Ik ken enkel mijn blokje en dat is een lage toeren beest. Als ik even een sommetje maak zie ik het volgende. Dit zijn de getallen die op de "hamers" van de koppeling slaan.
Normale koppeling slaat vast op circa 800-1000 toeren
Variomatic koppeling crica 2500 toeren
Kijkend naar de bladveer elementjes kom ik op iets vreemds uit. Mijn motor maakt flink toeren, echter de bromfiets blijft ongeveer op zijn plek staan. Waar gaat het vermogen van het blok dan heen? Zou het rendement van de koppeling bij te hoge toeren zo drastisch af kunnen nemen waardoor alles in hitte om wordt gezet? Mijn gevoel zegt dat er iets niet klopt aan die beredenering...
Een andere verklaring zou zijn dat mijn blok overtoeren draait. Dit betekent dat het vermogen van de de motor wordt gebruikt om vooral de motor zelf aan te drijven. Dat wil zeggen dat mijn blok over de 6000 toeren draait en met dat toerental de koppeling nog niet werkt.
Ik ken de AV10 blokken niet. Maar het moeten behoorlijk hoge toeren blokken zijn wil het werken met de koppeling die op die nieuwe variomatic zit
![Knipoog ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)