Pagina 1 van 1

AV 50

Geplaatst: 06 okt 2011, 17:04
door wiecno
Hallo Forumleden,

Een jaar of vijf geleden reed ik op mijn Mobylette EEG op oldtimermeeting in Meddo (ieder jaar 3e weekend van september) rond. Ik werd toen aangesproken door een lid van de Magirus Deutz Club. Hij woonde in Eindhoven. Hij zei jij gaat problemen met je spoel krijgen want je hebt geen bobine. Ik heb thuis diverse Mobylettes waar er een bij is met bobine. Die kun je krijgen voor een zacht prijsje. Ik heb een afspraak gemaakt en ben er die maandagavond gelijk naar toe gegaan. Ik wist toen nog niet dat Mobylette zoveel types had. Ik kende de EEG zonder (die had mijn zuster) en met voorvering (die had ik). Dit was nieuw voor mij. En de kleur echt begin zeventiger jaren. Ik dacht gelijk die wordt niet gesloopt. In middels heeft mijn EEG 10 een externe bobine van Harry.
Op het balhoofd van deze Mobylette staat G50. Op de sticker van het motorscherm staat 50S. Jammer dat het zadel niet origineel is. Is daar aan te komen?
Ik voeg een paar plaatjes bij. Dit lijkt me een luxe uitvoering. Waren er nog andere uitvoeringen?
Alvast bedankt.
Mvg,
Wiebe

Re: AV 50

Geplaatst: 06 okt 2011, 17:12
door Franky
Heey :D Dat is geen AV50. Dat is een AV50s :P
Wat het ook uit mag maken. Ik rij er ook mee rond (viewtopic.php?f=23&t=242)
Ze waren er in rood, groen en geel als ik mij niet vergis.

Over dat zadel. Kijk eens voor de gein naar dit topic (viewtopic.php?f=30&t=501)
Het originele zadel zit namelijk niet zo heel erg lekker. Dus wil je het originele zadel wel hebben?

Re: AV 50

Geplaatst: 06 okt 2011, 18:13
door MobyJet
Hoi Wiebe, welkom op het forum!

De "luxe" uitvoering heeft chrome delen aan de zijkant van de tank.

Re: AV 50

Geplaatst: 06 okt 2011, 18:43
door GROENEKAN
Jet toch. :lol: Wiebe is al Forumlid vanaf juli en heeft al 12 bijdragen geschreven !
groet, Joop

Re: AV 50

Geplaatst: 07 okt 2011, 00:49
door peterl
Een voorloper van de AV 50is de AV 56 met 22: wielen en kwam in 1968 op de markt in de kleuren beige of zilvergrijs en kostte toen F 559,-. Een jaar later was de prijs gezakt naar F 539,- en de kleuren waren zilver en groen. Op 13 oktober 1970 moest hij F 564,- opbrengen.
Maar nu was de AV 50 op de markt gebracht en wel voor 559,- en leverbaarin de kleuren tango , groen en blue-mix. Dit was de standaard AV 50.Vandaar de S.
De wielmaat veranderde naar 21 x 2 x 2,5 . Kenmerken :kleine koplamp in kleur , benzine kraantje aan de rechterkant en geen gereedschapkastje.
In 1972 kwam de AV 50 luxe in het assortiement en de uitvoerin was: inox voorspatbord , grote witte koplamp , panelen op de zijkanten van de tank , groter
zadel , pompje in het frame en op het achterspatbord links en rechts chrome strips. Kleuren rood en groen.
De av 50 s kleuren waren rood , groen , tango of bleu-mix. 1972.

In 1974 verandert er veel en wordt de aanduiding aangepast in G 50.
De G50 s is leverbaar in 7 kleuren . Geel , lichtgroen , oranje , bleu-mix , lichtblauw , rood en groen.
Aanpassingen : grote witte koplamp , gereedschapkasje met chrome deksels en benzine kraan links op het frame.
De G 50 l kreeg ook de benzine kraan aan de lijnkerkant en soms met reserve.
De G 50 l kreeg een broertje en wel de G 50 VL. Dit is een G 50 l met vario en wel de smalle vario om beter te kunnen trekken.
Nieuw de G 50 lc dit is een luxe maar dan uitgevoerd met knipperlichten. Er zijn zijn uitvoeringen met 2 spoelen veel problemen en met 3 spoelen.

bromfietsen In het jubileum jaar 1975 kregen de namen en wel de volgende
G 50 s Mariette prijs F 855,-
G 50 l Gisette F 895,-
G50 lc Gisette F 995,-
De vario werd niet meer geimporteerd.

Het ging slecht met de verkopen en Motobecane Nederland B.V. werd opgericht in Weesp.
De aanpssing aan de G 50 waren kleinere kettingschermen en een chrome drager voor het luxe model.

tot zover Peter L

Re: AV 50

Geplaatst: 07 okt 2011, 07:39
door Harrie
Beste Peter,

Interessante samenvatting!

Harrie

Re: AV 50

Geplaatst: 07 okt 2011, 16:59
door Franky
:shock: Ben ik/Is mijn vader nou afgezet. Die van mij was F 690,- :lol: