Mobylette AV3
Re: Mobylette AV3
Hoi MobyJet,
Rechts is inderdaad een prachtige kwartdoorsnede van het AV3-blokje. Het onderdeel links herken ik niet als AV3-onderdeel, het lijkt me een variateur, al weet ik dat niet zeker want ik heb zelf nog nooit een variateurmodel gehad.
Groetjes,
Ruud
Rechts is inderdaad een prachtige kwartdoorsnede van het AV3-blokje. Het onderdeel links herken ik niet als AV3-onderdeel, het lijkt me een variateur, al weet ik dat niet zeker want ik heb zelf nog nooit een variateurmodel gehad.
Groetjes,
Ruud
Re: Mobylette AV3
Beste Ruud,
Je hebt gelijk: dit heeft niets met de AV3 te maken. Of eigenlijk wel... . .
De AV3 heeft een uiterst primitieve transmissie: vaste v-snaar overbrenging zonder koppeling.
Links zie je de variateur, die behalve een automatische koppeling ook een volautomatische versnelling bevat.
Groet,
Harrie
Je hebt gelijk: dit heeft niets met de AV3 te maken. Of eigenlijk wel... . .
De AV3 heeft een uiterst primitieve transmissie: vaste v-snaar overbrenging zonder koppeling.
Links zie je de variateur, die behalve een automatische koppeling ook een volautomatische versnelling bevat.
Groet,
Harrie
Re: Mobylette AV3
Beste Harrie,
Ik zie zojuist pas, dat er heel vaag op de achtergrond van de variateurtekening op de bovenste helft van de afbeelding een AV3-achtig rijwiel te zien is en op de onderste helft volgens mij een wat robuust Mobylettemodel, om het te zien moet je heel goed kijken. Maar het zou ook kunnen dat ik hallucineer.
Is met het verband tussen de variateur en de AV3 dan bedoeld dat ze beide de uitersten vormen in het spectrum van uiterst primitief tot uiterst luxe? Begrijp ik het dan goed?
Groeten,
Rudolf
Ik zie zojuist pas, dat er heel vaag op de achtergrond van de variateurtekening op de bovenste helft van de afbeelding een AV3-achtig rijwiel te zien is en op de onderste helft volgens mij een wat robuust Mobylettemodel, om het te zien moet je heel goed kijken. Maar het zou ook kunnen dat ik hallucineer.
Is met het verband tussen de variateur en de AV3 dan bedoeld dat ze beide de uitersten vormen in het spectrum van uiterst primitief tot uiterst luxe? Begrijp ik het dan goed?
Groeten,
Rudolf
Re: Mobylette AV3
Beste R.
Ja, zo kijk ik er tegen aan, maar misschien is het ook gewoon toeval dat de twee plaatjes naast elkaar zijn gezet.
Mobylette is op het gebied van transmissies erg interessant.
Groet,
Harrie
Ja, zo kijk ik er tegen aan, maar misschien is het ook gewoon toeval dat de twee plaatjes naast elkaar zijn gezet.
Mobylette is op het gebied van transmissies erg interessant.
Groet,
Harrie
Re: Mobylette AV3
http://www.bibliotobec.org/gallery/inde ... tegory/155
Modelletje AV36 en AV47, beide met variateur. Volgens mij vanaf 1954. Spit het document maar eens door en ontdek de verschillen tussen de "huidige" variateur en de eerste twee modellen. Waarbij de eerste zelfs twee schuivende pully-schijven had, zodat de v-snaar (theoretisch) niet verschoof ten opzichte van de snaarschijf. Iets dat bij de latere versies wel gebeurd. Monteer dan ook je motor zo, dat de v-snaar over de variator loopt, in een positie rechts van de snaarschijf, zodat hij mooi naar het midden schuift, als de variateur in werking treed, en uitgelijnd is met de snaarschijf bij de meest gereden snelheid (meestal volgas, toch). Interressant, niet? En kijk eens naar al die kleine balletjes in het eerste model en het ingeieuze veersysteem. Groet, Joost.
Modelletje AV36 en AV47, beide met variateur. Volgens mij vanaf 1954. Spit het document maar eens door en ontdek de verschillen tussen de "huidige" variateur en de eerste twee modellen. Waarbij de eerste zelfs twee schuivende pully-schijven had, zodat de v-snaar (theoretisch) niet verschoof ten opzichte van de snaarschijf. Iets dat bij de latere versies wel gebeurd. Monteer dan ook je motor zo, dat de v-snaar over de variator loopt, in een positie rechts van de snaarschijf, zodat hij mooi naar het midden schuift, als de variateur in werking treed, en uitgelijnd is met de snaarschijf bij de meest gereden snelheid (meestal volgas, toch). Interressant, niet? En kijk eens naar al die kleine balletjes in het eerste model en het ingeieuze veersysteem. Groet, Joost.