Vreemde Dellorto sha problemen

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Vreemde Dellorto sha problemen

Ongelezen bericht door Franky » 23 aug 2014, 17:16

Ik heb problemen met mijn dellorto sha die ik niet kan verklaren. Misschien kunnen jullie eens een theorie aandragen.

Het probleem dook als eerst een half jaar geleden op. Ik reed op mijn bromfiets en ineens viel hij uit. Na wat denkwerk besloot ik de choke eens in te trekken. Dat hielp, de bromfiets reed weer maar enkel met choke. Hierbij moet ik wel vermelden dat bij een dellorto sha de choke een schuif is die het luchtkanaal afknijpt. Dit is dus geen ander brandstofkanaal. Zo ben ik op de choke naar huis gereden (half uur rijden....). Ik haalde de carb open, zag geen viezigheid en plaatste hem weer terug. Probleem opgelost.

Paar maanden daarna alweer hetzelfde. Na 100 meter rijden was het al klaar. Weer op de choke naar huis gereden, carb uit elkaar gehaald. Na de schoonmaakactie van de vorige keer was de carb nu super schoon. Na terugplaatsen was de het probleem weer over. Later is dit nog een keer gebeurd. De laatste keer dat ik de carb schoonmaakte heb ik er ook echt perslucht op losgelaten.

Vandaag werd het nog gekker. Na een flinke verbouwing aan de variateur ging ik een teststuk rijden. Mijn motorblok kwam alleen niet in de toeren. Ik dacht eerst dat dat kwam door de variateur verbouwing. Toen ik echter thuis kwam was mijn motor snikheet en de bougie harstikke wit. Dus dat betekent dat alweer mijn carburateur te weinig brandstof geeft. Nu snap ik er echt niets meer van.

De volgende zaken zijn gecontroleerd
- Brandstof loopt goed door de carb in. Er zit dus geen verstopping in de benzinekraan
- De juiste sproeier is gemonteerd. Ik rij hier al een paar jaar mee.
- Als dit gebeurt helpt het niet om te wachten. De bromfiets blijft slecht lopen
- Filters zijn eigenlijk altijd schoon
- Als de bromfiets ineens besluit gek te doen is het uiterste constant. Je kan met spelen met je gashendel en choke een stand vinden waarbij het mengsel weer goed is en op die stand kan je lange tijd rijden.

Ik snap er geen biet van. Het lijkt haast wel dat af en toe mijn vloeistofnivo in de vlotterbak te laag staat. Maar dan wel op een manier dat het nog steeds geregeld wordt :shock: Hoe is zoiets mogelijk?
Laatst gewijzigd door Franky op 24 aug 2014, 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Vreemde Dellort sha problemen

Ongelezen bericht door Polle » 23 aug 2014, 18:07

Hallo Franky

Is het pennetje dat de benzine afsluit niet versleten

Gr Polle

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Vreemde Dellort sha problemen

Ongelezen bericht door Franky » 23 aug 2014, 19:54

Nee, gloednieuw. Alles is nog gloednieuw. Het spul zit er 2 jaar op denk ik zo?
Morgen gaat de carb echt helemaal uit elkaar dus dan ga ik alles heel nauwkeurig onderzoeken. Dan zal ik nog even verifiëren dat het echt goed is. Ik heb het de vorige keer al bekeken en toen was er ook geen probleem.

Als de pen versleten zou zijn en er steeds benzine langs zou lopen, zou het brandstof nivo in de vlotterbak juist te hoog staan. Ook bij een haperende of lekke vlotter zou je dat hebben. Dat zou ik nog begrijpen. Maar een te laag nivo is heel bizar! Al is dat ook maar een theorie van mezelf.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Vreemde Dellort sha problemen

Ongelezen bericht door Franky » 24 aug 2014, 14:23

Vandaag de carb volledig gedemonteerd. Er was inderdaad weer niets geks te zien :?
Wat wel opviel tijdens demontage is dat ik in mijn wasbenzine bakje heel wat aluminiumpoeder had liggen. Er was maar een enkel roestpoedertje te vinden. Het losschroeven van spullen creëert natuurlijk aluminium poeder. Maar het was wel opvallend veel. Misschien toch een verstopping?

Ik heb ook nog even mijn benzinekraan losgemaakt. Deze was super schoon. Toen heb ik de tank even doorgespoeld met benzine. Daar was ook al niets te zien.

Van de week ga ik op het werk met perslucht alles nog even doorblazen. Daarna gaat alles weer in elkaar met een extra benzine filter er in. Als dat niet werkt weet ik het ook niet meer. Ik begin ondertussen wanhopig te worden :(

Gebruikersavatar
JapieKrekel
Berichten: 158
Lid geworden op: 08 nov 2013, 12:31
Locatie: Achterhoek Gelderland

Re: Vreemde Dellort sha problemen

Ongelezen bericht door JapieKrekel » 24 aug 2014, 14:49

Toen ik dit las dacht ik misschien dat het iets te maken had met de combinatie van variomatic en Dellorto SHA.
Dat die misschien niet optimaal zou werken onder een hoek. (Want je blok kantelt toch?)

Maar ik heb even online 'research' gedaan en Dellorto SHA's kunnen zowel voor/achter als links/rechts onder een behoorlijke hoek staan en nog steeds normaal functioneren.
Dus ik kan je niet verder helpen maar ik dacht ik meld het toch even D:

Succes met de zoektocht, weet je zeker dat het aan de carb ligt? Niet ergens valse lucht oid. Misschien een idee om een soortgelijke carburateur van iemand te lenen en kijken of daarmee de problemen opgelost zijn.


(Best nuttig om dit te weten want ik heb zelf een peugeot 103 met vario en die carburateur maakt ook een behoorlijke hoek maar dat kan dus gewoon, heb overigens nooit ergens last van gehad.)

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Vreemde Dellort sha problemen

Ongelezen bericht door Franky » 24 aug 2014, 16:21

Dollerto sha's zijn inderdaad totaal niet gevoelig voor kanteling. Dit komt omdat de vlotter om de sproeier heen zit. Hierdoor is het vloeistofnivo bij de sproeier uiterst constant. Ik heb wel eens gekeken of ik mijn bromfiets uit kunnen laten vallen door de brommer te kantelen. Er staat mij bij dat het niet gelukt is omdat mijn trapper op de grond kwam. In dat geval ligt de bromfiets al aardig plat op grond :lol: Als je dat probeert met een gurtner weet ik wel wat er gebeurd :lol:

Overigens is de kanteling vanwege de variateur minimaal.

Heb jij ergens goede technische documentatie van die Dellorto sha? Ik heb een kanaal ontdekt dat volgens mij dicht zit. Het is mij echter niet duidelijk of dit een remluchtgat is of een montage gat. Ik ga hem hoe dan ook doorblazen met perslucht. Maar mogelijk is mijn verstuiver naar beneden gezakt en dekt hij het gat of. Ofzoiets :roll: Dit is heel ver gezocht hoor... Ik ben werkelijk elk gaatje en kanaaltje langs aan het lopen.

Edit: Hier wat dell'orto info over carbs. Heel interessant, alleen het gaat niet over de sha :(
http://www.guzzitek.org/documents/carbu ... oMAJ01.pdf

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Vreemde Dellorto sha problemen

Ongelezen bericht door Polle » 24 aug 2014, 18:03

Hallo Franky

Allumienium poeder hou je niet tegen met een filter.
Er moet ergens slijtage voordoen door te veel trillingen en dit veroorzaakt het poeder.
Kijk of er schuurplatsen in de carburator zitten

Gr Polle

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Vreemde Dellorto sha problemen

Ongelezen bericht door Franky » 24 aug 2014, 19:09

Weet ik Polle :) Heb al 1 schuurplek gevonden. De chokeschuif. De rest zal wel van de boutjes komen.
Dat extra filter is voor de kleine stukjes roest die ik ook aantrof. Deze komen van de benzine tank.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Vreemde Dellorto sha problemen

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 24 aug 2014, 21:57

Frank, is het een originele Dellorto ? Een vriend vertelde mij onlangs veel gehannes te hebben gehad met een imitatie-Dellorto en bij vervanging door een originele waren alle problemen voorbij. Groet, Joop

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Vreemde Dellorto sha problemen

Ongelezen bericht door Polle » 25 aug 2014, 06:43

Inderdaad joop

De imitatie is troep die je beter niet koopt


Gr Polle

Maarten
Berichten: 27
Lid geworden op: 30 mar 2014, 10:10

Re: Vreemde Dellorto sha problemen

Ongelezen bericht door Maarten » 25 aug 2014, 10:30

optie 1(heel ver gezocht :geek: )
zou het kunnen zijn dat je tankdop te goed afsluit? dus dat de benzine die eruit gaat niet vervangen kan worden door lucht... en daardoor een soort vacuüm ontstaat waardoor de benzine er slechter uit gaat.

optie 2
er blijft een luchtbel hangen in je benzineslang.

optie 3
Je ontluchtingskanaal van de vlotterbak is verstopt.

Niet alle verklaringen zijn heel goed uitgedacht. xD

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Vreemde Dellorto sha problemen

Ongelezen bericht door MobyJoost » 25 aug 2014, 12:51

https://onedrive.live.com/view.aspx?res ... pp=WordPdf

Gaat helaas niet specifiek over de SHA, maar is wel bere-interressant.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Vreemde Dellorto sha problemen

Ongelezen bericht door Franky » 25 aug 2014, 16:36

GROENEKAN schreef:Frank, is het een originele Dellorto ? Een vriend vertelde mij onlangs veel gehannes te hebben gehad met een imitatie-Dellorto en bij vervanging door een originele waren alle problemen voorbij. Groet, Joop
Het is een originele :)
Maarten schreef:optie 1(heel ver gezocht :geek: )
zou het kunnen zijn dat je tankdop te goed afsluit? dus dat de benzine die eruit gaat niet vervangen kan worden door lucht... en daardoor een soort vacuüm ontstaat waardoor de benzine er slechter uit gaat.

optie 2
er blijft een luchtbel hangen in je benzineslang.

optie 3
Je ontluchtingskanaal van de vlotterbak is verstopt.

Niet alle verklaringen zijn heel goed uitgedacht. xD
Die met die tankdop is niet eens zo gek hoor! Die houd ik mijn achterhoofd. Zo iets eenvoudigs was ik al lang weer vergeten. Ik acht de kans overigens zeer klein hoor.

Optie 2 maakt volgens mij geen biet uit. Optie 3 is niet het geval ;)
MobyJoost schreef:https://onedrive.live.com/view.aspx?res ... pp=WordPdf

Gaat helaas niet specifiek over de SHA, maar is wel bere-interressant.
Die had ik ook al gevonden ja. Er is zoveel materiaal over carbs die ik een keer door moet nemen.....
Hierbij hoort ook dit document. Een document over het afstellen van dell'Orto sha. Ze zijn nauwelijks af te stellen, tenzij je het echt serieus aan pakt
http://outofcontrolmopeds.blogspot.nl/2 ... oring.html

Ik ben er ondertussen redelijk van overtuigd dat mijn remluchtgaatjes dicht zitten. Ik hoop ze morgen open te krijgen. Helaas geeft een verstopt remluchtgaatje volgens mij juist een te rijk mengsel en niet te arm zoals ik had. Maarja....

peterl
Berichten: 265
Lid geworden op: 22 aug 2011, 00:53

Re: Vreemde Dellorto sha problemen

Ongelezen bericht door peterl » 25 aug 2014, 23:44

De SHA carburateur heeft 3 uitstroomopeningen van de brandstof in de venturie. De onderste gaat vaak dichtzitten. Doorprikken met een messingdraadje en daarna met de luchtspuit het vuil eruit blazen.

m.vr.groet

Peterl

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Vreemde Dellorto sha problemen

Ongelezen bericht door MobyJoost » 26 aug 2014, 00:48

Dat verhaal over die SHA hoort in de prullebak.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Vreemde Dellorto sha problemen

Ongelezen bericht door Franky » 26 aug 2014, 16:56

MobyJoost schreef:Dat verhaal over die SHA hoort in de prullebak.
Eh, welk verhaal? Geef eens wat uitleg?

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Vreemde Dellorto sha problemen

Ongelezen bericht door MobyJoost » 26 aug 2014, 17:52

De link naar dat blogspot artikel.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Vreemde Dellorto sha problemen

Ongelezen bericht door Franky » 26 aug 2014, 20:47

Want?
Ik heb niet de kennis om het af te kraken :P Het enige wat ik weet is dat Peterl al ooit aan kwam met het idee om de gasschuif aan te passen en zo het gasmengsel te beïnvloeden. Dat zie ik weer terug in dit artikel.
De gasschuif aanpassen staat bij mij nog op de to do lijst staat omdat mijn bromfiets bij lage toeren een te rijk mengsel krijgt. Of de gasschuif aanpassing dit oplost is mij nog onduidelijk. Ik snap ondertussen aardig wat van bromfietsen, maar de carburateur is voor mij nog een groot raadsel (naast de overduidelijk zaken :P).

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Vreemde Dellorto sha problemen

Ongelezen bericht door MobyJoost » 26 aug 2014, 20:51

Het uitboren van het luchtkanaal van een carburateur, is de beste manier om hem om zeep te helpen. En dat je dan met een Dremel er weer "een beetje een venturi" in slijpt, wekt ook niet echt mijn vertrouwen.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Vreemde Dellorto sha problemen

Ongelezen bericht door Franky » 26 aug 2014, 21:00

Ik ben met je eens dat het nogal beunhaserig eruit ziet ja.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Vreemde Dellorto sha problemen

Ongelezen bericht door Franky » 27 aug 2014, 10:28

peterl schreef:De SHA carburateur heeft 3 uitstroomopeningen van de brandstof in de venturie. De onderste gaat vaak dichtzitten. Doorprikken met een messingdraadje en daarna met de luchtspuit het vuil eruit blazen.
Ik weet niet of hij dicht zat, maar het onderste gaatje is nu in iedergeval open. Iets zegt mij dat dit gaatje niet verstopt zat. Want de bromfiets draaide nog perfect stationair.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Vreemde Dellorto sha problemen

Ongelezen bericht door Franky » 27 aug 2014, 16:36

Zo, vandaag alles weer in elkaar gezet. Het was even wat gerommel om het idioot grote brandstoffilter kwijt te kunnen. Maar hij zit nu wel goed.
Afbeelding

Dus toen mocht ik een stukje gaan rijden. Na 150m stond ik alweer stil. Achterband leeggelopen :shock: Dit jaar is echt het beroerdste brommer jaar ooit voor mij. Hoeveel pech kan een mens hebben :cry: Er komt maar geen einde aan deze ellende. :(

Ik kon het toch niet laten om te kijken of de brommer het nu wel op zich doet. Dus ik heb de band opgepompt en heb er 1km op gereden. De topsnelheid is nog steeds niet helemaal wat hij moet zijn, maar tegen mijn lange steile test helling haalde de bromfiets zijn normale snelheid gewoon. Dus hij lijkt het weer te doen. De bougie is nog steeds hartstikke wit. Maar dat kan komen omdat 1km een te korte afstand is.

Als ik een fatsoenlijke test heb kunnen doen zal ik het nog laten horen. Maar nu heb ik de bromfiets in de garage gezet en doe ik ff helemaal niets meer. :evil:

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Vreemde Dellorto sha problemen

Ongelezen bericht door Harrie » 27 aug 2014, 17:32

Ik zie ook lichtpuntjes ondanks jouw pech.
Plak de band niet, maar vervang deze en ook de buitenband als deze versleten is.
Plakken is een tijdelijke maatregel voor onderweg.
Harrie

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Vreemde Dellorto sha problemen

Ongelezen bericht door Franky » 27 aug 2014, 17:57

Klein lichtpuntje ja. Al vond ik dat hij nog steeds niet goed reed......

Uiteraard vervang ik de binnenband. Het zou mij trouwens verbazen als hij nog te plakken is. Mijn ventiel staat namelijk helemaal scheef! De velg is een stukje over de band geslipt! En wonderbaarlijk gezien niet eens in de remrichting maar de andere kant op. Mijn motor heeft teveel koppel :shock: :lol:
Ik gebruik tijdens de montage van de banden veel vaseline. Hiervoor wordt ik nu bestraft. Ik ga voortaan na montage het vet weer zo goed als mogelijk weg zien te halen.

De buitenband is gloedje nieuw.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Vreemde Dellorto sha problemen

Ongelezen bericht door Franky » 03 sep 2014, 16:15

Zo, de binneband is vervangen. Toch interessant wat er nou gebeurd was. Bij mijn bromfiets heeft de maker het rare idee gehad om velgen toe te passen voor banden van een breedte van 2.75 (inch?) en daar dan banden op te plaatsen van 2.25 :shock: Nadat ik teveel montage problemen had met deze smalle banden, ben ik 1 stap breder gegaan. De 2.5. Nog steeds een draak om te monteren maar breder kan echt niet i.v.m. de spatborden. Nou heb ik zeer hoog kwaliteit banden gekocht. Heel dik rubber en daarom ook zeer stug. Dus wat gebeurd er wanneer de bandenspanning te laag wordt, de band komt los van de velg omdat hij naar de 2.5 maat terug wil en niet de 2.75 velg maat waarop hij geforceerd wordt. En tada, dan slipt je velg over je wiel. De oorzaak van mijn vernielde binnenband was het hebben van een lage bandenspanning :?

Terug naar de carb probelemen. De bromfiets doet het weer. De snelheden zijn weer zoals ze horen en de bougie is weer de normale kleur. Nu maar hopen dat dat zo blijft.

Wel nog een opvallend iets. Ik heb nu een doorzichtig brandstoffilter tussen de tank en de carb zitten. Dus ik kan daar mooi naar de brandstof kijken. Bij stilstand is het brandstoffilter ongeveer gevuld met 40% lucht. Dit omdat het ding nou eenmaal horizontaal staat waardoor de lucht niet weg kan. Echter, tijdens lange stukken volgasrijden neemt de lucht percentage toe tot meer dan 70%. Er zit zowat geen benzine meer in het brandstoffilter :shock: Dus toen heb ik eens mijn best gedaan om de zaak te ontluchten. Nu zat er nog maar 20% lucht in. Weer even een stuk volgas gereden en hops, weer meer dan 70% lucht erin :shock: Deze lucht komt dus omhoog vanuit de carb tijdens volgas rijden (trillingen?). Rare boel :roll:

Plaats reactie