S1A : welk motorblok?

Wissel hier informatie uit over de uitgebrachte modellen en uitvoeringen.
Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

S1A : welk motorblok?

Ongelezen bericht door ruudk » 06 feb 2021, 21:25

Hoi,
Elders beweerde ik zomaar, geen idee waarom, dat het model Kaptein Mobylette S1A hetzelfde motorblok had als de S2A, dus het AV7 motorblok.
Nu begin ik te twijfelen, ook vanwege Lolle zijn opmerking bij mijn advertentie van de S14A, en omdat ik ook een advertentie van de S1A (genoemd S1 serie 1956) tegenkwam op internet waarin de S1A dus ook een kamzuigerblok had.
Als ik jou goed heb begrepen, Lolle, zeg jij dat de in de S14A-advertentie genoemde "oerkracht" van de S14A moet worden gezien ten opzichte van het tammere equivalente S1A model, omdat de S1A dus nog een kamzuiger zou hebben en de S14A dus gewoon al sterker is omdat de S14A simpelweg een AV7 motorblok heeft. In dat licht is er dan ook, zoals Lolle oreerde, niet per se meer van de S14A te verwachten dan dat het een AV7-blok heeft. Geen extra grote carb of spoelpoorten. We gaan het over een week of drie/vier bekijken.

Is de S1A enkel met kamzuigerblok uitgevoerd? Of misschien later ook nog met AV7-blok? Dan zou de S1A simpelweg een S14A zonder koppeling zijn. Dat zou wel heel weinig onderscheid zijn.
Ik denk dat Lolle gelijk krijgt, S1A met alleen kamzuigerblok dus. Modelman MobyDilz misschien nog wat toevoegingen?
Groet,
Rudolf

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1860
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: S1A : welk motorblok?

Ongelezen bericht door mobydilz » 06 feb 2021, 22:18

Wel, ik word aangesproken op het bestaan van de S1a met hetzij de AV3/S1 kamzuigermotor hetzij met AV7 motor, omkeerspoeling.

Vroeger, toen ik nog redelijk bij verstand was en mijn baas me met een gevulde bus met mensen op pad durfde te sturen, ja in die tijd heb ik een schema gemaakt waarin ik de S1a in 1955 en 56 de AV3/S1 kamzuigermotor toewees. Nu net kijk ik tussen de folders op het forum en zie ik een S1a in 1957 figureren met een AV7 motor met aageklemde uitlaat. https://www.mobyletteforum.com/folders/folders.htm

Inmiddels ben ik met pensioen en behoorlijk achteruitgekacheld achter de geraniums en door de corona-paniek, maar ik verlaat me maar op de folders die de goede bedoelingen van Willem Kaptein en zijn medewerkers ventileren.
Als je me vraagt: heb je ooit een S1a uit 1956 of 1957 in handen gehad, dan zeg ik nee; zelfs niet bewust zien staan. Maar als je ze ziet en je bent je van deze problematiek bewust, dan kijk je natuurlijk 3x zo scherp.

Ben nu nog benieuwd of de S14 dus echt een andere carb, spoelpoorten of turbo heeft die extra verschil geven. Hou ons op de hoogte.
groet md

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: S1A : welk motorblok?

Ongelezen bericht door Lolle » 06 feb 2021, 23:16

Je hebt gelijk Rudolf dat de S1a in de folder van 1957 een av7 blokje heeft. ik ging even van mijn eigen S1a uit die van 1956 is en nog een AV3 blokje heeft. Dit klopt ook met de folder. Daarnaast mis ik de S14 in de folders. ik neem aan dat het cilindertje, net als de andere kapteinblokje, een tuit heeft voor de uitlaat en geproduceerd door Mahle in Duitsland. Voor mijn gevoel is het een S1a met dimoby koppeling. Maar dit is natuurlijk nergens op gebaseerd.

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: S1A : welk motorblok?

Ongelezen bericht door PantinNL » 06 feb 2021, 23:38

Vrienden,

Ik heb e.e.a. al in 1999 uitgezocht.

S1 uit 1955: kamzuiger
S1 uit 1956: kamzuiger
S1a uit 1957: AV7 volgens Schnürle principe (omkeerspoeling).

Bij de introductie van de hardverchroomde cilinder met kamzuiger van de S2 en S3 in 1955 werd al wat meer vermogen bereikt.
Bij de overgang naar AV7 van de verschillende modellen in 1957 werd dat hogere vermogen nog eens verbeterd.
De S1 werd pas in 1957 krachtiger, wanneer deze simpele variant als S1a uitgevoerd wordt met de krachtigere AV7-motor.
Waarschijnlijk is de S14 een S1a met dimoby-koppeling.
Dat Russisch verhaal over de S14 wordt straks onderstreept of onderuit gehaald.
Ik ben benieuwd.

Henk van Kessel

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: S1A : welk motorblok?

Ongelezen bericht door Lolle » 24 apr 2021, 23:09

ruudk schreef:
06 feb 2021, 21:25

Als ik jou goed heb begrepen, Lolle, zeg jij dat de in de S14A-advertentie genoemde "oerkracht" van de S14A moet worden gezien ten opzichte van het tammere equivalente S1A model, omdat de S1A dus nog een kamzuiger zou hebben en de S14A dus gewoon al sterker is omdat de S14A simpelweg een AV7 motorblok heeft. In dat licht is er dan ook, zoals Lolle oreerde, niet per se meer van de S14A te verwachten dan dat het een AV7-blok heeft. Geen extra grote carb of spoelpoorten. We gaan het over een week of drie/vier bekijken.

Groet,
Rudolf
ik ben benieuwd Rudolf wat je bevindingen zijn.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: S1A : welk motorblok?

Ongelezen bericht door ruudk » 25 apr 2021, 20:20

Ik ben net van de week aan het motorblok begonnen, Lolle.
Ik had eerst het frame opgeknapt.

Eerst maak ik het blok schoon, voordat het uit elkaar gaat.
Het is erg vies, een soort plakkerige zand/oliekoek.
Dus uren en uren schoonmaakwerk.
Ik denk komende week een update van het blok.

Ruud

Plaats reactie