Cross brommertje ?

Wissel hier informatie uit over de uitgebrachte modellen en uitvoeringen.
rondjerijder
Berichten: 72
Lid geworden op: 15 nov 2010, 09:02
Locatie: Stadskanaal

Cross brommertje ?

Ongelezen bericht door rondjerijder » 15 aug 2015, 19:25

Een paar weken geleden was ik bij een kennis die me terloops vertelde dat hij een cross Mobylette in de schuur had staan en of ik er belang bij had.
Nou dacht ik aan een afgeragt brommertje van de jongens uit de buurt en zodoende dus geen belangstelling maar de kennis bleef aandringen dat het echt wel apart was.
Toch maar even kijken, alleen al om van het gezeur af te zijn.
Het bleek toch zo apart te zijn dat ik ze in ieder geval nog nooit gezien had, een off road brommertje alla Honda MTX maar dan met een watergekoeld automaten blokje.
Op dat moment dacht ik dat ik dat moest hebben en de koop was snel rond, nu denk ik "wat moet ik ermee" :roll:
Er zou een supersnelle cilinder opzitten en een niet geheel originele Bidalot expansie uitlaat, of ze daadwerkelijk snel is weet ik nog niet, het carburateurtje mist namelijk.
Wat voor carburateur hoort er eigenlijk op ?
Zijn deze brommers in NL verkocht geweest ?
Waarom maakte die Fransen eigenlijk een automaatje onder een stoere Off Road brommer ?
Zomaar een paar vragen die bij me opkwamen toen ik het kleedje eraf trok om een goed te bekijken wat ik nou eigenlijk had. :o
Het bij gevoegde plaatje heb ik van internet geplukt, als mijn batterij van mijn fototoestel vol is zal ik een paar hier neerzetten.
Mag deze brommer eigenlijk wel Mobylette heten, op het type plaatje staat in elk geval MBK ?
Cross Moby.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Cross brommertje ?

Ongelezen bericht door Harrie » 15 aug 2015, 19:55

Jazeker, er zijn verschillende Enduro's gemaakt door MBK. Waarschijnlijk heb je een Enduro FX. Gefeliciteerd met die leuke machine!

Waarom een automaat onder een stoere off the road brommer?
Een achterhaald standpunt dat me doet denken aan de volgende archaïsche uitspraak: "Het is geen man die niet roken kan!"
Schakelen is niet stoer....; het is slechts een primitieve handeling om de overbrengingsverhouding gunstiger te maken.
Beter is om dat de automatiseren. Je kunt je tijdens het rijden dan beter concentreren op: kijken, sturen, gas geven en remmen.
Maar dat wisten ze bij Motobécane lang geleden al.
Harrie

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Cross brommertje ?

Ongelezen bericht door Franky » 15 aug 2015, 20:11

Ik denk eerder dat MBK voor de goedkopere oplossing ging :P Ik mag toch aannemen dat het rendement van een versnellingsbak hoger licht dan een variateur. Al hoewel, het zijn 2-takt motoren. Hoezo efficiëntie :lol:

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Cross brommertje ?

Ongelezen bericht door MobyJoost » 16 aug 2015, 00:40

Niet goed nagedacht, Franky. Een belangrijk doel van de variateur, is de motor in z'n powerband te laten werken, tijdens het opschakelen. En zoals we weten, is de powerband het toeren gebied, waar de motor het meeste vermogen per omwenteling genereert. En dat is, zeker bij getunede motoren, een smal gebied. Dat betekend dus ook, dat je bij een schakelbrommer, in elke versnelling, door een groot toerengebied moet trekken, dat lang niet zo efficiënt is, als in de powerband. De razendsnelle 50cc, tweecylinder Suzuki van Georg Anscheidt (1968 of '69 geloof ik) had 16 versnellingen, om de motor in de, uiterst smalle, powerband te kunnen houden. Daaronder en daarboven had die motor nauwelijks vermogen. Als je variateur goed is afgesteld, is je rendement dus wel degelijk hoger in vergelijking met de schakelbak.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Cross brommertje ?

Ongelezen bericht door Franky » 16 aug 2015, 08:46

Daar heb je inderdaad gelijk in Joost ;)

rondjerijder
Berichten: 72
Lid geworden op: 15 nov 2010, 09:02
Locatie: Stadskanaal

Re: Cross brommertje ?

Ongelezen bericht door rondjerijder » 16 aug 2015, 11:54

Tjongejonge er gaat een wereld voor me open op het gebied van overbrenging. :o
Die Anscheidt had dus beter met een variateur kunnen racen :?:
Volgens mij weten ze dat in de racerij nog steeds niet, het overgrote deel rijdt nog steeds met die onmoderne versnellingsbakken. :cry:
Waarom heeft de LT 125 dan versnellingen als een variateur beter was ?
Twee vragen staan nog open voor me, Wat voor carburateur hoort er eigenlijk op ? Zijn deze brommers in NL verkocht geweest ?
En een derde heb ik ook, zit er een begrenzer in zijn ontsteking ?
Oh ja, een vierde, mag dit wel een Mobylette heten ?

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Cross brommertje ?

Ongelezen bericht door MobyJoost » 16 aug 2015, 20:25

De variateur wordt al heel lang toegepast in sneeuwscooters. Honda had, in de jaren 80, geloof ik, een formule 1 wagen met CVT (Continu Variabele Transmissie). Ik weet niet, of die verdwenen is door de regels in de formule 1, of omdat het niet goed werkte. Ga je het systeem toepassen op een grotere motor, dan komen er andere problemen kijken. Al snel is het systeem met de klassieke v-snaar niet meer toereikend; de v-snaar kan het niet aan. Het zal je verrassen, maar er zijn meerdere auto merken, die het systeem toepassen in bepaalde modellen. Hierbij worden de schuivende pully's via een digitaal meetsysteem en hydrauliek gestuurd, zodat je snel kan optrekken, maar bij lage snelheid ook opschakeld, om de motor zuiniger te laten werken.
De meeste moderne brom- en ook motor-scooters hebben tegenwoordig een dubbel-vario systeem, ook te danken aan Motobécane, die dit systeem rond 1960 voor het eerst op een (zware) brommer toepasten, de AV98 "Sommet".

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Cross brommertje ?

Ongelezen bericht door Franky » 16 aug 2015, 20:33

Het zullen wel weer de regels geweest zijn. Als iemand iets bedenkt dat veel beter is dan de rest dan wordt het meteen verboden. Beetje jammer.

Hier in Wageningen hebben we de puchshop zitten. Die lui die racen met ene puch maxi. Die hebben dus geen versnellingen. Ze waren een keer tegen mij aan het klagen over die MBK bromfietsen met variateurs. Daar hadden ze geen schijn van kans tegen :lol:

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Cross brommertje ?

Ongelezen bericht door MobyJoost » 16 aug 2015, 20:47

De competitie in Frankrijk, begonnen in de jaren '80, zorgde voor een versnelde ontwikkeling. MBK voerde lang de boventoon. Als ik het goed heb, ononderbroken kampioen tussen 1993 en 2000.

Bekijk deze maar eens: http://galerie.competition50cc.info/index.php?cat=11

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6323
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Cross brommertje ?

Ongelezen bericht door MobyJet » 20 aug 2015, 16:50

Ik vind hem gaaf hoor 8-)

rondjerijder
Berichten: 72
Lid geworden op: 15 nov 2010, 09:02
Locatie: Stadskanaal

Re: Cross brommertje ?

Ongelezen bericht door rondjerijder » 04 sep 2015, 12:10

MobyJet schreef:Ik vind hem gaaf hoor 8-)
Aangezien ik projecten zat heb en geen of weinig ruimte, mag ze weg. ;)

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Cross brommertje ?

Ongelezen bericht door MobyJoost » 04 sep 2015, 13:39

Kan je foto's plaatsen van jouw brommer en heb je een richtprijs?

rondjerijder
Berichten: 72
Lid geworden op: 15 nov 2010, 09:02
Locatie: Stadskanaal

Re: Cross brommertje ?

Ongelezen bericht door rondjerijder » 05 sep 2015, 11:31

MobyJoost schreef:Kan je foto's plaatsen van jouw brommer en heb je een richtprijs?
Wat de richtprijs is vertel ik lekker niet maar als ik mijn kosten [het liefst met een klein beetje winst om te besteden aan mijn andere projecten] er uit heb ben ik al tevreden.
Voor foto's en beschrijving even bij "aangeboden" kijken.

Plaats reactie