Mobylette S3 1955

Rubriek voor folders en posters van Kaptein, Mobylette, Motobecane en verwanten.
Per model of per bouwjaar.
Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6312
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Mobylette S3 1955

Ongelezen bericht door MobyJet » 04 feb 2012, 18:51

** klik op afbeelding voor vergroting **

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Mobylette S3 1955

Ongelezen bericht door MobyJoost » 04 feb 2012, 23:17

Hé, op de twee plaatjes zie ik twee verschillende uitlaten. Typisch.
En Jet, je bent wel lekker bezig. Deze folders zijn om te smullen. Slaap je nog wel? :lol:

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6312
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Mobylette S3 1955

Ongelezen bericht door MobyJet » 05 feb 2012, 00:08

MobyJoost schreef:Hé, op de twee plaatjes zie ik twee verschillende uitlaten. Typisch.
En Jet, je bent wel lekker bezig. Deze folders zijn om te smullen. Slaap je nog wel? :lol:
Slapen!? Wat is dat? :P

Folders met veel dank aan Peter L, die ze aan me heeft willen uitlenen.
Ik heb ze "alleen maar" gescand, bewerkt, pagina's gemaakt en op het forum gezet.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Mobylette S3 1955

Ongelezen bericht door ruudk » 07 feb 2012, 23:21

Inderdaad, die bovenste S3, met AV3/S1-uitlaat en niet-geheel-verchroomde koplamp (en zwart stuur?) heb ik ook nog nooit gezien. Het lijkt me een eerste versie van de S3. Leuk!

peterl
Berichten: 265
Lid geworden op: 22 aug 2011, 00:53

Re: Mobylette S3 1955

Ongelezen bericht door peterl » 10 mar 2012, 00:35

het is inderdaad de eerste versie van de S3. Dit is o.a. te zien aan het tanktransfer (geen schildje) en aan de stuurstroppen. Deze stroppen konden worden omgedraaid , hierdoor kwam het stuur dichterbij en werd de zithouding rechter.

Peter L.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Mobylette S3 1955

Ongelezen bericht door ruudk » 10 mar 2012, 13:41

Heel leuk om te weten, Peter!

Ik heb me al lang afgevraagd waarom er van die aparte asymmetrische stuurbeugels ('stroppen' heten die dus blijkbaar, weer wat geleerd) op mijn S3 zaten. Nou heb ik zelf dan blijkbaar een tussenvorm tussen de S3 op de onderste en die op de bovenste foto. Ik heb al wel de 'tromblon'-uitlaat (prachtig woord) maar ook nog een geschilderd embleempje op de tank, geen schildje. Maar ik kan zelf niet goed zien, of het embleempje op de onderste foto (nieuwste S3) wel een schildje is, of ook nog een geverfd embleempje. Ik ken de S3 nog niet met kunststof schildje, wel de S3A, die hadden wel kunststof schildjes. En ook heeft de S3A een brede (stuk of 5 cm) verchroomde sierstrip over de tank, terwijl (mijn) S3 nog een smal sierstripje heeft, alleen over de lasnaad van de tank.
Wat ik me dus nog afvraag, is of de (latere) S3 ook inderdaad al met embleemschildjes werd gemaakt.

Groeten,
Ruud

peterl
Berichten: 265
Lid geworden op: 22 aug 2011, 00:53

Re: Mobylette S3 1955

Ongelezen bericht door peterl » 11 mar 2012, 01:23

De S3 is een model dat voortdurend in ontwikkeling is geweest en afhankelijk van de toeleveranciers was .De tank is Nederlands en wel van Witte van Moort en Kaptein was te klein om specifieke eisen te stellen. Werd ook door andere fabrikanten gebruikt. Na de periode met transfers kwamen er kunststof schildjes en later messing rondjes welke met een boutje gemonteerd werden. De transfers zijn te koop bij Pelders. De S3 krijgt later een naam en wel de Tourist en wordt in 1962 met een kokerbalk frame uitgevoerd en gemaakt tot 1966 . De laatste 2 jaar was de assemblage uitbesteed aan de PFG in Groningen . Jet is bezig om de volgende serie folders te scannen , zodat de jaarlijkse aanpassingen zichtbaar worden.

m.vr.groet PeterL.
Laatst gewijzigd door peterl op 12 mar 2012, 02:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Mobylette S3 1955

Ongelezen bericht door Harrie » 11 mar 2012, 11:35

Beste Peter,
Mooie en interessante samenvatting. Ik heb toevallig nog van die kunststof schildjes liggen.
Ze hebben soort 3D-effect en van beide die ik heb is het kunststof gescheurd. De metalen tref je wel eens in mooie conditie aan.
Ik heb beide toegevoegd als voorbeeld.

Groet,
Harrie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Mobylette S3 1955

Ongelezen bericht door ruudk » 12 mar 2012, 21:48

Beste medelezers,
Inderdaad, een heel interessante samenvatting die u daar 'orakelt', Peter. Heel leuk om te lezen dat de Tourist een moderne S3(A) is, ik had al dat vermoeden omdat de (oude) S3 en de Tourist in grote lijnen wel enigszins op elkaar lijken. Kokerbalkframe, weer zo'n begrip wat mij erg tot de verbeelding spreekt.
Tot dusver kende ik alleen 'buizenframe' en 'plaatstalen' frame. Er bestaan dus meer soorten frame dan die twee,
ik ben benieuwd wat het inhoudt, ik ga het meteen opzoeken. Ook mooi, die emblemen. Links het kunststoffen en rechts het metalen schildje.
De kunststoffen komt waarschijnlijk van een model SnA, met n=1,2,3 of 4?
Ik heb de kunststoffen ook liggen (staan), afkomstig van een S2A-wrak uit 1956. Ik vond ze mooi als opluistering van mijn schuurtje!
Groet,
Ruud

peterl
Berichten: 265
Lid geworden op: 22 aug 2011, 00:53

Re: Mobylette S3 1955

Ongelezen bericht door peterl » 13 mar 2012, 02:01

De bromfietsen uitgevoerd met de tank voor (tv)kregen deze transfers of plaatjes. De tourist was bedoeld als een dames model en een jaar later kwam daar ook het heren model bij de Robuust. Deze was bulliger had diepe spatborden en een banaan tank. Waar de banaan naam vandaan kwam weet ik niet , wel dat de tank ook gebruikt werd door Batavus en Typhoon. Deze brommer was mooi van lelijkheid.De bagagedrager was een plateau met 2 poten en de verende voorvork kreeg beplating. Eind 1961 komt het kokerbalkfame , voor de Robuust werd het frame achter de zitbuis aangepast met schetsplaten waarin een gereedschapkastje zat met diepe plaatstalen deksels en een plateau met dragerpoten.De tank veranderde van vorm. De tourist kreeg een los gereedschapkastje maar wel werd er een bagagedrager aan gelast . Het Franse kokerbalkframe werd dus vernederlandst. Eind 1964 werd de fabriek in Arnhem gesloten en was het over met de Robuust en de Tourist kreeg een fietsbagagedrager en een fransgereedschapkastje. Dit was assemblage door de PFG in Groningen. Want Kaptein had nog een contract met de PTT voor de levering van bromfietsen.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Mobylette S3 1955

Ongelezen bericht door ruudk » 15 mar 2012, 20:59

Bromfietsen uitgevoerd met tv, prachtig!

Even heel kort off-topic, Jet. Ik ben eigenlijk wel benieuwd: heeft u (Peterl) zelf in de fabrieken van Kaptein gewerkt?
Of heeft u deze kennis allemaal uit literatuuronderzoek opgedaan.

Groet,
Ruud

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Mobylette S3 1955

Ongelezen bericht door ruudk » 24 mar 2012, 18:54

Inmiddels heb ik een mailtje van Peter L. ontvangen met antwoord op mijn vraag.
Ruud

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1860
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: Mobylette S3 1955

Ongelezen bericht door mobydilz » 22 feb 2013, 15:23

hallo jongens,
Kom pas kieken op het forum, maar het motortje met tromblon uitlaat is een zeldzaam gebleven geval.
Die S3 van Ruudk kwam bij mij vandaan en had niet alleen een kamzuiger, maar ook een chroomstalen cylinderwand en zuigerveren met een gefixeerd slot.
Dat was allemaal nieuw in 1955 en meteen in 1956 alweer oud want toen kwam de motor met omkeerspoeling, chroomstalen cylinder en aangklemde tromblon-uitlaat.
Spies noemde dat een trompetuitlaat. Ik had destijds vet mazzel, dat Jan Wiebes aan de kanaalstraat in Utrecht dat spul nog had staan. Het chroomstaal was er na 20 jaar niet meer op blijven zitten en in die toestand was die motor volstrekt onbruikbaar.
Zeg Peterl vertel eens welke fabriek in Groningen spullen voor Kaptein assembleerde. Had dat iets te maken met de voormalige Fongers fabriek? Tot eind jaren '60 hebben ze daar gewerkt en toen stond het spul jarenlang te verkrotten tot de fabriek werd afgebroken en het kantoor deel uit ging maken van een wooncomplex.
groet mobydilz

peterl
Berichten: 265
Lid geworden op: 22 aug 2011, 00:53

Re: Mobylette S3 1955

Ongelezen bericht door peterl » 23 feb 2013, 01:07

Kaptein had een probleem, want er was een contract met de PTT om bedrijfsbromfietsen te leveren . En dit contract liep nog 2 jaar.Vandaar de assemblage bij de PFG combinatie. Phoenix in Leeuwarden wilde uitbreiden, maar het was voordeliger om Fongers in Groningen over te nemen en later Germaan uit Meppel er aan toe te voegen. Vandaar de naam PFG , het werd ook wel de REO groep genoemd.Met de assemblage werd de aangelaste bagagedrager vervangen door een fiets exemplaar en het gereedschapkastje werd een Frans exemplaar. Het frame nummer bij de modellen met achtervering zat rechts in de rand van het achterspatbord en ging naar de linkerkant in de rand van het spatbord .De motortjes waren AV7 met de specificatie van de AV65 maar het waren gewoon de
Tourist , Super Super de luxe , Mobyclub en de Grandsport(57).De laatste 2 met brede vario en grote snaarschijf. Er werden ongeveer 7000 bromfietsen per jaar gemaakt en ook nog 4000 fietsen met Kapteinlogo.

Peterl

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1860
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: Mobylette S3 1955

Ongelezen bericht door mobydilz » 02 mar 2013, 19:51

Peterl bedankt voor je reactie. Kaptein had dus nog een vinger in de pap bij de laatste stuiptrekkingen van Fongers.
Toen ik daar nog dagelijks langsfietste had ik daar geen enkel idee van. groet mobydilz

Plaats reactie