Pagina 1 van 2

Het model Ideaal????

Geplaatst: 29 feb 2020, 17:59
door PantinNL
In de afgelopen jaren heb ik heel wat Kaptein modellen zien langskomen en zelden word ik nog verrast.
In het artikel van Alfons van Wezenberg ( in het blad De Bromfiets) kwam Alfons op de proppen met "het model Ideaal" als opvolger van de S44.
Ik kende de kreet Kaptein mobylette Ideaal helemaal niet. Uiteraard wel de Ideal-remmen.
Hij stuurde mij dus een kopie van een folder uit 1959 en toen viel het kwartje:
Het leek op de S44 uit 1958, met het bekende blikwerk om de zadelkolom. Ik bleek zelfs in mijn archief een dergelijke brommer te hebben zitten.
s44a_3.jpg


Wat type aanduiding betreft zouden de volgende aanduidingen moeten kloppen:

Modeljaar 1959
De Luxe S34 (zonder achtervering en dimobykoppeling)
Super S35 (met plunjervering en dimobykoppeling)
Ideaal S44 of ........................S35 met versnellingen???? (met plunjervering en dimobykoppeling en variateur)
Jaren geleden viel me al op dat er zo weinig documentatie uit die periode beschikbaar was.
Wie beschikt er over meer documentatie uit die periode? Het mag van alles zijn: advertenties, dealer bulletin, aankoopnota's et cetera.
Het zal wel niet gemakkelijk worden, want het betreft hier een model dat niet veel geproduceerd is.
Ik twijfel zelfs of onderstaand model wel een variateur heeft en niet gewoon een Super S35 is.
Wie beschikt er over meer documentatie uit die periode? Het mag van alles zijn: advertenties, dealer bulletin, aankoopnota's et cetera.
Mogelijk kan dat wat meer duidelijkheid brengen.
Groet,
Henk

Re: Het model Ideaal????

Geplaatst: 29 feb 2020, 20:18
door mobydilz
Lang geleden in 2013 of 2014 hadden we al eens een discussie over de vergelijkbaarheid
van de S34 S35 en S44 met de AV 75-79. Het bericht daarover kan ik niet meer vinden, maar
ik herinner me nog je conclusie, dat "de reeks AV75-79 niet één op één paste op de Kapteins".

Wat betreft je bijgevoegde plaatjes lijkt me duidelijk, dat de Ideaal versnellingen heeft
want er is een variateur-kapje te zien en koppeling en snaarschijf overlappen elkaar niet
zoals dat wèl het geval is bij de S34/35. Bovendien zie daarbij geen variateur-kap.
De S41a uit 1957 was van alle gemakken voorzien, maar niet van een variateur-kap.


Wat is nu de Ideaal? een verbeterde S41a of een verbeterde S44?
018b.jpg
groet md

Re: Het model Ideaal????

Geplaatst: 01 mar 2020, 02:57
door PantinNL
Hallo MobyDilz,
De S44 kan je zien als de verbetering van de S41a.
De S44 had een variateur met Dimobykoppeling; bij de S41 zit er een enkelvoudige mobykoppeling op.

In 1959 kwam er wat blikwerk om de zadelbuis.
Het model S44 werd verder niet gewijzigd en men noemde dit volgens de folder de Ideaal.
De folder 1960 heeft het helemaal niet meer over de Ideaal en de plunjervering is vervangen door lange schokdempers op de super S35.
Het is mij nog niet geheel duidelijk. 1958- 1959 is sowieso een blinde vlek in mijn Kapteinhistorie.
Misschien moet ik maar eens oude kranten uitpluizen op advertenties uit die periode.
Henk

Re: Het model Ideaal????

Geplaatst: 01 mar 2020, 22:50
door ruudk
Mobydilz, ook de S41A heeft een variateurkap, op de folder is de kap donker en moeilijk te zien.

Re: Het model Ideaal????

Geplaatst: 01 mar 2020, 23:15
door Lolle
Henk, er staat 1 uit 1957, zonder het plaatwerk te koop op MP. https://link.marktplaats.nl/m1520680521
groet, Lolle

Re: Het model Ideaal????

Geplaatst: 01 mar 2020, 23:23
door Lolle
nog een folder uit deze periode
www.mobyletteforum.com/folders/021.htm
Lolle

Re: Het model Ideaal????

Geplaatst: 02 mar 2020, 00:08
door PantinNL
Hallo Lolle,
Die brommer op MP is duidelijk een S41a uit 1957.

De folder, die jij geplaatst hebt, komt uit 1958 gezien de brommers en de prijzen. Ik heb deze folder overigens al in mijn archief.
Ik vond ook nog een folder uit 1958/59 en eentje uit 1959: deze boden geen verdere aanknopingspunten. Soms werden er brommers in folders gezet, die later niet in productie zijn genomen of amper zijn verkocht. Dat laatste is hier waarschijnlijk het geval, want hij kostte circa Hlf. 675.
Uit advertenties kan je ook een heleboel afleiden en zo vermoed ik dat die folder, die je zojuist geplaatst hebt uit 1958 komt.
Een ander aanknopingspunt zou zijn: de dealer publicaties. Ik heb er een heleboel, maar mis er nog vele waaronder.....juist 1958 -1962.
Wie heeft er nog van die dealerbladen liggen? Ik kan ze hier gemakkelijk en snel scannen; een tegenprestatie van mijn kant maakt het extra interessant.

Zoals het er nu uit ziet is die Ideaal gewoon een later model S44. De naam Ideaal is waarschijnlijk een marketing verhaal.
Het frame gaat gewoon verder onder de naam super S35 en in 1960 worden de plunjerveren vervangen door lange schokdempers.
Eigenlijk heeft het allemaal slechts 3 jaar geduurd.
Ik ga zelf uiteraard door met zoeken en los dat raadsel nog wel een keer op.
Henk

Re: Het model Ideaal????

Geplaatst: 02 mar 2020, 11:44
door mobydilz
Als overzichten en tabellenfreak heb ik weer eens naar het franse spul gekeken op
Tobeconline waar wrsch. Szwip's folders in verwerkt zijn tegenwoordig.

Ik kom dan tot het volgende overzicht en daar kun je dan je Ideaal op plakken.
m.i. kom je dan op de AV78 terecht het één na chique-ste dat toen door
Motobécane gefröbeld werd. De Luxe lijkt sprekend op de AV76, de kaalste. (hier stond abusievelijk Super)
Ja we hadden een beetje hollands extra blik eraan hangen,
maar ik neem aan, dat Willem K niet te ver van het franse pad
wilde wandelen; daar wordt het alleen maar duurder van.
overzicht AV75-79.jpg
Ruud, dat variateur -kapje zat zelfs op de AV17 op het foldermateriaal!

groet md

Re: Het model Ideaal????

Geplaatst: 02 mar 2020, 12:42
door PantinNL
Hallo MobyDilz,
De S44 is inderdaad de Kaptein tegenhanger van de AV78.
Ik denk dat het frame met de plunjervering van S44 in 1959 zijn beste tijd heeft gehad.
De Super en natuurlijk de "modellen uit de "zware" klasse gebruiken frames met lange schokdempers vanaf 1960
Henk

Re: Het model Ideaal????

Geplaatst: 02 mar 2020, 18:05
door mobydilz
Altijd leuk om de zaken eens lekker door te discussiëren en al zou het
verlossende woord van Ons Willem K. moeten komen en weten we dat
dat nooit meer zal komen, dan nog naderen we elkaar dusdanig, dat een
publiek duel op de heilige grond aan de Dr Lelyweg 15 in Arnhem niet
nodig is; een lekker glaasje op die plek zou ik niet afslaan . . .
gr md

Re: Het model Ideaal????

Geplaatst: 02 mar 2020, 23:07
door Lolle
en dan hebben we natuurlijk nog de S34A oftewel de Luxe uit 1957.
Deze, zonder het blikwerk onder het zadel, heb ik in nog geen enkele folder kunnen vinden.
S34a Luxe.jpg
Lolle

Re: Het model Ideaal????

Geplaatst: 02 mar 2020, 23:31
door PantinNL
Grappig: nu hebben we weer een brommer, die eigenlijk nooit gemaakt is volgens de folder...
Nu zeggen folders niet alles. Als je boek modellen t/m 1958 raadpleegt zie dat beplating van de zadelbuis is toegepast op de modellen:
S34, S35, S41 en S44 Het bijbehorende tekeningnummer is: 28/651 en het bestelnummer is: 41.650.00.
Nu weet ik dat op de S41 deze kappen in 1957 er niet opzaten. Zie het maar als een soort van accessoire.
Het is logisch dat vanaf 1958 de brommer voorzien werden van het extra blikwerk rondom de zadelbuis.
Dus ook de nieuwe S34, maar deze heeft dat niet.
Er zijn verschillende verklaringen voor te bedenken, maar het blijft gissen.
Ook dit nemen we mee als er nieuwe informatie wordt aangetroffen.
Henk

Re: Het model Ideaal????

Geplaatst: 03 mar 2020, 10:03
door mobydilz
Destijds waren dealers verplicht door Kaptein om dat plaatwerk toe te voegen.
Spies had het spul destijds nog liggen.
Lolle's S34A staat in het overzicht en komt binnen kort ook tevoorschijn via
de link.

Re: Het model Ideaal????

Geplaatst: 06 mar 2020, 19:41
door mobydilz
Wie heeft er bezwaar tegen als ik in dit overzichtje "De Luxe"
als S34A opvoer naar aanleiding van Lolle's exemplaar
en dan de "Super"als S35A.
Dan is mijn vergelijking met de franse AV57-79 reeks eindelijk
compleet.
dank voor de reactie md

Re: Het model Ideaal????

Geplaatst: 06 mar 2020, 21:34
door MobyJoost
Nee, geen pobleem mee. Je weet als een ander, de Motobécane modellen, te koppelen, aan de eigen ideeën van Kaptein. Zoals maar weinig anderen schijnen te zien. Zie GAC, Raleigh, Suvega En veel meer, wijdverbreide merken, die Motobécane modellen onder licentie produceerden, met eigen aanpassingen, die zulke, interresante, modeelen hebben opgeleverd! Wat zou ik graag een GAC Sherpa hebben! https://sites.google.com/site/mobylette ... -91-sherpa . SP50 frame, SP93 tank, maar aandrijving met "kleine" snaarschijf. Niet eens het AV89 systeem, laat staan een boite relais. Maar wat een stoere Moby.

Re: Het model Ideaal????

Geplaatst: 06 mar 2020, 22:29
door Lolle
MD ik neem aan dat je de Av75 bedoeld. Zijn er ook verschillen tussen de franse en de kaptein modellen, buiten het achterlicht?
Joost, de sherpa dat vind ik ook een mooi model. Ik geloof dat Jet er ooit 1 heeft gehad.

Re: Het model Ideaal????

Geplaatst: 06 mar 2020, 23:18
door mobydilz
Ja, AV75 en Super S35A zijn wat mij betreft "identiek".
De AV79 met variateur zonder plunjers, maar mèt variateur maakte Kaptein niet voor zover ik weet.

Verschil zit hem ook in de kappen die Kaptein later om de zadelpen monteerde.
Mogelijk voor de veiligheid in opdracht van de RDW?
Verder de kleurstelling en de topsnelheid.

Die Gac sherpa is inderdaad een leuk ding; de ouwe Willem K. heeft dat helaas niet meer
mogen meemaken!

dank voor de reacties gr md

Re: Het model Ideaal????

Geplaatst: 11 mar 2020, 07:17
door mobydilz
Verwijzing naar ge-updated overzicht:
https://photos.app.goo.gl/nuKNMQJX9wq9YN7m8

Re: Het model Ideaal????

Geplaatst: 25 jan 2022, 22:35
door Lolle
Ik kreeg van Henk een mooie tekening van de Franse versie die ik hier toevoeg. Het betreft de AV76.
tekening av76 klein.jpg
Groet, Lolle

Re: Het model Ideaal????

Geplaatst: 25 jan 2022, 22:53
door mobydilz
In de administratieve gegevens van de fraaie tekening zie ik duitse termen.
Hoe kan dat ? gr jed

Re: Het model Ideaal????

Geplaatst: 26 jan 2022, 17:15
door PantinNL
mobydilz schreef:
25 jan 2022, 22:53
In de administratieve gegevens van de fraaie tekening zie ik duitse termen.
Hoe kan dat ? gr jed
Motobécane leverde ook aan Duitsland.
De importeur MOBYLETTE G M B H zat in Brackwede bij Bielefeld.
Henk

Re: Het model Ideaal????

Geplaatst: 27 jan 2022, 10:24
door mobydilz
Dat is waar, maar ik sta verbaasd, dat dat kennelijk al in de jaren 50 zo was.
Meeste duitse Moby-reclames zijn na 1960; nadrukkelijk EEG tijd en later.
gr jed

Re: Het model Ideaal????

Geplaatst: 27 jan 2022, 11:28
door JanmobyEvert
MobyJoost schreef:
06 mar 2020, 21:34
Nee, geen pobleem mee. Je weet als een ander, de Motobécane modellen, te koppelen, aan de eigen ideeën van Kaptein. Zoals maar weinig anderen schijnen te zien. Zie GAC, Raleigh, Suvega En veel meer, wijdverbreide merken, die Motobécane modellen onder licentie produceerden, met eigen aanpassingen, die zulke, interresante, modeelen hebben opgeleverd! Wat zou ik graag een GAC Sherpa hebben! https://sites.google.com/site/mobylette ... -91-sherpa . SP50 frame, SP93 tank, maar aandrijving met "kleine" snaarschijf. Niet eens het AV89 systeem, laat staan een boite relais. Maar wat een stoere Moby.
Bedoel jij deze Joost?

Re: Het model Ideaal????

Geplaatst: 27 jan 2022, 13:24
door MobyJet
JanmobyEvert schreef:
27 jan 2022, 11:28
MobyJoost schreef:
06 mar 2020, 21:34
Nee, geen pobleem mee. Je weet als een ander, de Motobécane modellen, te koppelen, aan de eigen ideeën van Kaptein. Zoals maar weinig anderen schijnen te zien. Zie GAC, Raleigh, Suvega En veel meer, wijdverbreide merken, die Motobécane modellen onder licentie produceerden, met eigen aanpassingen, die zulke, interresante, modeelen hebben opgeleverd! Wat zou ik graag een GAC Sherpa hebben! https://sites.google.com/site/mobylette ... -91-sherpa . SP50 frame, SP93 tank, maar aandrijving met "kleine" snaarschijf. Niet eens het AV89 systeem, laat staan een boite relais. Maar wat een stoere Moby.
Bedoel jij deze Joost?
Ik zou eens kunnen informeren bij degene aan wie ik die van mij verkocht (geruild) heb, als je wilt.
Hij zit nog in dezelfde dozen waarin ik hem gebracht heb, met hetzelfde doel om hem 'ooit' op te bouwen.

Ik heb hem trouwens ooit in Rotterdam (of omgeving) gekocht :mrgreen:
Ze had hem zelf meegenomen uit Spanje.

Re: Het model Ideaal????

Geplaatst: 27 jan 2022, 17:10
door mobydilz
Sorry, maar hier ontsporen we qua onderwerp;
de SP93 is mooi maar daarom nog niet de "Ideaal".
gr jed