Benzinekraan EEG10-EEG15 / Robinet AV42-AV44

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Benzinekraan EEG10-EEG15 / Robinet AV42-AV44

Ongelezen bericht door Harrie » 02 okt 2013, 17:42

In Frankrijk kan je deze moeilijk vinden: de beruchte kraan met de lange as.
In zowel trek-druk- als draaikraan is deze gemaakt.
De trek-druk is meestal onbetrouwbaar, want de afdichtingsring is dan versleten.
Toch is het mogelijk ze te repareren zoals een mobylettevriend van mij bewees. Zie onderstaande foto.
Wellicht is een geheel nieuw ontwerp op basis van een draaikraan een beter uitgangspunt.
Mochten deze beschikbaar komen dan laten we het hier weten.
Laat je dus niet ontmoedigen om zelf een oplossing te vinden om de kraan weer bruikbaar te maken
Harrie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Benzinekraan EEG10-EEG15 / Robinet AV42-AV44

Ongelezen bericht door MobyJoost » 02 okt 2013, 23:47

Dat is een mooi stukje huisvlijt!

hansvol
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 jul 2013, 06:29
Locatie: Biddinghuizen

Re: Benzinekraan EEG10-EEG15 / Robinet AV42-AV44

Ongelezen bericht door hansvol » 01 nov 2013, 17:13

Ik heb ook nog een lekke trek-druk kraan liggen maar nu vraag ik mij af, hoe haal je die uit elkaar?
Hans.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Benzinekraan EEG10-EEG15 / Robinet AV42-AV44

Ongelezen bericht door Harrie » 28 dec 2013, 00:00

Hoi allemaal,
hansvol schreef:Ik heb ook nog een lekke trek-druk kraan liggen maar nu vraag ik mij af, hoe haal je die uit elkaar?
Hans.
Als ik me goed herinner kun je het filter lostrekken als je het aluminium verwarmd. Je hoeft niet te slijpen.

Overigens ben ik al weer een tijdje bezig met een kraan in een draai-uitvoering. Als bijlage zie je een voorbeeld van een tekening.
Volgens heb ik een proto gemaakt van de AV4X-kraan, die momenteel in een EEG-tankje zit.
De eerste versie was nog niet 100% dicht, maar de laatste versie houdt de zaak aardig droog. Ik weet ook nog niet hoe lang deze kraan goed blijft functioneren en een duurproef is derhalve ook gepland.
In het maken van een proto zit aardig veel tijd. De eerste is meestal onbetaalbaar. Als alles is geoptimaliseerd kan het uiteraard vele malen sneller. Het huis met M14 x1 draad is vrij bewerkelijk, maar wordt in de volgende versie aanmerkelijk simpeler.
Echt betaalbaar kan het pas worden als er een grote serie op een CNC-bank wordt gemaakt.
Mocht een serie-opzet lukken dan is dat natuurlijk leuk voor al die vele honderden brommereigenaren met lekkende kranen.
Zo niet, dan blijf je aangewezen op oude voorraad (beurzen) of op de reparatie van de oude.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Benzinekraan EEG10-EEG15 / Robinet AV42-AV44

Ongelezen bericht door Franky » 28 dec 2013, 11:19

Goed bezig Harrie!
Dat zijn mooie en zeer nuttige projecten!

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Benzinekraan EEG10-EEG15 / Robinet AV42-AV44

Ongelezen bericht door Harrie » 28 dec 2013, 23:21

Inderdaad Franky,
Je weet niet waartoe het allemaal leidt. Je ontdekt weer allerlei trucs, maar ook tekortkomingen van sommige gereedschappen.
Ik heb alweer een lange verlanglijst voor komende bezoeken aan gereedschapshandelaren.
Harrie

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Benzinekraan EEG10-EEG15 / Robinet AV42-AV44

Ongelezen bericht door Franky » 29 dec 2013, 11:41

Achja, wie heeft er geen verlanglijst voor gereedschap? :lol: Je komt altijd wel iets te kort.
Ik trouwens wel nieuwsgierig hoe het dingetje van binnen in elkaar zit :)

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Benzinekraan EEG10-EEG15 / Robinet AV42-AV44

Ongelezen bericht door Harrie » 29 dec 2013, 12:22

Het is in principe een naaldafsluiter, maar hij werkt nog niet perfect.
Na een paar dagen test had ik 1 cc benzine in de opvangfles. Ik ga dat eens overleggen met wat experts op het gebied van fijnmetaalbewerking.
Lukt dat niet dan wordt het een constructie met een uitwisselbare vitonring op de bodem.
Harrie

Gangisallesman
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 mei 2014, 12:49

Re: Benzinekraan EEG10-EEG15 / Robinet AV42-AV44

Ongelezen bericht door Gangisallesman » 21 mei 2014, 11:06

Ook ik heb lekkage van de kraan (trek-druk kraan ) en m'n vlotterbak loopt dan ook over na een poosje (dag) . Gezien het toch wel een veel voorkomend probleem is en m'n garage enorm naar benzine stinkt overweeg ik ondanks afbreuk aan originaliteit een draaikraan onder aan de tank te maken .
Zo kan je tevens het gemak van een reserve stand inbouwen .
Wellicht is dit door sommige al gedaan en zo ja , zijn er tips ? Type kraan , waar geplaatst , waar te koop ,foto's etc.
Ik heb een tank van een sloper , deze ga ik ervoor gebruiken dus kan ik altijd terug naar origineel .

Gangisallesman
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 mei 2014, 12:49

Re: Benzinekraan EEG10-EEG15 / Robinet AV42-AV44

Ongelezen bericht door Gangisallesman » 21 mei 2014, 13:31

Sloop tank van zolder gehaald en de benzine trek druk kraan eruit geschroefd , bij mij zit er een kraan in die toch heel anders is dan op de foto . De kraan is volledig van aluminium en zo te zien niet uit elkaar te halen . Ook heb ik gekeken waar de vervangende kraan gemonteerd zou kunnen worden . Dit zal meer werk worden dan gedacht , ik zal waarschijnlijk een stuk uit de tank moeten slijpen en de kraan dan ietsje hoger plaatsen .
ik zal verder dit topic niet vervuilen en tzt een nieuwe topic openen met de modificatie .
Gangisallesman

grastukker
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 okt 2013, 10:06

Re: Benzinekraan EEG10-EEG15 / Robinet AV42-AV44

Ongelezen bericht door grastukker » 15 jun 2014, 15:29

Gangisallesman schreef:Sloop tank van zolder gehaald en de benzine trek druk kraan eruit geschroefd , bij mij zit er een kraan in die toch heel anders is dan op de foto . De kraan is volledig van aluminium en zo te zien niet uit elkaar te halen . Ook heb ik gekeken waar de vervangende kraan gemonteerd zou kunnen worden . Dit zal meer werk worden dan gedacht , ik zal waarschijnlijk een stuk uit de tank moeten slijpen en de kraan dan ietsje hoger plaatsen .
ik zal verder dit topic niet vervuilen en tzt een nieuwe topic openen met de modificatie .
Gangisallesman
dat de kraan niet los te halen is lijkt zo, eerst breek je het filter dat om het stangetje zit kapot tot deze tot aan de rand van het kraanhuis weg is. vervolgens span je het stangetje van de benzinekraan horizontaal in de bankschroef, en dat doe je zo, dat de moer strak tegen de bankschroef aan zit. bankschroef strak aandraaien, en vervolgens met een kunststof hamer tegenhet kraanhuis slaan. vervolgens zul je zien dat het stangetje met busje uit de kraan komt.
Ik heb tot nu toe alle eeg trek duw kranen zo los gekregen...

Gebruikersavatar
haagsehans
Berichten: 207
Lid geworden op: 04 okt 2011, 21:15
Woonplaats: Duitsland
Locatie: Oberpfalz-Bayern/Beieren

Re: Benzinekraan EEG10-EEG15 / Robinet AV42-AV44

Ongelezen bericht door haagsehans » 20 aug 2018, 17:16

Na twee jaar stilstand van mijn gerestaureerde EEG wilde ik gisteren de trek-druk-kraan bedienen, maar met geen mogelijkheid beweging in te brengen.
Kent iemand een trucje of moet ik de tank er afhalen en aansluitend het hele spul uit elkaar halen of heeft het zin eerst verse benzine er in te doen en wachten totdat hij op die manier loskomt ?

groet van Hans uit Beieren.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Benzinekraan EEG10-EEG15 / Robinet AV42-AV44

Ongelezen bericht door MobyJoost » 20 aug 2018, 18:04

Hans, heeft de tank (en kraan) die twee jaar droog gestaan? Wellicht is hij gewoon vastgeroest?

Gebruikersavatar
haagsehans
Berichten: 207
Lid geworden op: 04 okt 2011, 21:15
Woonplaats: Duitsland
Locatie: Oberpfalz-Bayern/Beieren

Re: Benzinekraan EEG10-EEG15 / Robinet AV42-AV44

Ongelezen bericht door haagsehans » 20 aug 2018, 22:57

Dat wel, maar dat hij daardoor zo vast zou zitten, had ik niet verwacht. Bedankt voor de tip Joost, ga gelijk kijken morgen, want hij staat in het donker en had geen zaklantaarn bij me. :shock:

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Benzinekraan EEG10-EEG15 / Robinet AV42-AV44

Ongelezen bericht door PantinNL » 24 nov 2018, 17:09

Vandaag heb ik weer bovenstaand project opgepakt. Reden waren de reacties tijdens HHW. Ik heb daar diverse mensen aan een kraan kunnen helpen en op dit moment heb ik er nog slechts eentje over die ik al aan iemand heb toegezegd.
Er is weliswaar een oplossing, maar het kan altijd beter en op zijn minst sneller.
Soms is het weleens goed om er even mee te wachten. Nou, dat is alweer meer dan 3 jaar geleden dat ik ermee bezig was.
Ondertussen ben ik een stuk handiger geworden op de draaibank; met name schroefdraad snijden lukt tegenwoordig vrij goed.
Zowel de draaikraan ben ik aan het bestuderen als de trekdruk-uitvoering. Daarnaast zijn er nog ideeën voor een derde goedkope variant.
De proto-draaivariant werkte wel, maar verloor toch iets benzine. Daar is nu een geheel ander type zitting voor bedacht.
De zitting wordt gemaakt van POM en alle onderdelen zijn demonteerbaar en vervangbaar.
Binnenkort kan het testen beginnen.
Gooi oude trek/druk-EEG kranen niet weg, want bepaalde onderdelen kunnen nog goed gebruikt worden. De draaikraan is wat dat betreft minder afhankelijk van oude onderdelen, want dikke witte knop, spindel, huis, filter en slangenpilaar kunnen allemaal nieuw gemaakt worden.
Hoe dan ook het blijft een vrij ambachtelijk gebeuren, maar dat is onze hobby nu eenmaal.
Henk
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Hans10
Berichten: 827
Lid geworden op: 03 aug 2015, 13:55
Woonplaats: Gorinchem

Re: Benzinekraan EEG10-EEG15 / Robinet AV42-AV44

Ongelezen bericht door Hans10 » 26 nov 2018, 11:30

Onlangs zag ik bij deze benzinekraan een minuscuul stukje transparante slang in de hals van de tank zitten.
Ik bedoel net onder het knopje waar het stangetje de tank in verdwijnt. Zal brandstoflekken aan de bovenzijde voorkomen naar ik aanneem.
Het lijkt op benzineslang maar heeft binnen en buiten een kleinere diameter. Wie kent de juiste maat en waar dit te bekomen valt?

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Benzinekraan EEG10-EEG15 / Robinet AV42-AV44

Ongelezen bericht door PantinNL » 26 nov 2018, 14:29

Hallo Hans,
Inderdaad een afdichting.
Ik heb hier nog een zakje met rubberen busjes voor de trekdruk en ook nog een paar voor de dikkere draaikraan.
Het is een simpele afdichting, die gemakkelijk van teflon of viton gemaakt kan worden.
Welke kraan heb jij?
Henk

Hans10
Berichten: 827
Lid geworden op: 03 aug 2015, 13:55
Woonplaats: Gorinchem

Re: Benzinekraan EEG10-EEG15 / Robinet AV42-AV44

Ongelezen bericht door Hans10 » 26 nov 2018, 15:12

Ik stuur je een PB

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Benzinekraan EEG10-EEG15 / Robinet AV42-AV44

Ongelezen bericht door PantinNL » 29 nov 2018, 15:55

Gisteren even gekeken naar de juiste rubberen busjes.
Ik had vooral de types voor de EEG10.
Voor de draaiknopkraan heb je een grotere boring nodig. Dus heb ik ze even uitgeboord.
Lastig? Nee, een kwestie van het rubber flink laten afkoelen met kauwgomspray.
Is ook gemakkelijk bij het plaatsen van lagers op een krukas.
Henk

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: Benzinekraan EEG10-EEG15 / Robinet AV42-AV44

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 30 nov 2018, 08:01

PantinNL schreef:
29 nov 2018, 15:55
Lastig? Nee, een kwestie van het rubber flink laten afkoelen met kauwgomspray.
Is ook gemakkelijk bij het plaatsen van lagers op een krukas.
Henk
Kauwgomspray, is dat zo'n directe bevriezer? Dan is het inderdaad een mooie tip voor het monteren van krukaslagers. Ik had daar zelf in ieder geval nog nooit aan gedacht.

Gr. Marco

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Benzinekraan EEG10-EEG15 / Robinet AV42-AV44

Ongelezen bericht door PantinNL » 07 jan 2019, 11:14

Afgelopen week bij de reparatie van een trek-drukkraan, heb ik die vloeistof ook gebruikt.
Als je kwetsbare afdichtingen ergens in de buurt hebt zitten, ga je niet zo snel verhitten. Koelen is dan een betere oplossing.
Overigens is de constructie van de trek-drukkraan kwetsbaar.

Wat de draaikranen voor de EEG betreft: de proto's functioneren inmiddels goed. Het onderzoeksproject is hiermee afgerond en was erg leerzaam.
De kraan is ethanol-bestendig en is geheel demontabel. Pakkingen en zitting kunnen dus vervangen worden.
Alle onderdelen worden zelf gemaakt; op de dop na, want die wordt 3D geprint. Zelfs de fiberring is eigen productie, want de standaardringen uit de handel passen niet mooi.
De opgedane kennis en vondsten neem ik weer mee naar andere kraanprojecten.
Komend halfjaar zal het accent liggen op het verder versimpelen van de constructie en het maakproces. Op dit moment kost het maken van de kraan nog te veel tijd. Misschien dat ik er straks in Heerhugowaard een paar betaalbare bij me heb.
Groet,
Henk
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Benzinekraan EEG10-EEG15 / Robinet AV42-AV44

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 07 jan 2019, 13:33

Interessant en positief ! Groet, Joop ( zo blijven de de oldtimers goed op de weg met gerenoveerde FOM kranen, gerenoveerde draaikranen, ontstekingssytemen enz. )

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Benzinekraan EEG10-EEG15 / Robinet AV42-AV44

Ongelezen bericht door PantinNL » 07 jan 2019, 15:51

Hallo Joop,
Voor de duidelijkheid: het zijn geen gerenoveerde kranen, maar geheel nieuw gemaakte kranen.
Persoonlijk vertrouw ik meer op ontwikkeling/ aanpassing van nieuwe producten dan hopen op vrijkomen van oude voorraden die uiteindelijk toch opdrogen.
Van Polle heb ik begrepen dat hij de laatste tijd nog maar zelden tegen oude voorraden van ex-dealers aanloopt.
Dat houdt op een gegeven moment op zoals dat ook 20 jaar geleden plotseling in Nederland ophield.
Wereldwijd zijn er gelukkig regelmatig initiatieven voor refabricage.
Groet,
Henk

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Benzinekraan EEG10-EEG15 / Robinet AV42-AV44

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 07 jan 2019, 16:08

Okay, Henk. Dacht te lezen "reparatie". Waarbij draaiende delen en afsluitdelen waren vervangen door opnieuw geproduceerde onderdelen. Maar de kraan geheel nieuw maken is nog knapper. Dat lost een groot probleem op voor alle bezitters van een tank met duw- of trekkraan. Groet, Joop

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Benzinekraan EEG10-EEG15 / Robinet AV42-AV44

Ongelezen bericht door PantinNL » 07 jan 2019, 18:49

Hallo Joop,
Het is al mooi dat het werkt en gelukt is, maar een goedkope kraan beschikbaar maken is een ander verhaal.
Van de andere kant je moet ergens mee beginnen. We zien wel hoe het zich allemaal gaat ontwikkelen.
Het ontwerp kan nog verbeterd worden en ook bij het maken van de verschillende onderdelen, kunnen nog enkele flinke stappen gezet worden.
Henk

Plaats reactie