Hallo allemaal,
Vandaag heb ik de nieuwe Obsession ontvangen. In dit clubblad van MCF stond een afbeelding van de SP98TT met elektronische ontsteking, die in Fransen productie-documentatie tot nu toe niet ben tegengekomen.
Een soort van Kaptein Elektronic (S65TT) met natuurlijk kleinere wielen en afwijkende details.
De toekomst zal wellicht leren, hoe ik dit model moet plaatsen. Die verschillende modellen en configuraties blijven je steeds weer verrassen.
Is iemand van de lezers de term Motobécane SP98TTe ergens tegengekomen?
Groet,
Henk
Re: overzicht zware klasse
Ja, stuur ik wel via een mailtje, want ik ga dat niet ongevraagd op Internet plaatsen.
Liefhebbers/kenners die erom vragen mogen het zeer zeker inzien.
Misschien dat het plaatje ook al ergens op Internet staat. Geen idee.
Groet,
Henk
Liefhebbers/kenners die erom vragen mogen het zeer zeker inzien.
Misschien dat het plaatje ook al ergens op Internet staat. Geen idee.
Groet,
Henk
Re: overzicht zware klasse
Lijkt mij ook wel interessant. gr jed
Re: overzicht zware klasse
Gezien jouw fantastische bijdragen en samenvattingen, geef ik hier graag gehoor aan.
Ik zal ook via het forum van MCF meer informatie proberen te achterhalen en wellicht een foto die ik hier kan plaatsen.
Grappig eigenlijk dat er nog steeds Motobécane varianten opduiken en allerlei interessante constructies; een echt wereldmerk.
Henk
Ik zal ook via het forum van MCF meer informatie proberen te achterhalen en wellicht een foto die ik hier kan plaatsen.
Grappig eigenlijk dat er nog steeds Motobécane varianten opduiken en allerlei interessante constructies; een echt wereldmerk.
Henk