Je zou een AI kunnen trainen op de data in dit forum. Dat zou grappig zijn.
Ware het niet dat er ook een hoop slechte adviezen op staan
Het is een wonderlijk iets dat AI. Ook ik gebruik het steeds meer. Echter, bijna alleen privé. In mijn vakgebied is AI nog niet echt doorgedrongen. Ik ben benieuwd hoe dat ooit moet gaan in de mechanical engineering wereld. Ik heb al eens met mijn baas besproken dat we hier toch meer in moeten duiken om te zien wat er al kan.
Privé gebruik ik het voor programmeerwerk. Ik schrijf nogal wat software voor eigen doeleinden. AI is daar een handige tool bij. Lui kan je er wel van worden. In plaats van een taal goed te leren kan je ook steeds alles aan AI vragen. Daar wordt het resultaat niet beter van.
Ik heb nog wel een mooi voorbeeld van hoe geweldig AI kan zijn.
Mijn 3D printer was al bijna een jaar instabiel. Hij crasht dan tijdens op opwarm/opstart procedure. Je had zo'n 30% kans dat dit gebeurde. De crash is een software crash. De watchdog grijpt in. Dat is echt de zwaarst mogelijke software crash. Dit was heel vreemd. Mijn 3D printer is 10 jaar oud zowat. Waarom nu? Af en toe moet ik de firmware er opnieuw opzetten om dat sommige waardes voor uitlijning hard coded zijn. Maar de firmware heb ik op een dusdanige wijze opgeslagen op mijn pc dat ik altijd exact dezelfde firmware gebruik. Alle libraries staan lokaal. Geen last van akelige updates. Dit moet voor eeuwig blijven werken.
Ondertussen hield ik een heel logboek bij van de problemen. Want de manier van falen wisselde soms. De firmware die ik gebruik is zwaar aangepast door mij en bevat heel veel extra waarschuwingen die op het scherm weergegeven worden bij problemen. Heel soms zag je zo'n waarschuwing op het scherm staan. Heel vreemd. Sloeg nergens op.
Ik was ondertussen overtuigd dat de elektronische aansturing instabiel was geworden. Een drama scenario want mijn printer gebruikt een unieke printplaat met zwaar gemodificeerde firmware. Als ik die moet vervangen voor iets nieuws is dat letterlijk weken fulltime werk. Een drama!
Toen bedacht ik, laat ik dit toch eens in ChatGPT stoppen. Dus ik heb alle informatie die ik over het probleem heb gebundeld in een verhaal van 1.5 pagina aan tekst en dit in ChatGPT gestopt. Het antwoord van ChatGPT blies me van me stoel af. ChatGPT kwam met een volledige verklaring van alle problemen die ik had, met perfecte redenering, testen om het te bewijzen en oplossingen. Alles wat ChatGPT geschreven had bleek 100% correct te zijn. Geen enkele hallucinatie. WOW!
Wat was het probleem? Ik ging door mijn RAM geheugen heen. Hierdoor schreef een stukje van software het RAM geheugen over van een ander stuk software. Daar krijg je wel raar gedrag van. Echter, mijn software is altijd identiek. Ten minste dat dacht ik. De compiler krijgt echter wel updates en een nieuwe compiler had het RAM geheugen anders ingedeeld. Ik heb dus al jaren dat ik uit het RAM geheugen liep, maar ik schreef toevallig een stuk RAM over wat op dat moment geen problemen gaf. En zo had ik nooit door dat er al jaren een gruwelijk probleem in de firmware zat.
Aan de hand van de adviezen van ChatGPT heb ik mijn software aangepast en nu zit ik binnen 8kb aan RAM (bizar wat je met 8kb allemaal kan doen!). Alle problemen zijn verdwenen.
ChatGPT heeft mijn 3D printer gered