Pagina 1 van 1

Kaptein-Mobylette Grand Sport

Geplaatst: 13 okt 2016, 22:37
door variomatic
De eerste Kaptein/Mobylette met automatische versnelling in NL was dat de Grand Sport, de zware brommer met Earless-voorvork?
Ik zou ook graag weten in welk jaar Mobylette de eerste keer uitgekomen is met de 'variomatic'.
Met dank, Vario

Re: Kaptein-Mobylette Grand Sport

Geplaatst: 14 okt 2016, 00:13
door Harrie
variomatic schreef:De eerste Kaptein/Mobylette met automatische versnelling in NL was dat de Grand Sport, de zware brommer met Earless-voorvork?
Met dank, Vario
Nee, dat was de S4 in de folder 1956 staat deze.
De Fransen waren nog iets eerder.
H.

Re: Kaptein-Mobylette Grand Sport

Geplaatst: 14 okt 2016, 18:23
door BerTje
Is dat wat anders al de variomatic dan ?

Re: Kaptein-Mobylette Grand Sport

Geplaatst: 15 okt 2016, 20:17
door ruudk
Hoi BerTje,
Volgens mij is Variomatic de of een merknaam voor het variabele transmissie systeem waarbij beide poelies varieerbare diameters hebben, zoals bij de DAF auto.
Een variateur duidt volgens mij op een (enkele) variabele poelie. Het systeem van de S4 noem ik "variateur" maar niet "Variomatic".
De Grand Sport had ook een variateur, maar dan met meer trappen (10 volgens een advertentie) dan de S4 met slechts 3 trappen (waartussen wel vloeiend wordt geschakeld).
In het blad Bromfiets staat ergens abusievelijk dat de S44A de eerste Kaptein met variateur was, maar dat klopt niet, het was inderdaad zoals Harrie zegt de S4 in 1956.
Ruud

Re: Kaptein-Mobylette Grand Sport

Geplaatst: 16 okt 2016, 09:53
door BerTje
Om heb 2moby's met variomatic
De kogels drukken de poelies idd naar elkaar door centrifugaal-kracht.
Daardoor neemt de diameter van de aandrijving toe en gaat de bromfiets sneller rijden.
Het toerental van de brommer blijft dus hoog.

Kun je bij de variateur handmatig 1van de 10 versnellingen kiezen ?

Re: Kaptein-Mobylette Grand Sport

Geplaatst: 16 okt 2016, 12:21
door Harrie
Die 10 versnellingen waren een puur PR-verhaal. Het was gewoon een cvt (continu variabele transmissie).
Bij Motobécane wordt gewoon de term variateur gebruikt of het nou enkel of dubbel is met " une boîte-relais". Op die tussentransmissie bevindt zich een tweede variabele poelie, waardoor de motor gewoon stil kan blijven staan. Beide systemen werken goed.
Variomatic is een kreet die DAF gebruikte voor zijn personenauto's.
Dat was in die tijd dat "men" schakelen sportief vond. :lol: :lol: :lol: Tegenwoordig zie je het schakelen steeds meer verdwijnen en "double clutch" achterna gaan.
H.

Re: Kaptein-Mobylette Grand Sport

Geplaatst: 16 okt 2016, 12:35
door mobydilz
Allemaal waar en leuk, maar wie heeft dit systeem uitgevonden meneer Huub van Doorne of Eric Jeaulmes of een andere
ster van Motobecane? Daf was pas na 1955 met het systeem op de markt en Motobecane al in 1953.
groet mobydilz

Re: Kaptein-Mobylette Grand Sport

Geplaatst: 16 okt 2016, 13:40
door Harrie
Geen van beiden, want het idee van de variateur is al erg oud.
De verdienste van Huub van Doorne was dat hij in een serie-geproduceerde auto dit toepaste; dus voor een hoger vermogen.
De toepassing van dat idee door Eric Jaulmes was minder spectaculair, maar heeft wel veel navolging gekregen tot aan de huidige scooters toe.
In 1957 had mijn vader een productiemachines - om weefrieten te maken voor de textielindustrie - die uitgevoerd was met een variateur.
De PIV-kast is een ander voorbeeld van een variateur die toen algemeen werd toegepast in de industrie.
Er is weinig nieuws onder de zon.
H.

Re: Kaptein-Mobylette Grand Sport

Geplaatst: 16 okt 2016, 17:15
door variomatic
Bedankt iedereen om in te gaan op mijn vraag. Interessant!
Ja de variateur is dus erg oud. Maar Eric Jaulmes en Huub Van Doorne waren dus de eersten die er echt succes mee hadden.
Klopt het dat Motobecane/Mobylette er al in 1953 mee op de markt was? Heeft iemand een foto van die brommer?
DKW/Manurhin kwamen er in 1955/56 mee, op de 75cc scooter 'Hobby'. Gelijk met DAF dus?
Maar wie heeft de varaiteur uitgevonden, of anders gezegd wie paste het voor de eerste keer toe op een voertuig en in welk jaar?
Met groet, Vario

Re: Kaptein-Mobylette Grand Sport

Geplaatst: 16 okt 2016, 18:50
door Harrie
Ga maar googlen als je het zo graag wilt weten. Waarschijnlijk kom je uit in de textielindustrie in de 19e eeuw.
H.

Re: Kaptein-Mobylette Grand Sport

Geplaatst: 17 okt 2016, 10:08
door Wijnand
Een belangrijk verschil met de oudere versies van "variabele transmissies" is dat DAF een variomatic produceerde die de werking , de
mate van versnelling/vertraging , mede afhankelijk maakte van (motor) vacuüm .

Re: Kaptein-Mobylette Grand Sport

Geplaatst: 17 okt 2016, 10:13
door Harrie
Klopt, ik heb daar zelfs nog schema's van toen ik in mijn studententijd een scriptie heb geschreven over allerlei variateurs.
Ik vind DAF dan ook meer symbool voor de variateur/variomatic dan Motobécane.
H.

Re: Kaptein-Mobylette Grand Sport

Geplaatst: 17 okt 2016, 21:11
door BerTje
Was motobecane wel de eerste bromfiets producent met een vario ?

Re: Kaptein-Mobylette Grand Sport

Geplaatst: 18 okt 2016, 01:06
door Harrie
Lijkt mij onwaarschijnlijk, maar Motobécane heeft er al eerste fabrikant er wel op grote series toegepast.
Ik heb ooit iets gezien bij HD bij een model uit de jaren 30 met een riemaandrijving. Veel ideeën heeft Motobécane uit de VS gehaald zoals de verende voorvork en de elektronische ontsteking. Patrick Barrabès heeft voor Motobécane nog aan dat project in de VS gewerkt.
H.

Re: Kaptein-Mobylette Grand Sport

Geplaatst: 28 okt 2016, 23:23
door variomatic
Ja, ik heb ook wel eens een afbeelding gezien van een vooroorlogse motorfiets met een soort vario. Alleen deze was zoals bij de Mobylettte fabrieksracer handbediend (bij de Mobylette racer voetbediend, zie 'Bromfiets').
Ik vernam ook al dat NSU de eerste was die het systeem toepaste.
Met groet, Vario

Re: Kaptein-Mobylette Grand Sport

Geplaatst: 29 okt 2016, 00:00
door Harrie
L.S.
De eerste traploze overbrengingen gaan terug naar Leonardo da Vinci (15e eeuw).
Een van die vele geweldige Italianen, die vanaf de Renaissance door hun visie en onderzoek voor grote doorbraken in het wetenschappelijk denken zorgden.
Meer weten over de geschiedenis van variabele transmissies:
https://en.wikipedia.org/wiki/Continuou ... on#History
H.

Re: Kaptein-Mobylette Grand Sport

Geplaatst: 29 okt 2016, 17:29
door mobydilz
In de catalogus collectie van Szwip op Tobeconline vind je deze eerste variateur moby
http://tobeconline.fr/Catalogues/1954O01.jpg
een jaartje later dan ik dacht
groet md

Re: Kaptein-Mobylette Grand Sport

Geplaatst: 29 okt 2016, 22:09
door Harrie
Dit was een 3-traps variateur, zoals ook later werd toegepast op de S4.
H

Re: Kaptein-Mobylette Grand Sport

Geplaatst: 30 okt 2016, 11:13
door ruudk
Ja, MobyDIlz, de AV37 (of AU37)!
Deze heeft al wel een hardverchroomde cilinder(wand), maar ik weet niet of dit model al de cilinder (en kop) van de AV35 motor heeft, of dat het een tussenvorm tussen het AV3 en het AV35 betreft.
Ik mis namelijk het hapje uit de koelrib waar het binnenkabeltje van de decompresseur in kan uitsteken (aan transmissiezijde).
Ook die uitlaat ken ik niet, hij is ronder dan de trompet van de S2/S3. Kortom, een zeer interessant en zeldzaam model, die AV37!
Maar misschien is het AV35 motorblok (dus S2 en S3 blok) wel alleen door Kaptein gemaakt, en bestaan er geen Motobecane blokken met (precies) de AV35 motor.
De AV37 is volgens mij echt het eerste model Mobylette (dus Motobecane en niet Kaptein) met variateur!
Groeten,
Ruud

Re: Kaptein-Mobylette Grand Sport

Geplaatst: 30 okt 2016, 12:10
door mobydilz
Hoi Ruud,
Vaak vind ik die jaren 50 mobylettefolders er wat strak of "gephotoshopt" uitzien.
De officiele tekening van het AV35 blok is meer naar je zin denk ik:

groet md

Re: Kaptein-Mobylette Grand Sport

Geplaatst: 30 okt 2016, 15:15
door ruudk
Klopt, md, dit is duidelijk het AV35-blok en hier is duidelijk te zien dat het hetzelfde is als het S2/S3-blok.
De V achter AV35, dus AV35 V, staat vast voor "Variateur"!
Dan is die eerdere folder met het AV37 brommertje wel flink gerestyled, want dat blok ziet er toch anders uit dan dit AV35 V blok.
Dank,
Ruud