welke motor bij type mobylette

Wissel hier informatie uit over de uitgebrachte modellen en uitvoeringen.
mobyletjan
Berichten: 148
Lid geworden op: 17 dec 2012, 10:58

welke motor bij type mobylette

Ongelezen bericht door mobyletjan » 28 mar 2022, 08:22

is er een lijst van welke type motor bij welk type mobylette hoort ?

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1860
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: welke motor bij type mobylette

Ongelezen bericht door mobydilz » 28 mar 2022, 08:58

https://photos.app.goo.gl/tfyVLsuqdgrsMj4f8

Dit is wat ik eraan gedaan heb, maar of het nauwkeurig genoeg is voor je vragen moet je maar even bekijken.
gr jed

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6312
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: welke motor bij type mobylette

Ongelezen bericht door MobyJet » 28 mar 2022, 15:42

Mooi overzicht JE

Ooit heb ik een keer een partij blokken overgenomen waar ook de oude cilinders met wartel meer aan de zijkant bij zaten. Deze heb ik toen niet herkend als mobylette en weg gedaan.
Ik vermoedde hier ook de blokken van te hebben, maar de oudste blokken die ik heb, en die in die beruchte krat zitten, schaar ik even onder EEG-blokken. Maar ik heb dus geen vergelijking.
Begrijp ik uit jouw tekeningen goed, dat de oude blokken platter zijn aan de bovenkant en ik die echt wel zou kunnen onderscheiden van de voor mij bekende AV7 blokken?
Het kan ook zijn dat ik ze toen meteen al weg heb gedaan, omdat ik dacht dat het geen mobylette was.
In beide gevallen prima, want ik heb er toch geen model voor. Maar ik ben wel even nieuwsgierig ;)

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1860
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: welke motor bij type mobylette

Ongelezen bericht door mobydilz » 28 mar 2022, 17:51

Hoi jet,
De AV3 en AV31 motor met koppeling evenals de AV35 motor hadden een kamzuiger en een asymmetrische bouw;
wat jij wrsch bedoelt als je het hebt over de wartel voor de uitlaat aan de zijkant. Die wartel was van messing en telde
zeker 10 nokjes of tandjes om grip te hebben bij het losdraaien.

De AV7 kennen we van de EEG in zijn franse vorm met ronde kop. Zeskante wartel voor de uitlaat.
LET OP: Kaptein had van 1956 tot 1963 meen ik een cylinder met een uitlaat-tuit waarop de uitlaat geklemd zat met een strop.
De afgeplatte kop werd ook algemeen toegepast op de Kapteinmotoren.
De zware franse brommers met AV7 motor hadden ook die afgeplatte kop.

https://photos.app.goo.gl/DRGo4UVu92GEuybe9

Bij deze fotoreeks kun je diverse vroege modellen zien met AV3 AV31 AV35 en varianten van de AV7 motoren.
gr jed

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6312
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: welke motor bij type mobylette

Ongelezen bericht door MobyJet » 28 mar 2022, 18:33

Ik heb mezelf blijkbaar niet duidelijk verwoord :D
Toch bedankt voor je uitgebreide verhaal!
Mijn definitie van 'blok' ligt anders.

Ik heb hier blokjes liggen, waarvan ik mij afvraag of het AV3 (of andere pre AV7) blokjes zijn. Zonder cilinders (en zuigers) waar ik ze aan had kunnen herkennen.

Eigenlijk ben ik dus op zoek naar een foto of ander voorbeeld van een AV3 blok. Niet onder een brommer, want daar zie ik te weinig op.
Tenzij de carters hetzelfde zijn als een AV7 blok. Dan is mijn vraag ook beantwoord.

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1860
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: welke motor bij type mobylette

Ongelezen bericht door mobydilz » 29 mar 2022, 09:58

Ja Jet, we hebben langs elkaar heen zitten praten. Voor mij is een motorblok de hele motor eventueel zonder carb en externe onderdelen van de ontsteking en de uitlaat, maar jij vat het meer op als het "onderblok" dwz krukas met carter heb ik de indruk.
Bij de AV3 en AV35 is het carter lager dan bij de AV7 die al de aanzetten van de spoelpoorten bevat. Als je kijkt naar de onderpakking van de cylinder
is het verschil met de AV7 groot. De bovenzijden van de carterhelften vormen een groot pasvlak voor de brede cylindervoeten van de AV3 en AV35 cylinder. De ruimte voor de drijfstang en de spoeling oogt bescheiden.
De AV3 en AV35 hebben korte draadeinden en de AV7 en latere blokken hebben allemaal lange draadeinden.
AV3 carter met draadeindjes en zonder.jpg
carter-moteur-av7 verkl.jpg
De bovenste is het carter van de AV3, waarin nog kleine draadeindjes geschroefd zitten. gr jed
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1860
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: welke motor bij type mobylette

Ongelezen bericht door mobydilz » 29 mar 2022, 10:04

@ Mobyletjan:
In deze overzichten staan op een aantal pagina's ook de toegepaste motorypen vermeld. gr jed
https://goo.gl/photos/kB3sxYEJ98J4FXJh6

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6312
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: welke motor bij type mobylette

Ongelezen bericht door MobyJet » 29 mar 2022, 11:14

Dank je.
Dit was inderdaad wat ik bedoelde met 'platter aan de bovenkant', dan had ik het toch goed gezien.

Deze heb ik niet.

Het komt mij wel bekend voor, dus ik denk dat ik ze wel had bij die partij, jaar of 12 geleden. Of ze zijn naar het oud ijzer gegaan, of weggegeven als Peugeot of andere blokjes.

Ik ben weer wat wijzer in ieder geval :D

mobyletjan
Berichten: 148
Lid geworden op: 17 dec 2012, 10:58

Re: welke motor bij type mobylette

Ongelezen bericht door mobyletjan » 29 mar 2022, 11:47

Bedankt voor de voor mijn nuttige informatie ben weer war wijzer geworden.

Plaats reactie