kijken of dit kan

Wissel hier informatie uit over de uitgebrachte modellen en uitvoeringen.
henksleuteld
Berichten: 338
Lid geworden op: 25 mei 2015, 16:13

kijken of dit kan

Ongelezen bericht door henksleuteld » 11 sep 2015, 21:43

Beste heren. Aansluitend op m'n bericht in de rubriek stel jezelf voor van 25 mei het volgende. Ik wil graag wat meningen horen over mij idee.
Misschien is het allemaal wel niet mogelijk, in dat geval een waanidee. Ik berichtte toen over m'n Duitse 1937 transportfiets [ apart model ] waar ik een soort hulpmotortje op wil bouwen [ bouten, want alles moet demontabel blijven ]. Ik ben nu aan het gochelen met een AV 42 S blokje, maar een solexblokje is misschien ook wat. Bij n Solexblokje de rol vervangen door een poelie, en dan met een snaar naar een rol zoals bij de FOM. Ik ben benieuwd naar jullie meningen. Gr Henk. zie foto's
rsz_transportfiets_002.jpg
rsz_transportfiets_003.jpg
rsz_transportfiets_006.jpg
rsz_transportfiets_004.jpg
. cylinder naar achter, poelie rechts. cylinder naar voren, poelie links.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3901
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: kijken of dit kan

Ongelezen bericht door Lolle » 11 sep 2015, 22:36

kun je het blokje ook op de bagagedrager bouwen? Daar zijn volgens mij ook wek voorbeelden te vinden. Dan zit je ook niet in de uitlaatgassen en is denk ik ook veiliger.
Of misschien wel veel mooier, op de normale plaats net als bij de moby transportfiets. Trapas vervangen door een mobilette as zodat je kan fietsen en brommen.
Trouwens een leuke transportfiets waaraan je zeker niet moet lassen en slijpen. Dat zou zonde zijn.

Succes met je project, Lolle

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: kijken of dit kan

Ongelezen bericht door Franky » 12 sep 2015, 09:51

Nou, hier gaat aan gelast worden. Anders krijg je dit niet voor elkaar :P

Uitdagend project hoor! Ik zou ook gaan voor de motor in de bagegedrager en dan voor de FOM aandrijving.

Andere optie is om je trappers aan te drijven. Maar dan is het echt een hulpmotor. Je moet namelijk mee blijven trappen. :lol: Niet echt een oplossing dus.

Je motor op de huidige plek monteren kan natuurlijk ook, met wederom de fom aandrijving. Al zit de uitlaat niet echt best bij jou foto's. Daar zal je iets mooiers voor moeten bedenken.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: kijken of dit kan

Ongelezen bericht door Polle » 12 sep 2015, 11:31

Hallo

De uitlaatgassen gaan allemaal je richting uitkomen.

Gr Polle

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: kijken of dit kan

Ongelezen bericht door Harrie » 12 sep 2015, 11:50

Je hebt gekozen voor een mobylette-motortje. Waarom dan ook niet de mobylette-transmissie?
De totale overbrengingsverhouding lijkt me hier een stiefkindje in dit knutselproject.
Zelf zou ik in dit geval een hulpmotor (clip-on) toepassen. Je zou met Kapteinnaud contact kunnen opnemen, die heeft wellicht iets liggen.
Harrie

henksleuteld
Berichten: 338
Lid geworden op: 25 mei 2015, 16:13

Re: kijken of dit kan

Ongelezen bericht door henksleuteld » 12 sep 2015, 22:11

hoi. Baarda, blokje op de bagagedrager vind ik niet zo mooi. Onder de voorste framebuis is niet genoeg ruimte. Als ik het blokje plaats met de cylinder naar voren kan ik de uitlaat laten lopen zoals ik wil. Trapas vervangen heb ik ook aan gedacht. Ja Franky, dat lassen. Ik denk dat je daar gelijk in hebt en dat ik daar niet onderuit kan. Maar zo min mogelijk. Misschien kan ik een deel bouten en hier en daar een steun lassen met wat gaten. Dat wordt een puzzel. Als het helemaal zou mislukken wil ik nog wel een fiets overhouden. FOM aandrijving lijkt me het mooist. Geen extra ketting naar achterwiel, geen tandwiel, geen snaarschijf, hoe minder hoe beter. Ik denk dat ik van achter naar voor moet werken. Eerst de aandrijving uitdokteren en dan naar een motortje toe gaan werken. Ik heb hier ook nog een FOM staan, een CG denk ik, zie foto. Maar eigenlijk vind ik het zonde om te slopen, want daar wilde ik n custom van maken. Ik ben er ook nog niet uit. Harrie, wat bedoel je met clip-on motor. Ik heb wel gedacht aan n Solexmotortje. En dan de rol vervangen door n poelie en met een snaar de FOM aandrijving gebruiken. Of is dat sciense-fiction. Alle ideeen welkom. Gr Henk.
rsz_001 (1).jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: kijken of dit kan

Ongelezen bericht door Harrie » 13 sep 2015, 01:09

Een clip-on is een rijwielhulpmotortje dat je op een bestaand rijwiel "vastklikt".
Je hebt die in allerlei soorten voor allerlei plekken op de fiets.
De beste plek blijft natuurlijk voor de trapas.
Harrie

kapteinnaud
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 sep 2011, 18:07
Locatie: Stramproy

Re: kijken of dit kan

Ongelezen bericht door kapteinnaud » 29 sep 2015, 21:39

Hoi kneutselaars

ik zou de ped/ cilinderkop 180 graden draaien en het blok aan de onderste buis bevestigen, uitlaat naar achteren en een normaale mobylette aandrijving,
als je nog een Fom blok en aandrijving hebt zou dat ook kunnen
andere optie https://youtu.be/oACfqxle2hQ

groeten naud

Plaats reactie