Pagina 1 van 1

Model S4

Geplaatst: 08 okt 2011, 19:57
door Harrie
Beste forumleden,
In de loop der tijd heb ik wel de meeste modellen van Kaptein ooit ergens zien staan of rijden.
Enkele zoals onlangs de verschenen S65TT zijn super zeldzaam en zie je nooit of bijna nooit.
Nog een recente vondst van forumlid PeterL op Marktplaats de S4. De eerste Kaptein met buisframe en variateur.
Kaptein Mobylette S3 of S4 (?) uit 1955.

De volgende tekst staat erbij:
Nog helemaal origineel en compleet. Alleen handvatten zijn versleten (nog geen passende gevonden) en plasticglas in koplamp boven snelheidsmeter is ondoorzichtig geworden. Nieuwe binnenbanden, benzinekraan en chokekabel gemonteerd. Kogellagers voor en achter zijn schoongemaakt. Zie verder de losse onderdelen, extra kabels etc. Is halverwege revisie. Originele koplamp en snelheidsmeter, maar ook een vrijwel gelijke nieuwe als extra optie erbij. Alle schermen aanwezig. Chroomwerk en lakwerk is in prima staat. Loopt nog niet, maar moet voor de echte brommerhobbyist geen probleem zijn hem weer op de weg te krijgen. Is nog zonder kenteken.
Verschillende originele handleidingen / onderhoudsboekjes apart te koop: zie mijn overige advertenties.
Peter Langemeijer mailde me het volgende:
"Heb je bromfiets bekeken en volgens mij is het geen S3 ,maar de veel zeldzamere S4. Deze heeft een enkelvoudige vario en ook alleen een startkoppeling. Hij is eind 1955 geintroduceerd en later vervangen door de S 41a met plaatframe.
De spanner van het motorblok is een soort schokdemper en de geleiding aan de onderkant is een harmonica. De bovenkant scharniert in de cilinderkop op 2 naaldlagers. Een zeer bijzondere bromfiets."
Bedankt Peter voor deze informatie!


Hij staat in de folder van 1956. Ik zal die folder een keer uploaden.
Misschien weet Peter wie deze gekocht heeft?

http://link.marktplaats.nl/490114872

Groet,
Harrie

Re: Model S4

Geplaatst: 08 okt 2011, 21:00
door MobyJoost
Ja, dat is een schoonheid. Ik heb er ernstig over gedacht, erop te bieden. MobyJan heeft geboden. Misschien heeft hij hem? Groet, Joost.

Re: Model S4

Geplaatst: 16 apr 2012, 21:20
door ruudk
Ik heb wel een idee waar de S4A is gebleven...

Re: Model S4

Geplaatst: 16 apr 2012, 21:44
door GROENEKAN
Hij staat nou bij jou Ruud ??

Gr. Joop

Re: Model S4

Geplaatst: 16 apr 2012, 23:53
door MobyJoost
Geluksvogel!

Re: Model S4

Geplaatst: 17 apr 2012, 20:07
door ruudk
Ja, hij is hierheen gereden! Ik kon de deur niet dichthouden. Om het verhaal nog sterker te maken, maar wel echt waar, ik heb vroeger, toen ik een jaar of zestien was, eventjes precies dezelfde gehad, voor ik meen 20 gulden, maar dan wel ééntje in slechte staat en incompleet, ik heb er toen nooit op kunnen rijden. Ik had dus ook nooit eerder met een variateur gereden. Ik herinner me wel het geknerp van de kogeltjes van de variateur bij het voortduwen van het rijwiel. Ook de telescoopveer en gescharnierde motorophanging herinner ik me nog aardig goed, ik heb dat toen al wel met bewondering bekeken, maar heb me toen nooit gerealiseerd dat ik een heel speciaal model had! Ik weet ook niet meer, wat er daarna mee is gebeurd. Ik heb de cilinder er nog wel van bewaard, die heb ik, na bijna twintig jaar, nog steeds! Als ik toen had geweten wat ik nu weet, had ik alles bewaard!

Groeten,
Ruud

Re: Model S4

Geplaatst: 10 mar 2013, 16:52
door mobydilz
Hallo determineerders,
Zit net weer te scharrelen op het forum en na het zien van een tip van Harrie
over franse folders loop ik misschien tegen een franse S4 aan.
Het gaat om een folder uit 1955, februari.
De bovenste brommer daarop is een luxe model met voorvering.
De motor is er een met kamzuiger en trompet-uitlaat zoals de S3 van Ruudk (mijn ex-brommer)
Er is sprake van 3 versnellingen, maar je ziet duidelijk een schermkap van een variateur.
Ik heb het gevoel, dat die S4 van Kaptein dus geen solistisch avontuur van de ouwe Willem was
en dat Motobécane hem daarin voor ging.
kijk ook maar eens op: http://www.bibliotobec.org/gallery/pict ... tegory/211

groet mobydilz

Re: Model S4

Geplaatst: 11 mar 2013, 00:55
door peterl
De Kaptein S4 is geen probeersel van Willem maar een franse ontwikkeling. Het was daar verboden om bromfietsen in de handel te brengen met versnellingen. Motobecane had daar het volgende opgevonden . Monteer een vario maar zorg dat de poulie in stappen verschuift en dit werd bereikt door een veerbelaste kogel in de poulie ,die over een hobbel gedrukt moest worden. zo ontstonden er 3 versnellingen , maar de motor moest scharnierbaar opgehangen worden en teruggedrukt worden.De ophanging was met naaldlagers in de cilinderkop en een telescoopveer onder de bracket. Voor de geleiding zorgde een harmonika contructie.De vario werd door Kaptein toegepast op de S4,S41 en transporter voor export naar Belgie.
Het plotselinge overschakelen gaf een spanningspiek van krachten in de V-snaar en deze was hier niet tegen bestand. Het veerbelaste kogeltje werd weggelaten en de constant vario was geboren.

Peterl

Re: Model S4

Geplaatst: 11 mar 2013, 09:34
door Harrie
En op de S44 natuurlijk: mijn eerste bromfiets.
Harrie

Re: Model S4

Geplaatst: 11 mar 2013, 21:15
door ruudk
Nog een vraagje aan PeterL,
Weet je ook waarom de eerste variateur per se in stappen moest verschuiven?
Waarom mocht dit niet al in het begin in een continue manier gebeuren?
Of was dat geforceerd stapsgewijs verschuiven (met het geveerde kogeltje) enkel om versnellingen van een niet-automaat zo getrouw mogelijk na te bootsen?
Groeten,
Ruud

Re: Model S4

Geplaatst: 12 mar 2013, 01:07
door peterl
De franse wetgeving wilde geen versnellingsbromfietsen hebben , zo ook geen bromfietsen met een buddy. Om de acceleratie te verbeteren zat dat kogeltje en hobbel in het systeem . Het toerental (rotatiefrequentie) ging dan omhoog.

Re: Model S4

Geplaatst: 12 mar 2013, 19:36
door ruudk
A-ha, bedankt.
Ook mijn variateur heeft drie versnellingen, maar hij werkt niet met het geveerde kogeltje.
Bij mijn Kaptein verschuiven de beide poeliehelften ongelijktijdig, dit zijn de twee schakelmomenten.
Het gebeurt dus stapsgewijs maar wel vloeiend. Is dit in jouw ogen dan een stapsgewijze of een continue variateur?

Re: Model S4

Geplaatst: 11 jun 2013, 00:04
door peterl
Een wel heel late reactie op de vario. Het is een continu vario, de beide helften verschuiven wel .

peterl

Re: Model S4

Geplaatst: 11 jun 2013, 19:45
door ruudk
Ja precies, het veersysteem met hobbeltjes, wat ik dus niet heb, zou het systeem veranderen in een echt stapsgewijs schakelsysteem.
Nu gaat het inderdaad vrij vloeiend, nagenoeg continu dus.
Ruudk

Re: Model S4

Geplaatst: 12 jun 2013, 00:35
door Harrie
Mijn S41a heeft dat systeem wel; je moet daarbij even het gas iets loslaten om te schakelen.
Ik heb die brommer nog niet gekentekend. Is eigenlijk jammer dat die niet op de weg komt.
Als ik volgend jaar tijd heb ga ik alles nalopen en eventueel verkopen of laten kentekenen.
Groet,
Harrie