Bobine

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Bobine

Ongelezen bericht door ruudk » 03 jan 2011, 20:18

Hallo,

Vanwege een Mobylette-bezittende kennis die ik op afstand moet helpen met het oplossen van problemen met de vonk, vroeg ik mij het volgende af:

Zijn de twee bouten waarmee de bobine op het frame geschroefd zit ook tegelijkertijd een soort electrische massa van de bobine of hebben ze helemaal geen stroomgeleidende, bufferende functie?
Dus zijn deze bouten verbonden met een metalen kern van een spoel of zijn deze bouten electrisch geïsoleerd (volledig in het geelwitte kunststof geklemd?).
Oftewel moet er een electrische verbinding zijn tussen de bouten en de massa van de motor?

Ik hoop dat iemand het antwoord weet.
M.v.gr.,
Ruud

Moto - Le Poney
Berichten: 368
Lid geworden op: 11 mar 2010, 23:51
Locatie: Heinkenszand - Zeeland

Re: Bobine

Ongelezen bericht door Moto - Le Poney » 03 jan 2011, 21:10

Hoi Ruud,

Wat ik schrijf heb ik uit ervaring, als het anders is dan zal wel iemand reageren denk ik.
Ik heb het bij een kennis meegemaakt dat zijn blok in de cilentblocs hing ( weet niet of dit goed omschreven is ) dat er geen vonk was, maar toen een draad van de bobine naar de massa van het blok gedaan en de vonk was super.
Dus naar mijn idee is het zo dat je toch een massadraad nodig hebt bij een externe bobine tenzij deze zonder cilentblocs is bevestigd en direct aan het frame zit.

Hopelijk kan je hier iets mee, groetjes Carl

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Bobine

Ongelezen bericht door Franky » 03 jan 2011, 21:26

Zal ik er dan maar een antwoord achteraan doen.

De bouten zijn inderdaad de aarde van de bobine. Het is zowel de aarde van de primaire, als de aarde van de secundaire wikkeling. Of de bout elektisch verbonden is met het weekijzer weet ik niet. Bij de moderne is dat wel zo. Maar ik kan niet in die plastic dingen kijken. Ik ga vanuit van wel.

De aarding van de gehele bobine gebeurt via die bouten van de bobine. Geleiding via het frame is echter een onbetrouwbare verbinding en daarom zit er standaard een aarde draad van de bobine naar het motorblok toe. Dus een draad van de bout van de bobine naar ergens op je motorblok.

Hope that helps :)

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Bobine

Ongelezen bericht door ruudk » 04 jan 2011, 12:36

Bedankt heren,

Ik meen me ook zoiets te herinneren dat ik ooit (lang geleden) een probleem met de ontsteking heb opgelost door een draad van (één van de) bobinebouten naar de massa van de motor te leggen, Carl. Ik wist niet dat er standaard zo'n draad zit, dus 'that helps' zeker, Franky. Ik zal dan ook adviseren zo'n draad aan te leggen en laat jullie nog even weten of het inderdaad beter is geworden.

Groeten Ruud

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Bobine

Ongelezen bericht door ruudk » 11 mar 2011, 22:50

Hallo Carl en Franky,

Zoals beloofd zou ik jullie nog even laten weten of het ontstekingsprobleem van de kennis die ik op afstand hielp, beter is geworden. Het antwoord is ja, maar nadat de massadraad van bobine naar motor was aangelegd, werkte het nog niet. Het probleem bleek uiteindelijk in de te zwakke magneten van het vliegwiel te zitten. Met een goed vliegwiel werkte het uiteindelijk weer. Maar de informatie die jullie mij gaven is natuurlijk zeer nuttig geweest!

Groeten,
Ruud

Moto - Le Poney
Berichten: 368
Lid geworden op: 11 mar 2010, 23:51
Locatie: Heinkenszand - Zeeland

Re: Bobine

Ongelezen bericht door Moto - Le Poney » 11 mar 2011, 23:34

Mooi om tehoren Ruud :D , daar is het forum nu éénmaal voor om elkaar tehelpen.

Groetjes Carl

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Bobine

Ongelezen bericht door Harrie » 12 mar 2011, 00:09

Beste forumleden,
Inderdaad de bobine moet lekker geaard zijn en dat geldt ook voor het motortje in silent blocs.
Laatst tijdens een sleutelsessie hadden we een "moeilijke" brommer onder handen genomen, waarbij diverse zaken fout waren.
Zo ontbrak een aardkabel van de motor naar het frame en toch werkte de motor.....vreemd, want de motor zit dan elektrisch geïsoleerd.
Na enig speurwerk bleek de decompresseurkabel als aardleiding te werken.
Groet,

Harrie

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Bobine

Ongelezen bericht door Franky » 13 mar 2011, 11:58

Haha, mooi is dat hè :D
Ik heb dat ook. Mijn motorblok hangt ook in silent blocks. Maar zonder aardedraad naar de bobine werkt mijn motor net zo goed. De aarding zal wel gebeuren via de gas,choke of decompresseur kabel :) Een beetje onbetrouwbaar allemaal. Dus die die aardedraad zit er bij mij wel degelijk op :)

Plaats reactie