Overeenkomsten en verschillen

Wissel hier informatie uit over de uitgebrachte modellen en uitvoeringen.
Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Overeenkomsten en verschillen

Ongelezen bericht door MobyJoost » 07 nov 2020, 20:50

Het is een bekend verschijnsel, dat veel Moby enthousiasten, vooral nieuwkomers, het idee hebben, dat de meeste onderdelen uitwisselbaar zijn, tussen modellen. Dat is gedeeltelijk zo, maar veel minder, dan je zou denken. Modellen lijken op elkaar, omdat Motobécane veel aandacht besteed, aan de ontwerpen, als een samenhangend geheel. Details verschillen veel, ook door kleine aanpassingen, door de jaren heen. Het was Henk, die me, op een heel ander forum, jaren geleden (toen heette hij nog "de Baron") daar op wees. Eyeopener. Nog veel later struikelde ik op TobecOnline, op de "fiches LRA" . Geen idee, wat dat precies inhoud, maar er zijn bergen details te vinden, die je vooral duidelijk maken, hoe veel verschillen er zijn en die, als je bereid bent een beetje te studeren en denken, je kunnen behoeden voor het kopen van onderdelen, die wel de juiste lijken te zijn, maar helaas toch niet passen. De duidelijkste voorbeelden zijn beenkappen en Neiman slotjes. Vooral van die slotjes zijn er talloze, ook voor andere brommers. Denk je er één te kopen die past en verkocht wordt als Mobylette slotje, blijkt het een Puch maxi slotje te zijn. Bijvoorbeeld. Weer een reden, het oude onderdeel nooit weg te gooien en mee te nemen naar beurzen ( als die er ooit weer zijn).
Let op; er zijn 5 pagina's, dus je kan je lol op. En niet voor Kaptein, maar voor Motobécane ( voor mij altijd de referentie, want de basis voor alle niet Franse "onder licencie" producenten, zoals Kaptein. En dat zijn er nogal wat, over de wereld verspreid). http://lach6398.odns.fr/fiches-lra.html

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Overeenkomsten en verschillen

Ongelezen bericht door PantinNL » 07 jan 2021, 15:09

Hallo Joost,
Les fiches Liaisons Réparations Agents (LRA) zijn de technische publicaties voor de dealers van Motobécane en Motoconfort.
Ik blijf me nog steeds verbazen over alles wat indertijd bedacht is. In de tweede helft van dit jaar zal hier en daar wel een motorbeurs gehouden worden.
Henk

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1860
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: Overeenkomsten en verschillen

Ongelezen bericht door mobydilz » 07 jan 2021, 20:14

Hoi Joost,
Een pagina telt ca 15 onderpagina's x5 is iets van 75 pagina's
gelukkig verluchtigd met tekeningen, maar wel in het frans.
Nascholing voor gevorderden; wanneer zijn de tentamens gepland?

un grand merci à vous! md

Plaats reactie