doormeten ontstekingsspoel
doormeten ontstekingsspoel
Hallo Forum leden
Ik ben nieuw in de brommer wereld en sinds kort ben ik in het bezit van een av3 motobecane uit 1953. Ik heb de mobylette geheel gedemonteerd, lagers en keerringen vervangen. Bij de demontage de ontstekingsnok kapot getrokken. nu heb ik een paar vragen: kan ik iedere willekeurige ontstekingsnok gebruiken of zit er verschil in met de nieuwere types?
2e: over de spoel meet ik ca 10 megaohm, varieert erg tijdens het meten wat ik erg vreemd vind. tussen de aansluiting op de contactpunten en de massa meet ik 2 ohm. welke waarden zou ik moeten meten? het gaat om een novi ontsteking.
Is er in het noorden (Friesland, kop van Noord-Holland) iemand die ervaring heeft met dit type mobylette en mij misschien kan helpen met de afstelling?
Ik ben nieuw in de brommer wereld en sinds kort ben ik in het bezit van een av3 motobecane uit 1953. Ik heb de mobylette geheel gedemonteerd, lagers en keerringen vervangen. Bij de demontage de ontstekingsnok kapot getrokken. nu heb ik een paar vragen: kan ik iedere willekeurige ontstekingsnok gebruiken of zit er verschil in met de nieuwere types?
2e: over de spoel meet ik ca 10 megaohm, varieert erg tijdens het meten wat ik erg vreemd vind. tussen de aansluiting op de contactpunten en de massa meet ik 2 ohm. welke waarden zou ik moeten meten? het gaat om een novi ontsteking.
Is er in het noorden (Friesland, kop van Noord-Holland) iemand die ervaring heeft met dit type mobylette en mij misschien kan helpen met de afstelling?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: doormeten ontstekingsspoel
Hallo
Als ik de nok op de foto zie dan lijk het mij een jongere nok die op bijna alle moby's zit.
Deze kan dus gewoon vervangen worden door een rechtsdraaiende nok.
Wat betreft de spoel: weggooien die spoel en ombouwen naar externe ontstekking.
Gedaan met de problemen met bejaarde spolen.
Deze geven toch alleen maar problemen
Gr Polle
Als ik de nok op de foto zie dan lijk het mij een jongere nok die op bijna alle moby's zit.
Deze kan dus gewoon vervangen worden door een rechtsdraaiende nok.
Wat betreft de spoel: weggooien die spoel en ombouwen naar externe ontstekking.
Gedaan met de problemen met bejaarde spolen.
Deze geven toch alleen maar problemen
Gr Polle
-
- Berichten: 2697
- Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
- Woonplaats: ergens op de wereld
- Locatie: friesland
Re: doormeten ontstekingsspoel
Goedemorgen het vliegwiel daar zitten uitsparingen in die gaatjes zijn die alleen aan de binnenkant of zijn deze helemaal door geboord laat dat even weten er zit verschil in anders maar een foto van bijde kanten
Woon in Friesland dus moet het gaan lukken denk ik
Gr Harold
Woon in Friesland dus moet het gaan lukken denk ik
Gr Harold
-
- Berichten: 2697
- Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
- Woonplaats: ergens op de wereld
- Locatie: friesland
Re: doormeten ontstekingsspoel
Hèe baarda zet je woonplaats er bij maakt het voor iedereen makkelijker
Gr Harold
Gr Harold
- Franky
- Berichten: 6201
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: doormeten ontstekingsspoel
Niet weggooien! Aan Harrie geven zodat hij de kern eruit kan halen en nieuwe ombouw setjes kan makenPolle schreef: Wat betreft de spoel: weggooien die spoel en ombouwen naar externe ontstekking.
-
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 06 feb 2011, 19:32
- Locatie: oudebildt dijk sintannaparochie nl province friesland
Re: doormeten ontstekingsspoel
hee baarda hier met japie als het moet wil ik jou ook wel helpen woon onder de rook van sintannaparochie dus bij harold in de buurt koop een om bouw zet bij harrie dat werk perfect hoor het wel
-
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 27 feb 2011, 17:45
- Locatie: twijzel friesland
Re: doormeten ontstekingsspoel
hoi baarda
ook ik woon in friesland in de friesse wouden
heb je hulp nodig dan horen we het wel
wiet weet oant sjen
piet kaptein.
ook ik woon in friesland in de friesse wouden
heb je hulp nodig dan horen we het wel
wiet weet oant sjen
piet kaptein.
Re: doormeten ontstekingsspoel
Bedankt voor jullie reacties
Ik woon in Burgwerd vlakbij Bolsward. Liefst zou ik de av3 origineel houden maar hij moet ook een beetje knap lopen. Voor een brommertje van 60 jaar oud ziet hij er nog knap uit. ik heb hem helemaal uit elkaar gehad, was geen spatje vet in de lagers te vinden maar zijn nog wel in goede staat. Nu poetsen, poetsen en poetsen en de boel weer opbouwen. Inmiddels ook nieuwe lagers en keerringen in het blok gezet. Misschien is het handig dat ik een keer bij je langs kom Harold. Ik zal binnenkort nog wel een paar foto's van het vliegwiel plaatsen. ik ben komend weekend even druk met andere dingen dus ik kom volgende week terug op de reacties. Hierbij een foto van wat ik gekocht heb.
Ik woon in Burgwerd vlakbij Bolsward. Liefst zou ik de av3 origineel houden maar hij moet ook een beetje knap lopen. Voor een brommertje van 60 jaar oud ziet hij er nog knap uit. ik heb hem helemaal uit elkaar gehad, was geen spatje vet in de lagers te vinden maar zijn nog wel in goede staat. Nu poetsen, poetsen en poetsen en de boel weer opbouwen. Inmiddels ook nieuwe lagers en keerringen in het blok gezet. Misschien is het handig dat ik een keer bij je langs kom Harold. Ik zal binnenkort nog wel een paar foto's van het vliegwiel plaatsen. ik ben komend weekend even druk met andere dingen dus ik kom volgende week terug op de reacties. Hierbij een foto van wat ik gekocht heb.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Berichten: 2697
- Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
- Woonplaats: ergens op de wereld
- Locatie: friesland
Re: doormeten ontstekingsspoel
Mooi man gaat goed komen meestal ben ik in.het wiekend aan.het werk.ja er moet wel.brood op de plank dus waar maakt niet uit de winter staat voor de deur dus rijden doen we niet zo veel meer
Gr Harold
Gr Harold
Re: doormeten ontstekingsspoel
Hoi Baarda,
Over je technische problemen heb ik geen bijdrage, maar wel over het type.
Ik vermoed, dat het een franse AV51 is met de oude (AV3) motor. Kijk maar eens hier:
http://tobeconline.fr/assets/cat_1949_1961_035.jpg
Hij zou dan van 1958 kunnen zijn.
Leuk ding, mooi kleurtje.
succes ermee, mobydilz
Over je technische problemen heb ik geen bijdrage, maar wel over het type.
Ik vermoed, dat het een franse AV51 is met de oude (AV3) motor. Kijk maar eens hier:
http://tobeconline.fr/assets/cat_1949_1961_035.jpg
Hij zou dan van 1958 kunnen zijn.
Leuk ding, mooi kleurtje.
succes ermee, mobydilz
Laatst gewijzigd door mobydilz op 25 okt 2014, 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: doormeten ontstekingsspoel
De cilinderkop moet ook nog even worden omgedraaid, die zit er achterstevoren op, maar waarschijnlijk is deze foto van de mobylette in de toestand bij aankoop en heb je dat al verholpen.
Volgens mij is dit trouwens al een AV7-motor en geen AV3 meer, de uitlaatpijp loopt recht naar voren vanuit de cilinder, als ik het goed zie.
Groeten, Ruud
Volgens mij is dit trouwens al een AV7-motor en geen AV3 meer, de uitlaatpijp loopt recht naar voren vanuit de cilinder, als ik het goed zie.
Groeten, Ruud
Re: doormeten ontstekingsspoel
Beste,
Ben ook in het bezit van zo een model met dat verschil dat enkel het voorlicht op het spatbord staat ipv op de voorvork.
Det is een motor zonder koppeling met als opschrift av 32(of au?????) van 1953, kandat????
Azureus
Ben ook in het bezit van zo een model met dat verschil dat enkel het voorlicht op het spatbord staat ipv op de voorvork.
Det is een motor zonder koppeling met als opschrift av 32(of au?????) van 1953, kandat????
Azureus
Re: doormeten ontstekingsspoel
Dat kan wel, volgens mij. Komt de uitlaatpijp bij de AV32 of AU32 schuin opzij uit de cilinder i.p.v. recht naar voren?
Wanneer er 'Motobecane' op het typeplaatje staat, is het AV32, wanneer er 'Motoconfort' staat, is het AU32.
Groet,
Ruud
Wanneer er 'Motobecane' op het typeplaatje staat, is het AV32, wanneer er 'Motoconfort' staat, is het AU32.
Groet,
Ruud
Re: doormeten ontstekingsspoel
ja dat kan maar dan zijn je dubbele frame-stangen recht.
dan is het een "utilitair"
groet mobydilz
dan is het een "utilitair"
groet mobydilz
Re: doormeten ontstekingsspoel
Nog wat gegevens van mijn Moby
Op het balhoofdplaatje staat idd Motobecane Pantin.
De uitlaat komt recht uit de cilinder.
Op het plaatje van de motor staat alleen het motornummer te lezen en een 2
Het motornummer is 2.297.700
Op het blok staat C3
Framenr. 715.150
Volgens een lijst op dit forum zou het motornummer uit 1959 komen. Werd dit type zonder koppeling toen nog gemaakt?? of is het nummer van de cilinder van een nieuwere cilinder?
Op het balhoofdplaatje staat idd Motobecane Pantin.
De uitlaat komt recht uit de cilinder.
Op het plaatje van de motor staat alleen het motornummer te lezen en een 2
Het motornummer is 2.297.700
Op het blok staat C3
Framenr. 715.150
Volgens een lijst op dit forum zou het motornummer uit 1959 komen. Werd dit type zonder koppeling toen nog gemaakt?? of is het nummer van de cilinder van een nieuwere cilinder?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: doormeten ontstekingsspoel
Harold hierbij de foto van het vliegwiel.
Ik heb al even zitten zoeken op het forum maar bij het ombouwen naar een bobine ontsteking koop ik dan een complete set incl spoel condensator en bobine?
Groeten Lolle
Ik heb al even zitten zoeken op het forum maar bij het ombouwen naar een bobine ontsteking koop ik dan een complete set incl spoel condensator en bobine?
Groeten Lolle
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 06 feb 2011, 19:32
- Locatie: oudebildt dijk sintannaparochie nl province friesland
Re: doormeten ontstekingsspoel
als je het bij Henk besteld zit alles er bij bobine in de spoel door voer naar binnen condensator bedrading het is een mooie complete zet heb het nog gemonteerd bij piet kaptien in die vol doet het goed heb mijn eigen ook om gebouwd werkt perfect groetjes jappie
Re: doormeten ontstekingsspoel
Nu heb ik 2 namen Harrie en Henk. welke moet ik hebben voor een ombouwset? en hoe kan ik het beste contact leggen met H via een prive bericht of heeft deze persoon een website of iets dergelijke?
Groeten, Lolle
Groeten, Lolle
Re: doormeten ontstekingsspoel
info@pantin.nl en het komt in orde..........Baarda schreef:Nu heb ik 2 namen Harrie en Henk. welke moet ik hebben voor een ombouwset? en hoe kan ik het beste contact leggen met H via een prive bericht of heeft deze persoon een website of iets dergelijke?
Groeten, Lolle
- Franky
- Berichten: 6201
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: doormeten ontstekingsspoel
Harrie en Henk zijn 1 en dezelfde persoon. Harrie is de internet naam van HenkBaarda schreef:Nu heb ik 2 namen Harrie en Henk. welke moet ik hebben voor een ombouwset?
Re: doormeten ontstekingsspoel
Inmiddels een heel gesprek gehad met Henk (Harry) over de ontsteking.
externe ontsteking besteld, 2 nieuwe banden setjes en kabelset. Dus nog twee weekjes wachten op de onderdelen in Heerhugowaard. dan weer lekker sleutelen en ik hoop daarna de eerste meters te kunnen rijden. Mocht dat niet lukken dan zal ik eens één van de Friese Moby rijders bezoeken.
Een Gurtner carburateur via marktplaats gekocht, deze inmiddels helemaal uit elkaar gehad en schoon gemaakt. Zat vol smurrie en verkeerd gemonteerd. Het vlotter deksel zat er gedraaid op dus ik dacht eerst dit gaat helemaal niet passen. Ook het luchtfilter zat er andersom op, leek mij niet logisch m.b.t. het frame. Ik hoop dat het de goeie is met de juiste sproeier e.d. Ik zie regelmatig Gurtner op Mobylette maar ook wel andere merken. maakt dit nog iets uit?
Groeten, Lolle
externe ontsteking besteld, 2 nieuwe banden setjes en kabelset. Dus nog twee weekjes wachten op de onderdelen in Heerhugowaard. dan weer lekker sleutelen en ik hoop daarna de eerste meters te kunnen rijden. Mocht dat niet lukken dan zal ik eens één van de Friese Moby rijders bezoeken.
Een Gurtner carburateur via marktplaats gekocht, deze inmiddels helemaal uit elkaar gehad en schoon gemaakt. Zat vol smurrie en verkeerd gemonteerd. Het vlotter deksel zat er gedraaid op dus ik dacht eerst dit gaat helemaal niet passen. Ook het luchtfilter zat er andersom op, leek mij niet logisch m.b.t. het frame. Ik hoop dat het de goeie is met de juiste sproeier e.d. Ik zie regelmatig Gurtner op Mobylette maar ook wel andere merken. maakt dit nog iets uit?
Groeten, Lolle
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: doormeten ontstekingsspoel
Hoi,
Volgens mij is op de Franse Mobylettes zoals die van jou alleen Gurtner toegepast. Ik denk dat je het goede model carburateur hebt gekocht, ook netjes opgeknapt trouwens.
Op de nederlandse Mobylettes (Kaptein Mobylettes) zat tweede helft jaren vijftig en begin jaren zestig eerst een Carwi en later een Encarwi carburateur (nederlands merk carburateur). Voor de rest: Gurtners.
Het model Gurtner op jouw foto past volgens mij bij het bouwjaar van je brommer.
Groeten, Ruud
Volgens mij is op de Franse Mobylettes zoals die van jou alleen Gurtner toegepast. Ik denk dat je het goede model carburateur hebt gekocht, ook netjes opgeknapt trouwens.
Op de nederlandse Mobylettes (Kaptein Mobylettes) zat tweede helft jaren vijftig en begin jaren zestig eerst een Carwi en later een Encarwi carburateur (nederlands merk carburateur). Voor de rest: Gurtners.
Het model Gurtner op jouw foto past volgens mij bij het bouwjaar van je brommer.
Groeten, Ruud
Re: doormeten ontstekingsspoel
Ik heb op mijn AV31 ook deze carburateur toegepast en deze functioneert prima.
Harrie
Harrie
Re: doormeten ontstekingsspoel
Hallo nog weer een vraagje.
ik ben bezig met de kabels van mijn moby. Bij de voorrem heb ik bij de trommelrem in het voorwiel geen busje of iets dergelijke dat de remkabel tegenhoud. dus bij het inknijpen van de remhendel gat de buitenkabel schuiven i.p.v. de rem aan trekken. Toen ik de moby kocht zaten er geen kabels aan en zat het voorwiel los in de vork en het spatbord was gedemonteerd.
Misschien kan iemand vertellen hoe de kabel wordt tegen gehouden. Eventueel met foto.
op de foto de huidige situatie.
Al vast bedankt, Lolle
ik ben bezig met de kabels van mijn moby. Bij de voorrem heb ik bij de trommelrem in het voorwiel geen busje of iets dergelijke dat de remkabel tegenhoud. dus bij het inknijpen van de remhendel gat de buitenkabel schuiven i.p.v. de rem aan trekken. Toen ik de moby kocht zaten er geen kabels aan en zat het voorwiel los in de vork en het spatbord was gedemonteerd.
Misschien kan iemand vertellen hoe de kabel wordt tegen gehouden. Eventueel met foto.
op de foto de huidige situatie.
Al vast bedankt, Lolle
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: doormeten ontstekingsspoel
Die mooie glimmende zeskantbout moet vervangen worden door een kabelstopbout.
Ik heb er nog voldoende liggen hier. Ik zal morgen ook naar de remhendels kijken.
Harrie
Ik heb er nog voldoende liggen hier. Ik zal morgen ook naar de remhendels kijken.
Harrie