Handleiding externe condensator

Plaats hier de handboeken per model
Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Handleiding externe condensator

Ongelezen bericht door ruudk » 17 sep 2011, 11:37

Hallo Peterl,

Zou u nog iets meer informatie over die Kundenbrief van Bosch over ontstekingen kunnen geven? Het lukt me niet om deze brief op internet te vinden.

Groet,
Ruud

peterl
Berichten: 265
Lid geworden op: 22 aug 2011, 00:53

Re: Handleiding externe condensator

Ongelezen bericht door peterl » 17 sep 2011, 16:35

De Kundenbrief van Bosch heb ik gekregen van de Heer van Erven die werkte bij Willem van Rijn. Ook de franse tekst van Novi is via mij naar"Harrie"gegaan.
De kundenbrief is uit juli 1972 en wel nr 5. Ik heb deze gekregen omdat ik bezich was met het maken van een document over ontstekingen.
Het is o.a. gebruikt in het leerboek voor bromfietsmonteurs uitgave 1992. in de latere uitgave kon je het minder uitgebreid tegen omdat de ontsteking elektronisch werd. Als je het wilt hebben een mail naar Peter.langemeijer@hetnet.nl met je adresgegevens en ik zal kijken wat ik voor je kan betekenen.

m.vr groet
Peterl

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Handleiding externe condensator

Ongelezen bericht door Franky » 13 okt 2011, 15:18

Zo, dit topic verdiende nog even een afsluitende post van mijn kant :)

Ik heb bij het NVT in Woerden met PeterL hier over gesproken. En verrassend genoeg zijn we het gewoon eens met elkaar hoe de ontsteking werkt. Ik neem even aan dat Harrie en PeterL ook op 1 lijn liggen. Waarom dan al die discussie? De discussie komt zuiver door een totaal andere manier van bekijken. PeterL kijkt naar het totale systeem en ik naar de losse componenten die ik daarna wel in het systeem zet. Op systeem nivo is het mogelijk uitspraken te doen die op component nivo niet kloppen. En daar komen alle onduidelijkheid vandaan. Uiteraard zijn we beiden heilig overtuigd van onze methode om het systeem te bekijken. Dus die discussie lijkt me niet zo zinvol.

PeterL heeft mij nog de missende zaken in werking van de onsteking verteld. De dingen waar ik nog niet achter gekomen was. Met deze nieuwe kennis lijkt het me wel zo netjes even wat opmerkingen van mijn eigen te verbeteren.

Ten eerste, de grafiek van Harrie.
Afbeelding
Dit is een grafiek van de voedingsspoel, en niet van de primaire wikkeling van de bobine. In ieder geval, dat denk ik nu. Als het namelijk de grafiek van de voedingsspoel is, dan kan hij wel kloppen :)
Franky schreef: 2. De inductiestroom levert een hogere spanning op dan de spoel standaard opwekt. Wattes? :shock: Door een spanningsverschil kan er een stroom gaan lopen. Een stroom levert geen spanning!
De condensator geeft dus een hogere spanning af. Nooit hoger dan de spanning die er in is gegaan. Anders hebben we bij deze het energie probleem in deze wereld opgelost. Het idee dat de condensator uitsluitend dient om de punten te beschermen is onjuist. Heb je al eens rond gereden zonder een condensator? Ik wel namelijk. Niet lang omdat ik bang was dat mijn contactpunten naar de haaien gaan. Er is geen verschil in motorvermogen te merken met of zonder condensator (in lage toeren want ik ben niet ver gaan rijden)! De vonk wordt iets beïnvloed door de condensator. En dat alles om je contactpunten te sparen.
Hier zit ik er op een plek naast.
Op het moment dat de contactpunten openen ontstaat er door zelfinductie in de voedingsspoel in zeer korte tijd een zeer hoge spanningspiek. Maar omdat de contactpunten pas net beginnen met openen zal de spanning nooit zo hoog kunnen worden. Er zal namelijk een vonk komen tussen de contactpunten en daarmee wordt de energie die door de zelfinductie beschikbaar wordt gemaakt geloosd door de contactpunten in plaats van de bobine. Daarom wordt er een condensator geplaatst. Een condensator zorgt er voor dat de hoge spanningspiek van de voedingsspoel niet super snel zo hoog wordt. De condensator slaat de energie op en daardoor loopt de spanning langzamer op. Dus duurt het langer voordat de hoge spanning bereikt wordt. Deze extra tijd wordt gebruikt om de contactpunten verder open te kunnen laten staan zodat er geen vonk meer tussen de contactpunten kan ontstaan.
In andere woorden: de condensator beschermt de contactpunten en zorgt voor een sterkere vonk omdat dankzij de condensator uiteindelijk een hogere spanning bereikt kan worden in het primaire circuit.

Ergens in de tekst in dit topic staat ook een fout. Daar heb ik iets in het rood achter gezet.

De rest van wat ik gepost heb, klopt nog steeds :)

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Handleiding externe condensator

Ongelezen bericht door ruudk » 13 okt 2011, 21:10

Heel duidelijk, Franky.

Daar heb ik niks meer op aan te merken of aan toe te voegen!

Gr. Ruud

Plaats reactie