Ontstaan van Mobylette
- MobyJet
- Beheerder
- Berichten: 6325
- Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
- Woonplaats: Rijk van Nijmegen
- Contacteer:
Ontstaan van Mobylette
Boek geschreven door Peter Langemeijer en Henk van Kessel
2009
2009
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Ontstaan van Mobylette
Wow Dit is niet even een klein artikel!
Prachtig! Ik heb hem opgeslagen en ik ga hem doorlezen!
Prachtig! Ik heb hem opgeslagen en ik ga hem doorlezen!
Re: Ontstaan van Mobylette
beste
Lijkt me zeer interessant.
Is dit nog ergens te krijgen in gedrukte versie?
Wat kost het?
gr wim
Lijkt me zeer interessant.
Is dit nog ergens te krijgen in gedrukte versie?
Wat kost het?
gr wim
Re: Ontstaan van Mobylette
Beste Wim,
De kosten zijn afhankelijk van porto en kwaliteit van de afdrukken.
Een mailtje naar info@pantin.nl en alles wordt geregeld.
Jammer dat je het jublileumboek gemist hebt. Dit is al lang uitverkocht en nu een collectors item.
Groet,
Harrie
De kosten zijn afhankelijk van porto en kwaliteit van de afdrukken.
Een mailtje naar info@pantin.nl en alles wordt geregeld.
Jammer dat je het jublileumboek gemist hebt. Dit is al lang uitverkocht en nu een collectors item.
Groet,
Harrie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Ontstaan van Mobylette
Beste Harrie,
Een heel mooi artikel, mooi geschreven! Eén dingetje viel me op in het stukje over de eerste versie snaarschijf met drie palletjes. Er wordt geschreven dat men, vanwege het drie-pennetjes-systeem is gebonden aan een ketting(voor-)tandwiel met een hoeveelheid tanden gelijk aan een veelvoud van drie. Maar als ik de foto van de bewuste snaarschijf bekijk, dan werken de palletjes op het extra tandwiel naast het kettingtandwiel. Er zitten immers twee tandwieltjes naast elkaar, net als bij de latere snaarschijf-met-hevel. Het aantal tanden op het tandwiel voor de ketting kan dan toch gewoon vrij worden gekozen? Of moet dit aantal tanden evenveel zijn als dat van het tandwiel, waarin de palletjes steken?
Groeten,
Ruud
Een heel mooi artikel, mooi geschreven! Eén dingetje viel me op in het stukje over de eerste versie snaarschijf met drie palletjes. Er wordt geschreven dat men, vanwege het drie-pennetjes-systeem is gebonden aan een ketting(voor-)tandwiel met een hoeveelheid tanden gelijk aan een veelvoud van drie. Maar als ik de foto van de bewuste snaarschijf bekijk, dan werken de palletjes op het extra tandwiel naast het kettingtandwiel. Er zitten immers twee tandwieltjes naast elkaar, net als bij de latere snaarschijf-met-hevel. Het aantal tanden op het tandwiel voor de ketting kan dan toch gewoon vrij worden gekozen? Of moet dit aantal tanden evenveel zijn als dat van het tandwiel, waarin de palletjes steken?
Groeten,
Ruud
Re: Ontstaan van Mobylette
Beste Ruud,
We hebben over dat tandwiel heel wat gesproken en de conclusie was: "We weten het niet." We kunnen alleen gissen waarom men dit systeem al snel verlaten heeft.
Je kunt inderdaad verschillende tandwielen naast elkaar nemen, maar dat is productie-technisch duurder. Was het misschien vanwege de veiligheid, schoot het soms los?
We wachten nog steeds op het moment waarop een document opduikt, waarin de wijziging omschreven staat.
Groet,
Harrie
We hebben over dat tandwiel heel wat gesproken en de conclusie was: "We weten het niet." We kunnen alleen gissen waarom men dit systeem al snel verlaten heeft.
Je kunt inderdaad verschillende tandwielen naast elkaar nemen, maar dat is productie-technisch duurder. Was het misschien vanwege de veiligheid, schoot het soms los?
We wachten nog steeds op het moment waarop een document opduikt, waarin de wijziging omschreven staat.
Groet,
Harrie
Re: Ontstaan van Mobylette
Beste Harrie,
Het enige wat ik zou kunnen bedenken, is dat het makkelijker is om met slechts één handeling te kunnen omschakelen tussen 'vélo' en 'moteur', in plaats van met drie handelingen (drie palletjes indrukken/uittrekken). Het is ook veiliger, want ik kan me inderdaad ook voorstellen dat gemakzuchtige Mobyletterijders ontdekten, dat het omschakelen met één palletje omzetten ook wel lukte, met als resultaat dat de boel uiteindelijk kromtrok. Maar ja, dit is allemaal maar gissen.
Overigens zit er op mijn AV3 met framenummer 1377 volgens mij nog een plaatstalen snaarschijf, want deze is duidelijk anders dan de overige (nieuwere) AV3-snaarschijven die ik heb, dat zijn duidelijk Zamac-exemplaren.
Trouwens, het moet een enorm leuke klus zijn geweest om de geschiedenis van Kaptein Mobylette door te spitten en te bespreken met oud-werknemers van Kaptein etc. Het fascineert mij ook enorm.
Groeten,
Rudolf
Het enige wat ik zou kunnen bedenken, is dat het makkelijker is om met slechts één handeling te kunnen omschakelen tussen 'vélo' en 'moteur', in plaats van met drie handelingen (drie palletjes indrukken/uittrekken). Het is ook veiliger, want ik kan me inderdaad ook voorstellen dat gemakzuchtige Mobyletterijders ontdekten, dat het omschakelen met één palletje omzetten ook wel lukte, met als resultaat dat de boel uiteindelijk kromtrok. Maar ja, dit is allemaal maar gissen.
Overigens zit er op mijn AV3 met framenummer 1377 volgens mij nog een plaatstalen snaarschijf, want deze is duidelijk anders dan de overige (nieuwere) AV3-snaarschijven die ik heb, dat zijn duidelijk Zamac-exemplaren.
Trouwens, het moet een enorm leuke klus zijn geweest om de geschiedenis van Kaptein Mobylette door te spitten en te bespreken met oud-werknemers van Kaptein etc. Het fascineert mij ook enorm.
Groeten,
Rudolf
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Ontstaan van Mobylette
Ik heb nog wel een theorie waarom ze zijn afgestapt van het snaarwiel met drie pallen. Het is fijn, drie pallen hebben. Maar er is er maar steeds 1 die het werk doet. De rest doet gewoon niets. Tenzij de er dusdanig veel buiging in het systeem zit dat de andere palletjes ook wat koppel over brengen. Het lijkt mij een niet zo slim systeem
Mooi artikel overigens!
Ik heb echter nog wel een vraag. Het einde van kaptein mobylette is niet echt duidelijk omschreven. Er staat wel ergens dat de productie in Arnhem stopte omdat in Frankrijk produceren goedkoper was. Dit kan wel kloppen, want mijn brommer heeft een pantin stikker erop zitten (Av50s 1972). Dit zou van kaptein mobylette een tussenhandelaar hebben gemaakt. Daar kan je ook brood mee verdienen. Het is echter toch op een of andere manier gestopt/failliet gegaan. Wie weet hoe dat zit?
Mooi artikel overigens!
Ik heb echter nog wel een vraag. Het einde van kaptein mobylette is niet echt duidelijk omschreven. Er staat wel ergens dat de productie in Arnhem stopte omdat in Frankrijk produceren goedkoper was. Dit kan wel kloppen, want mijn brommer heeft een pantin stikker erop zitten (Av50s 1972). Dit zou van kaptein mobylette een tussenhandelaar hebben gemaakt. Daar kan je ook brood mee verdienen. Het is echter toch op een of andere manier gestopt/failliet gegaan. Wie weet hoe dat zit?
Re: Ontstaan van Mobylette
Er was een scheiding tussen de techneuten in Arnhem en de verkooporganisatie in Amsterdam. Want techneuten en commerciale mensen gaat zeer slecht.
Er werden al diverse modellen compleet uit Frankrijk geimporteerd en wel de fiets o matic met 7 cijferig framenummer , de Grand Tourisme en de EEG.
De aantallen werden te gering om de fabriek te draaien.De productie stopte in Arnhem eind 1964 en de inventaris werd geveild in april 1965.
Assemblage werd 2 jaar uitbesteed aan de PFG te Groningen. Toen de fusie met Union in 1966 beklonken werd werd de assemblage natuurlijk in Dedemsvaart
gedaan.Later kwamen alle bromfietsen uit Frankrijk. Je kan bijvoorbeeld een Nederlandse AV 55 hebben maar ook een Franse. Dit is te zien aan het frame-
nummer. Ik heb aan Jet een stukje over frame nummers gestuurd maar tot nog toe niet op de site gezien. Hierin staat het een en ander beschreven.
Peterl
Er werden al diverse modellen compleet uit Frankrijk geimporteerd en wel de fiets o matic met 7 cijferig framenummer , de Grand Tourisme en de EEG.
De aantallen werden te gering om de fabriek te draaien.De productie stopte in Arnhem eind 1964 en de inventaris werd geveild in april 1965.
Assemblage werd 2 jaar uitbesteed aan de PFG te Groningen. Toen de fusie met Union in 1966 beklonken werd werd de assemblage natuurlijk in Dedemsvaart
gedaan.Later kwamen alle bromfietsen uit Frankrijk. Je kan bijvoorbeeld een Nederlandse AV 55 hebben maar ook een Franse. Dit is te zien aan het frame-
nummer. Ik heb aan Jet een stukje over frame nummers gestuurd maar tot nog toe niet op de site gezien. Hierin staat het een en ander beschreven.
Peterl
Re: Ontstaan van Mobylette
Zeer leerzaam, want al wisten we via fietsenmakers en liefhebbers wel iets, toch bij lange na niet zo veel. mobydilz