Welk model mobylette heb ik / is dit?

Wissel hier informatie uit over de uitgebrachte modellen en uitvoeringen.
Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3889
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Welk model mobylette heb ik / is dit?

Ongelezen bericht door Lolle » 07 feb 2021, 10:52

Je zou er een puntstuk in kunnen knutselen en met hittebestendige lijm (als dat er is) er in kunnen plakken. En dan een kaptein uitlaat met klemverbinding er op.

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1860
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: Welk model mobylette heb ik / is dit?

Ongelezen bericht door mobydilz » 07 feb 2021, 11:58

Charley wijst nog op het grote verschil in gietnaden met het franse spul.
En de diepe insneden in de koelribben vindt hij ook vreemd.

De bijbehorende uitlaat is er zeker niet meer?

Heb nog geopperd, dat het een cylinder van Mahle zou zijn . . . . gr md
p1300610.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1860
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: Welk model mobylette heb ik / is dit?

Ongelezen bericht door mobydilz » 08 feb 2021, 11:12

PS vergeet nog te vermelden, dat beide bovenstaande cylinder voelgens Charley het franse normaal zijn.

in de cylinder van JmobE zie ik ook een K staan onder de koppakking.

KazJanne
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 feb 2021, 21:37
Woonplaats: VASSE

Re: Welk model mobylette heb ik / is dit?

Ongelezen bericht door KazJanne » 10 feb 2021, 23:43

Beste forum leden,

Ik heb deze mooie Motobecane maar weet niet welk type dit is, na een aantal fotos opgezocht te hebben
denk ik dat het een av 88 mobymatic is. Kan iemand dit bevestigen? Het probleem is dat ik geen framenummer kan vinden,
is dit type wel geleverd in nederland? En is hier een typegoedkeuring voor? Ik zou graag een kenteken op deze brommer hebben!

Groet Kaz

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
ter vergelijking
Afbeelding

https://nl.pinterest.com/pin/813322013955423205
https://nl.pinterest.com/pin/813322013955423238
https://nl.pinterest.com/pin/813322013955423345
ter vergelijking
https://www.ecosia.org/images?q=motobec ... 272314CFA8
Laatst gewijzigd door KazJanne op 11 feb 2021, 00:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3889
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Welk model mobylette heb ik / is dit?

Ongelezen bericht door Lolle » 10 feb 2021, 23:57

KazJanne schreef:
10 feb 2021, 23:43
Beste forum leden,

Ik heb deze mooie Motobecane maar weet niet welk type dit is, na een aantal fotos opgezocht te hebben
denk ik dat het een av 88 mobymatic is. Kan iemand dit bevestigen? Het probleem is dat ik geen framenummer kan vinden,
is dit type wel geleverd in nederland? En is hier een typegoedkeuring voor? Ik zou graag een kenteken op deze brommer hebben!

Groet Kaz

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
ter vergelijking
Afbeelding
ik zie geen foto's maar een kenteken hoeft geen probleem te zijn. Ik heb ook zonder problemen een kenteken op mijn Bianchi Mobymatig gekregen, die nooit in NL op de markt is geweest en misschien wel de enige in NL op kenteken.

KazJanne
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 feb 2021, 21:37
Woonplaats: VASSE

Re: Welk model mobylette heb ik / is dit?

Ongelezen bericht door KazJanne » 11 feb 2021, 00:46

hey Lolle, ik ben al bij de rdw geweest en die keurmeester zei dat hij niet het type zeker kon vaststellen en zonder framenummer kon hij dan niks.
ik moest eerst op papier aan kunnen tonen welk type het is. nu heb ik al wel gevonden dat er 1 meer in nederland rondrijd!
https://www.brommer.nl/merk/motobecane/ ... mobymatic/
ook staat hier waar het framenummer zou moeten staan, maar dat is bij mij gewoon glad plaatstaal zonder sporen van nummers of wat dan ook.
ik maak nu een uitdraai van een technische tekening van een werkplaatshandboek waar de 88 in staat en samen met die link hierboven hoop ik dat ze hem erkennen als een 88 en me een typegoedkeuring geven.
dan rest nog de vraag, welk framenummner heeft die en welke krijgt de mijne? 1 en 2? xD
ps. ik hoop dat de links nu werken

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4567
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Welk model mobylette heb ik / is dit?

Ongelezen bericht door MobyJoost » 11 feb 2021, 05:02

Je framenummer kan ook staan op de onderste motorsteun, waar de veren zijn gemonteerd, achter de snaarpoelie. De motor is niet de originele, hoort er één te zijn met ovale cylinder. Als je weer naar de RDW gaat, zorg dat alles in orde is. Anders kost het je elke keer zo'n €160,00. Ik denk, dat het inderdaad een AV88 is en een Franse. De dekseltjes van het gereedschapskastje is ook niet origineel, is een nieuwer, vierkanter model. Kijk hier: http://lach6398.odns.fr/av88_85.html .

PETER1234
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 dec 2021, 14:23
Woonplaats: ter apelkanaal

Re: Welk model mobylette heb ik / is dit?

Ongelezen bericht door PETER1234 » 15 dec 2021, 14:32

HALLO FORUM EXPERTS.

Mijn naam is Peter Mulder uit Nederland. Ik ben nieuw hier.

weet iemand wat voor blok ik hier heb?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

PETER1234
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 dec 2021, 14:23
Woonplaats: ter apelkanaal

Re: Welk model mobylette heb ik / is dit?

Ongelezen bericht door PETER1234 » 15 dec 2021, 14:33

Schermafbeelding 2021-12-15 om 13.33.22.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

PETER1234
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 dec 2021, 14:23
Woonplaats: ter apelkanaal

Re: Welk model mobylette heb ik / is dit?

Ongelezen bericht door PETER1234 » 15 dec 2021, 14:34

Schermafbeelding 2021-12-15 om 13.34.26.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6310
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Welk model mobylette heb ik / is dit?

Ongelezen bericht door MobyJet » 15 dec 2021, 15:19

Een Peugeot blok met membraan.
Voor een 103 of 104 ofzo dacht ik.

En op de achtergrond waarschijnlijk een Yamaha vliegwiel :angel:

Solke
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 jan 2022, 18:00
Woonplaats: Anzegem

Welk model mobylette heb ik / is dit?

Ongelezen bericht door Solke » 03 jan 2022, 19:52

Blij dat ik me bij deze groep heb kunnen voegen.
Lijkt me een goede bron van kennis en ervaring!
Ik reed in mijn jeugd op een Motobecane 50 model en vond enkele maanden terug er weer eentje met toch wel wat opknap werk maar ik vind hem zo knap. Na verschillende Honda CRX modellen te restaureren ga ik nu even proberen met de bromfiets.
Ik deed al wat opzoekwerk en wil even polsen of jullie het met mij eens zin over het model en bouwjaar want ik moet nogal wat info vinden om de nodige papieren aan te vragen voor een nummerplaat.

Volgens alle info die ik heb gevonden is die een Mobylette 40T ik vermoed van bouwjaar 1970/1971. (In de Velg kan ik 02 en 70 terugvinden)
Ik staaf dit door geen achtervering, geen snelheidsmeter, platte voorkoplamp en geen variator optie.
Mits wat opzoekwerk lijkt het blokje een non-vario AV7 blokje, loopt vlot (maar nog niet mee gereden), Hzet plaatje op de cilinder is zo vol met oxidatie dat ik geen type meer kan bepalen :(

Wat ik dus nog niet weet is of dit origineel een 25km/h of 40km/h bromfiets is (klasse A of B in Belgie)? Ik hoop alvast op een 40km/h B-klasse :think:
Nummers zijn vrij onduidelijk maar het papier potlood trucje doet me deze vermoeden;
Chassisnr achteraan rechts = 41013169
Motor = 4340936, bij deze vermoed ik dus een hergebruikt nummer van na '74 waar ze de nummer van de jaren 60 zijn gaan hergebruiken.

Wie o wie kan me bevestigen of meer vertellen? ;)
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1860
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: Welk model mobylette heb ik / is dit?

Ongelezen bericht door mobydilz » 03 jan 2022, 20:01

Dit is een AV40. gr jed

Solke
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 jan 2022, 18:00
Woonplaats: Anzegem

Re: Welk model mobylette heb ik / is dit?

Ongelezen bericht door Solke » 03 jan 2022, 20:47

mobydilz schreef:
03 jan 2022, 20:01
Dit is een AV40. gr jed
Bedankt voor je reactie?
Een Av 46 (1967-1971) met een Dymoby koppeling dan want heeft geen variator of zwevende motor?

loe
Berichten: 2635
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Welk model mobylette heb ik / is dit?

Ongelezen bericht door loe » 03 jan 2022, 20:52

Av 40, omdat er geen achtervering is.
Av 7 blokje.
Zonder vario..

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4567
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Welk model mobylette heb ik / is dit?

Ongelezen bericht door MobyJoost » 03 jan 2022, 21:50

Kijk ook achter de koplamp. Op het balhoofd zit ook een typeplaatje.

Solke
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 jan 2022, 18:00
Woonplaats: Anzegem

Re: Welk model mobylette heb ik / is dit?

Ongelezen bericht door Solke » 04 jan 2022, 09:01

MobyJoost schreef:
03 jan 2022, 21:50
Kijk ook achter de koplamp. Op het balhoofd zit ook een typeplaatje.
Dat is bij de meeste modellen idd zo maar bij deze zat die er blijkbaar nog niet, ook geen zichtbare schade dat die er ooit gezeten heeft.
Mijn grootste probleem blijft nu nog steeds of dit een A of B klasse is (25 of 45km/h).
Waren alle AV40 modellen 30km/h?

----------------------------------info van het Franse forum ---------------------
Les diffrents modèles de la gamme Av40 utilisent dorénavant un moteur monocylindre 2 temps constitué d'un cylindre aluminium chromé dur de cylindrée 49,9 cm³. L'alésage est de 39 mm et la course de 41,8 mm permetant à l'ensemble d'atteindre la vitesse de 30 Km/h.
Il est muni d'un allumage à rupteur ainsi que d'un volant magnétique.
Tous les modèles sont équipés d'un embrayage automatique (DYMOBY) ormis l' Av41.
Ce moteur est appelé AV7.
-----------------------------------------------------------------------------------

Dirkos
Berichten: 84
Lid geworden op: 24 feb 2021, 22:17
Woonplaats: IJmuiden

Re: Welk model mobylette heb ik / is dit?

Ongelezen bericht door Dirkos » 04 jan 2022, 10:31

Solke schreef:
04 jan 2022, 09:01
MobyJoost schreef:
03 jan 2022, 21:50
Kijk ook achter de koplamp. Op het balhoofd zit ook een typeplaatje.
Dat is bij de meeste modellen idd zo maar bij deze zat die er blijkbaar nog niet, ook geen zichtbare schade dat die er ooit gezeten heeft.
Mijn grootste probleem blijft nu nog steeds of dit een A of B klasse is (25 of 45km/h).
Waren alle AV40 modellen 30km/h?

----------------------------------info van het Franse forum ---------------------
Les diffrents modèles de la gamme Av40 utilisent dorénavant un moteur monocylindre 2 temps constitué d'un cylindre aluminium chromé dur de cylindrée 49,9 cm³. L'alésage est de 39 mm et la course de 41,8 mm permetant à l'ensemble d'atteindre la vitesse de 30 Km/h.
Il est muni d'un allumage à rupteur ainsi que d'un volant magnétique.
Tous les modèles sont équipés d'un embrayage automatique (DYMOBY) ormis l' Av41.
Ce moteur est appelé AV7.
-----------------------------------------------------------------------------------
Tot zover ik weet zijn er nooit Moby's in 25 km versies geleverd maar ik kan het mis hebben. De enige manier om erachter te komen is door ermee te gaan rijden.

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6310
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Welk model mobylette heb ik / is dit?

Ongelezen bericht door MobyJet » 04 jan 2022, 11:07

Dirkos schreef:
04 jan 2022, 10:31
Tot zover ik weet zijn er nooit Moby's in 25 km versies geleverd maar ik kan het mis hebben.
De cady en mobyx1 zijn sowieso origineel als snorfiets geleverd.
AV40 weet ik niet. En weet ook niet of dat in alle landen hetzelfde was.

Ik denk dat deze alleen in bromfiets / B klasse is geleverd.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4567
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Welk model mobylette heb ik / is dit?

Ongelezen bericht door MobyJoost » 04 jan 2022, 13:56

In Nederland zijn er geen Kaptein snorfietsen verkocht, want Kaptein bestond niet meer, toen hier de snorfiets werd geïntroduceerd. Maar het gaat hier om een Belgische brommer en in Belgié werden, na het faillisement van Kaptein nog wel Motobécane bromfietsen verkocht. En de A-klasse bromfietsen werden "geknepen", door er een groot achtertandwiel op te zetten. Dus lekker hoog in de toeren toeren :D . Kijk ik naar de foto's, dan vermoed ik, dat het een B-klasse is (kleiner tandwiel).

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6310
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Welk model mobylette heb ik / is dit?

Ongelezen bericht door MobyJet » 04 jan 2022, 17:31

MobyJoost schreef:
04 jan 2022, 13:56
In Nederland zijn er geen Kaptein snorfietsen verkocht, want Kaptein bestond niet meer, toen hier de snorfiets werd geïntroduceerd. Maar het gaat hier om een Belgische brommer en in Belgié werden, na het faillisement van Kaptein nog wel Motobécane bromfietsen verkocht. En de A-klasse bromfietsen werden "geknepen", door er een groot achtertandwiel op te zetten. Dus lekker hoog in de toeren toeren :D . Kijk ik naar de foto's, dan vermoed ik, dat het een B-klasse is (kleiner tandwiel).
Het gaat hier, denk ik, om een NL brommer met wit onderstuk op het achterspatbord ;)
Uit de typegoedkeur kun je brom- of snorfiets afleiden. Die verandert niet mee met het tandwiel.

Solke
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 jan 2022, 18:00
Woonplaats: Anzegem

Re: Welk model mobylette heb ik / is dit?

Ongelezen bericht door Solke » 04 jan 2022, 17:57

MobyJet schreef:
04 jan 2022, 17:31
MobyJoost schreef:
04 jan 2022, 13:56
In Nederland zijn er geen Kaptein snorfietsen verkocht, want Kaptein bestond niet meer, toen hier de snorfiets werd geïntroduceerd. Maar het gaat hier om een Belgische brommer en in Belgié werden, na het faillisement van Kaptein nog wel Motobécane bromfietsen verkocht. En de A-klasse bromfietsen werden "geknepen", door er een groot achtertandwiel op te zetten. Dus lekker hoog in de toeren toeren :D . Kijk ik naar de foto's, dan vermoed ik, dat het een B-klasse is (kleiner tandwiel).
Het gaat hier, denk ik, om een NL brommer met wit onderstuk op het achterspatbord ;)
Uit de typegoedkeur kun je brom- of snorfiets afleiden. Die verandert niet mee met het tandwiel.
Het tandwiel kan me alvast verder helpen en is klaar en duidelijke uitleg dat ik hier toch een 40km versie zou hebben, van zodra ik er nieuwe banden voor heb ook even proberen.

Het TypeGoedkeur is niet terug te vinden want zou moeten op het identificatie plaatje staan toch? Ik vind hier enkel de vermelde chasis en motornummers terug.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4567
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Welk model mobylette heb ik / is dit?

Ongelezen bericht door MobyJoost » 05 jan 2022, 03:44

Inderdaad Jet. niet goed genoeg gekeken. Met dat witte stuk op het achterspatbord moet het wel een Nederlandse zijn en dus is hij nooit,nieuw, als snorfiets geleverd. Dat er Kapteins als snorfiets rondrijden, is omdat ze,later, zo gekeurd zijn. Ze zijn niet op maximaal 25 km/u afgesteld. Ik vind het ook vreemd, dat dat kan, want die snorfietsen hebben nog steeds een 45 km/u constructiesnelheid.

Gebruikersavatar
wimv8
Berichten: 575
Lid geworden op: 15 dec 2018, 13:46
Woonplaats: castricum

Re: Welk model mobylette heb ik / is dit?

Ongelezen bericht door wimv8 » 05 jan 2022, 12:48

Ik laat damesbrommertjes (automaatjes) altijd als snor keuren.
Je moet de constructiesnelheid dan wel terugbrengen naar max.34 , want hij gaat daar op de rollerbank.
Dat is in Nederland uiteraard. Hoe dat in het buitenland gaat weet ik niet.
Jij hebt op zeker een 45km/u ding.
Snorbrommertjes(25) hadden in NL altijd kleine wieltjes tot 1985.


Gr. Wim.

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6310
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Welk model mobylette heb ik / is dit?

Ongelezen bericht door MobyJet » 05 jan 2022, 12:56

Met de aankomende helmplicht (die er in BE al is), zie ik geen voordelen van een snorfiets t.o.v. een bromfiets.
Of je moet van fietsers houden en auto's haten.

Mijn Salsa was origineel een snorfiets in België. Die heb ik hier als bromfiets laten keuren.

@Solke: gewoon aangeven dat het een brommer is dus. Er zijn ook folders te vinden van een AV40, waar de constructiesnelheid van 45 km/u in staat. Daarmee kun je het aantonen.

Plaats reactie