Vraagjes over SP98

Wissel hier informatie uit over de uitgebrachte modellen en uitvoeringen.
Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Vraagjes over SP98

Ongelezen bericht door ruudk » 24 apr 2013, 19:53

Hallo,
Naar aanleiding van de recent geplaatste foto's van het model SP98 (onder topic 'Mijn Mobylette') ben ik benieuwd geworden naar de trekkracht en topsnelheid van dit zware Mobylette-model.
De SP98 oogt toch een flink stuk zwaarder dan bijvoorbeeld een AV50, of zelfs een AV89.
Is er, behalve de dubbele variateur en de lange uitlaat, nog veel 'anders' bij de motor van de SP98?
Bijvoorbeeld: wat voor carburateur zit hier standaard op, zijn de cilinderpoorten groot t.o.v. die van een AV50?
Is de ontsteking bij de SP98 hetzelfde als die van de standaard AV7-motortjes?
Is het een Kaptein-model?
Groeten,
Ruud

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Vraagjes over SP98

Ongelezen bericht door Harrie » 24 apr 2013, 22:42

ruudk schreef:Hallo,
Naar aanleiding van de recent geplaatste foto's van het model SP98 (onder topic 'Mijn Mobylette') ben ik benieuwd geworden naar de trekkracht en topsnelheid van dit zware Mobylette-model.
De SP98 oogt toch een flink stuk zwaarder dan bijvoorbeeld een AV50, of zelfs een AV89.
Is er, behalve de dubbele variateur en de lange uitlaat, nog veel 'anders' bij de motor van de SP98?
Bijvoorbeeld: wat voor carburateur zit hier standaard op, zijn de cilinderpoorten groot t.o.v. die van een AV50?
Is de ontsteking bij de SP98 hetzelfde als die van de standaard AV7-motortjes?
Is het een Kaptein-model?
Groeten,
Ruud
Beste Ruud,
Het is een zware meid die SP98 en dat moet allemaal versneld worden.
De carburateur is 14mm en bij de D98 15mm.
De cilinder heeft als Franse brommer c.q. vélomoteur ook wat grotere poorten dan een EEG-blokje.
De voorontsteking is 1,5 mm, maar de opbouw van de ontsteking is in feite gelijk aan die van een andere mobylette met externe bobine.
Bij de SP98 plaatsen we uiteraard een externe condensator (lekker koel).
De Kapteinversie was de MobySport S65 met een kleine carburateur en kleine spoelpoorten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Mobydick
Berichten: 77
Lid geworden op: 02 jan 2011, 11:50
Locatie: Ermelo- Gelderland

Re: Vraagjes over SP98

Ongelezen bericht door Mobydick » 25 apr 2013, 14:55

Hoi Ruud,

Naar aanleiding van de reactie van Harrie nog een aanvulling:
De AV7 motor wordt gekoeld dmv geforceerde koeling met een schoepenrad op het vliegwiel.
Dit is voor Motobecane brommers een unieke constructie. ( zie bijlage)
De Kaptein Mobysport heeft naast een andere cilinder en carburateur ook nog een grotere maat velg (19 inch) en een achtertandwiel met meer tanden dan de SP98.

Groet,
Dick
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Vraagjes over SP98

Ongelezen bericht door ruudk » 25 apr 2013, 20:28

Dank jullie!

Een dijk van een dame dus. Aan de schoepen op het vliegwiel meen ik ook te zien dat de motor 'achterstevoren' draait, net als de FOM, zeg maar.
Dit is waarschijnlijk vanwege een tandwielconstructie ergens onder de achterste variateur, waardoor de draairichting omklapt.

Leuk om ook de Nederlandse versie en zo'n motortje te zien. Ik vind, in tegenstelling tot de meeste modellen, in dit geval de Franse versie veel mooier dan de Nederlandse.
Ik denk dat ik de Kapteinsche versie mooier had gevonden als deze met model AV85-benzinetank was uitgerust, die met die grote hoekige chroomkappen.
Ik vind de dikke tank die nu op deze MobySport zit niet zo passen bij de rest van het frame. Het franse model oogt veel meer als een geheel, als een echte herenbrommer.

Groeten,
Ruud

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Vraagjes over SP98

Ongelezen bericht door Polle » 26 apr 2013, 18:20

Hallo Ruud

De tank van de mobysport is net hetzelfde van afmetingen als de franse sp98.
Ik denk dat het een vertekend beeld geeft met het gewone zadel er op.
Hierop hoort ook een lang duo zadel te zitten.
Enkel het tankembleem is anders
Gr Polle

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Vraagjes over SP98

Ongelezen bericht door ruudk » 30 apr 2013, 19:17

Okee,
In dat geval vind ik het Nederlandse model net zo mooi als het franse!
Ruud

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Vraagjes over SP98

Ongelezen bericht door Harrie » 01 mei 2013, 00:19

Kwestie van smaak. Zelf vind ik de Franse SP98 en D98 mooier. Er zitten op de SP98 ook bredere en kleinere banden.
De carburateur bij de Kapteinversie is zelfs een beetje zielig, maar daar valt wel wat aan te doen.
Harrie

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Vraagjes over SP98

Ongelezen bericht door MobyJoost » 01 mei 2013, 03:35

Dat is natuurlijk ook het fantastische van de AV7 motor, die in zoveel modellen toegepast is. Tussen 1963 en 1990, zijn alle cylinders en carters vrijwel probleemloos uit te wisselen. Met de carters, cylinders, uitlaten en carburateurs, die in die periode zijn geproduceerd, kan vrijelijk geëxperimenteerd worden. Als je de tijd hebt. En genoeg spullen.

Plaats reactie