Mobylette AV3

Wissel hier informatie uit over de uitgebrachte modellen en uitvoeringen.
Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6323
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Mobylette AV3

Ongelezen bericht door MobyJet » 14 feb 2010, 19:19

Afbeelding

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Mobylette AV3

Ongelezen bericht door ruudk » 11 aug 2011, 19:35

Hoi MobyJet,

Rechts is inderdaad een prachtige kwartdoorsnede van het AV3-blokje. Het onderdeel links herken ik niet als AV3-onderdeel, het lijkt me een variateur, al weet ik dat niet zeker want ik heb zelf nog nooit een variateurmodel gehad.

Groetjes,
Ruud

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Mobylette AV3

Ongelezen bericht door Harrie » 11 aug 2011, 23:55

Beste Ruud,
Je hebt gelijk: dit heeft niets met de AV3 te maken. Of eigenlijk wel... . .
De AV3 heeft een uiterst primitieve transmissie: vaste v-snaar overbrenging zonder koppeling.
Links zie je de variateur, die behalve een automatische koppeling ook een volautomatische versnelling bevat.
Groet,
Harrie

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Mobylette AV3

Ongelezen bericht door ruudk » 14 aug 2011, 22:53

Beste Harrie,

Ik zie zojuist pas, dat er heel vaag op de achtergrond van de variateurtekening op de bovenste helft van de afbeelding een AV3-achtig rijwiel te zien is en op de onderste helft volgens mij een wat robuust Mobylettemodel, om het te zien moet je heel goed kijken. Maar het zou ook kunnen dat ik hallucineer.

Is met het verband tussen de variateur en de AV3 dan bedoeld dat ze beide de uitersten vormen in het spectrum van uiterst primitief tot uiterst luxe? Begrijp ik het dan goed?

Groeten,
Rudolf

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Mobylette AV3

Ongelezen bericht door Harrie » 15 aug 2011, 09:19

Beste R.
Ja, zo kijk ik er tegen aan, maar misschien is het ook gewoon toeval dat de twee plaatjes naast elkaar zijn gezet.
Mobylette is op het gebied van transmissies erg interessant.
Groet,
Harrie

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Mobylette AV3

Ongelezen bericht door MobyJoost » 15 aug 2011, 21:10

http://www.bibliotobec.org/gallery/inde ... tegory/155
Modelletje AV36 en AV47, beide met variateur. Volgens mij vanaf 1954. Spit het document maar eens door en ontdek de verschillen tussen de "huidige" variateur en de eerste twee modellen. Waarbij de eerste zelfs twee schuivende pully-schijven had, zodat de v-snaar (theoretisch) niet verschoof ten opzichte van de snaarschijf. Iets dat bij de latere versies wel gebeurd. Monteer dan ook je motor zo, dat de v-snaar over de variator loopt, in een positie rechts van de snaarschijf, zodat hij mooi naar het midden schuift, als de variateur in werking treed, en uitgelijnd is met de snaarschijf bij de meest gereden snelheid (meestal volgas, toch). Interressant, niet? En kijk eens naar al die kleine balletjes in het eerste model en het ingeieuze veersysteem. Groet, Joost.

Plaats reactie