verschil franse en nederlandse av3?
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 17 nov 2011, 13:34
verschil franse en nederlandse av3?
hallo wie kan mij percies vertellen welke verschillen er zitten tussen een nerderlands en frans model kapitein av3
ik ben zins kort in het bezit van een av3 uit 1951 ik denk een nederlandsmodel maar zeker weten doe ik dat niet wel vindt ik het vreemd dat ik een gewone bagage drager heb en alle andere plaatjes van av3 die ik heb gezien een platte bagage drager hebben met een platte stang direct naar onderen wie heeft info en/of afbeeldingen voor mij
alvast hartelijke dank
ik ga hem geheel opknappen deze winter maar zoek eerst info rond dit model
ik ben zins kort in het bezit van een av3 uit 1951 ik denk een nederlandsmodel maar zeker weten doe ik dat niet wel vindt ik het vreemd dat ik een gewone bagage drager heb en alle andere plaatjes van av3 die ik heb gezien een platte bagage drager hebben met een platte stang direct naar onderen wie heeft info en/of afbeeldingen voor mij
alvast hartelijke dank
ik ga hem geheel opknappen deze winter maar zoek eerst info rond dit model
- MobyJet
- Beheerder
- Berichten: 6325
- Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
- Woonplaats: Rijk van Nijmegen
- Contacteer:
Re: verschil franse en nederlandse av3?
Mod: verplaatst naar modellen
Re: verschil franse en nederlandse av3?
Dit is een Kaptein met Nederlandse bagagedrager en Kaptein omafietsstandaard.
Zit er een dynamo op ?????
Harrie
Zit er een dynamo op ?????
Harrie
Re: verschil franse en nederlandse av3?
Wat staat er op het plaatje op het balhoofd? Lijkt me dat dat, als de bagagedrager het niet doet, wel uitsluitsel kan geven.
Die dynamo is er waarschijnlijk opgezet, nadat de lichtspoel het begaf. Groet, Joost.
Die dynamo is er waarschijnlijk opgezet, nadat de lichtspoel het begaf. Groet, Joost.
Re: verschil franse en nederlandse av3?
Juist en dat verbaast mij. De fietsdynamo met zijn slippend wieltje ga je toch niet inzetten bij een defecte spoel.MobyJoost schreef: Die dynamo is er waarschijnlijk opgezet, nadat de lichtspoel het begaf. Groet, Joost.
Waarschijnlijk zit er alleen een draad los.
Het model heeft meer Kaptein kenmerken: velgen, jasbeschermer en koplamp; allemaal Kapteinkenmerken.
Groet,
Harrie
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 17 nov 2011, 13:34
Re: verschil franse en nederlandse av3?
hallo allemaal
als ik de reacties zo lees is mijn kapitein een nederlans model
wat ik nog graag wil weten welke verschillen heeft hij met het franse type?
op het balhooft staat een sticker met een logo van kaptein
arnhem holland en onderaan licentie motobecane dat is dus weer frans?
ik heb ff gekeken de dynamo is er inderdaad later opgezet met een losbeugeltje en er is toen een gat in de jasbeschermer geknipt [zonde voor de jasbeschermer ]
en onderaan de motor hangt een los draadje deze zal van de licht spoel zijn neem ik aan
ik zal de dynamo verwijderen en de lamp weer via de licht spel aansluiten
als ik genoeg info heb wil ik graag beginnen met het opknappen
groet wietse
als ik de reacties zo lees is mijn kapitein een nederlans model
wat ik nog graag wil weten welke verschillen heeft hij met het franse type?
op het balhooft staat een sticker met een logo van kaptein
arnhem holland en onderaan licentie motobecane dat is dus weer frans?
ik heb ff gekeken de dynamo is er inderdaad later opgezet met een losbeugeltje en er is toen een gat in de jasbeschermer geknipt [zonde voor de jasbeschermer ]
en onderaan de motor hangt een los draadje deze zal van de licht spoel zijn neem ik aan
ik zal de dynamo verwijderen en de lamp weer via de licht spel aansluiten
als ik genoeg info heb wil ik graag beginnen met het opknappen
groet wietse
Re: verschil franse en nederlandse av3?
Hallo Wietse,
De mij bekende, meest in het oog springende, verschillen tussen de Nederlandse (Kaptein) en de Franse (Motobécane) Mobylette AV3 zijn:
Nederlands / Frans
-Ronde koplamp (Kaptein) aan stuurpen / -bijzonder gevormde koplamp, op voorspatbord
-Vanaf halverwege 1950: buizen bagagedrager / -plaatstalen bagagedragertje
-Emblemen 'Mobylette' op motorschermen geschilderd /-Emblemen 'Mobylette' op motorschermen van metaal*
-Embleem 'Kaptein' op onderste (dikke) framestang / -geen 'Kaptein' embleem hier
-geen treeplankjes / -wel treeplankjes op bovenste (dunne) framebuizen
-Rond achterlichtje (Fako,Wepewe,Lucia) / -bijzonder gevormd achterlicht
-Tot eind 1950 sierlijk fietsvoortandwiel (met Motobécane-indianenhoofden o.i.d.),
daarna 'gewoner' (saaier) tandwiel / -altijd sierlijk fiets-voortandwiel
-metalen (gevlochten) benzineslang / -rubberen (o.i.d.) benzineslang
-vanaf half 1950 lelijke plastic benzinedop / mooie metalen benzinedop
-Embleem op balhoofd met Kaptein / -embleem op balhoofd met alleen Motobécane
-Vanaf eind 1950 Kapteinmotor / -steeds Motobecanemotor
-geen embleempje op weerszijden tank / -Motobecane-embleempjes op weerszijden tank
-Kleur frame mooi (echt) zwart / -kleur frame (o.a.) zeer donkergrijs, 'vies-zwart'
-vanaf eind 1950: rechttoe-rechtaan Kapteinstuur / -sierlijk gewelfd stuur
-Hevea-banden,-handvaten,-v-snaar / -merken van banden, handvaten en v-snaar mij onbekend
-vanaf half 1950 'brede' velgen met middenribbel / -smalle velgjes zonder middenribbel
-achterste stuk spatbord wit (matglans) / -achterste stuk spatbord zelfde kleur als rest frame
-vanaf eind 1950 dof (zamac) vliegwiel / -verchroomd vliegwiel
-soms uitgerust met accessoires als: jasbeschermers, rubberen verlengstuk uitlaattuit,
kaptein kilometerteller... / -niet met deze accessoires.
*Grappig is trouwens dat de gaatjes voor de bevestiging van de franse metalen Mobylette-embleempjes op de motorschermen ook in de nederlandse mobylettes zitten, dit zijn op de Kapteins dus 'loze gaatjes'.
Nederlandse Mobylette's ouder dan aangegeven hadden nog de bijbehorende franse kenmerken. Ik kon het ook niet laten om af en toe 'mooi' en 'lelijk' te schrijven, maar dat is natuurlijk mijn eigen smaak .
Groeten,
Ruud
De mij bekende, meest in het oog springende, verschillen tussen de Nederlandse (Kaptein) en de Franse (Motobécane) Mobylette AV3 zijn:
Nederlands / Frans
-Ronde koplamp (Kaptein) aan stuurpen / -bijzonder gevormde koplamp, op voorspatbord
-Vanaf halverwege 1950: buizen bagagedrager / -plaatstalen bagagedragertje
-Emblemen 'Mobylette' op motorschermen geschilderd /-Emblemen 'Mobylette' op motorschermen van metaal*
-Embleem 'Kaptein' op onderste (dikke) framestang / -geen 'Kaptein' embleem hier
-geen treeplankjes / -wel treeplankjes op bovenste (dunne) framebuizen
-Rond achterlichtje (Fako,Wepewe,Lucia) / -bijzonder gevormd achterlicht
-Tot eind 1950 sierlijk fietsvoortandwiel (met Motobécane-indianenhoofden o.i.d.),
daarna 'gewoner' (saaier) tandwiel / -altijd sierlijk fiets-voortandwiel
-metalen (gevlochten) benzineslang / -rubberen (o.i.d.) benzineslang
-vanaf half 1950 lelijke plastic benzinedop / mooie metalen benzinedop
-Embleem op balhoofd met Kaptein / -embleem op balhoofd met alleen Motobécane
-Vanaf eind 1950 Kapteinmotor / -steeds Motobecanemotor
-geen embleempje op weerszijden tank / -Motobecane-embleempjes op weerszijden tank
-Kleur frame mooi (echt) zwart / -kleur frame (o.a.) zeer donkergrijs, 'vies-zwart'
-vanaf eind 1950: rechttoe-rechtaan Kapteinstuur / -sierlijk gewelfd stuur
-Hevea-banden,-handvaten,-v-snaar / -merken van banden, handvaten en v-snaar mij onbekend
-vanaf half 1950 'brede' velgen met middenribbel / -smalle velgjes zonder middenribbel
-achterste stuk spatbord wit (matglans) / -achterste stuk spatbord zelfde kleur als rest frame
-vanaf eind 1950 dof (zamac) vliegwiel / -verchroomd vliegwiel
-soms uitgerust met accessoires als: jasbeschermers, rubberen verlengstuk uitlaattuit,
kaptein kilometerteller... / -niet met deze accessoires.
*Grappig is trouwens dat de gaatjes voor de bevestiging van de franse metalen Mobylette-embleempjes op de motorschermen ook in de nederlandse mobylettes zitten, dit zijn op de Kapteins dus 'loze gaatjes'.
Nederlandse Mobylette's ouder dan aangegeven hadden nog de bijbehorende franse kenmerken. Ik kon het ook niet laten om af en toe 'mooi' en 'lelijk' te schrijven, maar dat is natuurlijk mijn eigen smaak .
Groeten,
Ruud
Re: verschil franse en nederlandse av3?
@RuudK
Wat is een verlengstuk uitlaattuit?
Wat is een verlengstuk uitlaattuit?
Re: verschil franse en nederlandse av3?
Hoi,
Ik bedoelde eigenlijk een iets andere uitlaattuitverlenger, die door verschillende Kaptein-dealers werd aangeboden, het is eigenlijk een stukje tuinslang van ongeveer 15 cm lang, mooi schuin afgesneden en met een slangeklem om hem op de uitlaattuit vast te zetten. Het diende om de vette uitlaatsputters niet op de achterband en -velg te laten terechtkomen. O.a. de firma Klaas Sekuur in Groningen adverteerde hiermee in het boekje 'Uw Mobylette onder de Loupe' (1952) als een van de 'typische Kaptein-accessoires', waaronder ook de bekende jasbeschermers, Beckson rem- en reddingsnaven en handschoenen-aan-het-stuur. Overigens weet ik niet of de getoonde metalen uitlaattuitverlenger ook typisch Kaptein is.
Vergeten in het onderscheidend lijstje tussen Kaptein en Motobécane is natuurlijk de bel: in Nederland een dikke fietsbel en in Frankrijk een electrische bel!
Groetjes Ruud
Ik bedoelde eigenlijk een iets andere uitlaattuitverlenger, die door verschillende Kaptein-dealers werd aangeboden, het is eigenlijk een stukje tuinslang van ongeveer 15 cm lang, mooi schuin afgesneden en met een slangeklem om hem op de uitlaattuit vast te zetten. Het diende om de vette uitlaatsputters niet op de achterband en -velg te laten terechtkomen. O.a. de firma Klaas Sekuur in Groningen adverteerde hiermee in het boekje 'Uw Mobylette onder de Loupe' (1952) als een van de 'typische Kaptein-accessoires', waaronder ook de bekende jasbeschermers, Beckson rem- en reddingsnaven en handschoenen-aan-het-stuur. Overigens weet ik niet of de getoonde metalen uitlaattuitverlenger ook typisch Kaptein is.
Vergeten in het onderscheidend lijstje tussen Kaptein en Motobécane is natuurlijk de bel: in Nederland een dikke fietsbel en in Frankrijk een electrische bel!
Groetjes Ruud
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 17 nov 2011, 13:34
Re: verschil franse en nederlandse av3?
hallo ruud
bedankt voor de perfecte uitleg verschillen av3
nou weet ik zeker dat ik een nederlands type bezit had al zo,n idee
ik bewaar het lijstje [druk het af] als ik ooit nog eens een av 3 op de kop kan tikken [kopen]
weet ik welke ik heb nederlands of franse
nogmaals hartelijke dank voor je uitleg
mvg wietse visser
bedankt voor de perfecte uitleg verschillen av3
nou weet ik zeker dat ik een nederlands type bezit had al zo,n idee
ik bewaar het lijstje [druk het af] als ik ooit nog eens een av 3 op de kop kan tikken [kopen]
weet ik welke ik heb nederlands of franse
nogmaals hartelijke dank voor je uitleg
mvg wietse visser
Re: verschil franse en nederlandse av3?
Hey Wietse,
Ben je bij het motor nr op het laatste ook een K staan?
Dit was bij mij het geval.
Ben je bij het motor nr op het laatste ook een K staan?
Dit was bij mij het geval.
Re: verschil franse en nederlandse av3?
Hoi Wietse,
Graag gedaan. Als je nog verdere vragen hebt over je AV3, met name over het in originele staat terugbrengen, dan help ik (samen met andere forumleden natuurlijk) je graag verder.
Groetjes Ruud
Graag gedaan. Als je nog verdere vragen hebt over je AV3, met name over het in originele staat terugbrengen, dan help ik (samen met andere forumleden natuurlijk) je graag verder.
Groetjes Ruud
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 17 nov 2011, 13:34
Re: verschil franse en nederlandse av3?
hallo allemaal
als ik meer vragen heb ga ik jullie weer raadplegen
het ligt in de bedoeling dat ik in januari met de av 3 begin op te knappen
BRITJAN ik heb inderdaad ook een K achter mijn nummer staan op ronde plaatje op beugel motor op hanging
Bedankt allemaal
en tot later fijn weekend
als ik meer vragen heb ga ik jullie weer raadplegen
het ligt in de bedoeling dat ik in januari met de av 3 begin op te knappen
BRITJAN ik heb inderdaad ook een K achter mijn nummer staan op ronde plaatje op beugel motor op hanging
Bedankt allemaal
en tot later fijn weekend