Overzicht

Wissel hier informatie uit over de uitgebrachte modellen en uitvoeringen.
Gebruikersavatar
haagsehans
Berichten: 207
Lid geworden op: 04 okt 2011, 21:15
Woonplaats: Duitsland
Locatie: Oberpfalz-Bayern/Beieren

Overzicht

Ongelezen bericht door haagsehans » 22 jan 2013, 17:26

Bestaat er eigenlijk een overzicht van de Mobylette-modellen wanneer die geproduceerd werden, ik heb al een poosje rondgesnuffeld maar kan noch hier, noch op Franse sites iets dergelijks vinden.
Misschien ben ik ook sneeuwblind vandaag en is dat hier ergens op het forum of elders.
Ik noem maar een voorbeeld:
M1 van 1968 - 1975 enz.

GROENEKAN
Berichten: 3766
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Overzicht

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 22 jan 2013, 17:56

Beste Hans, wellicht is dit vast iets.

http://www.mopedarmy.com/photos/brand/174/

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Overzicht

Ongelezen bericht door MobyJoost » 22 jan 2013, 18:35

Dat zijn leuke foto's, maar veel hebben verkeerde namen en jaartallen. Ze zijn er geplaatst door eigenaren, die lang niet altijd weten, waar ze precies op rijden.

Gebruikersavatar
haagsehans
Berichten: 207
Lid geworden op: 04 okt 2011, 21:15
Woonplaats: Duitsland
Locatie: Oberpfalz-Bayern/Beieren

Re: Overzicht

Ongelezen bericht door haagsehans » 22 jan 2013, 18:36

Hartelijk dank Joop, het is een begin en ze staan natuurlijk allemaal door elkaar, maar wie weet heeft iemand nog een tip voor mij.
......en Joost, je hebt natuurlijk gelijk, ik heb al een paar vreemde dingen zien staan !
Laatst gewijzigd door haagsehans op 22 jan 2013, 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.

GROENEKAN
Berichten: 3766
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Overzicht

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 22 jan 2013, 18:38

http://www.oldtimercollection.nl/album/ ... nKleef.htm

Hier ook enige info, Hans !! ( kijk onder K - kaptein en M mobylette )

Gebruikersavatar
haagsehans
Berichten: 207
Lid geworden op: 04 okt 2011, 21:15
Woonplaats: Duitsland
Locatie: Oberpfalz-Bayern/Beieren

Re: Overzicht

Ongelezen bericht door haagsehans » 22 jan 2013, 18:43

Oh ja, dat ziet er nog beter uit. Bedankt.

brittjan
Berichten: 93
Lid geworden op: 24 nov 2011, 10:36
Locatie: Eksel (België)
Contacteer:

Re: Overzicht

Ongelezen bericht door brittjan » 22 jan 2013, 20:44

Misschien is het een idee om een poging te doen hier op het forum om een zo compleet mogelijke lijst te maken?

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Overzicht

Ongelezen bericht door Harrie » 22 jan 2013, 22:10

Welke lijst bedoel je van: Kaptein, Motobécane, Motoconfort, GAC of Raleigh?
Groet,
Harrie

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Overzicht

Ongelezen bericht door MobyJoost » 23 jan 2013, 02:13

En Suvega (India) en nog wel een paar "licentie" merken.

Gebruikersavatar
haagsehans
Berichten: 207
Lid geworden op: 04 okt 2011, 21:15
Woonplaats: Duitsland
Locatie: Oberpfalz-Bayern/Beieren

Re: Overzicht

Ongelezen bericht door haagsehans » 24 jan 2013, 16:22

brittjan schreef:Misschien is het een idee om een poging te doen hier op het forum om een zo compleet mogelijke lijst te maken?

Lijkt me een goed idee en ik zou zeggen van Motobecane en we kunnen toch onderstaande site als referentie nemen ? Iedereen kan zijn mening geven als hij of zij meent dat het eerste bouwjaar resp. de einddatum/het laatste jaar van de productie niet helemaal klopt !

http://www.bibliotobec.org/

Gebruikersavatar
haagsehans
Berichten: 207
Lid geworden op: 04 okt 2011, 21:15
Woonplaats: Duitsland
Locatie: Oberpfalz-Bayern/Beieren

Re: Overzicht

Ongelezen bericht door haagsehans » 27 jan 2013, 20:32

Jammer dat er zo weinig animo is, ik had er meer van verwacht vooral omdat het nu wintertijd is.

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6323
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Overzicht

Ongelezen bericht door MobyJet » 27 jan 2013, 21:12

Ooit was ik deze categorie op het forum met dat doel begonnen, zie het doel:
viewtopic.php?f=6&t=196

Maar ik kwam er al snel achter dat een complete lijst niet haalbaar is vanwege de kleine verschillende details en veeeeeeeeele soorten NL'se en buitenlandse modellen.
Gelukkig komen we steeds verder met de folders op de site en elders op internet. De eerste jaren staan er al op, ik heb nog een hoop ongesorteerd gescand op mijn computer staan, en Peter L heeft de rest (heeft zo goed als alle NL folders). Dat is voor na mijn verhuizing..
Hopelijk komen mensen ook nog met andere folders voor deze site. Iedereen mag ze me altijd mailen, zodat ik ze erbij kan zetten. Of zelf bij de folders plaatsen. (De site op de website en de categorie FOLDERS op het forum moeten nog samengevoegd/gekoppeld worden.. Ook voor na de verhuizing ;))
Helaas missen we bij de folders wel exacte bouwjaren en framenummers; alleen het jaar van de folder staat erop. Geeft natuurlijk wel een indicatie.

Of we moeten toch eens proberen om met z'n allen a.d.h.v. ieders modellen en framenummers en bekende bouwjaren (typeplaatje) een lijst op te stellen.. Kan uiteraard dan ook anoniem. Maar ik weet niet in hoeverre de framenummers logisch oplopen qua bouwjaren/modellen en hoe groot de series waren en hoe groot de kans is dat iemand een andere brommer uit dezelfde serie heeft.. Volgens mij is alles namelijk wel behoorlijk door elkaar heen gebruikt..

gwuist
Berichten: 25
Lid geworden op: 22 jan 2013, 14:46
Locatie: Hove, Antwerpen

Re: Overzicht

Ongelezen bericht door gwuist » 28 jan 2013, 18:22

Ik kocht onlangs een Mobylette AV33, bouwjaar 1954. Ik ben hem volledig aan het restaureren, ligt nu volledig uit elkaar. Hij was nog wel helemaal volledig en origineel (op een paar kleine details na, zoals de handvatten, maar die heb ik al gevonden op E-bay.
Dit is het model met de koplamp op het spatbord, blijkbaar is er ook een model, waar de koplamp niet op het spatbord staat. Wat is het verschil tussen de 2 brommers?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Overzicht

Ongelezen bericht door ruudk » 28 jan 2013, 21:58

Hoi Gwuist,

Grofweg kun je zeggen: koplamp op spatbord = frans model, koplamp niet op spatbord = nederlands model (Kaptein).
Uitzondering is de bekende nederlandse Kaptein mobylette type 'EEG', die heeft ook een koplamp op het spatbord.

Tussen de nederlandse en de franse modellen zitten vele verschillen, als je je erin verdiept, zie je het op 100 meter afstand;)
Enkele verschillen zijn: bagagedrager, velgen en verlichting (ook achterlicht is anders). Ook werden op franse modellen vaak andere kleuren gebruikt.

Groet,
Ruud

gwuist
Berichten: 25
Lid geworden op: 22 jan 2013, 14:46
Locatie: Hove, Antwerpen

Re: Overzicht

Ongelezen bericht door gwuist » 29 jan 2013, 10:20

Bedankt Ruud, dus dit is duidelijk een Frans model?

Groeten,

Gwuist

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Overzicht

Ongelezen bericht door ruudk » 29 jan 2013, 20:54

Klopt Gwuist, een echte franse.

Maar, net zoals er nederlandse modellen bestaan met de koplamp op het spatbord, bestaan er ook Franse Mobylettes met de koplamp niet op het spatbord, meestal de wat zwaardere modellen met voorvering.
Maar bij die oude jaren vijftig types was het wel meestal zoals ik eerder schreef.

Ruud

Plaats reactie