mobylette kaptein mobysport
mobylette kaptein mobysport
Beste forumleden ik heb het internet nagspeurd voor info over mijn mobysport.
Ik vind er nergens iets van.Zijn deze dan zo weinig gemaakt en verkocht?
Dit terwijl zijn Franse broer wel veel verkocht is namelijk de sp98.
Doch deze verschilt toch op verschillende punten met de mobysport.
Ik heb het origineel boekje van een sp 98.
Wie kan mij een beetje verder helpen.
Zijn er nog bezitters van de mobysport?
Gr Polle
Ik vind er nergens iets van.Zijn deze dan zo weinig gemaakt en verkocht?
Dit terwijl zijn Franse broer wel veel verkocht is namelijk de sp98.
Doch deze verschilt toch op verschillende punten met de mobysport.
Ik heb het origineel boekje van een sp 98.
Wie kan mij een beetje verder helpen.
Zijn er nog bezitters van de mobysport?
Gr Polle
Re: mobylette kaptein mobysport
Beste Polle,
ik bezit ook een Mobysport deze is van 1966. De moby is een special die ontwikkeld is voor Kaptein door Motobecane . Op de dealerdagen in september 1962 zijn er 2 toond ( blauw en rood ) maar de nederlandse dealers luste geen zware kapteins na het echec van de grand sport en de grand tourist.In de artis (dierentuin) folder staat hij afgebeeld met een motaz tank, dichtgemaakt frame en zijstandaard. De moby is het "mannelijke model" van de AV 98 Sommet. Hij is hier ook uit ontwikkeld er zij er geen 1000 geimporteerd en ook nog in 2 uitvoeringen ( vaste remgrepen en standaard hendels). Voor de nederlandse markt is er ook een TT uitvoering gemaakt ( 25 stuks) met elektronische ontsteking. Barrie in Breda heeft er een. Code is S 65 en S 65TT. De TT is nooit in frankrijk geleverd. Later wel als sp 94 tt maar toen was de geforceerde koeling verdwenen. Foto's en type blad komen wel op het forum als Jet de folders komt omwisselen.
Peterl
ik bezit ook een Mobysport deze is van 1966. De moby is een special die ontwikkeld is voor Kaptein door Motobecane . Op de dealerdagen in september 1962 zijn er 2 toond ( blauw en rood ) maar de nederlandse dealers luste geen zware kapteins na het echec van de grand sport en de grand tourist.In de artis (dierentuin) folder staat hij afgebeeld met een motaz tank, dichtgemaakt frame en zijstandaard. De moby is het "mannelijke model" van de AV 98 Sommet. Hij is hier ook uit ontwikkeld er zij er geen 1000 geimporteerd en ook nog in 2 uitvoeringen ( vaste remgrepen en standaard hendels). Voor de nederlandse markt is er ook een TT uitvoering gemaakt ( 25 stuks) met elektronische ontsteking. Barrie in Breda heeft er een. Code is S 65 en S 65TT. De TT is nooit in frankrijk geleverd. Later wel als sp 94 tt maar toen was de geforceerde koeling verdwenen. Foto's en type blad komen wel op het forum als Jet de folders komt omwisselen.
Peterl
Laatst gewijzigd door peterl op 18 jul 2012, 01:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: mobylette kaptein mobysport
Hallo Peter
Super bedankt.nu heb ik toch al een beetje info over de mobysport.
De mijne heeft een stuur met vaste hendels en van die zeer scherpe remhendels.
Bestaan er trouwens boekjes over van kaptein of moet ik het doen met het boekje van de franse sp 98.
ook de achterveerpoten zijn zwaarder dan een sp 98.
Gr Polle
Super bedankt.nu heb ik toch al een beetje info over de mobysport.
De mijne heeft een stuur met vaste hendels en van die zeer scherpe remhendels.
Bestaan er trouwens boekjes over van kaptein of moet ik het doen met het boekje van de franse sp 98.
ook de achterveerpoten zijn zwaarder dan een sp 98.
Gr Polle
Re: mobylette kaptein mobysport
Beste Polle
de sp 98 is ook in Belgie ingevoerd evenals de AV 98 sommet terwijl deze niet in Nederland verkocht werd. Er bestaan geen boekjes over de brommer
daarvoor is het aantal te gering. De met vaste hendels is de eerste serie die geimporteerd werd. De hendels waren van Saker.
De sp 98 1e uitvoering heeft een rondekoplamp , de 2e uitvoering heeft de rechthoekige koplamp.
De bromfiets is erg geknepen de carburateur doorlaat van ongeveer 8 mm. In Frankrijk monteerde men een H 14 of H 15 carburateur en dan wil hij wel vooruit.
de sp 98 is ook in Belgie ingevoerd evenals de AV 98 sommet terwijl deze niet in Nederland verkocht werd. Er bestaan geen boekjes over de brommer
daarvoor is het aantal te gering. De met vaste hendels is de eerste serie die geimporteerd werd. De hendels waren van Saker.
De sp 98 1e uitvoering heeft een rondekoplamp , de 2e uitvoering heeft de rechthoekige koplamp.
De bromfiets is erg geknepen de carburateur doorlaat van ongeveer 8 mm. In Frankrijk monteerde men een H 14 of H 15 carburateur en dan wil hij wel vooruit.
Re: mobylette kaptein mobysport
Hoi allemaal,
Hierbij de eerste Kaptein mobysport,
De dealers vonden het allemaal niks. Ik kwam deze foto tegen in een van de verre uithoeken van mijn digitaal archief.
Harrie
Hierbij de eerste Kaptein mobysport,
De dealers vonden het allemaal niks. Ik kwam deze foto tegen in een van de verre uithoeken van mijn digitaal archief.
Harrie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: mobylette kaptein mobysport
Dit is een prachtige machine.
Zou ik wel willen.
Heeft iemand deze ooit gezien?
Gr Polle
Zou ik wel willen.
Heeft iemand deze ooit gezien?
Gr Polle
Re: mobylette kaptein mobysport
Nooit in het wild gezien. Ik ben bang, dat er geen één meer over is.
Re: mobylette kaptein mobysport
Mobyvrienden,
Deze brommer werd gepresenteerd aan de dealers en die vonden het helemaal niks.
Dus nooit in productie genomen. Polle je kunt op jouw Mobysport wel zo'n mooie tank zetten.
Er is iemand die op Marktplaats al 2 jaar een dergelijke tank aan de man probeert te brengen. De beste man is onduidelijk over zijn minimale vraagprijs.
Misschien dat jij hem kan helpen, dan hoeft hij niet steeds die tank op Marktplaats te zetten;dat is zonde van zijn tijd!
http://link.marktplaats.nl/613817085
Groet,
Harrie
Deze brommer werd gepresenteerd aan de dealers en die vonden het helemaal niks.
Dus nooit in productie genomen. Polle je kunt op jouw Mobysport wel zo'n mooie tank zetten.
Er is iemand die op Marktplaats al 2 jaar een dergelijke tank aan de man probeert te brengen. De beste man is onduidelijk over zijn minimale vraagprijs.
Misschien dat jij hem kan helpen, dan hoeft hij niet steeds die tank op Marktplaats te zetten;dat is zonde van zijn tijd!
http://link.marktplaats.nl/613817085
Groet,
Harrie
Re: mobylette kaptein mobysport
De afgebeelde tank is van een Robuust met plaatframe en niet van een mobysport.
Er zijn 2 mobysports gebouwd voor de dealershows. Een blauwe en een rode , in de Artisfolder(dierentuin) staat hij ingetekend afgebeeld op rotsen.
De dealers vonden het 2 keer niks na het mislukken van de Grandsport en de Grandtourisme.
De mobysport was de mannelijke uitvoering van de AV98 of Sommet maar dan met een Motaz tank .De zijstandaard was nieuw.
Peterl
Er zijn 2 mobysports gebouwd voor de dealershows. Een blauwe en een rode , in de Artisfolder(dierentuin) staat hij ingetekend afgebeeld op rotsen.
De dealers vonden het 2 keer niks na het mislukken van de Grandsport en de Grandtourisme.
De mobysport was de mannelijke uitvoering van de AV98 of Sommet maar dan met een Motaz tank .De zijstandaard was nieuw.
Peterl
Re: mobylette kaptein mobysport
Hoi Peter,
Je hebt gelijk ; dat aangeboden tankje is geen Motaz tank. De vulopening zit ook verkeerd voor horizontale plaatsing.
Er zijn er dus twee gebouwd; theoretisch zouden er nog twee ergens kunnen staan of zijn die na de mislukte presentatie uit pure ergernis weer gedemonteerd?
Groetjes,
H.
Je hebt gelijk ; dat aangeboden tankje is geen Motaz tank. De vulopening zit ook verkeerd voor horizontale plaatsing.
Er zijn er dus twee gebouwd; theoretisch zouden er nog twee ergens kunnen staan of zijn die na de mislukte presentatie uit pure ergernis weer gedemonteerd?
Groetjes,
H.
Re: mobylette kaptein mobysport
Een legende is geboren!
Re: mobylette kaptein mobysport
Beste forumleden
Wie vind een van de twee mobysports met mottaz tank.
Misschien een wedstrijd van maken
Gr Polle
Wie vind een van de twee mobysports met mottaz tank.
Misschien een wedstrijd van maken
Gr Polle
Re: mobylette kaptein mobysport
Of nog beter; wie vind ze allebei!
Re: mobylette kaptein mobysport
De 2 mobysports zijn terug gegaan naar Franktijk. Kijk eens goed naar de tank en het embleem (geen Kaptein).
Maar als je genoeg onderdelen hebt kan je er een samenstellen.
Koop een SP 98 uit de eerste serie. Doe daar een tank op van de SP 50 en gebruik ook de buddy. Spuit de tank in kleur en schema.
Pas de spatborden aan van de Moby club.
Maak 2 schetsplaten om het frame op te vullen. Zie de boutkoppen in de foto.
Las een aansluiting voor de jiffy-stand aan de linkerkant van de achtervork en voila een Mobysport uit septenber 1962.
Tijdens de dealershow in Zandvoort heb ik er op gereden en ook dealers en hun zonen.
m.vr.groet
Peterl
Maar als je genoeg onderdelen hebt kan je er een samenstellen.
Koop een SP 98 uit de eerste serie. Doe daar een tank op van de SP 50 en gebruik ook de buddy. Spuit de tank in kleur en schema.
Pas de spatborden aan van de Moby club.
Maak 2 schetsplaten om het frame op te vullen. Zie de boutkoppen in de foto.
Las een aansluiting voor de jiffy-stand aan de linkerkant van de achtervork en voila een Mobysport uit septenber 1962.
Tijdens de dealershow in Zandvoort heb ik er op gereden en ook dealers en hun zonen.
m.vr.groet
Peterl
Re: mobylette kaptein mobysport
Wat jammer nou! Dat was een mooie schat geweest zijn, om te zoeken.
Re: mobylette kaptein mobysport
Hallo Peter
Zijn deze in Frankrijk nog te bewonderen een van de twee?
Of zijn ze op de schroot beland.
Gr Polle
Zijn deze in Frankrijk nog te bewonderen een van de twee?
Of zijn ze op de schroot beland.
Gr Polle
Re: mobylette kaptein mobysport
Beste Peter,
Mooie bijdrage voor het recept van de eerste Mobysport.
Volgens mij kan Polle hem zo bouwen. Hij moet dan wel wat slopen van zijn rijdende brommers.
Of hij dat doet betwijfel ik, maar het is leuk om met de gedachte te spelen.
Groet,
Harrie
Mooie bijdrage voor het recept van de eerste Mobysport.
Volgens mij kan Polle hem zo bouwen. Hij moet dan wel wat slopen van zijn rijdende brommers.
Of hij dat doet betwijfel ik, maar het is leuk om met de gedachte te spelen.
Groet,
Harrie
Re: mobylette kaptein mobysport
Hallo forumleden,
Is allemaal niet zo moeilijk als je over de juiste onderdelen beschikt. We zouden deze brommer dus gewoon kunnen bouwen.
Ik houd echter niet van zo'n laag sportstuur. Als je een lange rit rijdt krijg je last van je rug. Het is dus een typisch caféracer.
Ik heb overigens onlangs een officiële persfoto van deze eerste Kaptein Mobysport kunnen bemachtigen.
Achter op de foto stond een aanvullende tekst die ik hierbij ook toevoeg.
Ik snap best dat dit model geflopt is. Een sportief model, maar de motor was uiteraard gruwelijk geknepen in vergelijking met de Franse modellen uit die tijd.
Een racer die de eigenschappen van een racer mist. De S65TT electronic en ook de MobySport S65 in het midden van de jaren 60 waren ook geen kaskrakers.
De Franse versies SP98 en D98 waren wat dat betreft al een stuk beter; zeker wat bandenmaat en vermogen betreft. Toch vind ik de vormgeving van een SP98 meestal net niet af.
Door wat simpele aanpassingen (stuur, ronde koplamp, spiegel, kentekenplaathouder en bagagerek) kan een SP98 uitgroeien tot een echte volwassen toerbrommer en is daarmee een van mijn favoriete mobylette-modellen.
Harrie
Is allemaal niet zo moeilijk als je over de juiste onderdelen beschikt. We zouden deze brommer dus gewoon kunnen bouwen.
Ik houd echter niet van zo'n laag sportstuur. Als je een lange rit rijdt krijg je last van je rug. Het is dus een typisch caféracer.
Ik heb overigens onlangs een officiële persfoto van deze eerste Kaptein Mobysport kunnen bemachtigen.
Achter op de foto stond een aanvullende tekst die ik hierbij ook toevoeg.
Ik snap best dat dit model geflopt is. Een sportief model, maar de motor was uiteraard gruwelijk geknepen in vergelijking met de Franse modellen uit die tijd.
Een racer die de eigenschappen van een racer mist. De S65TT electronic en ook de MobySport S65 in het midden van de jaren 60 waren ook geen kaskrakers.
De Franse versies SP98 en D98 waren wat dat betreft al een stuk beter; zeker wat bandenmaat en vermogen betreft. Toch vind ik de vormgeving van een SP98 meestal net niet af.
Door wat simpele aanpassingen (stuur, ronde koplamp, spiegel, kentekenplaathouder en bagagerek) kan een SP98 uitgroeien tot een echte volwassen toerbrommer en is daarmee een van mijn favoriete mobylette-modellen.
Harrie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: mobylette kaptein mobysport
Hallo Henk
Geweldig toch wat info over deze prachtige bromfiets
Gr Polle
Geweldig toch wat info over deze prachtige bromfiets
Gr Polle