Pagina 1 van 2

Wielen spaken

Geplaatst: 18 sep 2014, 13:37
door Rinosaure
Nog even terugkomen op mijn eerdere belofte om nog eens een post te wijden aan het spaken van wielen.

Om te beginnen: het is goed te doen. Laat je niet afschrikken, neem er de tijd voor, en proef de smaak van voldoening als het klaar is.

Op Internet zijn verschillende handleidingen te vinden. Zelf vind ik dit een van de betere: http://85.92.140.110/~oudebrfold/Downlo ... 20wiel.pdf. Ik heb dit document ook gedownload, dus als de link niet meer werkt, stuur dan even een PB, dan stuur ik het je toe.

En dan wat opmerkingen van mijn kant:
- Begin bij voorkeur met een goede, ronde, niet verbogen velg. Dat helpt al enorm.
- Als je spaken hergebruikt, maak ze dan goed schoon en spuit ze in met wat WD-40 oid. Dat helpt tegen roest, maar smeert ook, waardoor het vlechten van het wiel en het spannen van de spaken soepeler gaat. Bovendien zal het je nieuwe wiel langer mooi houden.
- Als je het wiel vlecht, draai dan de spaaknippels eerst slechts een paar slagen vast.
- Als alle spaken erin zitten, draai dan de nippels aan tot nog ongeveer 1 mm draad op de spaken zichtbaar is. Hierbij is een elektrische schroevendraaier erg prettig :-)
- Draai vervolgens de nippels verder aan tot de draad net in de nippel verdwijnt. Meestal begint het dan al wel ergens op te lijken. Als alle nippels allemaal even ver zijn aangedraaid, dan moet er eigenlijk al bijna geen hoogteslag meer in het wiel zitten.
- Richten van het wiel gaat ook goed in de Workmate: span het wiel tussen de plankjes ; met een potlood of een schroevendraaier is goed te meten waar nog een slag zit.
- Werk eerst een eventuele hoogteslag weg. Daarna de eventueel nog aanwezige zijdelingse slagen.
- Controleer de spaakspanning door met een schroevendraaier tegen de spaken te tikken. De toon moet vergelijkbaar zijn. Als spaken erg strak staan (hoge toon), probeer dan de spanning beter over de aangrenzende spaken te verdelen.
- Verdraai, bij het spannen van de spaken, de nippels niet te veel: een kwart of een halve slag per keer.
- Vergeet niet om na enige tijd de spaakspanning een keer na te stellen. Een wiel 'zet' zich nog een beetje als je ermee gaat rijden.

Waarschijnlijk gaat het zo wel lukken.

Hartelijke groeten, Rinus.

Re: Wielen spaken

Geplaatst: 18 sep 2014, 14:58
door Polle
Leuke site en beschrijving door jouw ervaring

Gr Polle

Re: Wielen spaken

Geplaatst: 18 sep 2014, 16:54
door Franky
Die handleiding heb ik inderdaad ook gebruikt. Het is zeker goed te doen. Kost je wel een dag als je alles goed en rustig wil doen.
Ik heb ooit eens een origineel wiel in de bank gezet om eens te kijken of een wiel na 40 jaar nog recht staat. Nou niet dus. Zwabbert alle kanten op :lol: Dus ook al hoef je geen nieuw wiel te spaken is het zeker aan te raden om de uitlijning van je originele wielen eens te controleren :)

Re: Wielen spaken

Geplaatst: 17 dec 2016, 22:22
door JanmobyEvert
Duidelijke Topic. Ik ga er ook mee aan de gang. Ik voelde mijn moby hobbelen op mooi glad asfalt.
https://www.youtube.com/watch?v=mVdLQmxuGVA
Gr J E

Re: Wielen spaken

Geplaatst: 18 dec 2016, 11:03
door mobydilz
Voor demontage gul druppelen met kruipolie en een week laten staan.

Heeeel stugge nippels gaan soms beter los met een (kleine)bahco die je met uiterste zorg aandraait.
Heen en weer spelend aandraaien tot alle speling weg is en pas dan kracht zetten.

Als standaard kun je ook een bagagedrager gebruiken met niet scharnierende poten.

md

Re: Wielen spaken

Geplaatst: 18 dec 2016, 17:03
door Wijnand
Om oude spaken / nippels heel te houden raad ik aan om met een mini gasbrandertje de spaaknippel even te verhitten;
het voorkomt het scheuren of breken van de nippels.
succes!

Re: Wielen spaken

Geplaatst: 19 dec 2016, 06:12
door Polle
Als je dan toch je wiel opnieuw spaakt waarom dan de oude spaken terug gebruiken met het risico dat ze knappen.
Allee-maal vernieuwen is de boodschap is voor het leven.
Pebro wheels maakt alle spaken op maat.

Gr Polle

Re: Wielen spaken

Geplaatst: 19 dec 2016, 11:08
door AGB
met Polle eens en dan gelijk rvs , hoe wel de gewoone spaak sterker is dan rvs , maar voor een niet al te sterke
moby kan prima rvs spaak

Re: Wielen spaken

Geplaatst: 19 dec 2016, 17:24
door Harrie
Alternatief bij Peter Broekmans: de nikkel-zinkspaak. Ziet er mooier uit en is sterk.
Ik ga die op mijn 99E toepassen. Wellicht laat ik het spaakwerk ook door Peter doen; bespaart mij tijd en de spaken zitten perfect.
H.

Re: Wielen spaken

Geplaatst: 20 dec 2016, 14:41
door ruudk
En Peter is in dit geval de persoon achter Pebro-wheels.
Ruud

Re: Wielen spaken

Geplaatst: 21 dec 2016, 08:44
door mobydilz
Jongens RVS is mooi en voor onze fietsen heb ik een aantal keren RVS velgen
gebruikt, maar zeker met velgen is qua stevigheid staal te prefereren.
In RVS velgen komen rap haarscheurtjes, ook als er geen sprake is van velgremmen.

Voor onze fietsen gebruik ik de spaken vaak opnieuw. Draaideindjes mooi schoonmaken
en vet erop. Er knapt er maar zelden een.

Bij de huurgazelles van mijn werk had ik vaak extra spaken voor het achterwiel mee.
Waarschijnlijk RVS spaken; mooi om te zien maar vaak knappen. Aan de derailleur-zijde
levert dat soms veel werk op. gr md

Re: Wielen spaken

Geplaatst: 21 dec 2016, 19:29
door Polle
Ik gebruik steeds nieuwe zinkspaken.
Ik hou niet van teveel bling bling.
Pebro wheels heeft een uitstekende reputatie.

gr Polle

Re: Wielen spaken

Geplaatst: 22 dec 2016, 19:01
door paulmz
Ja wielen spaken, was ooit voor mij een examenopdracht voor het vestigingsdiploma rijwielbedrijf.
Wat ik op de site van de link zie, is dat de eerste negen spaken( bij een 36 gaats velg) allemaal in de naaf worden gestoken en dan het hele spul in de velg wordt gemonteerd.
Ik heb geleerd(en zo ook altijd gedaan) is om steeds 1 spaak te demonteren, dus wel 9 stuks aan de eerste kant maar dan 1 voor 1 en is naar mijn idee veel handiger.
Doe je dit als onervaren spaker, blijf dan altijd tellen, dus 1 overslaan op de naaf en 3 overslaan op de velg.

Succes

Paul

Re: Wielen spaken

Geplaatst: 25 dec 2016, 11:24
door mobydilz
Ja Paul Heeft hier wel een punt denk ik.
Ook een foto maken vòòr demontage is nuttig.
Verder is regel dat bij lage flenzen tussen twee naburige spaken
die elkaar kruisen 9 gaten vrijgelaten worden.
Bij hoge flenzen is dat 5 gaten.

Na aanbrengen van de eerste spaak naast het ventielgat meteen uitvogelen waar
de overliggende wijkende spaak moet uitkomen en provisorisch vastdraaien.
Dan zit dat voorlopig goed.

Daarna een kruisende buurspaak 5 of 9 gaten overslaand aanbrengen
dan hoef je niet met de klok of ertegenin telkens de naaf te draaien.

Meestal doe ik eerst links of rechts zodat tussen alle spaken in de velg 1 gat vrij is.
De andere kant is dan meestal een makkie....md
Het overkomt me wel, dat je spaken flink moet buigen om ze tussen de andere door te kijgen.

Buurspaken die aan dezelfde kant in de naaf gestoken zitten
hebben er 3 andere tussen zitten in de velg.

Re: Wielen spaken

Geplaatst: 25 dec 2016, 12:22
door paulmz
Voor liefhebbers kan ik event. een PDF maken met de uitleg over wielen spaken uit mijn oude studieboek v/d VAM.
Wil dit wel per PB versturen, maar verder niet openbaar ergens uploaden, omdat er volgens mij nog altijd een copywright op zit.

Paul

Re: Wielen spaken

Geplaatst: 25 dec 2016, 13:11
door australman
Hoi,

Uitbesteden is wel het makkelijkst.Een zelf gespaakt wiel geeft mij toch meer voldoening.
Voor de demontage van het wiel flink wat foto's maken kan geen kwaad.


Hans

Re: Wielen spaken

Geplaatst: 25 dec 2016, 17:37
door JanmobyEvert
Ik ben met het wiel bezig geweest. Het lukt me nog niet de hoogte slag er uit te krijgen. Paul ik heb wel belangstelling voor jou boek. Uitbesteden kan altijd nog...
Gr J E

Re: Wielen spaken

Geplaatst: 25 dec 2016, 20:27
door paulmz
JanmobyEvert schreef:Ik ben met het wiel bezig geweest. Het lukt me nog niet de hoogte slag er uit te krijgen. Paul ik heb wel belangstelling voor jou boek. Uitbesteden kan altijd nog...
Gr J E
Stuur me dan je gewone mailadres per PB en dan stuur ik het morgen naar je toe.



Paul

Re: Wielen spaken

Geplaatst: 25 dec 2016, 23:30
door mobydilz
We praten veel over aandraaien, maar soms moet je spaken ook wat losser
draaien om hoogte van de velg te winnen.
Waar je de velg omlaag wilt hebben moet je spaken aandraaien, maar hoe
strakker de boel al staat moet je des te vaker besluiten nippels weer
losser te zetten om de velg zich correct te laten zetten of vieren.
Vooral fietsvelgen kunnen verrassend snel overgecorrigeerd worden.
Kwart of halve slagen draaien aan de nippels is net vòòr voltooiing genoeg.
Luister ook naar de klank van de spaken. De sopraantjes moet je soms losser zetten;
en als ernaast een bas zit moet die misschien nog een stuk aangedraaid.
Het komt aan op gevoel en enig neuzelig perfectionisme. md

Re: Wielen spaken

Geplaatst: 05 mar 2017, 20:06
door ruudk
Hoi Paulmz,
Ik stuur je ook even een PB omdat ik ook interesse heb in jouw PDF over wielen spaken.
Ik heb het nu al wel een keer of drie gedaan met steeds betere resultaten, maar ben benieuwd of ik nog zaken over het hoofd zie.
Ruud

Re: Wielen spaken

Geplaatst: 02 okt 2017, 05:45
door wannes69
paulmz schreef:Voor liefhebbers kan ik event. een PDF maken met de uitleg over wielen spaken uit mijn oude studieboek v/d VAM.
Wil dit wel per PB versturen, maar verder niet openbaar ergens uploaden, omdat er volgens mij nog altijd een copywright op zit.

Paul
Goedemorgen Paul,

Ik heb ook wel interesse voor die pdf over wielen spaken.

Groeten,
Hans

Re: Wielen spaken

Geplaatst: 04 apr 2019, 21:35
door JanmobyEvert
Vandaag een praktijklesje gehad in het spaken van een wiel. Paul Z heeft een wiel van mij op spanning gebracht. Ondertussen heb ik een wiel gespaakt van een mede forumlid ;) . (Paul brengt dit wiel nog op spanning)
Leuk en weer wat geleerd!

Re: Wielen spaken

Geplaatst: 04 apr 2019, 22:13
door PantinNL
Hallo Jan Evert,
Een mooie gelegenheid om de naaf op te poetsen. Ik vind de aluminium naven van Motobécane erg geslaagd. Je kunt ze na jaren stilstand weer prachtig glimmend krijgen.
Henk

Re: Wielen spaken

Geplaatst: 04 apr 2019, 22:40
door JanmobyEvert
PantinNL schreef:
04 apr 2019, 22:13
Hallo Jan Evert,
Een mooie gelegenheid om de naaf op te poetsen. Ik vind de aluminium naven van Motobécane erg geslaagd. Je kunt ze na jaren stilstand weer prachtig glimmend krijgen.
Henk
Idd. Dat werkt super.

Re: Wielen spaken

Geplaatst: 05 apr 2019, 08:45
door Franky
Mooi apparaatje! :clap: