Mobylette loopt niet goed

Toenk

Mobylette loopt niet goed

Ongelezen bericht door Toenk » 05 sep 2013, 12:34

Hallo allemaal. Ik ben Rolf, en nieuw op dit forum.

Een vriend van me heeft een oude Motobecane Mobylette, die al een jaar in de schuur stond nadat hij naar zijn zeggen 'ineens niet meer wilde starten'.
Ik heb vorig jaar een Puchje opgeknapt, en daarmee mijn enige brommerkennis tot zover opgedaan. Dat was echter genoeg voor hem om me om hulp te vragen :lol:

Ik heb de brommer gisteren bij hem opgehaald en zag thuis al gelijk iets goed mis. het spruitstuk zat niet meer goed vast aan de cylinder, er miste een boutje. De pakking was nog prima dus ik heb de boel met een nieuw boutje strak aangedraaid.

Nu start hij weer, alleen is het volgende het euvel: Hij loopt alleen als ik VOL gas inhoud en de choke inhoud. Zodra ik choke loslaat valt hij uit. Als ik gas langzaam terugneem dan moet ik daarbij ook de choke iets terugnemen. Dan gaat hij soms zelfs beter / hogere toeren lopen. Zodra ik het gas helemaal loslaat valt hij ook direct uit.

Ik heb het vermoeden dat het een probleem is met lucht/brandstoftoevoer, maar ik weet het eigenlijk totaal niet zeker. Ik heb de bekende 'deo' test gedaan, maar kon geen lucht-lekken vinden.

Heeft iemand hier goede tips waar ik zou kunnen beginnen met checken? Als je meer informatie of foto's of whatever nodig hebt, zeg het maar. Moet toch ergens beginnen :)

Alvast bedankt!

Gr,

Rolf

svec
Berichten: 72
Lid geworden op: 17 aug 2011, 14:25
Locatie: Hasselt België

Re: Mobylette loopt niet goed

Ongelezen bericht door svec » 05 sep 2013, 13:57

Ik zou beginnen met de sproeier zuiver te maken. Mogelijks zit er roest of viezigheid in de tank die vervolgens de sproier verstopt. In de carburator zitten ook kleine kanaaltjes die makkelijk verstopt raken en een rol spelen in het geheel.

Svec

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Mobylette loopt niet goed

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 05 sep 2013, 14:01

Inderdaad de gehele carburateur grondig reinigen met bijv. remreiniger van de Action. En de oude benzine uit de tank vervangen door verse benzine. Gr. Joop

NB, de carburateur heeft meerdere kleine gaatjes, allemaal doorbalzen en onde de gasschuif zit de verstuiver. Deze uitnemen en eveneens grondig op alle gaatjes doorblazen/doorspuiten.

Toenk

Re: Mobylette loopt niet goed

Ongelezen bericht door Toenk » 05 sep 2013, 14:08

Ok, dan begin ik bij de carb. Is er ergens een handleiding of schema (of voor mijn part filmpje) te vinden hoe de carb van een mobylette in elkaar zit?

Ik ken alleen de carburateur van een Puch maxi, en die zijn vrij eenvoudig. Toch is mij kennis erg beperkt en zou ik graag wat voorkennis opdoen voor ik alles uit elkaar haal..

Thanks!

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Mobylette loopt niet goed

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 05 sep 2013, 15:43

http://www.bibliotobec.org

Hier kun je je type carburateur opzoeken en vervolgens zien hoe hij in elkaar steekt.

peterl
Berichten: 265
Lid geworden op: 22 aug 2011, 00:53

Re: Mobylette loopt niet goed

Ongelezen bericht door peterl » 05 sep 2013, 16:03

Je kan ook kijken op dit forum en wel bij handboeken. Er staat een werkplaatsboek op dat gaat over alle modellen uit 1970.In de tekst worden de carburateurs behandeld en op de laatste pagina staat een doorsnede tekening van een carburateur met het stationaire kanaal.
succes er mee.

Peterl

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Mobylette loopt niet goed

Ongelezen bericht door Franky » 05 sep 2013, 16:24

En verder, niet te bang zijn om de zaak open te schroeven. Netjes alle schroefjes ergens neerleggen zodat je kan zien dat alles er later weer in zit. Er zitten niet veel onderdelen in zo'n carb. Je hebt alles zo los :)

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4567
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Mobylette loopt niet goed

Ongelezen bericht door MobyJoost » 05 sep 2013, 18:53

En, wat iedereen je weer vergeet te melden en eeeeerg belangrijk is; koop een klein benzine filter en plaats dat tussen benzinekraan en carburateur vóórdat je de schone carburateur weer monteerd. Anders is de kans eeeeerg groot, dat je het schoonmaken ervan binnen 100 meter weer kan doen!

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Mobylette loopt niet goed

Ongelezen bericht door AGB » 05 sep 2013, 22:45

De bezienetank schoon spoelen van binnen en kijken of er roest in zit aan de binnen kant
Maar dat spreek wel voor zich denk ik , handig kan ook zijn om wat paking op
Voorraad te heben mocht er wat kapot gaan.
En voor al veel fotos hier plaatsen dat scheeld veel in goede raad

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6310
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Mobylette loopt niet goed

Ongelezen bericht door MobyJet » 27 dec 2017, 19:36

Naar aanleiding van de laatste forummail, heb ik van de moeder van Rolf vernomen dat hij in 2015 na een ongeval is overleden.
Zijn account zal ik op verzoek verwijderen.

Ik zal dit topic sluiten.

Gesloten