wat heb ik hier nou

Wissel hier informatie uit over de uitgebrachte modellen en uitvoeringen.
henksleuteld
Berichten: 338
Lid geworden op: 25 mei 2015, 16:13

wat heb ik hier nou

Ongelezen bericht door henksleuteld » 29 mei 2015, 21:57

gekocht van iemand in het noorden,ik denk als crosbrommertje gebruikt. maar wat is het nou precies [nou ja, wat er van over is dan]. ik denk zelf n BG. op t blokje staat, type S 2 A no B 212570. frame nr 2328931. balhoofdplaatje staat motobecane pantin, maar op blokje staat ook made in holland. er zat n encarwi-carb op A 11, das niet origineel toch. nou, zeg t maar wie t weet. groet henk.

henksleuteld
Berichten: 338
Lid geworden op: 25 mei 2015, 16:13

Re: wat heb ik hier nou

Ongelezen bericht door henksleuteld » 29 mei 2015, 22:02

foto vergeten dus in vorige bericht. komtie. als het lukt dan.

henksleuteld
Berichten: 338
Lid geworden op: 25 mei 2015, 16:13

Re: wat heb ik hier nou

Ongelezen bericht door henksleuteld » 29 mei 2015, 22:26

rsz_1001 (1).jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

peterl
Berichten: 265
Lid geworden op: 22 aug 2011, 00:53

Re: wat heb ik hier nou

Ongelezen bericht door peterl » 30 mei 2015, 00:10

Dit is het frame werk van een franse uitvoerin g van de fiets-o-matic en wel de CG gemaakt tussen 1959 en 1961. Het motorblok is van een kaptein met vaste overbrenging, maar de ontsteking moet linksom draaien en niet rechtsom zoals bij de S2. een bijzonder product uit de koker van een "crosser".
succes er mee. Peterl

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: wat heb ik hier nou

Ongelezen bericht door ruudk » 30 mei 2015, 09:30

En de Encarwi carburateur werd standaard gemonteerd op het S2(A)-motorblok.
Groet,
Ruud

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: wat heb ik hier nou

Ongelezen bericht door Mobygek » 30 mei 2015, 15:10

wat een leuk ding, te gek man. :D

vrgr gerard

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: wat heb ik hier nou

Ongelezen bericht door AGB » 30 mei 2015, 20:53

En waar is de rest?
Of is het zo een model dat voor rijd bij de wielerbaan voor training

henksleuteld
Berichten: 338
Lid geworden op: 25 mei 2015, 16:13

Re: wat heb ik hier nou

Ongelezen bericht door henksleuteld » 30 mei 2015, 21:31

bedankt voor de reacties. peter, kun je me wat meer vertellen over die ontsteking. het is een S 2 A blokje. kan ik hier dan geen ontsteking inzetten van een andere moby, i.v.m. de aandrijving, want die erin zit is denk ik helemaal verkloot. Ruud. dus er hoort wel een encarwi op ? er zat een A 11 op-8 mm. die heb ik nog en kan m misschien werkend maken, ga ik proberen, en anders weer naar n bromfiets-oldtimerbeurs. AGB. de rest van de spullen heb ik niet nodig, hij hoeft niet origineel te worden, meer n soort custom, naar eigen idee, maar wel apart. peter, zie bijlage, als t lukt. groet henk.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: wat heb ik hier nou

Ongelezen bericht door ruudk » 30 mei 2015, 22:22

Hoi Henk,
De rolaandrijving zorgt ervoor dat de ontstekingsnok linksom draait (op de laatste foto gezien) als je vooruit rijdt.
Het fibernokje van de onderbrekerpunten (of "contactpunten") staat dan net verkeerd om, kijk maar eens goed hoe de asymmetrische nok die op de krukas zit, de onderbrekerpunten open drukt. Dan zul je zien dat het net andersom moet zitten. Deze ontsteking past niet bij een linksdraaiend blok: S2 is rechtsdraaiend en CG is linksdraaiend.
Wat de Encarwi carburateur betreft, die zou een 11mm diameter venturi moeten hebben. geen 8mm.
Groet,
Ruud

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3899
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: wat heb ik hier nou

Ongelezen bericht door Lolle » 30 mei 2015, 22:24

Het blokje van de S2a draait de andere kant om dan de fiets-o-matic. je zult dus een andere nok nodig hebben. Eigenlijk is dit blok niet geschikt voor een Fom omdat je schroefdraad van je vliegwiel en poelie precies omgekeerd zijn en je dus het risico hebt dat de boel los draait.
succes met je project.
Lolle

brommerskieken
Berichten: 2697
Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
Woonplaats: ergens op de wereld
Locatie: friesland

Re: wat heb ik hier nou

Ongelezen bericht door brommerskieken » 31 mei 2015, 09:32

Als je weet wat je wild henksleuteld er is bij mij heel wat te vinden
Daar weet mobygek en baarda alles van

LEVEN ZONDER MOBYLETTE WIE KAN DAT NOG???????

Gr harold :lol:

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: wat heb ik hier nou

Ongelezen bericht door Harrie » 31 mei 2015, 09:52

Baarda schreef:Eigenlijk is dit blok niet geschikt voor een Fom omdat je schroefdraad van je vliegwiel en poelie precies omgekeerd zijn en je dus het risico hebt dat de boel los draait.
succes met je project.
Lolle
Theoretisch heb je gelijk Lolle, maar praktisch speelt dat geen enkele rol, want we hebben tegenwoordig Loctite.
Ik rij al jaren rond met de verkeerde krukas en een druppel Loctite.
Harrie

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: wat heb ik hier nou

Ongelezen bericht door Franky » 31 mei 2015, 12:17

En vergeet niet dat Motobecane hier zelf vanaf is gestapt. Mijn 99z draait achterwaarts, maar de ontstekingsmoer is voor een voorwaarts draaiend blok. Aangezien de krukas toch echt speciaal ontworpen is voor achterwaarts draaiend motorblok is dit verrassend.

peterl
Berichten: 265
Lid geworden op: 22 aug 2011, 00:53

Re: wat heb ik hier nou

Ongelezen bericht door peterl » 31 mei 2015, 21:24

Je kan dit aanpassen door een linkse nok en ook linkse punten toe te passen. De moer van het vliegwiel is te borgen maar kan ook stevig vastgezet worden, loslopen gaat echt niet zo vaak. Je kan ook alleen de nok zo zetten dat het ontstekingstijdstip klopt maar de kwaliteit van de vonk is dan slecht.
Succes Peterl

henksleuteld
Berichten: 338
Lid geworden op: 25 mei 2015, 16:13

Re: wat heb ik hier nou

Ongelezen bericht door henksleuteld » 31 mei 2015, 21:32

heren. dus als ik het goed begrijp heb ik hier n fiets die aangedreven hoort te worden met 'n linkomdraaiend blokje, maar heb ik nu 'n rechtsomdraaiend [S2A]. En is de conclusie dan dat ik daar helemaal niks aan heb? of is dit toch op een of andere manier aan te passen? 'n blokje wat rechtsom hoort te draaien kun je toch niet linksom laten draaien, ongeacht de ontsteking? die knutselaar die hier voor mij aan gesleutels heeft had toch ook geen schijn van kans dan met een verkeerd blokje. ik probeer nog n foto van de ontsteking mee te sturen, dan kun je goed zien dat er al flink aan gekloot is. ze kwamen er ook niet uit denk ik. ik ben benieuwd, groet henk. Harold, ik hou het in gedachte, tanx.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3899
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: wat heb ik hier nou

Ongelezen bericht door Lolle » 31 mei 2015, 22:49

Idd loctite is een wondermiddel. maar niet mijn vriend. als je het weer los wild hebben is vaak een heel karwei. Maar de deskundigen weten het. en Harrie en Peterl zijn echt wel deskundig.
Wat er sowieso mist is een ontstekingsspoel en een condensator, zonder zal hij nooit lopen :evil:

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: wat heb ik hier nou

Ongelezen bericht door Harrie » 31 mei 2015, 22:53

Baarda schreef:Idd loctite is een wondermiddel. maar niet mijn vriend. als je het weer los wild hebben is vaak een heel karwei. Maar de deskundigen weten het. en Harrie en Peterl zijn echt wel deskundig.
Wat er sowieso mist is een ontstekingsspoel en een condensator, zonder zal hij nooit lopen :evil:
Als je Loctite verwarmt tot 100 °C gaat het wel wat losser zitten en is demontage niet zo moeilijk. Fijn dat het nog steeds wat vastzit, want het vliegwiel kan ooit warm worden.
Harrie

henksleuteld
Berichten: 338
Lid geworden op: 25 mei 2015, 16:13

Re: wat heb ik hier nou

Ongelezen bericht door henksleuteld » 01 jun 2015, 21:45

beste mensen.eigenlijk weet ik nu nog niet waar ik aan toe ben, of ik het blokje nu wel of niet kan gebruiken voor de rolaandrijving. de snaar moet toch achteruit draaien om het wiel naar de goeie kant aan te drijven. blijft de vraag of het blokje, de krukas, achteruit kan lopen. 'n ontsteking heb ik nog wel, das geen probleem. ben weer benieuwd, groet henk.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: wat heb ik hier nou

Ongelezen bericht door Harrie » 01 jun 2015, 23:23

Wat is jouw bedoeling met dit object?

1. Restaureren en geschikt maken voor de openbare weg.
2. Een rondje op het erf te rijden?

In het 1e geval heb je een dikke portemonnee nodig, want er ontbreekt erg veel aan die brommer en er is flink aan versleuteld.
Ongetwijfeld zitten er ook onaangename verrassingen bij (versleten silent blocs, lagers, assen, remmen et cetera).

In het tweede geval zou ik een FOM-motortje aanschaffen met links draaide koppeling.

Slopen is wellicht de beste optie, want dat levert nog geld op en bespaart je een hoop chagrijn.

Harrie

henksleuteld
Berichten: 338
Lid geworden op: 25 mei 2015, 16:13

Re: wat heb ik hier nou

Ongelezen bericht door henksleuteld » 02 jun 2015, 20:57

hoi harrie. de bedoeling is dat ik er wel mee op de openbare weg kan. dus snorkenteken erop. je gaat toch nie met een helm op op zo'n fiets zitten, dan is de lol er al af. ik rijd ook solex, dus ben gewend om relax te toeren. het gaat erom hoe dat ding er dan uitziet en dat ik er mee mag rijden. moet ook vooral dus niet origineel worden, verre van dat. wat er niet persee ophoeft komt er niet op. alleen 'n goed lopend motortje, de vereiste verlichting, goede remmen, en een gashandle, en dan heb je het al ver gehad. frame coaten kan ik zelf. andere wielen, mountainbike of zo, met glad profiel. geen vering, geen spatborden, geen beschermkappen enz, niks. ik vind dat bericht van peterl van 31 mei interessant, lees dat nog eens door, en wat vinden anderen daarvan. als dat gaat op die manier dan kan je het blokje andersom laten lopen. het hoeft trouwens ook helemaal niet snel klaar te zijn of zo. het duurt zolang als het duurt. ik ben ook nog met ander project bezig enz.

Plaats reactie