Filmpje: Carburateur schoonmaken

Plaats hier de handboeken per model
Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Filmpje: Carburateur schoonmaken

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 04 sep 2017, 21:45

In mijn nieuwe video op YouTube laat ik zien hoe je je carburateur van de AR2-serie uit elkaar haalt, schoonmaakt en weer in elkaar zet.
Zowel de 8.7mm variant als de 10mm, 12mm en 13mm variant wordt apart behandeld. De manier waarop de verstuiver zit gemonteerd tussen deze varianten is wezenlijk anders.

De nieuwe video vind je via onderstaande link:
https://youtu.be/0XXbQR3bMt4 - Uitlegvideo Mobylette #1 | Carburateur | Nostasity

Weet je nog niet welke carburateur je hebt? Bekijk dan de gehele video.
Is al wel bekend welke carburateur op je Mobylette gemonteerd zit? Dan kun je met onderstaande links direct naar het juiste tijdstip springen.

De aanpak voor de 8.7mm begint op 1:13 (https://youtu.be/0XXbQR3bMt4?t=1m13s).
Spoiler:
Belangrijkste punten:
- Demontage van de stationairschroef (het schroefje met de veer) is niet noodzakelijk bij het schoonmaken van de carburateur. Draai of verwijder je de stationairschroef wel? Dan zul je het stationair toerental na montage opnieuw af moeten stellen.
- De verstuiver van de 8.7mm carburateur zit vrij fors geklemd en dient vanaf onder naar boven verwijderd te worden.
- De verstuiver van de 8.7mm carburateur dient vanaf boven naar onder gemonteerd te worden, met het platte kantje richting het motorblok.
- Controleer de vlotter op beschadigingen en lekkage. Dit kan gedaan worden door hem even onder te dompelen.
- Controleer de vlotternaald en het vlotterdeksel op beschadigingen. De punt van de naald moet mooi recht zijn, en in het vlotterdeksel mag vrijwel geen slijtsporen vertonen.
- Zorg ervoor dat de vlotter bij montage goed op zijn plek valt. De punt dient naar boven te wijzen, en de onderkant dient in het gootje te vallen.
De aanpak voor de 10mm, 12mm en 13mm begint op 5:41 (https://youtu.be/0XXbQR3bMt4?t=5m41s).
Spoiler:
Belangrijkste punten:
- Demontage van de stationairschroef (het schroefje met de veer) is niet noodzakelijk bij het schoonmaken van de carburateur. Draai of verwijder je de stationairschroef wel? Dan zul je het stationair toerental na montage opnieuw af moeten stellen.
- De verstuiver van de 10mm, 12mm en 13mm carburateur zit vrijwel niet geklemd, maar hij is geborgd met een moertje. Dit moertje moet eerst vanaf onder uitgedraaid worden. De sproeier zelf dient vervolgens vanaf boven naar onder eruit getikt te worden.
- De verstuiver van de 10mm, 12mm en 13mm carburateur dient vanaf onder naar boven gemonteerd te worden, waarbij het platte kantje aan de verstuiver overeen komt met de platte kant in de carburateur.
- Het borgmoertje van de verstuiver dient vervolgens weer gemonteerd te worden. Pas op voor het beschadigen van de schroefdraad! Altijd eerst een keer tegen de klok in draaien (losdraaien) om er zeker van te zijn dat de schroefdraad goed in elkaar valt.
- Op het vlotterdeksel en onder de aanzuigbuis zitten twee boutjes, respectievelijk als stop voor de brandstoftoevoer en voor het stationairkanaal. Voor correcte en volledige schoonmaak van de carburateur dienen deze boutjes verwijderd te worden en de kanalen doorgespoten en -geblazen te worden.
- Controleer de vlotter op beschadigingen en lekkage. Dit kan gedaan worden door hem even onder te dompelen.
- Controleer de vlotternaald en het vlotterdeksel op beschadigingen. De punt van de naald moet mooi recht zijn, en in het vlotterdeksel mag vrijwel geen slijtsporen vertonen.
- Zorg ervoor dat de vlotter bij montage goed op zijn plek valt. De punt dient naar boven te wijzen, en de onderkant dient in het gootje te vallen.
Wees ten alle tijden voorzichtig en secuur met het demonteren, schoonmaken en monteren van de verstuiver! Gebruik hierbij bij voorkeur een stuk kunststof in plaats van een bout.
Spuit alle gaatjes goed door met ontvetter en/of lucht. Doorprikken met een koperdraadje kan ook, maar ga niet 'raggen'. Vermijd het gebruik van ijzerdraad. Hierdoor zou je de gaatjes kunnen vergroten. Hetzelfde geldt voor de sproeier.


Wil je op de hoogte blijven van toekomstige video's omtrent handleidingen, meetings en ritten? Abonneer je dan op mijn kanaal op YouTube:
https://www.youtube.com/channel/UCQqrvh ... USmRfYzTfQ - Nostasity

Heb je opmerkingen, vragen of suggesties over de inhoud of opbouw van de video? Laat dan een reactie achter of stuur me een persoonlijk berichtje!

Gr.
Marco
maxresdefault.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6312
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Filmpje: Carburateur schoonmaken

Ongelezen bericht door MobyJet » 04 sep 2017, 22:00

Dit is echt top!! Een prachtig begin van een reeks mooie uitleg filmpjes 8-) 8-)

Echt chapeau hoe je dit hebt gemaakt en gemonteerd. Zeer duidelijk!

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Filmpje: Carburateur schoonmaken

Ongelezen bericht door AGB » 05 sep 2017, 10:00

mooi gemaakt dat scheelt weer vragen op het forum :D

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Filmpje: Carburateur schoonmaken

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 05 sep 2017, 19:42

Super mooi gemaakt!

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: Filmpje: Carburateur schoonmaken

Ongelezen bericht door Mobygek » 05 sep 2017, 19:49

Heel mooi gedaan, nu verder en dan met alle modellen.....ahum/ :shock:

vrgr gerard

Gebruikersavatar
Marco
Berichten: 565
Lid geworden op: 31 dec 2010, 20:46
Woonplaats: Middle of nowhere

Re: Filmpje: Carburateur schoonmaken

Ongelezen bericht door Marco » 05 sep 2017, 20:02

Leuk gemaakt dat filmpje :!:

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Filmpje: Carburateur schoonmaken

Ongelezen bericht door Franky » 06 sep 2017, 20:08

Netjes Marco! Mooi filmpje.
Op deze manier kost het ook niet zoveel tijd om filmpjes te maken :) Slim!

Inhoudelijk zijn er natuurlijk altijd opmerkingen te bedenken. Hierbij wat kleinigheidjes/gezeur :P
- Je noemt mooi hoe het het type nummer in elkaar steekt. Je had het "reglage" nummer dat er op staat ook nog toe kunnen lichten.
- Doorprikken van de kleine gaatjes in de verstuivers kan je goed doen met een stukje koperdraad. Dit doet geen schade. Dit kon je nog noemen.
- Het eruit tikken van een messing verstuiver met een stalen bout vind ik wel eng. Voordat je het weet sla je die 8.8 code op de boutkop over in je verstuiver :P Ik zou een zachter materiaal prefereren. Liefst een materiaal zachter dan het messing. Een stukje kunststof zou perfect zijn.

Dat was alles :D Ga zo door!

Wijnand
Berichten: 198
Lid geworden op: 07 mar 2011, 15:10
Woonplaats: Drechterland
Locatie: West Friesland

Re: Filmpje: Carburateur schoonmaken

Ongelezen bericht door Wijnand » 08 sep 2017, 10:38

Hallo Marco,
Ik heb de filmpjes inmiddels bekeken; Goed gedaan! wat mij betreft : maak er nog maar een paar.
Groeten, Wijnand.

Gebruikersavatar
Remy
Berichten: 88
Lid geworden op: 05 dec 2016, 21:02
Woonplaats: Utrecht

Re: Filmpje: Carburateur schoonmaken

Ongelezen bericht door Remy » 10 sep 2017, 20:50

Supermooi! Tof dat je dit doet, is handig voor iedereen met zo'n cabarateur.

Ik heb er helaas niets aan, ga binnenkort zelf hobbyen.

Wellicht als tip voor een volgende video; probeer een hoekje te vinden met meer natuurlijk licht. Dan kun je waarschijnlijk de kleine details, zoals de gaatjes van de verstuivers, wel goed over laten komen.

Gr Remy

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3891
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Filmpje: Carburateur schoonmaken

Ongelezen bericht door Lolle » 10 sep 2017, 21:49

Remy schreef:Supermooi! Tof dat je dit doet, is handig voor iedereen met zo'n cabarateur.

Ik heb er helaas niets aan, ga binnenkort zelf hobbyen.

Wellicht als tip voor een volgende video; probeer een hoekje te vinden met meer natuurlijk licht. Dan kun je waarschijnlijk de kleine details, zoals de gaatjes van de verstuivers, wel goed over laten komen.

Gr Remy
Remy, wat voor carburateur heb jij? een Encarwi? is nog gemakkelijker hier draai je de sproeier met verstuiver er in één keer uit. het sproeiertje draai je dan weer uit de verstuiver. Bij problemen met de Encarwi carburateur is eigenlijk altijd de sproeier (gedeeltelijk) verstopt. je hebt dan vaak ook bezinksel in je vlotterkamer.
gewoon uit elkaar halen, eventueel alles fotograferen zodat je ook wwer weet hoe het in elkaar moet.
L :lol: lle

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: Filmpje: Carburateur schoonmaken

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 10 sep 2017, 22:01

Mensen, allen bedankt voor jullie reacties.
Voor zover mogelijk zijn alle tips, opmerkingen en vragen inmiddels verwerkt in de beginpost van het topic.
Suggesties met betrekking tot het filmen en monteren van het geheel neem ik mee voor een volgende video.

Gr.
Marco

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Filmpje: Carburateur schoonmaken

Ongelezen bericht door Polle » 11 sep 2017, 08:27

Hallo Remi

Ik denk dat je altijd wat hebt aan dit filmpje ook al is het een andere carburator.
Het principe van een carburator komt altijd voor een groot deel overeen.
Je moet ook durven dingen uit mekaar halen en zelfstudie doen.
In mijn beginperiode was er geen internet en geen filmpjes.
Gewoon openhalen en ook dingen stukmaken.
Succes met knutselen.

Gr Polle

Gebruikersavatar
Remy
Berichten: 88
Lid geworden op: 05 dec 2016, 21:02
Woonplaats: Utrecht

Re: Filmpje: Carburateur schoonmaken

Ongelezen bericht door Remy » 12 sep 2017, 23:27

Komt goed! Ben er ook niet bang voor, heb al zoveel uit elkaar gesloopt waar ik de ballen verstand van had :lol:

Heb de carburateur inmiddels losgehaald. Heb hem mee naar mn werk dus zal van de week ff rustig knutselen.

Het is inderdaad een Encarwi, ik zal wat foto's maken. Wellicht kan ik ze in dit topic toevoegen.

Gideon
Berichten: 72
Lid geworden op: 30 sep 2016, 17:18
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: Filmpje: Carburateur schoonmaken

Ongelezen bericht door Gideon » 16 sep 2017, 09:28

Mooi werk en voor iedereen te begrijpen.

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: Filmpje: Carburateur schoonmaken

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 08 okt 2017, 17:38

Op zoek naar iets anders kwam ik nog een mooi plaatje tegen, dat heel duidelijk de verschillen tussen de twee types carburateur laat zien met betrekking tot het (de)monteren van de verstuiver.
Gurtner-Motobecane-cut-aways.jpg
Naar mijn mening zit de onderste verstuiver (press-fit) overigens verkeerd gemonteerd. Mijns inziens hoort de platte kant van de verstuiver richting de inlaat te wijzen. Lijkt me het meest logisch i.v.m. corresponderende kanalen in de carburateur en verstuiver. Ik vraag me af of de brommer stationair zal lopen wanneer de verstuiver op bovenstaande wijze gemonteerd zit.

Gr.
Marco
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: Filmpje: Carburateur schoonmaken

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 18 apr 2019, 14:36

Wie kan mij uitsluitsel geven over hoe de verstuiver bij de AR2.10 gemonteerd zit? Ik dacht altijd dat van het type is als het bovenste plaatje (Slide-Fit Diffuser), maar ik hoorde laatst over een AR2.10 met een verstuiver zoals op het onderste plaatje (Press-Fit Diffuser). Het verschil in (de)monteren is heel anders.

Gr. Marco
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Filmpje: Carburateur schoonmaken

Ongelezen bericht door loe » 18 apr 2019, 16:18

Twee 10 mm /bekeken .allebei slide fit

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Filmpje: Carburateur schoonmaken

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 18 apr 2019, 18:16

Alle 10mm die ik heb Slide-Fit.

Behalve de 10 mm op mijn AV 48 Press-Fit...ook is de diameter van de vlotter kleiner dan de meeste Gurtners die ik heb. Ik heb maar één kunstofvlotter die past (ik heb wel een koperen die ook past, volgens mij van een caddy)

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Filmpje: Carburateur schoonmaken

Ongelezen bericht door Polle » 18 apr 2019, 20:21

Ik maak de kunststof vlotters passend door met een proxxon draaibankje het randje dunner te maken
Werkt perfect

Gr Polle

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: Filmpje: Carburateur schoonmaken

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 18 apr 2019, 22:46

JanmobyEvert schreef:
18 apr 2019, 18:16
Alle 10mm die ik heb Slide-Fit.
Behalve de 10 mm op mijn AV 48 Press-Fit...
Aha, interesting. De AR2.10 kan dus met ofwel slide-fit ofwel press-fit zijn uitgevoerd.

Gr. Marco

Plaats reactie