Kaptein Mobylette S65B
Kaptein Mobylette S65B
Hallo,
afgelopen maandag heb ik een Kaptein Mobylette aangeschaft, op het kentekenbewijs staat type S65B, is dat een gangbaar of zeldzamer type ?
De vorige eigenaar wist er verder niet veel over te vertellen, zo is het bouwjaar onbekend. Zou ik daar nog achter kunnen komen en hoe ?
En dan loopt het ding uiteraard op mengsmering, maar welke verhouding moet ik nemen ?
Ik hoop dat iemand mij bovenstaande vragen kan beantwoorden !
Alvast bedankt en groetjes,
Ramon !
afgelopen maandag heb ik een Kaptein Mobylette aangeschaft, op het kentekenbewijs staat type S65B, is dat een gangbaar of zeldzamer type ?
De vorige eigenaar wist er verder niet veel over te vertellen, zo is het bouwjaar onbekend. Zou ik daar nog achter kunnen komen en hoe ?
En dan loopt het ding uiteraard op mengsmering, maar welke verhouding moet ik nemen ?
Ik hoop dat iemand mij bovenstaande vragen kan beantwoorden !
Alvast bedankt en groetjes,
Ramon !
Re: Kaptein Mobylette S65B
Hoi Ramon, Misschien kan je een foto plaatsen. Als je brommer nog z'n originele carburateur heeft, staat er op de vlotterkamer een nummer. Daarin is het bouwjaar verwerkt. Bv AR2 87 679 H 9/67.AR2 is het type carburateur,87 betekent 8,7 mm diameter.9,10,11,12,13,14 betekenen resp 9mm,10mm,11mm,12mm,13mm en 14mm(maar is je brommer een Nederlandse, dan is het waarschijnlijk een 8,7.). Ook kan je nummers vinden in de velgen, als ze niet teveel verroest zijn. Geen plaatje op de cylinderkop?
Volgens deze lijst: http://www.pantin.nl/data.htm , is het een Moby Sport, gemaakt van 1962 tot 1969, wat betekent, dat er waarschijnlijk meerdere uitvoeringen zijn met kleine of grote verschillen. Dus een foto is wel interressant.Succes, Joost.
Volgens deze lijst: http://www.pantin.nl/data.htm , is het een Moby Sport, gemaakt van 1962 tot 1969, wat betekent, dat er waarschijnlijk meerdere uitvoeringen zijn met kleine of grote verschillen. Dus een foto is wel interressant.Succes, Joost.
- MobyJet
- Beheerder
- Berichten: 6323
- Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
- Woonplaats: Rijk van Nijmegen
- Contacteer:
Re: Kaptein Mobylette S65B
Ik zou niet teveel waarde hechten aan het type dat op je kenteken staat.. Weet wel dat er voor diverse Mobylettes gekozen kon worden tussen 6 types met de kentekenschouwing.. De documentatie wat dit betreft is erg slecht. Hopelijk kunnen we dit met z'n allen wat beter in kaart brengen.
Dit is je eerste Mobylette begrijp ik? Leuk hoor!
Let wel op: Mobylette is een virus dat zich snel uitbreid en verspreid door je hele schuur!
Dit is je eerste Mobylette begrijp ik? Leuk hoor!
Let wel op: Mobylette is een virus dat zich snel uitbreid en verspreid door je hele schuur!
Re: Kaptein Mobylette S65B
B.F.
De aanduiding S65TT slaat op een gruwelijk zeldzaam type: de elektronic.
Ik denk dat jouw S65B het een overgangsmodel is van S35B super naar de AV55.
Foto graag!
Ik heb ook nog een persfoto gevonden.
Groet,
H.
De aanduiding S65TT slaat op een gruwelijk zeldzaam type: de elektronic.
Ik denk dat jouw S65B het een overgangsmodel is van S35B super naar de AV55.
Foto graag!
Ik heb ook nog een persfoto gevonden.
Groet,
H.
Laatst gewijzigd door Moby-chaudron op 20 feb 2010, 18:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Kaptein Mobylette S65B
Alvast bedankt voor de reacties. Het is inderdaad m'n eerste Mobylette !!!!!
Maar welke mengverhouding moet ik voor de brandstof gebruiken ?
Maar welke mengverhouding moet ik voor de brandstof gebruiken ?
Re: Kaptein Mobylette S65B
Beste Ramleen,
De mengverhouding is een populaire topic op menig forums.
Zelf meng ik 1:35 en ben er niet vies van om enkele milliliters TSL per tank er door te mengen voor de noodloopeigenschappen.
Ik mix olie half-synthetisch altijd zelf door de Euro 95.
We moeten dit eigenlijk eens allemaal in een mobylette-norm vastleggen.
Groet,
H.
De mengverhouding is een populaire topic op menig forums.
Zelf meng ik 1:35 en ben er niet vies van om enkele milliliters TSL per tank er door te mengen voor de noodloopeigenschappen.
Ik mix olie half-synthetisch altijd zelf door de Euro 95.
We moeten dit eigenlijk eens allemaal in een mobylette-norm vastleggen.
Groet,
H.
Re: Kaptein Mobylette S65B
Ik zou graag enkele foto's toevoegen, maar hoe moet dat in Godsnaam ???
- MobyJet
- Beheerder
- Berichten: 6323
- Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
- Woonplaats: Rijk van Nijmegen
- Contacteer:
Re: Kaptein Mobylette S65B
ramleen schreef:Ik zou graag enkele foto's toevoegen, maar hoe moet dat in Godsnaam ???
MobyJet schreef: Afbeeldingen
Alle gebruikers kunnen afbeeldingen toevoegen in hun bericht.
Dit doe je door de link tussen tags te zetten: [img]link[/img]
Dit werkt dus alleen als de foto’s elders op internet staan.
Re: Kaptein Mobylette S65B
Hier dus enkele foto's van m'n Kaptein Mobylette S65B !!!
- MobyJet
- Beheerder
- Berichten: 6323
- Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
- Woonplaats: Rijk van Nijmegen
- Contacteer:
Re: Kaptein Mobylette S65B
het moet wel een .jpg (foto) bestand zijnramleen schreef:
Hier dus enkele foto's van m'n Kaptein Mobylette S65B !!!
Re: Kaptein Mobylette S65B
Wat het mengsmeren betreft, moet je de opgegeven verhouding van de oliefabrikant respekteren, eerder dan wat er mogelijks op de tankdop gegrift staat of zelfs in de handleiding. In de handleiding zal men immers de verhouding vermelden van de aanbevolen oliefabrikant en het type olie dat men opgeeft. Ik rijd zelf al jaaaaren op Castrol TTS in een verhouding van 1 op 50. Ik heb er nog nimmer problemen mee gehad en dus blijf ik erbij (al moet ik nu wel noodgedwongen uitwijken naar de nieuwe versie). Zou ik nu met die Castrol opeens op 1:25 beginnen mengen in mijn moby omdat het zo in 'het boekje' staat (1 op 25), dan zou ik om de haverklap mijn uitlaat mogen ondersteboven houden om de vettigheid eruit te laten lopen.
Re: Kaptein Mobylette S65B
Eerst je plaatje uploaden naar bv: http://nl.tinypic.com/login.php (bedankt, Henk). Dan de URL van je geüploade plaatje plaatsen, zoals MobyJet schreef.
Re: Kaptein Mobylette S65B
Ik denk dat je je originele foto's eerst wat zal moeten verkleinen. Als je niet weet hoe je dat moet aanpakken, mail je me anders maar je foto's eens door en dan plaats ik ze hier wel voor je.
Is dit dan het befaamde model van Mobylette welke de Fransen steevast 'un bleu' plachten te noemen?
Is dit dan het befaamde model van Mobylette welke de Fransen steevast 'un bleu' plachten te noemen?
Foto's uploaden
Beste Ramleen,
Maak op de volgende site een gratis account aan:
http://nl.tinypic.com/login.php
Je kunt op zo'n account jouw foto's plaatsen.
Er wordt ook aangegeven hoe je de link legt naar de foto vanaf een forum.
Het is erg gebruiksvriendelijk.
Het formaat van de foto dient bij voorkeur .jpg te zijn.
Groet,
H.
Maak op de volgende site een gratis account aan:
http://nl.tinypic.com/login.php
Je kunt op zo'n account jouw foto's plaatsen.
Er wordt ook aangegeven hoe je de link legt naar de foto vanaf een forum.
Het is erg gebruiksvriendelijk.
Het formaat van de foto dient bij voorkeur .jpg te zijn.
Groet,
H.
Re: Kaptein Mobylette S65B
Dat is wel erg klein, maar ook een hele mooie brommer. Ik had haar al op marktplaats gezien en even met de gadachte gespeeld, er op te bieden. 4 Mobylettes in je woonkaner is wel genoeg, dus nu is zij van jou. Gefeliciteerd. Ben je al achter het bouwjaar? ik schat ongeveer 1965. In 1967 werden weer veel modellen van een facelift voorzien. Niet altijd een esthetische opwaardering. Hoe ouder, hoe ronder en sierlijker de modellen zijn. In 1967 werd ook de EEG onder handen genomen en vierkanter gemaakt. Voor mij is dat model daarmee om zeep geholpen. Groet, Joost.
- MobyJet
- Beheerder
- Berichten: 6323
- Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
- Woonplaats: Rijk van Nijmegen
- Contacteer:
Re: Kaptein Mobylette S65B
Dat is een mooie moby zeg!
En apart die achterveren, chique!
Ga je er nog mee naar de rdw?
En apart die achterveren, chique!
Ga je er nog mee naar de rdw?
Re: Kaptein Mobylette S65B
Hoezo naar de RDW, er zit een kenteken bij dus dan hoeft dat toch niet ?MobyJet schreef:Dat is een mooie moby zeg!
En apart die achterveren, chique!
Ga je er nog mee naar de rdw?
Re: Kaptein Mobylette S65B
Bouwjaar ben ik nog niet achter.....MobyJoost schreef:Dat is wel erg klein, maar ook een hele mooie brommer. Ik had haar al op marktplaats gezien en even met de gadachte gespeeld, er op te bieden. 4 Mobylettes in je woonkaner is wel genoeg, dus nu is zij van jou. Gefeliciteerd. Ben je al achter het bouwjaar? ik schat ongeveer 1965. In 1967 werden weer veel modellen van een facelift voorzien. Niet altijd een esthetische opwaardering. Hoe ouder, hoe ronder en sierlijker de modellen zijn. In 1967 werd ook de EEG onder handen genomen en vierkanter gemaakt. Voor mij is dat model daarmee om zeep geholpen. Groet, Joost.
Bedankt voor je felicitatie !!!
- MobyJet
- Beheerder
- Berichten: 6323
- Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
- Woonplaats: Rijk van Nijmegen
- Contacteer:
Re: Kaptein Mobylette S65B
Dan niet nee. Was te snel met oordelen, omdat ik er geen plaat op zag zitten.ramleen schreef:Hoezo naar de RDW, er zit een kenteken bij dus dan hoeft dat toch niet ?MobyJet schreef:Dat is een mooie moby zeg!
En apart die achterveren, chique!
Ga je er nog mee naar de rdw?
Ideaal zeg!
Re: Kaptein Mobylette S65B
Beste Ramleen,
Inderdaad de Super 35 / AV55 die bij Fongers in Groningen werd geassembleerd.
Groet,
H.
Inderdaad de Super 35 / AV55 die bij Fongers in Groningen werd geassembleerd.
Groet,
H.
Re: Kaptein Mobylette S65B
Vanaf welk jaar en wanneer stopte de produktie ?Moby-chaudron schreef:Beste Ramleen,
Inderdaad de Super 35 / AV55 die bij Fongers in Groningen werd geassembleerd.
Groet,
H.
Re: Kaptein Mobylette S65B
Beste Ramleen,
Allereerst nog een opmerking over de term S65B
Jouw overgangsmodel heet niet S65B, maar AV 65B.
Ik schat dat die fase zich afspeelde in de periode 66-68.
Kijk even op het vlotterhuis van jouw carburateur. Je weet dan het productiejaar.
De S65B was de MobySport (vrij zeldzaam); ik ken er slechts enkele in Nederland.
De Franse tegenhanger SP98 doet het wat dat betreft beter in Nederland.
Er zijn er de laatste jaren diverse gerestaureerd en een vijftal restauratieprojecten loopt nog.
Kost wel veel tijd, geld en moeite om alles bijeen te scharrelen, maar dat gaat wel lukken.
De SP98 is voor mij een van de beste ontwerpen; alleen mis ik daarop een hydraulisch gedempte veervork.
Twee SP98's ergens in een Frans dorpje bij een erg goed hotel-restaurant.
Groet,
H.
Allereerst nog een opmerking over de term S65B
Jouw overgangsmodel heet niet S65B, maar AV 65B.
Ik schat dat die fase zich afspeelde in de periode 66-68.
Kijk even op het vlotterhuis van jouw carburateur. Je weet dan het productiejaar.
De S65B was de MobySport (vrij zeldzaam); ik ken er slechts enkele in Nederland.
De Franse tegenhanger SP98 doet het wat dat betreft beter in Nederland.
Er zijn er de laatste jaren diverse gerestaureerd en een vijftal restauratieprojecten loopt nog.
Kost wel veel tijd, geld en moeite om alles bijeen te scharrelen, maar dat gaat wel lukken.
De SP98 is voor mij een van de beste ontwerpen; alleen mis ik daarop een hydraulisch gedempte veervork.
Twee SP98's ergens in een Frans dorpje bij een erg goed hotel-restaurant.
Groet,
H.