Welk model heb ik? -> AV3

Wissel hier informatie uit over de uitgebrachte modellen en uitvoeringen.
123-lex
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 feb 2012, 11:21

Welk model heb ik? -> AV3

Ongelezen bericht door 123-lex » 17 feb 2012, 00:21

Goedeavond,

Ben sinds een paar maanden in het bezit van een Motobecane / Mobylette? Na wat speurwerk
op het net, denk ik een AV 3 of een AV 31 ?? Het orginele blokje had geen koppeling, maar
aangezien de lagers en de zuiger en de cilinder slecht waren heb ik een donor blokje met kop-
peling gekocht. Voorzien van nieuwe lagers, keerringen, puntjes, en bougie, loopt die weer netjes. Kan er iemand mij vertellen wat ik nu precies heb gekocht, en wat de leeftijd is. Dit
in verband met de rdw keuring. De carburateur is van het merk Encarwi, en heeft een chocke bediening aan het linker handvat. Op de voorvelg staat "centrix endrick" en de banden hebben de maatvoering 600 x 50 B. Verder zijn de remhandels "nederlands" en niet zoals bij een Solex, aan het stuur einde aangebracht. Ook is de bagage drager "nederlands" en niet zoals ik ze op het internet zie, van het franse ovale model.

Bedankt alvast voor alle info, groeten Lex.

Mod 21-05-2013
Titel aangevuld met model uit antwoorden
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Welk model heb ik?

Ongelezen bericht door Harrie » 17 feb 2012, 02:09

Beste Lex,

Het is een Franse AV3 met een eind jaren 50 / begin jaren 60 blokje.
Een combinatie die op zich goed kan rijden en wel meer voorkomt.
Groet,
Harrie

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Welk model heb ik?

Ongelezen bericht door ruudk » 18 feb 2012, 11:23

Na wat speurwerk
op het net, denk ik een AV 3 of een AV 31 ?? Het orginele blokje had geen koppeling, maar
aangezien de lagers en de zuiger en de cilinder slecht waren heb ik een donor blokje met kop-
peling gekocht.
Ten eerste: een prachtige Mobylette, 123-lex!

Een blokje zonder koppeling is inderdaad meestal een AV3 (ook de modellen S1(A), S2(A) hadden allevier geen koppeling, maar daarvan is hier geen sprake). Bij een AV3 hoort echter ook een ander linker motorscherm, zonder uitsparing voor de koppeling alsmede een andere linkercrank (recht ipv gebogen). Heb je dat motorscherm en die crank ook vervangen, 123-lex? Of zijn deze onderdelen nog de originele, in dat geval is het frame dat van een AV31.

Hoe zit de uitlaat trouwens vast aan de cilinder? Deze bevestiging ken ik nog niet, volgens mij. En zit er een mooi oud Knoop zadel op?

Het frame schat ik op ongeveer uit 1953. Ik denk ook hier weer aan een Belgische Moby, vanwegen eveneens aanwezige nederlandse kenmerken als bagagedrager en tankdop. Welke tekst staat er op het plaatje op het achterspatbord?

Groet,
Ruud

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Welk model heb ik?

Ongelezen bericht door ruudk » 19 feb 2012, 14:17

Nog een kleine toevoeging, ik heb toch mijn twijfels over de originaliteit van de nederlandse bagagedrager. Die vreemde extra spatbordstang naar boven is precies vastgemaakt op de plek waar normaal de twee gaatjes voor het franse model bagagedrager zitten. Er zou dus best eerst een frans model pakjesdrager op hebben kunnen zitten. En de tankdop is volgens mij geen Kaptein-dop (met K-embleem), maar een dop met M-embleem, die kan dus ook frans zijn.

Daarentegen is de kleur (diep-zwart) weer typisch nederlands, frans zwart is meestal heel donkergrijs. Maar misschien is de brommer ooit overgeverfd? De gouden strepen lijken me ook (heel mooi overigens) niet-origineel.

Ik vind het best moeilijk om te bedenken welk model het van origine is en uit welk land de brommer komt, maar ik neig nu ook meer naar wat Harrie meteen schreef: een franse!

Wat model betreft, duidt het oorspronkelijke motortje zonder koppeling meteen op AV3 (zoals Harrie ook al schreef), maar ik vraag me nog af of motorscherm en crank dan ook door 123-lex zijn vervangen.

Groet,
Rudolf
Laatst gewijzigd door ruudk op 21 feb 2012, 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.

peterl
Berichten: 265
Lid geworden op: 22 aug 2011, 00:53

Re: Welk model heb ik?

Ongelezen bericht door peterl » 20 feb 2012, 03:10

Het is een frans model , want de nederlandse uitvoering had een beugeltje bij het balhoofd voor eventueel de benzine tank. Ook de middenstandaard is van later 1955. Wat de zwarte kleur betreft in Frankrijk werd voor Nederland de Kaptein Tourisme gemaakt in het pikzwart en ook de Fiets o Matic in het zwart met biezen.Er zijn ook bromfietsen naar Duitsland uitgevoerd in andere kleuren dan die wij kennen.
Peter L

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Welk model heb ik?

Ongelezen bericht door ruudk » 21 feb 2012, 00:16

Dan zat ik er twee jaar naast, wat de leeftijd van het frame betreft :oops: Inderdaad, die middenstandaard duidt hierop.

Zat dat beugeltje voor een tank ook op de Kaptein AV3(1)? Ik ben het beugeltje wel tegengekomen op S2 en S3, waar de tank standaard voorop zit, maar dat er ook voor de AV3(1) een mogelijkheid om zo'n 5 liter-tank te plaatsen was, wist ik niet. Waarschijnlijk kon dat dan op de AV3(1)-modellen vanaf 1955.

Groet,
Ruud

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Welk model heb ik?

Ongelezen bericht door ruudk » 21 feb 2012, 22:21

Nog één vraagje, Lex.

Zit de bagagedrager achter het zadel op een 'normale' (mooie) manier bevestigd? In dat geval zal dit misschien toch wél de originele pakjesdrager kunnen zijn. Sorry voor het heen-en-weer gegis, maar er borrelen in de loop der tijd nieuwe vragen bij me op waarmee de originaliteit van onderdelen van je Mobylette te determineren kan zijn.

Als je het originele blokje nog ergens hebt liggen, staat (misschien) het bouwjaar op de beugel aan de cilinderkop. Als de tekst verweerd is, is alleen het ingeslagen laatste getal nog te zien. Staat er een 5 ingeslagen, dan is het 1955. Als er 5/6 staat, is het 1955/1956 (dat heb ik ook op één van mijn reserveblokjes staan! De andere lange rij van ingeslagen getallen is het motornummer.

Groetjes,
Ruud

peterl
Berichten: 265
Lid geworden op: 22 aug 2011, 00:53

Re: Welk model heb ik?

Ongelezen bericht door peterl » 22 feb 2012, 00:47

Beste allemaal ,
Het beugeltje van de tank werd altijd aangebracht als de frame serie een klein aantal betrof. Bij de winterorder werden er grotere series gemaakt en werd dit weggelaten. Dit is alleen toegepast op de Nederlandse Kaptein S serie. Frankrijk had geen balhoofdtank. Het frame heeft een frame nummer waar staat dit en welk nummer is dit. Op de staande achtervorken mis ik de mogelijkheid om een ringslot te monteren (bevestiging).
Tot zover PeterL

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1862
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: Welk model heb ik?

Ongelezen bericht door mobydilz » 07 mar 2013, 23:05

Misschien is deze discussie inmiddels gestrand, maar ik ben met Harrie eens , dat het een frans ding lijkt.
Als Harries datering klopt moet de bandenmaat 23 zijn. Die bagagedrager is absoluut niet frans; daar zit ik mee in mijn maag.
Het achterlicht is niet nederlands en kan misschien frans zijn. Spatbordbevesting en koplamp heel frans.
Wat staat er op het merkje van de dealer?
groet mobydilz

crossdriek
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 mar 2013, 09:04

Re: Welk model heb ik?

Ongelezen bericht door crossdriek » 01 apr 2013, 20:46

Hallo,
Ik heb sinds gisteren ook een mobylette, erfstuk
Ook ik zit met het probleem dat ik helemaal niet weet welk type en bouwjaar
Was ooit eens goedgekeurd met NL B8133???
Verder een framenummer en plaatje op de cilinder-kop met motornummer, het typenummer staat er niet op
Weten jullie meer info,,,,

alvast bedankt
Henri

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Welk model heb ik?

Ongelezen bericht door MobyJoost » 01 apr 2013, 21:22

Henri, maak even een nieuw onderwerp aan en plaats er een foto bij. Volgens deze lijst: http://www.oldtimercollection.nl/album/ ... nKleef.htm
is het een AV85. Klik op de M van Mobylette en zoek je nummer. Maar nog steeds een nieuw topic maken en een foto plaatsen.

Plaats reactie