Pagina 3 van 3

Re: AV3 uit het begin

Geplaatst: 28 dec 2018, 10:54
door brommerskieken
als A barmon de bromfiets in woerden wil tonen
dan zal iemand hem en de bromfiets mee moeten nemen
zo als ik weet heeft hij geen auto
doet alles met het openbaar vervoer

gr harold

Re: AV3 uit het begin

Geplaatst: 28 dec 2018, 12:31
door Polle
Op tweedehads.be staat een AV3 van 1941 te koop
Volgens mij een complete vergissing.

Gr Polle

Re: AV3 uit het begin

Geplaatst: 28 dec 2018, 13:42
door PantinNL
Hallo Polle,
Typisch dat verkopers hun brommer circa 10 jaar ouder inschatten dan deze werkelijk is.
In dit geval mag je dus ook minimaal 10 jaar erbij doen.
Groet,
Henk

Re: AV3 uit het begin

Geplaatst: 28 dec 2018, 19:27
door MarcovdB
Had hem ook gezien ja! En de man een mail gestuurd met de juiste datering!

De Frankrijk “49’er” is ook geen 49’er trouwens maar een au32 uit 58

Re: AV3 uit het begin

Geplaatst: 29 dec 2018, 10:10
door mobydilz
Verkijken die lui zich niet op de datum van de toelating in de Fiche des Mines?
Dat zie je zo vaak. Ik weet alleen niet wanneer de AV3 motor toegelaten is.
Motobecane was een beetje occult tijdens de oorlog, maar misschien deden ze toch
nog iets om voor brood op de plank te zorgen.
gr md

Re: AV3 uit het begin

Geplaatst: 19 sep 2019, 07:49
door BerTje
De Clipper en de Beckson naaf kende ik wel...
Maar ik heb hier nog een av3 bromfiets staan ( helaas zonder motorblokje, frame-nummer 65788 zover ik het kan ontcijferen. ) met een DUREX naaf ?!
99269C29-B97B-4863-AF57-445AF5BC31E0.jpeg
DUREX kende ik natuurlijk ook ;)
Maar ik wist niet dat ze ook naven maakte?!

Iemand een idee of dit “origineel” is, of zou dit een passende zelfbouw oplossing zijn van de locale smid?
Mij is opgevallen dat er op de achtervelg blokremmen zitten, dus een originele terugtrap-rem naaf lijkt mij sterk.... al hoewel het aandrijftandwiel en het traptandwiel keurig in lijn liggen ?!

Re: AV3 uit het begin

Geplaatst: 19 sep 2019, 09:34
door PantinNL
Even Googlen of beter nog Ducken en je had binnen 1 minuut geweten dat Durex ook een Duits merk is van wielnaven.
Klopt dus: het is niet allemaal rubber wat er blinkt!
Henk

Re: AV3 uit het begin

Geplaatst: 19 sep 2019, 11:42
door Lolle
PantinNL schreef:
19 sep 2019, 09:34
Even Googlen of beter nog Ducken en je had binnen 1 minuut geweten dat Durex ook een Duits merk is van wielnaven.
Klopt dus: het is niet allemaal rubber wat er blinkt!
Henk
Henk, de vraag was of dit ook origineel werd toegepast op mobylette. Dat het bestond wist bertje al, hij heeft er zelf één.

Re: AV3 uit het begin

Geplaatst: 19 sep 2019, 12:21
door PantinNL
Dat is geen officiële modificatie, maar gewoon gebruiken maken van een beschikbaar achterwiel door de plaatselijke smid of de eigenaar zelf.
Henk

Re: AV3 uit het begin

Geplaatst: 19 sep 2019, 12:31
door BerTje
Top,

Niet origineel,
Maar wel functioneel

Dat is wat ik wilde weten.

Re: AV3 uit het begin

Geplaatst: 29 apr 2021, 21:18
door WimEdens
Hoi allemaal, ik heb tot mijn geluk een heel vroege Kaptein Mobylette kunnen kopen. Ziet er zeer compleet en origineel uit maar moet wel een hoop aan gebeuren. Volgens mij al eens overgeschilderd want de biezen en het transfer op de kettingkasten ontbreken. Staat vanaf 1980 stil maar is wel los. Maar dat opknappen kan op het gemakje. Is een AV3 uit 1950 met motornummer 24568 en framenummer 2958. Het type met zowel voor als achter een velgrem.
Ik heb dit item over de AV3 met veel interesse en plezier gelezen, jammer alleen dat er heel veel foto's niet meer te benaderen zijn want dat maakt het juist zo leuk.
Ik probeer een paar foto's te plaatsen.
Groet Wim

Re: AV3 uit het begin

Geplaatst: 29 apr 2021, 21:53
door mobydilz
door ruudk » 29 apr 2021, 18:36

Ik blijf in de war van deze leuke Mobylette.
Het typeplaatje is van een erg oude Mobylette, het motornummer is zelfs nog een paar duizend nummers ouder dan mijn huidige oudste.
Toch duiden het stuur, het achterlicht, de achterstandaard, spatbordbreedte, fietstraptandwiel etc. op eind 1950 of nieuwer. Snaarschijf lijkt ook gewoon Zamak en geen plaatstaal meer.
Ik krijg het vermoeden dat het motortje iets ouder is dan het frame.
Er hoort bijvoorbeeld een kroonmoer met splitpen op de bovenste motorophangingsmoer.
Ook zie ik sporen van de fietsketting en van het motorscherm in het vliegwiel.
Dit duidt erop dat de motor ooit eens los is gemaakt.
Nogmaals: het framenummer zal ons verlossen.
Ik schat het framenummer hoger dan 10000, maar lager dan 20000.
Er zit volgens mij geen terugtraprem op, MobyDilz, ik zie tenminste geen remhevel.
Verder kijk ik gek tegen het omhooggevouwen stuk van het motorscherm vliegwielzijde, bovenaan.
Al deze punten noem ik puur ter duiding van het geheel, beslist niet als kritiek.
Het blijft immers een ruim zeventig jaar oud brommertje met een hele geschiedenis.
Ruud (citaat)

Mobydilz:
Met het motornummer heb ik geen moeite als ik naar mijn overzicht kijk:https://photos.app.goo.gl/4Jtg6CWQ7ee1AnHPA
Dat nummer zou in het derde kwartaal van 1950 vallen.
Dan is er kennelijk ook een hollandse bagagedrager normaal geworden.
Wat me verbaast is dat het rechter motorscherm ook van een wat jonger
dunner soort lijkt met een kraal langs de onderrand, dat kan ook een manco in mijn kennis zijn,
zeker als er links ook een scherm zit met een kraal langs de onderzijde.
Een zamac grote snaarschijf is ook niet volgens verwachting en zo te zien is het zamac en geen staal.
Achterlicht lijkt midden jaren 50. Cranck kettingblad is type 1951.
Het ontbreken van een terugtraprem heb ik bij mijn brommer met originele Mobylette-banden
altijd als bewijs beschoud, dat hij maar kort bereden is.
Die klote-knijpremmen op een bolle velgrand doen vrijwel niets; iedere serieuze bromfietser
wil daar iets beters voor. Was ook wettelijk verplicht en later aangebracht volgens mij.
Dus ook de vraag: hebben de velgen platte zijkanten of bolle?
groet jed

Re: AV3 uit het begin

Geplaatst: 08 mei 2021, 09:24
door BerTje
Na de geweldige vonst van Ruud ben ik ook maar is gaan kijken naar het frame van mij av3 ‘51

Het frame-nummer is er op geschilderd. Gebeurde dat destijds vaker? Ik heb om die rede uiteindelijk de bromfiets opgebouwd met een wisselframe waar wel een nummer ingeslagen was ( av31 )

Wat mij toen der tijd verbaasde dat de bromfiets origineel geen blokrem voor of achter heeft gehad, en alleen een (clipper) terugtraprem.
En dat zonder koppeling een gekke combinatie... remmen is dan een uitdaging! :lol:

Re: AV3 uit het begin

Geplaatst: 08 mei 2021, 19:44
door ruudk
Hoi Bertje,
Voor zover ik weet zijn framenummers altijd ingeslagen. Vanaf midden jaren vijftig werden de ingeslagen nummers wel ingekleurd met verf. Maar dan zijn ze dus ook ingeslagen, nooit alleen geschilderd.
Het zou kunnen dat het nummer bij jou al op de zijkant van je zadelbuis zit en niet meer aan de achterkant.
Op een gegeven moment verwisselde deze plek.
Ook kan het zijn dat jouw frame eens is overgespoten (ik heb jouw AV3 even niet voor ogen) met "gaten vullende lak" en dat het ingeslagen nummer onder de lak zo goed als onzichtbaar is geworden. Onder schuine belichting kun je het dan nog wel eens terugzien.
Ruud

Re: AV3 uit het begin

Geplaatst: 10 mei 2021, 14:15
door BerTje
Zal idd ingeslagen en ingekleurd zijn ... :thumbup:

Re: AV3 uit het begin

Geplaatst: 10 mei 2021, 20:35
door mobydilz
AV3 uit het begin heeft een herzien overzichtje gekregen en omdat correcties van de kant
van RuudK uitblijven gaat dat vernieuwde overzicht hierbij viral:
https://photos.app.goo.gl/DpVjcf9g7jwV31a39

gr jed

Re: AV3 uit het begin

Geplaatst: 11 mei 2021, 14:37
door ruudk
Mooi overzicht, JED, ik had geen correcties, vandaar dat ze uitbleven.
Bertje, is dat het oorspronkelijke framenummer?
Iets zoals 41408?
Ruud.

Re: AV3 uit het begin

Geplaatst: 11 mei 2021, 17:54
door BerTje
Ja klopt.
Dit was voor mij de eerste Mobylette.
Deze is helemaal over gedaan ( verf, chroom etc)
Toen met veel plezier aan gewerkt, en inmiddels al 20 jaar lol van!

Met de kennis van nu zou ik hem mogelijk met wat meer respect voor het verleden onder handen genomen hebben.