Overeenkomsten en verschillen
Geplaatst: 07 nov 2020, 20:50
Het is een bekend verschijnsel, dat veel Moby enthousiasten, vooral nieuwkomers, het idee hebben, dat de meeste onderdelen uitwisselbaar zijn, tussen modellen. Dat is gedeeltelijk zo, maar veel minder, dan je zou denken. Modellen lijken op elkaar, omdat Motobécane veel aandacht besteed, aan de ontwerpen, als een samenhangend geheel. Details verschillen veel, ook door kleine aanpassingen, door de jaren heen. Het was Henk, die me, op een heel ander forum, jaren geleden (toen heette hij nog "de Baron") daar op wees. Eyeopener. Nog veel later struikelde ik op TobecOnline, op de "fiches LRA" . Geen idee, wat dat precies inhoud, maar er zijn bergen details te vinden, die je vooral duidelijk maken, hoe veel verschillen er zijn en die, als je bereid bent een beetje te studeren en denken, je kunnen behoeden voor het kopen van onderdelen, die wel de juiste lijken te zijn, maar helaas toch niet passen. De duidelijkste voorbeelden zijn beenkappen en Neiman slotjes. Vooral van die slotjes zijn er talloze, ook voor andere brommers. Denk je er één te kopen die past en verkocht wordt als Mobylette slotje, blijkt het een Puch maxi slotje te zijn. Bijvoorbeeld. Weer een reden, het oude onderdeel nooit weg te gooien en mee te nemen naar beurzen ( als die er ooit weer zijn).
Let op; er zijn 5 pagina's, dus je kan je lol op. En niet voor Kaptein, maar voor Motobécane ( voor mij altijd de referentie, want de basis voor alle niet Franse "onder licencie" producenten, zoals Kaptein. En dat zijn er nogal wat, over de wereld verspreid). http://lach6398.odns.fr/fiches-lra.html
Let op; er zijn 5 pagina's, dus je kan je lol op. En niet voor Kaptein, maar voor Motobécane ( voor mij altijd de referentie, want de basis voor alle niet Franse "onder licencie" producenten, zoals Kaptein. En dat zijn er nogal wat, over de wereld verspreid). http://lach6398.odns.fr/fiches-lra.html