Oudste AV3's

Wissel hier informatie uit over de uitgebrachte modellen en uitvoeringen.
Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Oudste AV3's

Ongelezen bericht door ruudk » 21 feb 2011, 13:48

Hallo medeforumgebruikers,

Ik ben in discussie met een mede-Kaptein liefhebber en heb een paar vragen over enkele onderdelen van de allereerste AV3-modellen, zeg maar uit 1949 en begin 1950. Het zijn misschien wat detaillistische vragen, want het zijn juist de details die mij erg interesseren.

Werden deze oudste AV3-modellen nog met een andere carburateur uitgerust dan de bekende Gürtner met driehoekige metalen luchtfilter, zoals gebruikt van midden 1950 tot ongeveer 1955? Mijn vermoeden hierover wordt ook gesterkt door een passage uit een handleidingboekje uit 1950 waarin staat dat de oudere modellen (dus nog ouder dan uit 1950) geen startsproeier, maar een choke hebben (en meer dan deze opmerking staat er ook niet in het boekje). Kan dat dan misschien een Encarwi carburateur betreffen?

Klopt het tevens dat deze oudste modellen een andere koplamp hadden dan het geheel verchroomde fietskoplampachtige exemplaar (met zwarte regendrupknop), namelijk een wat grotere zwarte koplamp met een verchroomde rand rond het glas en metalen rond knopje bovenop? En hadden de oudste Kapteins ook de wat smallere Franse velgen zonder middenribbel? Dit laatste zou volgens mij goed kunnen omdat Kaptein in de loop der (begin)jaren steeds meer zelf ging maken, dus het ligt dan voor de hand dat er helemaal in het begin nog relatief veel Franse onderdelen werden gebruikt. Mijn laatste vraag betreft het motorscherm aan trapkettingzijde: beschermde dat enkel de bovenkant van de trapketting (en liep het niet door tot boven het vliegwiel, maar volgde het de kromming van het voortandwiel)?

Kortom, wie weet er hierover iets van de allereerste AV3-modellen?

Groeten,
Ruud

GROENEKAN
Berichten: 3768
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Oudste AV3's

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 01 mar 2011, 08:36

ik zou de vraag ook bij Techniek stellen Gr. Joop

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6325
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Oudste AV3's

Ongelezen bericht door MobyJet » 01 mar 2011, 18:33

GROENEKAN schreef:ik zou de vraag ook bij Techniek stellen Gr. Joop
Graag niet dezelfde vraag in 2 topics stellen, dan wordt het onoverzichtelijk. Wat mij betreft had de vraag bij zowel modellen als techniek gesteld kunnen worden. Dus staat zo goed ;)

Plaats reactie