Presentatie van EEG Handboek

Plaats hier de handboeken per model
MobyJet
Beheerder
Contacteer:

Presentatie van EEG Handboek

Ongelezen bericht door MobyJet » 28 mar 2026, 20:03

Laatst hebben wij op het werk een AI training gevolgd. Daarin geleerd hoe je automatisch filmpjes/presentaties kunt laten maken, en hoe snel dit verbetert.
Hierbij wordt overigens alleen gebruikt wat je als bron aangeeft (in dit geval alleen de handleiding in PDF), dus er wordt geen informatie bij 'verzonnen', wat overige generatieve AI (zoals CoPilot, ChatGPT etc) wel doen.

Dat wilde ik natuurlijk even testen met een EEG handboek :mrgreen:

Mijn prompt (heel simpel gehouden):
maak van deze handleiding een samenvattend filmpje met duidelijke uitleg en foto's uit de handleiding
Het resultaat:
https://youtu.be/TwE26kdy1GM

Franky

Re: Presentatie van EEG Handboek

Ongelezen bericht door Franky » 28 mar 2026, 20:22

Mijn hemel. Die AI is getraind op heel irritant populaire verkoop videos :lol:
Toch bizar dat zoiets er uit kan komen. De presentatie loopt mooi! Enige foutjes, dat wel. Hij moet nog even leren wat het juiste plaatje voor de koppeling is :lol:

PantinNL

Ongelezen bericht door PantinNL » 28 mar 2026, 21:22

Hallo Jet,
Interessante oefening,
Ik ben niet actief bezig met AI, maar mijn kinderen wel; die maken allerlei leuke producten. Ik vind het leuk om van hun te leren.
De tijd zal wel leren wat goed werkt. Zelf zit ik te denken aan het genereren van toerboeken en kan met AI dan aanvullende informatie over de route en geschiedenis van de omgeving laten toevoegen. Het maken van toerboeken is arbeidsintensief en vergt ook de nodige kennis van grafische applicaties.
Uiteindelijk moet je als mens en kenner de boel nog wel controleren.
Een goede vriend van me die blindelings op techniek vertrouwde wilde naar een evenement in Duitsland. Op zijn GPS tikte hij braaf "Bergen" in, maar na een paar uur later kreeg hij in de gaten dat hij naar een andere stad met de naam Bergen was gereden.
Je moet de uitkomsten van geautomatiseerde systemen nooit klakkeloos aanvaarden.

AustralHans

Ongelezen bericht door AustralHans » 28 mar 2026, 21:30

Ik zou zeggen,we worden met z'n allen steeds dommer,dus AI komt geen dag te vroeg.

Hans

MobyJet
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door MobyJet » 28 mar 2026, 23:45

Ik gebruik het geregeld voor taken die mij veel tijd kosten, zoals het omschrijven van scripts van de ene programmeertaal (die ik beheers) naar de andere (die ik iets mindere beheers en aan het leren ben).
En vaak blijf ik zelf wel uren prutsen, want zelf het antwoord vinden is toch bevredigender en bevordert de creativiteit.

Privé gebruik ik het nooit.

Ik maak mij ook zorgen hoe AI gebruikt wordt als zoekmachine en alles klakkeloos als waarheid wordt aangenomen. Zelf denken hoeft niet meer, denken velen.
Daarbij is de 'jeugd' ook erg ongeduldig en wil alles meteen opzoeken. Onthouden is niet nodig, want je kunt het blijven opzoeken. Zorgelijk, vind ik.

Qua duurzaamheid en milieubelasting is het ook van de zotte.

Ik ben nog van de relatief ( ;) ) oude stempel en kijk waar het mij kan ondersteunen, in plaats van ongecontroleerd vervangen.
Ik word ook vaak raar aangekeken dat ik fysieke boeken lees. Zowel verhalen, als om kennis op te doen over een bepaald onderwerp.

Gezien de ontwikkelingen van CoPilot afgelopen jaar dat ik daar een licentie toegang toe heb (via werk), zie ik al enorme verbetering. Onvoorspelbaar waar dit over een paar jaar zal staan. Ik ga dan echt wel een aantal 'viruele collega's' hebben in mijn data vakgebied.

PantinNL

Ongelezen bericht door PantinNL » 29 mar 2026, 08:42

Ongetwijfeld worden veel mensen van AI nog dommer en luier, maar als je een technologie goed gebruikt wordt kan het een verrijking zijn.
Dat betekent wel dat je je moet verdiepen en dat kost moeite en tijd. Mocht je het kunnen combineren met een baan, dan is dat natuurlijk helemaal mooi. Leuk dat jullie de opgedane ervaringen met AI delen.

MobyJet
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door MobyJet » 29 mar 2026, 09:07

Ik zie overigens nog wel meerwaarde in een soort Q&A voor Mobylette. Als je alle handboeken en betrouwbare informatie als bron in voert, zou dat al redelijk moeten lukken met de huidige techniek. Het voordeel is dat je ook kunt doorvragen.

Aan de ene kant missen mensen dan hun eigen technische denkvermogen, maar het grote voordeel kan zijn dat het bijvoorbeeld laagdrempeliger wordt voor jongeren om een oude brommer te rijden. Het sleutelen moet je zelf blijven doen.

Dit is nou eenmaal de toekomst.

Franky

Ongelezen bericht door Franky » 29 mar 2026, 09:40

Je zou een AI kunnen trainen op de data in dit forum. Dat zou grappig zijn.
Ware het niet dat er ook een hoop slechte adviezen op staan :P

Het is een wonderlijk iets dat AI. Ook ik gebruik het steeds meer. Echter, bijna alleen privé. In mijn vakgebied is AI nog niet echt doorgedrongen. Ik ben benieuwd hoe dat ooit moet gaan in de mechanical engineering wereld. Ik heb al eens met mijn baas besproken dat we hier toch meer in moeten duiken om te zien wat er al kan.

Privé gebruik ik het voor programmeerwerk. Ik schrijf nogal wat software voor eigen doeleinden. AI is daar een handige tool bij. Lui kan je er wel van worden. In plaats van een taal goed te leren kan je ook steeds alles aan AI vragen. Daar wordt het resultaat niet beter van.

Ik heb nog wel een mooi voorbeeld van hoe geweldig AI kan zijn.
Mijn 3D printer was al bijna een jaar instabiel. Hij crasht dan tijdens op opwarm/opstart procedure. Je had zo'n 30% kans dat dit gebeurde. De crash is een software crash. De watchdog grijpt in. Dat is echt de zwaarst mogelijke software crash. Dit was heel vreemd. Mijn 3D printer is 10 jaar oud zowat. Waarom nu? Af en toe moet ik de firmware er opnieuw opzetten om dat sommige waardes voor uitlijning hard coded zijn. Maar de firmware heb ik op een dusdanige wijze opgeslagen op mijn pc dat ik altijd exact dezelfde firmware gebruik. Alle libraries staan lokaal. Geen last van akelige updates. Dit moet voor eeuwig blijven werken.
Ondertussen hield ik een heel logboek bij van de problemen. Want de manier van falen wisselde soms. De firmware die ik gebruik is zwaar aangepast door mij en bevat heel veel extra waarschuwingen die op het scherm weergegeven worden bij problemen. Heel soms zag je zo'n waarschuwing op het scherm staan. Heel vreemd. Sloeg nergens op.
Ik was ondertussen overtuigd dat de elektronische aansturing instabiel was geworden. Een drama scenario want mijn printer gebruikt een unieke printplaat met zwaar gemodificeerde firmware. Als ik die moet vervangen voor iets nieuws is dat letterlijk weken fulltime werk. Een drama!
Toen bedacht ik, laat ik dit toch eens in ChatGPT stoppen. Dus ik heb alle informatie die ik over het probleem heb gebundeld in een verhaal van 1.5 pagina aan tekst en dit in ChatGPT gestopt. Het antwoord van ChatGPT blies me van me stoel af. ChatGPT kwam met een volledige verklaring van alle problemen die ik had, met perfecte redenering, testen om het te bewijzen en oplossingen. Alles wat ChatGPT geschreven had bleek 100% correct te zijn. Geen enkele hallucinatie. WOW!
Wat was het probleem? Ik ging door mijn RAM geheugen heen. Hierdoor schreef een stukje van software het RAM geheugen over van een ander stuk software. Daar krijg je wel raar gedrag van. Echter, mijn software is altijd identiek. Ten minste dat dacht ik. De compiler krijgt echter wel updates en een nieuwe compiler had het RAM geheugen anders ingedeeld. Ik heb dus al jaren dat ik uit het RAM geheugen liep, maar ik schreef toevallig een stuk RAM over wat op dat moment geen problemen gaf. En zo had ik nooit door dat er al jaren een gruwelijk probleem in de firmware zat.
Aan de hand van de adviezen van ChatGPT heb ik mijn software aangepast en nu zit ik binnen 8kb aan RAM (bizar wat je met 8kb allemaal kan doen!). Alle problemen zijn verdwenen.
ChatGPT heeft mijn 3D printer gered :D

MobyJet
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door MobyJet » 29 mar 2026, 11:00

Mooie ervaring. Het verbaast mij niets dat dit nu kan en werkt. Vorig jaar had dit, waarschijnlijk, nog niet gekund. Het ontwikkelt zo enorm snel.

Let wel op dat we dus met onze data betalen, indien je geen betaalde licentie hebt.

PantinNL

Ongelezen bericht door PantinNL » 29 mar 2026, 11:23

Mooi verhaal Frank,
Geeft ook aan dat AI bijzonder nuttig kan zijn bij complexe problemen.
De meeste mensen hebben daar niet zo'n last van.
Toch kan AI ook voor simpele toepassingen grote indruk maken. Een bijzondere kennismaking met AI was een korte video die ik onlangs kreeg van een pas overleden familielid. Een bekende mooie zwart-wit jeugdfoto was door AI tot leven gewekt; griezelig echt, maar ontroerend mooi.

Franky

Ongelezen bericht door Franky » 29 mar 2026, 12:17

Ja, het gaat snel.
Bij dat 3D printer verhaal moet wel vermeld worden dat mijn 3D printer ondertussen zwaar verouderd is. Hierdoor is er ruim documentatie aanwezig op internet om een AI te trainen. Dit heeft zeker bijgedragen aan het succesverhaal.
Mijn ervaringen met het schrijven van code voor home assistant is een stuk minder positief. Home assistant is nog erg in ontwikkeling waardoor AI vaak code genereert die outdated is en niet meer wil werken.

Klopt. Ik betaal met mijn data. Maar die mogen ze hebben in dit geval. Ze moeten vooral mijn naam er bij vermelden want dit staat alleen maar goed op mijn CV :P

Ik heb wel 1x perongeluk een stuk code met mijn wifiwachtwoord naar chatGPT gestuurd. Toen heb ik wel alles bij elkaar gevloekt want toen moest ik per direct mijn wifi wachtwoord wijzigen. Dat is in mijn huis een hele klus.

JanmobyEvert

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 29 mar 2026, 13:19

Ik wil er verder niet al te diep over filosoferen.

Maar om bij het begin van deze topic te blijven, de film lijkt akelig echt en daardoor worden dingen ook als waar aangenomen.

Er klopt alleen geen hol van die film. Het zet je op het verkeerde been.

JanmobyEvert

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 29 mar 2026, 13:19

Ik wil er verder niet al te diep over filosoferen.

Maar om bij het begin van deze topic te blijven, de film lijkt akelig echt en daardoor worden dingen ook als waar aangenomen.

Er klopt alleen geen hol van die film. Het zet je op het verkeerde been.

Plaats reactie